Zoie schreef:Biet schreef:Jaap* schreef:Ik denk dat heel erg hoge boetes (€ 1000,00 +), inbeslagname en een houdverbod de enige juiste weg is bij dodelijke incidenten. Ongeacht het soort hond. En dan kun je erover praten wie de boete moet krijgen, de eigenaar of degene die er op het kritieke moment mee liep.
Verder vind ik, los daarvan, toch steeds meer dat het houden van vechthonden ontmoedigd moet worden.
Wat ik een erg moeilijk punt vind is het hanteren van andere regels. Want wat moet je als vechthond kwalificeren? Waar ligt het punt van segregatie precies?
Dat is een cruciale zaak als je ergens voorwaarden aan verbind. Over wie heb je het precies.
Door allerlei slecht te definiëren factoren gaat het al snel weer dezelfde 'willekeur' als onder de RAD opleveren ben ik bang. Veel angst onder de eigenaren van twijfelgevallen en veel onnodig leed voor veel honden.
Yep, je moet je op consequenties voor de eigenaren\geleiders richten bij een dodelijk incident (of ernstig bijtincident), niet op het soort hond.
Daar zit in eerste instantie het probleem.
Al is de narigheid dan wel al gebeurd.
ik geloof niet dat het in dit geval iets had uitgemaakt. Achteraf zwaar straffen is voor zover ik weet nooit aantoonbaar effectief preventief geweest.
En dan: je kunt niet speciale tokken-wetgeving maken. Als b.v. een ( min of meer ) ernstig bijtincident met een kind werkelijk zware strafrechtelijke en financiële gevolgen voor de eigenaar heeft, dan gaan gezinnen kapot, ook bij brave ietwat naieve goedwillende hondeneigenaren. Willen we dat echt?
Nog afgezien van de vraag hoe je b.v. de schuldvraag vaststelt. Als twee honden vechten, en een legt het loodje, is dan de eigenaar van de andere hond per definitie een crimineel? Welke rechter met welke wetten in hand gaat dit bepalen?
Straf, in ons rechtssysteem is altijd achteraf.
Maar goed ook, ik vind het principe "onschuldig tot het tegendeel bewezen is" wel een belangrijk basisprincipe van dat systeem.
Een eigenaar aansprakelijk stellen\veroordelen geeft in ieder geval het signaal af van waar de eigenlijke verantwoordelijkheid ligt.
En dat is niet bij de honden.
En uiteraard geen 'tokken-wetgeving'; @Jaap had het over
allehonden, wat ik dan lees als
alle eigenaren.
Tja, en brave, ietwat naïeve hondeneigenaren: met sommige types honden kun je je het niet veroorloven naïef te zijn, als die naïviteit behoorlijke gevolgen voor anderen heeft.
Wat mij betreft mag dat wel scherper komen te liggen.
In de huidige wetgeving wordt gesteld dat je aansprakelijk bent voor de schade van een bijtende hond.
Dat is in dit topic een dode Labrador..
Over je tweede deel: begin wel wat te voelen voor het Duitse systeem.
D'r zijn een aantal rassen die specifiek gefokt zijn als vechthond.
Die (en hun kruisingen) kwalificeren zich dus automatisch als 'vechthond'.
De andere groep is een gewichtskwalificatie: hoe groter een hond, hoe groter de potentiële schade.
Zoie schreef:ik blijf veel voelen voor een systeem met verplichte scholing, waarbij honden ingedeeld kunnen worden naar type, en de eigenaar verplicht kan worden een bijbehorende proeve van bekwaamheid af te leggen. Honden kunnen dan b.v. op basis van ras ( overwegend aanwezig in een x-ing ) of gebleken gedrag, ingedeeld worden. Het houdbewijs is dan intrekbaar.
Je werkt dan meer preventief, geeft eigenaren ook kennis en gereedschappen mee het wel goed te doen.
Bovendien zal de moeite die je moet doen ( en het geld dat het kost ) , een rem beteken op het houden van iig een bepaald type honden. Veel meer, geloof ik, dan de een of andere gigantische boete, die er, geloven de aanschaffers van moeilijke honden, toch niet komt.
Ik begrijp om die reden de goedwillende eigenaren van honden die potentieel op de volgende RAD-lijst staan dan ook niet goed in hun vrij breed gedragen protest tegen zulke wetgeving. Zulke honden zijn oke bij verantwoordelijke en kundige eigenaren. Laten ze willen bewijzen dat ze dat zijn.
Ten slotte, vind ik het persoonlijk erg jammer dat hier op het forum ook weer de roep om een nieuwe RAD - wetgeving te horen is. Ik heb me er destijds tegen verzet, en ik blijf erbij.
Als ik voor het mogen houden van een grote hond een 'proeve van bekwaamheid' af zou moeten leggen, best.
Een nieuwe RAD is ook wat mij betreft geen optie.