Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Labrador doodgebeten in Katwijk ZH
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Labrador doodgebeten in Katwijk ZH
Labrador was wel aangelijnd...........hondengeleider politie lost schot
http://www.politie.nl/nieuws/2014/decem ... beten.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.politie.nl/nieuws/2014/decem ... beten.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
rassen en kruisingen stomweg verbieden is geen oplossing.
in engeland zijn de pit bull, de tosa, de fila en de dogo argentino en hun kruisingen verboden en er is een soort van rad en een aangescherpte 'gevaarlijke hondenwet' en toch zie je hier op het forum met grote regelmaat berichten uit engelse kranten over bijtincidenten, ook met honden van een ras of een kruising daarvan (vaak de pitbull) die er niet zouden mogen zijn.
dat zou dus niet moeten kunnen, maar het kan wel blijkbaar!
in engeland zijn de pit bull, de tosa, de fila en de dogo argentino en hun kruisingen verboden en er is een soort van rad en een aangescherpte 'gevaarlijke hondenwet' en toch zie je hier op het forum met grote regelmaat berichten uit engelse kranten over bijtincidenten, ook met honden van een ras of een kruising daarvan (vaak de pitbull) die er niet zouden mogen zijn.
dat zou dus niet moeten kunnen, maar het kan wel blijkbaar!

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Bons
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
In de telegraaf zelfs, ben dus benieuwd of ze nog een follow-up plaatsen als ze erachter komen dat ze de killerpack al in het archief hebben voor een smeuïg verhaal.mercedes2803 schreef:En nogal halfjes als je het krantenknipsel bekijkt...Bons schreef:quote]
Ongelofelijk wat een laffe en stupide reactie zeg.
Ze heeft met UITGEREKEND DIE honden in een krantje gestaan over het imago probleem
En die honden slopen nu een labje...
Nou...mevrouw de gedragstherapeut.... je staat er MOOI op hoor![]()
idd...wat een vlut reactie...
Als ze denkt dat dit damage controll is![]()
Ze heeft niet half in de gaten hoe gekleurd zij er nu op staat maar goed, ik hoop dat ze het in haar portomonee zal merken
als mensen niet meer met hun honden bij haar komen.
ik zou in elk geval niet met mijn hond gaan trainen bij zo'n nitwit

Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Manu schreef:Ik zie nu pas die matJesses wat heb je toch een inteelt in Kattek.

- dagmar88
- Zeer actief
Ja, dat is het.josefientje schreef:Wolfsblut schreef:
Ik schrik daar helemaal niet meer van.
Ik zie echter dat je in Terschelling woont.
Daar speelt het e.e.a. (nog) niet.
Op Terschelling Wolfsblut, op Terschelling. En nog maar sinds een paar jaar. Daarvoor woonde ik in Schiedam. Is het de laatste 5 jaar zo uit de hand gelopen of was het daarvoor ook al ellende?
Eefje83 schreef:Manu schreef:Ik zie nu pas die matJesses wat heb je toch een inteelt in Kattek.
![]()
niet allemaal hoor
![]()
![]()

-
- Zeer actief
die beste kerel heeft ook niet vooraan gestaan toen ze de hersenen uitdeelden kan ik u melden.......Heavy schreef:Hij zet zichzelf nu ook wel heel dom weg toch ?
Als hij schrijft dat het bij hem nooit had gebeurd omdat hij de enige is die zijn pack onder controle heeft.
Dan ben je toch dom als je er iemand anders mee laat lopen?
Ik heb er die ochtend ook nog gelopen met de honden,loop er zowat iedere dag en kom deze groep regelmatig tegen,mijn honden mogen er niet naar toe.
Ze lopen altijd los,en overal tussendoor,iedereen roept angstig zijn eigen honden bij zich als de mongool eraan komt.
Ik hoop oprecht dat ie ze niet meer terugkrijgt al zal hij dan bij de eerste de beste broodfokschuur wel weer nieuwe gaan halen.
-
- Zeer actief
en schaap met schaap hahahahaManu schreef:Eefje83 schreef:Manu schreef:Ik zie nu pas die matJesses wat heb je toch een inteelt in Kattek.
![]()
niet allemaal hoor
![]()
![]()
Ik ken ook heel wat "normale" mensen uit Katwijk hoor
Er zijn er alleen wel een hoop die toch aardig beginnen te lijken op de figuren uit Wrong Turn. En het is toch wel een bollenstreek-grapje
Hoek trouwt met Hoek, Van Duijn met Van Duijn, Guijt met Guijt, zelfde met Varkevisser, Parlevliet en Ouwehand. Dan heb je alles wel gehad geloof ik.
maar ik niet,ik ben vers bloed

Deze vent zat ook op dezelfde school als waar ik zat en was toen al 1 vd domste leerlingen die er zaten.
En als je geen brein hebt dan neem je "stoere" honden en heb je een grote bek.Blijkbaar.......
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhond
Vroeger met de Radwet dacht ik er nog anders over, lag aan de mens enzenz.. maar echt, het zit in die honden, wat mij betreft gewoon weer houd- en fokverbod voor dit soort type honden ( of ze nou een stamboom hebben of niet). Asiel zitten ongelofelijk veel van dit soort types, zijn gewoon niet te handhaven in deze maatschappij, en ja er zullen aardige hondjes tussen zitten, maar het risico van hondagressie en de vasthoudendheid, het niet willen lossen maakt gewoon dat het geen normale honden zijn.
Nu dat er een hond uit mijn eigen fok, een bejaarde leonbergerteef, behoorlijk is toegetakeld en haar ook baasje flink is gebeten omdat de hond niet wilde lossen, door een semiklapkaakachtig iets heb ik helemaal gehad met die honden.
Nu dat er een hond uit mijn eigen fok, een bejaarde leonbergerteef, behoorlijk is toegetakeld en haar ook baasje flink is gebeten omdat de hond niet wilde lossen, door een semiklapkaakachtig iets heb ik helemaal gehad met die honden.
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Yep, je moet je op consequenties voor de eigenaren\geleiders richten bij een dodelijk incident (of ernstig bijtincident), niet op het soort hond.Jaap* schreef:Ik denk dat heel erg hoge boetes (€ 1000,00 +), inbeslagname en een houdverbod de enige juiste weg is bij dodelijke incidenten. Ongeacht het soort hond. En dan kun je erover praten wie de boete moet krijgen, de eigenaar of degene die er op het kritieke moment mee liep.
Verder vind ik, los daarvan, toch steeds meer dat het houden van vechthonden ontmoedigd moet worden.
Wat ik een erg moeilijk punt vind is het hanteren van andere regels. Want wat moet je als vechthond kwalificeren? Waar ligt het punt van segregatie precies?
Dat is een cruciale zaak als je ergens voorwaarden aan verbind. Over wie heb je het precies.
Door allerlei slecht te definiëren factoren gaat het al snel weer dezelfde 'willekeur' als onder de RAD opleveren ben ik bang. Veel angst onder de eigenaren van twijfelgevallen en veel onnodig leed voor veel honden.
Daar zit in eerste instantie het probleem.
Al is de narigheid dan wel al gebeurd.
Over je tweede deel: begin wel wat te voelen voor het Duitse systeem.
D'r zijn een aantal rassen die specifiek gefokt zijn als vechthond.
Die (en hun kruisingen) kwalificeren zich dus automatisch als 'vechthond'.
De andere groep is een gewichtskwalificatie: hoe groter een hond, hoe groter de potentiële schade.
Wiel
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Luna87 schreef:
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo gek. Ik loop dan niet met een wapen, maar ik sta behoorlijk machteloos als mijn hond wordt gepakt ben ik bang. Toen Luna werd gegrepen door een am.staff. was ik blij dat ik er niet bij was, mijn 2 meter lange vriend heeft de grootste moeite gehad om dat beest van Luna af te halen.
Inmiddels loop ik ook met samengeknepen billen mijn hond uit te laten, ik heb de riem altijd stevig in mijn hand met de sluitingen naar beneden in de hoop dat ik daar flink mee uit kan halen indien nodig. Een mes zal ik niet gebruiken, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen het bij zich dragen ja.
Iedereen staat machteloos als er een gek met zo'n roedel aankomt. Dan maakt het ook niet uit of je eigen hond een chihuahua of een rottweiler is want die gaat er net zo goed aan. Vind het verschrikkelijk voor de eigenaren van de overleden hond. Wat zullen die zich machteloos gevoeld hebben. Maar wat kun je hier nou tegen doen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
- Zeer actief
Nou vooruit, dan woon ik op Limburg.josefientje schreef:Wolfsblut schreef:
Ik schrik daar helemaal niet meer van.
Ik zie echter dat je in Terschelling woont.
Daar speelt het e.e.a. (nog) niet.
Op Terschelling Wolfsblut, op Terschelling. En nog maar sinds een paar jaar. Daarvoor woonde ik in Schiedam. Is het de laatste 5 jaar zo uit de hand gelopen of was het daarvoor ook al ellende?
Toename van gevaarlijke honden zal regionaal wel verschillen. Ik woon in een verstedelijkt gebied aan de rand van een achterstandswijk, een z.g. voormalige mijnwerkers kolonie. Daar zie ik de laatste jaren een forse toename van gevaarlijke honden. Met name Pitbullachtigen. De doorsnee honden zie je nog relatief weinig. Bovendien is een aantal daarvan doodgebeten door Pitbullachtigen.
Het vorige dorpje waar ik woonde was een z.g. beambten dorp. Speciaal gebouwd voor de beambten van de Staatsmijnen. Die mochten buiten hun werk om nl niet met mijnwerkers in aanraking komen, ook niet in de kroeg. Ze hadden zelfs hun eigen horeca gelegenheden. Over discriminatie gesproken.
Gevaarlijke honden, nee die kwam je er niet tegen. Geen klapkaken, Duitse herders etc. De enige grote honden waren jachthonden die dan ook daadwerkelijk gingen jagen met hun baas. Voor de rest de normale kleinsoortige huishonden dus. Teckels, Poedels, Terriertjes. Dat soort honden dus.
De laatste jaren komt er echter wel een beetje verandering in sinds de meeste "beambten" niet meer leven. Er komen redelijk wat honden bij om het erf te bewaken. Waakhonden dus, vanwege de vele inbraken.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Doe niet zo dramatisch, het is niet dat ik een bus pepperspray en een pistool op zak heb. Het is een aardappelmesjejosefientje schreef: Je hebt jezelf dus bewapend. Je loopt dus daadwerkelijk met een wapen op zak en bent bereid het ook te gebruiken? Tegen mens en dier?
Ik vind dat nogal wat ja, daar schrik ik van.

Liever achteraf een "tut-tut" van een rechter (meer zal ik niet krijgen als het zelfverdediging is) dan in het ziekenhuis belanden.
Daar zou ik niet te zeker van zijn trouwens. Ik heb tijdens mijn opleiding geleerd dat ze het zomaar op "met voorbedachte rade" kunnen gooien als jij met een wapen op zak loopt.Lemuria schreef: Doe niet zo dramatisch, het is niet dat ik een bus pepperspray en een pistool op zak heb. Het is een aardappelmesjeEn ja, als iemand mij aanvalt (ik woon in een tokkenwijk en wens ook 's avonds over straat te lopen - hoe durf ik als vrouw-zijnde... - en iemand me aanvalt, sta ik met m'n vuisten niet sterk tegen een beetje stevige vent of een opgefokte Pitbull. Ik wens mezelf te kunnen verdedigen. Sue me
![]()
Liever achteraf een "tut-tut" van een rechter (meer zal ik niet krijgen als het zelfverdediging is) dan in het ziekenhuis belanden.
Als jij een honkbalknuppel naast je bed bewaart voor die ene inbreker en je slaat hem uiteindelijk voor zijn kop ermee ben je hartstikke aansprakelijk. Ligt 'ie er toevallig word je in je gelijk gesteld. Kan je niet een zakmes meenemen? Dan kun je nog zeggen dat het voor het los snijden van een riempje is ofzo. Dat is iets waarschijnlijker.
Wat een drama voor baasje om zo je hond kwijt te raken. 

- josefientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griekse herder
Noem het maar dramatisch. Want dat aardappelmesje is wel erg klein, en de stap naar een groter mes is kleiner. Waar eindigt dat?Lemuria schreef:Doe niet zo dramatisch, het is niet dat ik een bus pepperspray en een pistool op zak heb. Het is een aardappelmesjejosefientje schreef: Je hebt jezelf dus bewapend. Je loopt dus daadwerkelijk met een wapen op zak en bent bereid het ook te gebruiken? Tegen mens en dier?
Ik vind dat nogal wat ja, daar schrik ik van.En ja, als iemand mij aanvalt (ik woon in een tokkenwijk en wens ook 's avonds over straat te lopen - hoe durf ik als vrouw-zijnde... - en iemand me aanvalt, sta ik met m'n vuisten niet sterk tegen een beetje stevige vent of een opgefokte Pitbull. Ik wens mezelf te kunnen verdedigen. Sue me
![]()

Oh, goede tip, bedankt! Ga ik een zakmes halenManu schreef: Daar zou ik niet te zeker van zijn trouwens. Ik heb tijdens mijn opleiding geleerd dat ze het zomaar op "met voorbedachte rade" kunnen gooien als jij met een wapen op zak loopt.
Als jij een honkbalknuppel naast je bed bewaart voor die ene inbreker en je slaat hem uiteindelijk voor zijn kop ermee ben je hartstikke aansprakelijk. Ligt 'ie er toevallig word je in je gelijk gesteld. Kan je niet een zakmes meenemen? Dan kun je nog zeggen dat het voor het los snijden van een riempje is ofzo. Dat is iets waarschijnlijker.

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Je weet hopelijk wel dat de meeste wapens afgepakt worden door de tegenstander en dan op jezelf gebruikt kan worden he?
Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat iemand schouderophalend reageert op zijn neergestoken hond. "och dan haal ik wel een nieuwe".
Geloof je het zelf. Je bent dan je leven niet meer zeker. Alsof zo een tok niet met een wapen loopt.
Als je echt bang bent voor vechtpartijen onder honden dan loop je met een breakstick niet met een mes.
Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat iemand schouderophalend reageert op zijn neergestoken hond. "och dan haal ik wel een nieuwe".

Geloof je het zelf. Je bent dan je leven niet meer zeker. Alsof zo een tok niet met een wapen loopt.
Als je echt bang bent voor vechtpartijen onder honden dan loop je met een breakstick niet met een mes.
- josefientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griekse herder
Lemuria schreef: Oh, goede tip, bedankt! Ga ik een zakmes halen
I rest my case

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Jep, ik ben ook wel blij dat borders, labjes en jacks hier helemaal hip zijn en niet de staffords en aanverwanten.Manu schreef:Ik ben zo blij met mijn durp waar de Stabij en de JR de grootste trend zijn.
Brr, ik zie me al zes honden van mijn dier af proberen te halen. Mijn drietal is ooit aangevallen door één (vrij stupide) kruising en toen vond ik het al moeilijk om die ene hond uit een kluwen van honden te plukken, maar zes? Daar kan je helemaal niets tegen.
Dat ik zo door de bossen ga, rennend van boom naar boom:josefientje schreef:
Noem het maar dramatisch. Want dat aardappelmesje is wel erg klein, en de stap naar een groter mes is kleiner. Waar eindigt dat?

Inderdaad Valerie, wapens kunnen tegen je gebruikt worden, maar liever dat ik iéts kan doen dan dat iemand god-weet-wat met me doet

Maar goed, hier ging de discussie niet over.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Pepperspray is echt een stuk veiliger voor jezelf dan een mes als je ten minste een beetje op de windrichting let.
-
- Zeer actief
Zo is het maar net. Met een zakmes dat uitgeklapt de 28 cm niet overschrijd kom je eerder mee weg dan een aardappelschilmesje. En liever een tafelpoot met uitstekende schroeven die in de gang lag om afgevoerd te worden dan de bekende honkbalknuppels.Manu schreef:Daar zou ik niet te zeker van zijn trouwens. Ik heb tijdens mijn opleiding geleerd dat ze het zomaar op "met voorbedachte rade" kunnen gooien als jij met een wapen op zak loopt.Lemuria schreef: Doe niet zo dramatisch, het is niet dat ik een bus pepperspray en een pistool op zak heb. Het is een aardappelmesjeEn ja, als iemand mij aanvalt (ik woon in een tokkenwijk en wens ook 's avonds over straat te lopen - hoe durf ik als vrouw-zijnde... - en iemand me aanvalt, sta ik met m'n vuisten niet sterk tegen een beetje stevige vent of een opgefokte Pitbull. Ik wens mezelf te kunnen verdedigen. Sue me
![]()
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
eens met beide heren.Biet schreef:Yep, je moet je op consequenties voor de eigenaren\geleiders richten bij een dodelijk incident (of ernstig bijtincident), niet op het soort hond.Jaap* schreef:Ik denk dat heel erg hoge boetes (€ 1000,00 +), inbeslagname en een houdverbod de enige juiste weg is bij dodelijke incidenten. Ongeacht het soort hond. En dan kun je erover praten wie de boete moet krijgen, de eigenaar of degene die er op het kritieke moment mee liep.
Verder vind ik, los daarvan, toch steeds meer dat het houden van vechthonden ontmoedigd moet worden.
Wat ik een erg moeilijk punt vind is het hanteren van andere regels. Want wat moet je als vechthond kwalificeren? Waar ligt het punt van segregatie precies?
Dat is een cruciale zaak als je ergens voorwaarden aan verbind. Over wie heb je het precies.
Door allerlei slecht te definiëren factoren gaat het al snel weer dezelfde 'willekeur' als onder de RAD opleveren ben ik bang. Veel angst onder de eigenaren van twijfelgevallen en veel onnodig leed voor veel honden.
Over je tweede deel: begin wel wat te voelen voor het Duitse systeem.
De andere groep is een gewichtskwalificatie: hoe groter een hond, hoe groter de potentiële schade.
volgens mij is dit of iets dat er op lijkt de enige manier die wel een kans van slagen heeft.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love

Gepost in juli 2013:

Edit: zijn dezelfde honden
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Ben het ook eens met Jaap, Biet, Renee.
Maar ja.
Nederland en handhaving
Maar ja.
Nederland en handhaving

- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
En natuurlijk uiterst triest dit
Het intellect van de eigenaar bruist overigens over mijn scherm

Het intellect van de eigenaar bruist overigens over mijn scherm

Van der Plas wel, Langeveld en Zandbergen zijn niet écht Katteks meer RijnsburgsTara schreef:Je vergeet v.d. Plas, Langeveld en Zandbergen nog.Manu schreef:Eefje83 schreef:Manu schreef:Ik zie nu pas die matJesses wat heb je toch een inteelt in Kattek.
![]()
niet allemaal hoor
![]()
![]()
Ik ken ook heel wat "normale" mensen uit Katwijk hoor
Er zijn er alleen wel een hoop die toch aardig beginnen te lijken op de figuren uit Wrong Turn. En het is toch wel een bollenstreek-grapje
Hoek trouwt met Hoek, Van Duijn met Van Duijn, Guijt met Guijt, zelfde met Varkevisser, Parlevliet en Ouwehand. Dan heb je alles wel gehad geloof ik.

-
- Zeer actief
Ik vind het verschrikkelijk voor die mevrouw, maar ergens ben ik blij dat wij er niet liepen met onze hondjes op dat momentEefje83 schreef:Manu schreef:Ik zie nu pas die matJesses wat heb je toch een inteelt in Kattek.
![]()
niet allemaal hoor
![]()
![]()

Heb gisteren op FB het verhaal gevolgd, van mensen die erbij waren en van de familie. Dat stuk is nu verwijderd. Maar het waren pittige uitspraken, maar ook sympathisanten van de staf/pit eigenaren. Maar ook het verhaal van hoe de hond te grazen is genomen. Verschrikkelijk. Je staat toch gewoon machteloos.
Kan er gewoon niet bij dat je met een roedel van 6 van dit type honden gezellig door duin en over strand gaat lopen.
Ben ook erg benieuwd of de familie de honden terug krijgt.
- Zoie
- Zeer actief
ik geloof niet dat het in dit geval iets had uitgemaakt. Achteraf zwaar straffen is voor zover ik weet nooit aantoonbaar effectief preventief geweest.Biet schreef:Jaap* schreef:Ik denk dat heel erg hoge boetes (€ 1000,00 +), inbeslagname en een houdverbod de enige juiste weg is bij dodelijke incidenten. Ongeacht het soort hond. En dan kun je erover praten wie de boete moet krijgen, de eigenaar of degene die er op het kritieke moment mee liep.
Yep, je moet je op consequenties voor de eigenaren\geleiders richten bij een dodelijk incident (of ernstig bijtincident), niet op het soort hond.
En dan: je kunt niet speciale tokken-wetgeving maken. Als b.v. een ( min of meer ) ernstig bijtincident met een kind werkelijk zware strafrechtelijke en financiële gevolgen voor de eigenaar heeft, dan gaan gezinnen kapot, ook bij brave ietwat naieve goedwillende hondeneigenaren. Willen we dat echt?
Nog afgezien van de vraag hoe je b.v. de schuldvraag vaststelt. Als twee honden vechten, en een legt het loodje, is dan de eigenaar van de andere hond per definitie een crimineel? Welke rechter met welke wetten in hand gaat dit bepalen?
ik blijf veel voelen voor een systeem met verplichte scholing, waarbij honden ingedeeld kunnen worden naar type, en de eigenaar verplicht kan worden een bijbehorende proeve van bekwaamheid af te leggen. Honden kunnen dan b.v. op basis van ras ( overwegend aanwezig in een x-ing ) of gebleken gedrag, ingedeeld worden. Het houdbewijs is dan intrekbaar.Over je tweede deel: begin wel wat te voelen voor het Duitse systeem.
Je werkt dan meer preventief, geeft eigenaren ook kennis en gereedschappen mee het wel goed te doen.
Bovendien zal de moeite die je moet doen ( en het geld dat het kost ) , een rem beteken op het houden van iig een bepaald type honden. Veel meer, geloof ik, dan de een of andere gigantische boete, die er, geloven de aanschaffers van moeilijke honden, toch niet komt.
Ik begrijp om die reden de goedwillende eigenaren van honden die potentieel op de volgende RAD-lijst staan dan ook niet goed in hun vrij breed gedragen protest tegen zulke wetgeving. Zulke honden zijn oke bij verantwoordelijke en kundige eigenaren. Laten ze willen bewijzen dat ze dat zijn.
Ten slotte, vind ik het persoonlijk erg jammer dat hier op het forum ook weer de roep om een nieuwe RAD - wetgeving te horen is. Ik heb me er destijds tegen verzet, en ik blijf erbij.