Hallo allen,
Om meteen maar met de deur in huis te vallen: sinds een maandje hebben wij onze derde importhond uit Spanje in huis gehaald. Het is natuurlijk iedere keer een handvol, zo’n hondje dat vrijwel zijn hele leven in een shelter heeft gezeten. Maar dit keer loop ik tegen een nieuw probleem aan. Het hondje Dweezil, een mix met een fox terriër denk ik, gecastreerd, is nu 2 jaar en heeft dus nog niet veel van de wereld gezien. Thuis is het een schat, hij wil veel knuffelen, luistert goed naar zijn naam en kan op commando netjes zitten enzo, wel kan hij erg blaffen tegen mannelijk bezoek (we kennen zijn verleden niet maar valt te raden). Buiten aan de lijn daarentegen valt hij enorm uit naar andere honden, op het valse af. Hij sprong bijna over het hek van de buren in een aanval naar hun kleine chiwawa. Verder lijkt hij niet echt schade te willen doen, hij bijt gewoon hard van zich af zeg maar – als in een soort territoriumdrang. Hij is al een paar keer los geweest en dan gaat het wel goed, honden mogen dan gewoon aan hem snuffelen. Hij laat zich alleen niet altijd meteen weer aanlijnen en hij kent nog niet alle wandelgebieden hier dus we willen hem liever nog niet veel los laten – zeker totdat we zijn gedrag beter onder controle hebben. We hebben hem nu een paar keer apart van de rest uitgelaten, dat ging in de eerste instantie iets beter want hij wilde wel andere honden besnuffelen, maar dan opeens haalt hij alsnog uit. Inmiddels heb ik van zijn tijdelijke pleeggezin, waar hij een paar maanden heeft gezeten na zijn reis uit Spanje, vernomen dat hij daar ook aan de riem erg uithaalde maar wel goed los kon spelen. We hebben hem aan de flexriem met zo’n anti-trek tuigje en kunnen snel ingrijpen, maar het plezier gaat er zo wel vanaf als je hond steeds zo tekeer gaat. We willen het niet met hem opgeven dus ik wil gaan kijken of ik een goede gedragstherapeut kan vinden, maar in de tussentijd weet ik even niet goed hoe ons te gedragen: de één zegt dat we een plantenspuit moeten meenemen, de ander dan we hem juist moeten negeren en met hem weglopen. Heeft iemand hier bruikbare tips voor ons?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Agressief gedrag aan de riem
Moderator: moderatorteam
-
Claudia1980
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
- Aantal honden: 3
Re: Agressief gedrag aan de riem
Ik zou hem in ieder geval niet meer loslaten bij andere honden (en voordat hij zich zonder problemen altijd aan laat lijnen). Persoonlijk zou ik er niet van gediend zijn als mijn honden op deze manier benaderd werden en ik denk dat dit voor de meeste mensen geldt, ook al gaat het 'meestal' goed
Dan aan het trainen, gewoon aan een korte lijn, zodat je controle hebt. Eerst op zodanige afstand van een andere aangelijnde hond dat hij nog niet reageert. Geen lelijke reactie en zijn aandacht bij jou, snoepje erin
Zoek iets waarmee je hem echt kunt boeien - koekje, worst, balletje, piepspeeltje, wat dan ook. Gaat het goed dan een stukje dichterbij de prikkel, maar pas verder als hij dus niet reageert op de andere hond met grauwen en grommen. Ik ben ook niet vies van een kleine, maar effectieve correctie als dat nodig is hoor. Soms moet je ondanks je positieve training nu eenmaal langs een andere hond en dan pik ik echt geen onzin van mijn hond. Klaar, uit, lopen dus. Maar uiteindelijk denk ik dat je op lange termijn verder komt met positief trainen in dit geval.
Succes
Dan aan het trainen, gewoon aan een korte lijn, zodat je controle hebt. Eerst op zodanige afstand van een andere aangelijnde hond dat hij nog niet reageert. Geen lelijke reactie en zijn aandacht bij jou, snoepje erin
Succes
-
DaniBanani
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
- Aantal honden: 1
Het is vooral belangrijk dat je het gedrag beloont wat je wél wil zien. Probeer het dus niet te zien als dat je het uitvallen af gaat leren, maar dat je hem nieuw gedrag gaat aanleren: aandacht voor het baasje en braaf meelopen bij andere honden. Straffen met een plantenspuit (of anders) zou ik niet doen, dat heeft ook geen enkele zin zolang de hond niet begrijpt wat hij dan wel moet doen. Wat Flevo Bordertje beschrijft werkt bij mijn hond prima, aandacht vragen en belonen als ik die ook krijg. Als hij toch uitvalt hou je hem kort, je loopt weg bij de andere hond, en zodra hij weer bereikbaar is vraag je zijn aandacht en beloon je hem als hij opkijkt. Dat is in elk geval wat ik doe en dat werkt heel goed.

- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 1
Ik zou hen inderdaad leren de aandacht op jou te richten met behulp van snoepje, balletje, stem en een commando. Belangrijk is dat je dit al gaat doen, voordat hij gaat uitvallen of spanning heeft opgebouwd. Oefen dit eerst zonder dat er andere honden zijn, zodat hij snapt wat de bedoeling is. Vervolgens is het ook belangrijk dit commando niet alleen te gebruiken als er een hond aankomt.
Plantenspuit zou ik niet doen. Je loopt hiermee ook het risico dat hij de vervelende plantenspuit gaat linken met andere honden en zijn gedrag juist erger wordt.
Plantenspuit zou ik niet doen. Je loopt hiermee ook het risico dat hij de vervelende plantenspuit gaat linken met andere honden en zijn gedrag juist erger wordt.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Flexlijn niet aan een anti-trektuig. Flexlijn = druk zetten. Anti-trektuig = niet druk zetten. Door flexlijn word er onnodig continue druk op vervelende plekken gezet (dat is werking van een anti-trektuig). Dat is vervelend voor de hond, niet goed voor zijn lichaam en kan zijn gedrag ook nadeling beinvloeden. Die twee combinaties met elkaar kan het lichaam blesseren met mogelijk zelfs blijven schade.
Anti-trektuig gebruik je alleen met een normale korte lijn. Misschien moet je informatie gaan inwinnen over gebruik van een anti-trektuig bij een professional (niet een dierenwinkel of dierenarts). Misschien een cursus gehoorzame huishond gaan volgen, zodat je samen met je hond bezig kan gaan met de oefening aandacht, waarbij de hond zich op jou gaat richten i.p.v. op de andere hond. Eventueel een cursus vanuit BAT schijnt ook heel leerzaam zijn. Lees je eventueel in op dit forum over counterconditionering, ook een manier van je hond ergens anders op leren focussen.
ER zijn verschillende manier. Kies iets waar jij je lekker bij voelt. Ga niet 101 manier proberen, want met alle manier kan je slagen. Vandaar uitkiezen waar jij je lekker bij voelt en geloof in de kracht van die methode. En stel misschien je doel bij: spelen aan de lijn met andere honden is nooit je streven. En misschien op korte afstand passeren ook niet altijd haalbaar, maar iets wat goed leefbaar is en waar jij verder mee kunt.
Anti-trektuig gebruik je alleen met een normale korte lijn. Misschien moet je informatie gaan inwinnen over gebruik van een anti-trektuig bij een professional (niet een dierenwinkel of dierenarts). Misschien een cursus gehoorzame huishond gaan volgen, zodat je samen met je hond bezig kan gaan met de oefening aandacht, waarbij de hond zich op jou gaat richten i.p.v. op de andere hond. Eventueel een cursus vanuit BAT schijnt ook heel leerzaam zijn. Lees je eventueel in op dit forum over counterconditionering, ook een manier van je hond ergens anders op leren focussen.
ER zijn verschillende manier. Kies iets waar jij je lekker bij voelt. Ga niet 101 manier proberen, want met alle manier kan je slagen. Vandaar uitkiezen waar jij je lekker bij voelt en geloof in de kracht van die methode. En stel misschien je doel bij: spelen aan de lijn met andere honden is nooit je streven. En misschien op korte afstand passeren ook niet altijd haalbaar, maar iets wat goed leefbaar is en waar jij verder mee kunt.

-
Claudia1980
Hartelijk dank voor de tips, ik ga er meteen mee aan de slag!