Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

slipketting

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

meso
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 1

slipketting

Ongelezen bericht door meso »

Ja ik vraag het toch maar al weet ik dat ik veel van jullie over me heen krijg.
Waar word nog getraind met een slipketting? :(:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: slipketting

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik zou zeggen bezoek een paar herderclubs. Ongetwijfeld zal je er een vinden die slipkettingen en/of prikkers gebruikt. Maar waarom zou je dat willen?
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Heb je eerder cursus gevolgd? Heb je al eerder cursus gevolgd met deze hond?

De meeste herder/kringgroepen zullen goed bekend zijn met de slipketting vermoed ik. Al ken ik ook wel hondenscholen die de wijsheid nog wel in pacht hebben maar daar niet mee te koop lopen. En waar is nogal een groot begrip, Nederland en Belgie wil je niet geheel afreizen voor een traininkje denk ik zo.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Geen idee. :U:
Zoek je zo'n school om er te trainen of wil je die juist vermijden?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
meetjewrc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am staff
Pitbull
Fila brasileiro
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door meetjewrc »

Belgie of Nederland?

Wij waren in Belgie bij een honden groep en die werkte met slipketting, ik ben er 1x geweest met Rotje(Fila) en daarna nooit meer terug gekomen.
Wat een nare bedoening, keihard puppen moeten corrigeren en dwingen.....
Positief trainen en elke seconde er een koekje induwen vind ik ook overdreven, maar een mooie tussenweg is prima.
Hier gaat niks onder dwang maar ik beloon eerder met spelletje of mijn stem dan een clicker of een snoepje.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

meso schreef:Ja ik vraag het toch maar al weet ik dat ik veel van jullie over me heen krijg.
Waar word nog getraind met een slipketting? :(:
is je vraag echt serieus of heb je zin in een rel :mrgreen:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Je hebt al eerder om hulp gevraagd zie ik. Wat is het gedrag waar je mee aan de slag wilt?
Ik zou wel uitkijken met het gebruik van een slipketting als correctiemiddel hoor. Zeker als het om een soort wanhoopsactie gaat, zoals ik hierbij de indruk krijg. In het meest gunstige geval lukt het om een symptoom te bestrijden, maar als je het achterliggende probleem kunt oplossen is dat altijd beter.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik ken in het midden van het land wel een vereniging waar het in uitzonderlijke gevallen in overleg met de hoofdtrainer wel gebeurt.
Maar dan hangen daar normaliter wel eerst een paar privé lessen aan vast, en wordt er zeker niet!! snel naar een slipketting gegrepen.
Maar ik weet van een paar uitzonderingen op onze club, waar echt 1 op 1 aan specifiek probleemgedrag gewerkt wordt, waar wel eens een slip of een halti gebruikt wordt.

Maar dus niet in de standaardtraining. Het doel is ook meestal om uiteindelijk in een normale groep mee te gaan trainen, met "normale" riemen.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Habibi schreef:waar wel eens een slip of een halti gebruikt wordt.
Word er met die halti gecorrigeerd dan?
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Misschien moet je iets duidelijker zijn.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Geen flauw idee.

Ik zie dat er een paar honden zijn waar echt 1 op 1 mee getraind wordt, met dus 1 op 1 begeleiding. Daar is 1 heel grote hond bij (Gok leonberger, maar weet het niet zeker) die een halti om heeft.
De training zelf zie ik eigenlijk niet, ben dan druk zat met mijn eigen hond.
Maar ik moet zeggen dat ik nog nooit gezien heb dat er aan dat ding getrokken of geplukt wordt, heeft volgens mij ook een 2e, standaard riem om. Ook als ik de betreffende hond op de parkeerplek zie, ziek ik eigenlijk nooit gepluk. Ik zie op het eerste oog sowieso niet echt afwijkend gedrag bij dat dier. Loopt gewoon braaf mee. Maar het zal vast z'n reden hebben.

Zoals gezegd, de exacte details weet ik niet, heb me er ook nooit zo in verdiept.

Edit, nog als toevoeging: in principe wordt er bij ons op de club vanuit beloning gewerkt. (gelukkig maar, 2 of 3 ferme correcties en mijn hond is maanden in de stress, gok ik zo maar. 1 keer boos nee roepen en ze is al zeker 10 minuten ontdaan...)
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

3 honden opeenvolgend getraint met de slipketting. 4e zou ik weer doen. Slipketting is niet het probleem maar het onbekwaam gebruik.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Veenmug schreef:3 honden opeenvolgend getraint met de slipketting. 4e zou ik weer doen. Slipketting is niet het probleem maar het onbekwaam gebruik.
Hou het onder de :ok:
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

In België hondenscholen genoeg. Waar ik train op beide hondenscholen is slipketting standaard.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Uitleg van Cleva kan ik voor een groot deel volgen :ok:

Wat bedoel je hiermee Cleva?
Vooral het dikgedrukte, maar de rest ook.
Cleva schreef:Voer je hond eens een etmaal niet en neem lekker mee en wees bereid om je hond ook eens echt mee te laten maken hoe enorm jij baalt als hij te hard trekt. Zet hem eens met je eigen handen en stem een toon lager. Dat werkt veel beter.
Op zich klopt het dat honden sleuren aan de riem omdat ze degene die de riem vasthoudt minder belangrijk vinden dan de omgeving.
Dat hoeft niet de reden of de enige reden te zijn.
Veel honden leren om aan de riem te trekken ook al ben je je dat niet bewust.

Vraag blijft voorlopig nog staan wat het doel van de vraag van TS is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

africhtingsclub hebben wel allemaal een slipketting om, maar ik ken er geen enkele die ze ook daadwerkelijk gebruiken.
Voor slipketting gebruik dien je op de gewone gehoorzaamheidsclubs te zijn, daar zijn er nog met hopen mee.
korthaar
Zeer actief

maart schreef:africhtingsclub hebben wel allemaal een slipketting om, maar ik ken er geen enkele die ze ook daadwerkelijk gebruiken.
Voor slipketting gebruik dien je op de gewone gehoorzaamheidsclubs te zijn, daar zijn er nog met hopen mee.
Je kunt beter de nekwervels en het strottenhoofd een beetje heel laten.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

maart schreef:africhtingsclub hebben wel allemaal een slipketting om, maar ik ken er geen enkele die ze ook daadwerkelijk gebruiken.
Idd. Hier ook om maar ik heb hem nog nooit op de slip gebruikt. Kan daar ook niet mee corrigeren.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Veenmug
Zeer actief

korthaar schreef:
Overdrijven is ook een kunst. 3 honden: geen probleem dus...
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Veenmug schreef:
korthaar schreef:
hier ook altijd met de slipketting gewerkt en ook nooit problemen gehad terwijl ik een hond zijn nek heb zien breken met een gewoon leer halsbandje. als je er niet mee om kan gaan is alles een "martelwerktuig"
ellen
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ellen en de birmanen schreef:
Veenmug schreef:
korthaar schreef:
hier ook altijd met de slipketting gewerkt en ook nooit problemen gehad terwijl ik een hond zijn nek heb zien breken met een gewoon leer halsbandje. als je er niet mee om kan gaan is alles een "martelwerktuig"
ellen
En dat was niet gebeurt als die hond een slipketting om had gehad bedoel je?
Nou het spijt me wel, maar als iemand de nek van een hond breekt met de halsband is het soort halsband wel het minst interessant van alles.
Veenmug
Zeer actief

[quote="Cleva

Daar ben ik het mee eens maar je kunt ook overal aan wennen, daarom is het nog niet wenselijk.
Het blijft een metalen strop. Een bench is een piepklein kooitje. Brokken zijn astronautenvoer.

Daar zit hem het gevaar. Dat wennen aan dingen die in zichzelf heel vreemd zijn en niets met honden te maken hebben.[/quote]
Wanneer de slipketting als correctiemiddel(fel kort rukje en niet als een meesleepwurginstrument gebruikt wordt) vind ik het geen strop. Voordeel van metaal: hond hoort het getinkel van de schakels en weet dat doortrekken een correctie geeft.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Jaap* schreef:
ellen en de birmanen schreef:
Veenmug schreef:[quote="korthaarJe kunt beter de nekwervels en het strottenhoofd een beetje heel laten.
ellen
En dat was niet gebeurt als die hond een slipketting om had gehad bedoel je?
Nou het spijt me wel, maar als iemand de nek van een hond breekt met de halsband is het soort halsband wel het minst interessant van alles.[/quote]
nee jaap, daarmee wil ik laten zien dat alles een "martelwerktuig" is als je er niet goed mee omgaat. velen zeggen dat een slipketting een martelwerktuig is, dat is het in mijn ogen niet, als je weet hoe je er mee om moet gaan. dat geldt ook voor een halsband ook die kan in handen van een ondeskundig iemand een martelwerktuig zijn.
ellen
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Klinkt allemaal wel een beetje ouderwets.
Hebben jullie ook nog een ouwe Hegendorf in de boekenkast staan?
Ikke93
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke93 »

Cleva schreef: Het blijft een metalen strop. Een bench is een piepklein kooitje. Brokken zijn astronautenvoer.
Overdrijven is ook een kunst, alsof alle brokken meteen mega slecht zijn en alsof alle honden in een bench gepropt worden die piepklein is :scratch:

Mijn hond doet het toevallig enorm goed op brokken en heeft jarenlang heerlijk in zijn bench geslapen, zijn veilige plekje!
Arme hond heb ik! :jank:
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Cleva schreef:"Als je weet wat je doet heb je geen slipketting nodig."
Precies :ok:
Afbeelding
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Ikke93 schreef:
Cleva schreef: Het blijft een metalen strop. Een bench is een piepklein kooitje. Brokken zijn astronautenvoer.
Overdrijven is ook een kunst, alsof alle brokken meteen mega slecht zijn en alsof alle honden in een bench gepropt worden die piepklein is :scratch:

Mijn hond doet het toevallig enorm goed op brokken en heeft jarenlang heerlijk in zijn bench geslapen, zijn veilige plekje!
Je kan ook gewoon beter lezen in plaats van je aangevallen te voelen. Een bench ís een klein kooitje. Dat betekent nog niet dat het gebruik ervan per definitie zielig is of dat honden erin 'gepropt' worden. Net als dat brokken ook niet per sé slecht zijn maar wel op astronautenvoer lijken. Alle benodigde voedingsstoffen verpakt in een onaantrekkelijk stukje eten. Dat jouw hond prima functioneert op dat astronautenvoer en in een kleine kooi kan heel goed maar dat maakt ze niet ineens tot iets anders.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ikke93 schreef:

Ik zou eerst eens lezen wat er staat...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Magdalena1905
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Spinone italiano

Ongelezen bericht door Magdalena1905 »

Een gewone halsband is al niet goed ,dus een slipketting is volgens mij nog slechter :denken:
http://www.allergie-bij-honden.nl/is-ee ... r-je-hond/" onclick="window.open(this.href);return false;
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Magdalena1905 schreef:Een gewone halsband is al niet goed ,dus een slipketting is volgens mij nog slechter :denken:
http://www.allergie-bij-honden.nl/is-ee ... r-je-hond/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja maar sommige mensen overdrijven ook een heel klein beetje. En hond kan best een stootje hebben. Als ik sommige dingen moet geloven kan ik ze beter in een glazen kastje zetten...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”