Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rondjes draaien aan de riem

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT
Aantal honden: 1

rondjes draaien aan de riem

Ongelezen bericht door Nicoline »

Hoi,
Ik ben lange tijd stil geweest hier op het forum, sorry daarvoor, blijkbaar ben ik gewoon niet zo'n prater/poster :-/, heb wel veel meegelezen natuurlijk. Maar ik vroeg me toch af of jullie misschien wat tips voor mij hebben:
Tijdens het wandelen draait Tracy vaak rondjes om haar eigen as, geen staartjagen maar een soort sprong in de rondte. Meestal doet ze eerst een stap naar voor of naar achter en draait dan rechtsom in een soort bokkesprong. Ze woont nu ruim een jaar bij mij en het gaat verder gewoon heel goed met haar, ze kwam als kaal scharminkeltje uit het asiel, gevolg van cushings blijkt nu maar de medicatie werkt gelukkig super goed, haar vacht glanst en ze zit vol leven. Ik sport regelmatig met haar, hardlopen fietsen longboarden noem maar op, dus voldoende beweging lijkt mij zeker voor een 11 jarige. Ze loopt netjes mee aan de riem, heb haar van alles aan- en afgeleerd, alleen dat rondjes draaien blijft ze doen bij elke wandeling. Ik heb niet het idee dat ze angstig is buiten, maar als ze haar rondje heeft ingezet en daarbij wordt geblokkeerd (hetzij door mij, of gewoon een obstakel) bevriest ze en staat ze met haar staart tussen de poten totdat ik haar weer aanmoedig om door te lopen. Als ze haar rondje wel kan afmaken is er niks aan de hand en loopt ze vrolijk verder. Ik snap er helemaal niks meer van waarom ze dit doet en hoe ik het kan afleren, het is namelijk behoorlijk irritant en misschien soms ook gevaarlijk, want het gaat wel op de onbehouwen stafford manier. Zouden honden een zenuwtic of een dwangneurose kunnen hebben? Of is dit iets wat vaker voorkomt bij klapkaakjes achtigen? Alvast
bedankt :-)
Lemuria

Re: rondjes draaien aan de riem

Ongelezen bericht door Lemuria »

Klinkt mij wel als enthousiasme in de oren. YES WE GAAN LOPEN! Zal niet super gevaarlijk zijn neem ik aan, maar misschien zorgen dat het op een niet al te gladde ondergrond gebeurt zodat ze niet wegglijdt.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Mijn hond doet het ook soms. Bij mij wil ze eigenlijk rennen/vliegen/springen maar dat kan niet; ze loopt aan de lijn en mag niet trekken. Soms probeert ze dan haar energie te draineren door zo'n rondje te spinnen, maar ik blokkeer het altijd. Bij mij werkt het het beste om haar te blokkeren, dus het rondje echt niet te laten afmaken, en een paar seconde stil te staan en pas door te lopen als ze rustig afwacht tot ik aangeef dat we verder gaan.
Ik denk dat je het het beste kan aanpakken zoals je bij trekken aan de riem zou doen - laat het niet effectief zijn, loop pas door als ze aandacht heeft voor jou en beloon goed gedrag.
Ik ken een hond waarbij het nooit gecorrigeerd is en die hond reageert al haar frustratie af op het spinnen. Als ze een kat ziet, gaat ze spinnen als een idioot en blijft hier in hangen. Het kan behoorlijk dwangmatig worden. Nou, dat wil ik niet, dus corrigeren die hond, geen gesodemieter en normaal doorlopen

Mijn hond doet het nu niet meer maar als ik zelf te gehaast ben, wil ze het nog wel eens doen. Dat is een signaal voor mij dat ik even een minuutje moet nemen om te slenteren en de rust weer terug te vinden. Ze doet het steeds minder, toen ze een jaar was deed ze het bijna dagelijks wel een paar keer.
Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Denk dat ik met lemuria meega, en ze super enthousiast is.
Als dit het niet is zou het kunnen dat ze het net voor het poepen doet?
Nicoline
Zeer actief

Bedankt voor de reacties, ik ga Paisley's tip vanaf vanavond eens uitproberen :-)
Het zou best wel eens gewoon enthousiasme kunnen zijn inderdaad, maar ze doet het niet alleen aan het begin van de wandeling, het kan altijd en overal op elk moment van de dag gebeuren, behalve binnenshuis. Ze doet het inderdaad wel extra vaak op een route die naar iets leuks/spannends/actie lijdt en ze heeft op de bekende routes zo haar vaste punten. Maar onderweg naar huis als ze bekaf zou moeten zijn doet ze het ook, en soms als ik pech heb ook tijdens het sporten :-/ Of als we opeens een andere weg in slaan dan dat zij verwacht, en met haar vuurwerkangst zijn er aan het einde van het jaar ook bepaalde plekken waar ze niet heen wil dan doet ze het ook (dan is het wel duidelijk icm angst, in andere gevallen niet).
Het "gevaarlijke" vind ik dat ze totaal niet uitkijkt, ze knalt tegen alles aan wat in de weg staat, muren, geparkeerde auto's, fietsers, andere voetgangers, en heb zelf ook al wat blauwe plekken op mn schenen :blauwoog:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Is het niet te linken aan iets wat ze ziet? Hond /kat /mens?
Ben deed het vroeger ook regelmatig aan de riem, maar dat was dan uit opwinding (met het idee om een lekker potje te knokken :schrik:) hij doet het soms nog wel eens als hij een 'vijand' tegen komt
Frolic

Ongelezen bericht door Frolic »

Mijn hond doet het ook als hij aan het eind van de riem gekomen is. Trekken mag niet en de enige manier om te voorkomen dat de riem strakker gaat staan is ronddraaien.
Nicoline
Zeer actief

Apple schreef:Is het niet te linken aan iets wat ze ziet? Hond /kat /mens?
Ben deed het vroeger ook regelmatig aan de riem, maar dat was dan uit opwinding (met het idee om een lekker potje te knokken :schrik:) hij doet het soms nog wel eens als hij een 'vijand' tegen komt
Nee dat denk ik niet, ze is wel hondagressief maar dan begint ze te piepen en zou ze het liefst rechtstreeks op haar doel afgaan (ze gaat als ze een hond ziet wel verwachtingsvol zitten voor een koekje hahaha, zo heb ik het uitvallen afgeleerd :-p )
Frolic schreef:Mijn hond doet het ook als hij aan het eind van de riem gekomen is. Trekken mag niet en de enige manier om te voorkomen dat de riem strakker gaat staan is ronddraaien.
dat zou ook kunnen, dat ze dit bij haar vorige baasje heeft "geleerd". Toen ze net bij mij kwam wonen was ze sowieso een ramp aan de riem en trok ze flink, maar dat doet ze al een hele tijd niet meer, er staat bijna nooit meer spanning op de lijn zegmaar. Als ik naar haar nek kijk is dat vroeger wel anders geweest :-( dus misschien is dat draaien daar een overblijfsel van
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Frolic schreef:Mijn hond doet het ook als hij aan het eind van de riem gekomen is. Trekken mag niet en de enige manier om te voorkomen dat de riem strakker gaat staan is ronddraaien.
Ezio doet het soms ook nog. Heeft het in begin een poos veel gedaan omdat ik hem blijkbaar de link leerde leggen naar "als ik trek dan moet ik helemaal terug naar voet". Het trok niet zo vaak maar als hij dat deed moest hij van mij inderdaad "aan de voet". Dus als hij aan het eind van de lijn kwam en begon te trekken corrigeerde hij zich zelf al direct met terug springen naar de voet. Ik vond die hele actie van mij niet slim want ipv dat hij leerde niet te trekken leerde hij meer iets a la "na het trekken spring je terug naar de voet, dat hoort zo". Ik was daar dus snel klaar mee.

Trekken heeft hij vervolgens afgeleerd door de "als jij trekt ga ik stil staan" methode die veel effectiever bleek te zijn.

Nu, als hij heel erg opgewonden is, als we b.v. heel gericht in stevig tempo naar een plek lopen waar we gaan oefenen of ballen of als hij zijn beste vriendin ziet aan komen, wil hij nog wel eens trekken (ook al is duidelijk merkbaar dat hij zich wil inhouden) Als hij dan toch eens trekt springt hij meteen terug in "voet". Ergens in zijn koppie zit dat toch nog opgeslagen.
Afbeelding
Nicoline
Zeer actief

zo'n 2 weken verder nu, en inderdaad het blokkeren en even stilstaan lijkt te werken :-) en belonen zodra ze weer netjes doorloopt. Het zal met haar leeftijd nog wel even duren eer ze het echt doorheeft, maar er is in ieder geval verbetering. Soms zijn dingen gewoon simpeler dan je denkt, dan is het altijd handig om tips te krijgen van mensen die niet bovenop de situatie zitten, dus bedankt :-)
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Toots doet dit ook idd vaak uit enthausiasme. Maar ook wel eens uit stress als iemand anders hem even vast houd.
Zijn flexi zit daardoor heel vaak gedraaid soms wel 50 keer voor mijn gevoel

Bij Toots is het dus puurr uit opwinding om iets nooit uit agressie.

Ik zit er niet zo mee. Als we goed doorlopen doet hij het alleen aaan het begin van de wandeling. Als ik ergens met iemand ga staan praten dan doet hij dus wat extremer rondjes draaien.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Nicoline
Zeer actief

Ik denk dat als Trees hetzelfde formaat zou hebben als Toots, ik het ook niet zo erg zou vinden :-D
Ik hou het bij Trees ook maar gewoon op enthousiasme, als het een zenuwtic of iets was had ze het vast ook binnenshuis gedaan.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”