Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Thundershirt hondenjas hondentrui badjas enz

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Thundershirt hondenjas hondentrui badjas enz

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik heb het thundershirt wel eens gebruikt bij mijn vorige hond voor stress/spanning. Ik had wel het idee dat het voor haar wat verschil maakte.
Volgens mij zit dit wel degelijk anders dan een badjas etc.
Qua warmte weet ik niet, ze had geen dikke vacht en het hiermee niet warm.

Maar de tijdsduur van het aanhebben van het shirt moet langzaam opgebouwd worden.
mirriejj
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie, kruising, middenslag keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mirriejj »

Ik heb nog geen ervaringen, omdat ik hem daarvoor nog te kort gebruik bij Juna.

Maar ze zijn nu in de aanbieding voor 30 euro bij de dobey!
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik heb een thundershirt van runningirl hier overgenomen. :)
O.a. ivm vuurwerk en voor buiten.
Hij vind jassen e.d. prachtig dus liefst loopt hij de hele dag in dat ding, hij is zowaar verontwaardigd als je het uittrekt :lol1:

Maar het werkt wel en zit juist niet te strak.. je kunt het overigens zo strak trekken als je wilt maar dat is niet de bedoeling. Hij voelt zich er zichtbaar comfortabel in, hij wordt er vrolijk van.. best apart eigenlijk! Buiten oogt hij ontspannender, is hij zelfverzekerder en loopt voornamelijk met een zwiepstaartje ipv hoog in de lucht :mrgreen:
Er was hier laatst een behoorlijke knal.. hij keek op en sliep weer verder. :wink:

Dus ja, ik zie hier sowieso veranderingen als hij dat ding aan heeft.
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

max 2 uur wordt eerst aangeraden.. hangt er denk ik ook vanaf wat je hond er van vind. Sommige honden vinden het niet prettig of moeten er heel erg aan wennen om zoiets aan te hebben.
Xavi stond te trappelen toen ik dat ding tevoorschijn toverde dus die kan em zo een hele dag aan hebben :80: Dat deden we eerst even ivm de defecte CV en het daarom 14 graden was en hij het koud had. Nu doe ik dat niet meer want ik zou me voor kunnen stellen dat het kan gaan irriteren. Zal per vacht ook wel verschillen
Afbeelding
Afbeelding
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik zie dat thundershirt zelf het volgende zegt

Hoe werkt Thundershirt

Thundershirt is een uitstekende oplossing voor uiteenlopende angst en nervositeit bij honden. In de meeste gevallen raden wij aan om Thundershirt gewoon aan te doen bij de hond en dan te observeren wat het effect is. (zonder training) waarschijnlijk ziet u enorme verbetering bij geluid, opsluiten, reizen, ongewenst blaffen en andere situaties. Bij meer gecompliceerdere angst situaties raden wij aan Thundershirt te gebruiken als onderdeel van een gedrags modificatie programma.

Een ding is zeker voor een heel groot percentage honden heeft Thundershirt's zachte constant druk een geweldig kalmerend effect. Dit biedt grote voordelen bij de meeste angsten van de hond. Maar Thundershirt is ook een geweldig gereedschap bij hyper activiteit en opgewonden gedrag bij vreemden, lopen aan de riem of in een trainings omgeving. Met behulp van Thundershirt is de hond kalmer en kan er veel beter geconcentreerd worden op de training.

Ik heb het volgens het volgende gedaan:

Gebruiksaanwijzing!!!

Doel en effect:
Het thundershirt kan heel goed werken bij angst voor harde geluiden en vuurwerkangst. Het effect van het shirt is gebaseerd op het feit dat het shirt een constant contact geeft met de huid. De huidsensoren registreren deze druk en maken de hersenen attent op deze gevoels- en bewegingsinformatie. Door regelmatig gebruik (en dus niet de hele dag!) kan de hond leren meer bij zichzelf te blijven en minder te reageren op de omgevingsprikkels. Het gebruik van het shirt moet in de meeste gevallen opgebouwd worden, om het goed in te kunnen zetten tijdens de momenten van harde geluiden of vuurwerk.

Het kan heel goed ingezet worden bij honden die onzeker zijn of een 'redelijke' vorm van angst vertonen. Indien een hond schrikt van een harde knal kan het shirt voorkomen dat de hond in de heftige angstreactie schiet zodat hij nog open staat om de knallen te horen. Voor echt heftige angst (als ze totaal niet meer bereikbaar zijn met stem of lekkers of ergens in een hoekje bibberend wegkruipen) is een shirt alleen niet voldoende, dan moet je extra ondersteunen met middelen.

Het shirt te lang en/of te strak aantrekken kan een overbelasting van informatie aan het lichaam geven, wat kan leiden tot het afvloeien van spanning. Die spanning kan eventueel afgevloeid worden door schudden, gapen, in de lijn happen, aan handen sabbelen en dergelijke. Maar... het kan ook zijn door heel druk/explosief gedrag, waardoor de hond het kan afreageren met agressie op de omgeving. Daar is het beoogde risico op gebaseerd.

Gebruiksadvies:

- Opbouwen van 5 min naar tot een uur, als de hond gewend is kun je het shirt een aantal keren per dag dragen. Hoe vaak maakt niet zo uit, als er maar steeds tussenpozen tussen zitten. Als het helemaal oké is dan kan de hond hem zelf dagdelen aan, natuurlijk erg handig tijdens de vuurwerkperiode.

- Let goed op een eerste reactie. De druk kan zo sterk binnenkomen, dat ze even kunnen bevriezen, niet meer willen lopen, kromme rug gaan vertonen, poten gek neerzetten. Dat is een teken dat het iets te veel is. Houdt hem dan kort aan. Zorg ervoor dat je 1 hand tussen de stof en de vacht kunt doen. De stof moet net aansluiten op de vacht, maar hij mag niet loshangen. Ga meteen met de hond bewegen of wandelen, omdat de hond dan zijn lichaam goed gebruikt en hij er goed aan went.

- Nooit de hond alleen laten met het shirt aan, er is een risico aanwezig dat de hond ergens achter kan blijven hangen als hij alsnog in een angstreactie schiet, want de hond kan met het shirt aan, zeg maar 'door het shirt heen schieten' en in een heftige emotie schieten. Dan helpt het shirt niets!

- Let bij het afdoen op het geluid van de klittenband!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Je geeft aan dat je hond veel hijgt en koppelt dat aan warmte, maar is dat ook zo? Hijgen is een zeer overduidelijk stresssignaal. Ik heb er ook 1 die dat best veel toepast. Door hijgen vanuit stress kan (door aanmaak stresshormoon) de temperatuur van de hond ook stijgen.

Dus wie weet moet je het riedeltje omdraaien en zie je wel waar het uitkomt :wink:

En met bach bloesem zou je hem nooit drogeren...... Dat is immers niet de werking/opzet van de bach bloesems....
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”