Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veranderen voer (gewicht en ontlasting)

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Sticks&Stones
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Shepherd
Aantal honden: 1

Veranderen voer (gewicht en ontlasting)

Ongelezen bericht door Sticks&Stones »

EXCUSES VOOR HET LANGE VERHAAL

Hoi,

Op dit moment weegt onze Aussie reu 27kg en volgens onze trainer en fokker mag er iets van anderhalve kilo terug af (geschat dmv ribben voelen: Mits een beetje druk zijn de ribben nog voelbaar).
Hij krijgt op dit moment Pro Plan Zalm en Rijst (volwassen voer), gewoon verder gezet naar wat we van de fokker hadden meegekregen.
Tot zo'n 2 maand geleden kreeg hij ongeveer 400gr per dag (2x 200gr), toen werd het winterstop bij onze frisbeeclub en vonden we zelf dat hij wat bijkwam dus overgeschakeld op 2x 150gr, begin november.
Midden november op Eurodog in Kortrijk (hond was mee) de fokker gezien en zij zei dat we moesten overschakelen op 2x 100gr en dat hij dan wel snel weer op gewicht zou zijn.
Echter vonden wij dat het niet echt verbeterde, qua voelbaarheid van de ribben en qua gewicht bleef hij omhoog gaan. Hier hebben we het dan met haar begin december nog is over gehad en ze zei over te gaan op 2x 80gr per dag = Aanbevolen hoeveelheid voor een hond van 5 tot 10 kg...
Nu moet ik zeggen dat ik nog altijd niet bijster veel verbetering zie.

Dit is onze eerste hond en ik heb geen idee hoe snel een (opgroeiende) hond gemiddeld afvalt, maar we merken dus niet echt verbetering. Wel heeft hij duidelijk nog erg veel honger.
Verder heeft hij ook HEEL wisselende ontlasting, van steenhard tot echt 'gekleurd water' dat eruit loopt.
Iemand raadde ons aan om eerst een bloedonderzoek uit te voeren (zou iets met de pancreas kunnen zijn?) en van iemand anders kregen we de raad om over te stappen op (koud)geperste brok.

Nu zie ik zelf niet wat wijs is, nog even volhouden op die 160gr/dag en kijken of het uit zichzelf goedkomt, inderdaad eens langs de dierenarts voor een bloedonderzoek of gewoon nu al beginnen overschakelen op andere brok? En welke dan?
Ik heb me wat ingelezen over KVV (hebben hier ook wat degomeat liggen in de vriezer), maar vind het voorlopig niet handig met ontdooien en in de weekends gaan we vaak met hond naar vrienden met het OV en dan lijkt mij dit allemaal niet zo makkelijk.

Iemand raad? :(:
Sticks&Stones
Vaste gebruiker

Re: Veranderen voer (gewicht en ontlasting)

Ik weet niet of dit handig is:
02/09 (4.5 maand): 14,6 kg
08/09: 15,7 kg
16/09: 17,2 kg
25/09 (5 maand): 19,0 kg
29/09: 19,9 kg
03/10: 20,8 kg (met schofhoogte 51cm)
08/10: 21,2 kg
20/10: 22,3 kg
27/10 (6 maand): 23,2 kg
31/10: 24,2 kg
14/11: 25,6 kg
21/11: 25,6 kg (dan waren we dus net een week overgeschakeld op 2x 100gr)
28/11 (7 maand): 26,7 kg (met schofhoogte 53,5 cm)
5/12: 26,3 kg --> Hier dus wel een halve kilo afgevallen.
12/12: 27,0 kg (na een week 2x 80gr)
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hylos »

160 gram voor een puber van 27 kg vind ik echt veel te weinig. Je hond is in de groei, die kun je net op een crash dieet gaan zetten!
Heb je een foto van je hond?

Ik zou sowieso naar de dierenarts gaan want zo weinig voeren is echt niet goed lijkt mij. Over brok kan ik je helaas niet adviseren maar je zou brokjes uit kunnen zoeken waar mjnder vet in zit. En ga meer voeren voordat er ergere dingen gebeuren. Maar je kunt pas gericht gaan zoeken als je weet of er iets met je hond aan de hand is.
Afbeelding
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Wat moet je volgens het opschrift op de zak voeren voor een hond van 25-26 kilo?

Edit. Ik zou dan de laagste aanbevolen hoeveelheid gaan voeren (passend bij gewicht waar je naartoe wilt) en meer beweging geven.
Hij is toch pas te zwaar geworden na de winterstop van de frisbeetraining?
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Ik heb twee honden die volgens de ras standaard respectievelijk 5kg en 7kg mogen wegen maximaal dan.

Hun gewicht is al sinds ze volwassen zijn tussen de 8,5 en 9 kg. Waarbij de reu echt mager is. En Laika nog wel 500 gram mag missen.

Aan gewichten volgens de standaard heb je niets. Wegen brengt je ook niets als ik bij de da kom en ze worden gewogen wordt er direct gezegd die mogen wel afvallen. Voelen ze echter met hun handen dan blijkt al snel dat dit niet nodig is en dat één zelfs wel wat mag aankomen.

Kijk wat je zelf mooi vindt en luister niet te veel naar mensen die denken dat ze het weten. Je hond is nog in de groei dus komt hij aan al is het alleen al omdat hij groter wordt en niet dikker.
Afbeelding
gevni havanezers
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sticks&Stones schreef: Verder heeft hij ook HEEL wisselende ontlasting, van steenhard tot echt 'gekleurd water' dat eruit loopt.
Iemand raadde ons aan om eerst een bloedonderzoek uit te voeren (zou iets met de pancreas kunnen zijn?) en van iemand anders kregen we de raad om over te stappen op (koud)geperste brok.
Dat alleen al lijkt me een bezoek aan de dierenarts waard.
Geperst of niet maakt weinig uit. De ene hond doet het beter op gebakken, de ander op geperst. Geperst ligt zwaarder op de maag en bevat relatief veel granen.
Cavom in ieder geval niet voeren, daar komen ze echt van aan.
Ik zou het, zeker in combinatie met de wisselende ontlasting, eerder zoeken in een brok met een hoger aandeel vlees en een andere bron van koolhydraten (bv aardappel ipv graan/rijst) proberen; zoals taste of the wild of purizon.
Sticks&Stones
Vaste gebruiker

Net afspraak bij de dierenarts gemaakt, moeten ons maandagochtend melden, hond moet nuchter zijn en liefst verse ontlasting mee.
Zij stond wel heel erg twijfelachtig over een bloedonderzoek maar ze heeft toch gevraagd om te zorgen dat hij nuchter is.

Ik voel me wel wat een slecht baasje :ugh:
De helft van de mensen roept dat het vre-se-lijk is als hij te dik staat, vanwege de gewrichten.
De andere helft zegt dat hem te weinig voeren veel ergere gevolgen kan hebben.
En nu heb ik dus een te dikke hond die te weinig eten krijgt. :blauwoog:

De aanbevolen hoeveelheid die op de zak staat is dit:
Volwassen gewicht (kg) Dagelijkse hoeveelheid (g/dag)
1-5__________35-105
5-10_________105-175
10-25________175-325
25-35________325-400
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

zijn dat normale gewichten voor Aussen? Ik had ze lichter verwacht eigenlijk. Niet dat jij daar wat aan hebt haha. Ik ben het wel eens met dat een hond in de groei niet al te zwaar moet zijn, maar te weinig binnenkrijgen is zeker niet goed. Dan zou ik persoonlijk liever voor net iets te zwaar gaan denk ik..
dagmar88
Zeer actief

Sticks&Stones schreef:Net afspraak bij de dierenarts gemaakt, moeten ons maandagochtend melden, hond moet nuchter zijn en liefst verse ontlasting mee.
Zij stond wel heel erg twijfelachtig over een bloedonderzoek maar ze heeft toch gevraagd om te zorgen dat hij nuchter is.

Ik voel me wel wat een slecht baasje :ugh:

De helft van de mensen roept dat het vre-se-lijk is als hij te dik staat, vanwege de gewrichten.
De andere helft zegt dat hem te weinig voeren veel ergere gevolgen kan hebben.
En nu heb ik dus een te dikke hond die te weinig eten krijgt. :blauwoog:

De aanbevolen hoeveelheid die op de zak staat is dit:
Volwassen gewicht (kg) Dagelijkse hoeveelheid (g/dag)
1-5__________35-105
5-10_________105-175
10-25________175-325
25-35________325-400
:oeps: Ik ken het, alleen met een te magere hond.
Wel raar hoor, dat een actieve jonge hond met zo weinig voer nog te dik is. Goed dat je een afspraak hebt gemaakt.
:tongue: Zou er wel op letten dat je je niet zomaar wat aan laat smeren. Dierenartsen zijn op gebied van voeding niet altijd even deskundig. Maar zou een medische reden zeker wel uit willen sluiten.

Je moet op dat schema kijken naar wat hij zou moeten wegen. Dus bij een ideaalgewicht van 25 kilo 175 gram per dag voeren is sneu voor hem, maar zal echt niet tot tekorten leiden.
Heb je wel eens vers vlees overwogen? Daar kun je ten opzichte van brok meer van voeren. Vaak het gewicht in brok x 2.
Sticks&Stones
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef:Zou er wel op letten dat je je niet zomaar wat aan laat smeren. Dierenartsen zijn op gebied van voeding niet altijd even deskundig. Maar zou een medische reden zeker wel uit willen sluiten.
Ik ben eigenlijk niet van plan om bij haar dan voortaan eten te kopen, wil inderdaad het medische uitsluiten en als er niets mis is wat meer opzoekingswerk doen over wat dan een goede brok is (met inderdaad meer vlees in).
We hadden inderdaad ook al gekeken naar KVV (hebben hier wat rollen degomeat liggen) maar dat hele ontdooien en altijd een vriezer moeten hebben in de buurt (bv. als we ergens gaan logeren oid) lijkt me zo'n gedoe.
Onze lesgever bij de frisbee is ook van KVV afgestapt omdat z'n hond er futloos van werd?
Maar of de brok dus geperst of geextrudeerd/geexpandeerd is maakt niet uit? Eerder letten op de hoeveelheid vlees en geen rijst of tarwe maar aardappel als zetmeel dan?
Die persoon die gisteren op de hondenschool over dat bloedonderzoek begon heeft het ook even gehad over het merk Markus-Mühle, dat 'itt Pro Plan wel een goede brok' zou zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
dagmar88
Zeer actief

Sticks&Stones schreef:
dagmar88 schreef:Zou er wel op letten dat je je niet zomaar wat aan laat smeren. Dierenartsen zijn op gebied van voeding niet altijd even deskundig. Maar zou een medische reden zeker wel uit willen sluiten.
Ik ben eigenlijk niet van plan om bij haar dan voortaan eten te kopen, wil inderdaad het medische uitsluiten en als er niets mis is wat meer opzoekingswerk doen over wat dan een goede brok is (met inderdaad meer vlees in).
We hadden inderdaad ook al gekeken naar KVV (hebben hier wat rollen degomeat liggen) maar dat hele ontdooien en altijd een vriezer moeten hebben in de buurt (bv. als we ergens gaan logeren oid) lijkt me zo'n gedoe.
Onze lesgever bij de frisbee is ook van KVV afgestapt omdat z'n hond er futloos van werd?
Maar of de brok dus geperst of geextrudeerd/geexpandeerd is maakt niet uit? Eerder letten op de hoeveelheid vlees en geen rijst of tarwe maar aardappel als zetmeel dan?
Die persoon die gisteren op de hondenschool over dat bloedonderzoek begon heeft het ook even gehad over het merk Markus-Mühle, dat 'itt Pro Plan wel een goede brok' zou zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

Het is met vers, net als met (geperste of gebakken) brok, een kwestie van uitproberen. Het verschilt gewoon enorm per hond, dus je kunt niet stellen dat vers, pro plan of markus muhle standaard wel of niet goed zouden zijn.
Veel honden zijn allergisch voor tarwe, kip en rund. Dus het kan best lonen eens te kijken of uitsluiten resultaat geeft.
Als ze normaal gesproken vers eten is er niets mis met één of meerdere brokkenmaaltijden tussendoor hoor. Maar je kunt ook gewoon een combinatie van brok en vers voeren.
Sticks&Stones
Vaste gebruiker

Net bij de dierenarts geweest.
Hij is inderdaad nog steeds wat te dik, maar ze maakt zich vooral zorgen om de ontlasting (niet stevig, met wat slijm en bloed in sinds dit weekend).
Dus ontlasting wordt opgestuurd naar het labo. Ze heeft ook bloed getrokken en daarvan heeft ze normaal vanavond de uitslag al.
Voorlopig antibiotica al meegekregen voor z'n dikke darm: Elke dag anderhalf tablet Flagyl ( = 37.5mg per dag).
Verder wacht ze de resultaten van het bloedonderzoek af, maar waarschijnlijk moet ik bij haar morgen een zak hypo-allergeen voer (eend met een speciaal soort rijst?)
gaan halen en voorlopig niets meer van beloningen o.i.d., en daarna dan eens rondkijken voor een ander merk dan proplan.
Over het gewicht heeft ze verder niet zo heel veel gezegd.
dagmar88
Zeer actief

Zou eerst eens de uitslag afwachten en kijken wat het resultaat van de antibiotica is. Niet te veel in eens gaan doen.
Hypoallergeen lijkt me nu je nog maar één soort brok hebt gevoerd alleen zinvol om te darmen tot rust te laten komen.
En dan daarna inderdaad op zoek naar iets waar hij het beter op doet.
Met Charlie ben ik erg tevreden over purizon; op basis van vis en aardappel. Ik weet nmiddels wat de grote boosdoeners bij haar zijn, maar op 50/50 brok doet ze het nog beter dan op alleen vers.
Ze zet snel aan, maar blijft daarop keurig op gewicht. Bij zooplus staan bij heel veel merken de calorieën per kilo vermeld, dat vind ik erg handig.
:tongue: Voor zowel juffrouw dikkiedik als de gratenbaaltjes.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”