Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fixeerder/sluiper

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Kitsune

Fixeerder/sluiper

Ongelezen bericht door Kitsune »

Wij hebben dus zo'n beruchte fixeerder/sluiper. Sira is een geholpen teef van 8 jaar en was 6 toen we haar uit het asiel hebben gehaald (bastaard; herder-achtig). Ze fixeert enorm sterk op andere honden (of als er mensen ergens lopen waarvan ze denkt dat er mogelijk een hond bij is). In de verste is het fixeren door kijken en dichterbij gaat ze op de grond liggen en fixeren met de ogen (oren opzij). Soms sluit ze ook eerst een stuk voordat ze gaat liggen.
Het lastige is dat we er geen patroon in kunnen ontdekken. Ze doet het ook bij bekende honden (zelfs als ze er 10 minuten ervoor nog mee heeft gespeeld). Als er geen uitwijk mogelijkheden zijn, vraag ik vaak of ze even mag snuffelen omdat ze aan de lijn anders kan uitvallen en dan gaat het altijd goed....eerst wat gespannen (vaak borstelen) en dan uiteindelijk kwispelen en willen spelen). Naar mijn idee heeft ze niks "kwaads" in zich, maar is het een soort onzekerheid/angst/gespannenheid. Misschien in combinatie met wat herder instinct (ik bedoel het fixeren, sluipen).
Overigens wanneer de andere hond gaat blaffen is het meteen over en negeert ze de andere hond (ze houdt niet van blaffende honden).
Wel vervelend (als ze ligt krijg je haar met geen mogelijkheid mee bijv) en ik kan me heel goed voorstellen dat het voor andere honden (en hun baasjes) vervelend kan zijn.
We hebben het nodige geprobeerd en trainingen gevolgd, maar zonder resultaat tot nu toe. Bijv. afleiden met eten (geen interesse in eten op dat moment). Andere kant oplopen is ook lastig en dan loopt mevrouw zijdelings als een krab terwijl ze achterom blijft kijken).
Is ze niet aan de lijn, dan is dat zo'n moment waarom ze er vandoor kan gaan naar de andere hond en dus niet meer luistert (inmiddels herken ik het fixeren vaak op tijd en gaat ze dan aan de lijn of als het een hond is die ze kent en baas die het niet erg vind geef ik het commando "ga maar kijken").
Mensen met soortgelijke gevallen en/of tips?
Zoie
Zeer actief

Re: Fixeerder/sluiper

Ongelezen bericht door Zoie »

Kitsune schreef:Overigens wanneer de andere hond gaat blaffen is het meteen over en negeert ze de andere hond (ze houdt niet van blaffende honden).?
kan je hier geen commando aan koppelen: negeer! ( ik zou eerst het commando 'negeer 'als 'nee 'aanleren, het dan ook in situaties waarin die andere hond blaft en gaat negeren gebruiken. En dan kijken of je het uit kunt breiden naar andere honden waarin je dat gesluip niet wilt. begin eenvoudig.)

Een andere methode zou kunnen zijn aandacht vragen en laten volgen tot bij de hond, eventueel er voorbij. Begin niet te moelijk.

Je zegt dat afleiden met een koekkie niet helpt. Maar heb je de opbouw goed voor elkaar gehad, dus simpel begonnen, en geleidelijk moeilijker gemaakt?

Ik suggereer maar wat dingen.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Is ze gek op een balletje of ander speeltje? Dan zou ik haar daarmee afleiden, andere hond is "kijk is" en hop speeltje tevoorschijn, ben je de hond voorbij belonen door even samen met het speeltje te spelen. En dat kijk is zeg je dan voor ze kan gaan fixeren.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Zoie
Zeer actief

Lunatic schreef:Is ze gek op een balletje of ander speeltje? Dan zou ik haar daarmee afleiden, andere hond is "kijk is" en hop speeltje tevoorschijn, ben je de hond voorbij belonen door even samen met het speeltje te spelen. En dat kijk is zeg je dan voor ze kan gaan fixeren.
idd, voor de hand liggend, maar bij sien werkt dit b.v. perfect. Ook hier zou ik dat 'kijk eens ' wel in een neutrale omgeving aanleren, anders loop je het risico op een omgekeerd effect, weet ik uit ervaring.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Zoie schreef:
Lunatic schreef:Is ze gek op een balletje of ander speeltje? Dan zou ik haar daarmee afleiden, andere hond is "kijk is" en hop speeltje tevoorschijn, ben je de hond voorbij belonen door even samen met het speeltje te spelen. En dat kijk is zeg je dan voor ze kan gaan fixeren.
idd, voor de hand liggend, maar bij sien werkt dit b.v. perfect. Ook hier zou ik dat 'kijk eens ' wel in een neutrale omgeving aanleren, anders loop je het risico op een omgekeerd effect, weet ik uit ervaring.
Ja idd, dat was ik vergeten erbij te zeggen, ik ging er vanuit dat mensen dat wel gebruiken :oops:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Kitsune

We trainen dat regelmatig (aandachtsoefeningen e.d.). Zowel met bal als met eten. Echter zo gauw ze iets in het vizier krijgt is de aandacht weg. Los gaat het wel beter en oefen ik door de afstand steeds iets te verkorten waarop ik haar aanlijn wanneer ze een andere hond ziet. Echter af en toe schat ik het verkeerd in en is ze weg voordat ik haar kan aanlijnen.
Zoie
Zeer actief

Kitsune schreef:We trainen dat regelmatig (aandachtsoefeningen e.d.). Zowel met bal als met eten. Echter zo gauw ze iets in het vizier krijgt is de aandacht weg. Los gaat het wel beter en oefen ik door de afstand steeds iets te verkorten waarop ik haar aanlijn wanneer ze een andere hond ziet. Echter af en toe schat ik het verkeerd in en is ze weg voordat ik haar kan aanlijnen.
train het eens met een lange lijn eraan, dan kan ze niet weg.

Blijf zoeken naar die echte klik, dat je echt het gevoel hebt die aandacht is nu helemaal bij mij, en mijn hond verwacht nu iets van mij ( beloning, volgende oefening, beloning, whatever. )

Hou die aandacht vast, steeds langer. Alleen het koekje weggrissen is het niet.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Als ik lees dat je een oefening aandacht traint met bal of eten wekt bij mij de indruk dat het middel wordt gebruikt om aandacht te krijgen. En zo werkt het niet. Als de oefening uitgevoerd wordt kan er iets verdiend wordt en dat komt dus in later stadium aan bod. Te traint dus iets anders dan je denk te trainen en op moment dat jij het wilt gebruiken snapt je hond het dus niet.

Je kan een bal wel als afleiding gebruiken, maar dat is dus iets anders dan aandacht trainen. Bij mijn teef passeer ik andere honden dus wel door haar op de bal te laten fixeren. Bij haar op principe counterconditionering (zoek deze trainingsvorm maar eens op op forum). Ze verdient dus altijd de bal, daar is ze supersuper gek op.

Ik denk dat je specifieker met de situatie moet gaan trainen. Loopt ze aan een tuig. Bij omdraaiders is dat inderdaad vervelend. MEt een halsband om kan je ze dan in feite makkelijker omdraaien. En ze zal vaker geen succes met haar gedrag moeten hebben, dus dit in trainingsvorm gaan gieten en net zo ver gaan tot ze normaal mee loopt, ze stopt uiteindelijk wel met omdraaien. Dit is iets waar je succes met halen, dan kan een tijd gaan duren en vermoedelijk zal het altijd een moeilijk punt blijven.
Afbeelding
Kitsune

Cleva schreef:
Kitsune schreef: Als er geen uitwijk mogelijkheden zijn, vraag ik vaak of ze even mag snuffelen omdat ze aan de lijn anders kan uitvallen
Haha. En dat vinden mensen dan goed?
Ja, waarom niet? Ik bedoel ik snap heel goed als mensen dat niet willen, maar zou er zelf omgekeerd ook geen problemen mee hebben. Meestal vraag ik alleen of ze mag snuffelen (zonder het tweede deel van de zin ;)). Ik krijg vaker te horen dat ik haar los moet laten of moet laten snuffelen (wanneer ze uitvalt aan de lijn) dan dat ze zeggen dat ze niet mag snuffelen. Overigens valt ze niet erg uit. Vaak is het een overenthousiast getrek/gespring om bij de hond te kunnen komen.
Kitsune

gyanty schreef:Als ik lees dat je een oefening aandacht traint met bal of eten wekt bij mij de indruk dat het middel wordt gebruikt om aandacht te krijgen. En zo werkt het niet. Als de oefening uitgevoerd wordt kan er iets verdiend wordt en dat komt dus in later stadium aan bod. Te traint dus iets anders dan je denk te trainen en op moment dat jij het wilt gebruiken snapt je hond het dus niet.

Je kan een bal wel als afleiding gebruiken, maar dat is dus iets anders dan aandacht trainen. Bij mijn teef passeer ik andere honden dus wel door haar op de bal te laten fixeren. Bij haar op principe counterconditionering (zoek deze trainingsvorm maar eens op op forum). Ze verdient dus altijd de bal, daar is ze supersuper gek op.

Ik denk dat je specifieker met de situatie moet gaan trainen. Loopt ze aan een tuig. Bij omdraaiders is dat inderdaad vervelend. Met een halsband om kan je ze dan in feite makkelijker omdraaien. En ze zal vaker geen succes met haar gedrag moeten hebben, dus dit in trainingsvorm gaan gieten en net zo ver gaan tot ze normaal mee loopt, ze stopt uiteindelijk wel met omdraaien. Dit is iets waar je succes met halen, dan kan een tijd gaan duren en vermoedelijk zal het altijd een moeilijk punt blijven.
Bedankt voor de tips! Ik had het niet helemaal goed verwoord en het is idd niet echt aandacht, maar afleiding.

Ze heeft idd een tuig omdat het ons juist meer controle geeft in de veel situaties (niet het omdraaien dus).
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”