Hmmm.....zit even te denken maar kan hier niet de oorzaak inliggen?Eline* schreef:
Beiden sociaalvaardig, al is Laika wel snel onder de indruk van tegengas en weet dan niet wat te doen. Ik heb het vermoeden dat de miscommunicatie tussen hun met name voortkomt vanuit het opportunisme van Nelson tegenover de afwachtendheid van Laika. Als ik bv op de bank lig, klautert Nelson er binnen de minuut op. Laika staat van een meter afstand te kijken en die moet ik uitnodigen. Ze is erg onderdanig naar mij toe en zal geen dingen doen die zij vanuit haar positie niet gepast vind. Nelson daarintegen heeft daar allemaal lak aan. Die probeert wat en lukt het is het leuk. Hij mopperde van de week ook toen ik hem aan de kant schoof in bed. Dan geef ik hem een zwieper en dan vertrekt ie dapper, maar hij probeert. Laika niet. Laika is al weg als ik eraan kom.
Dus in contact met mij en met andere mensen is Nelson haantje de voorste...Laika een verlegen kind, die je altijd moet vertellen dat ze er ook gewoon bij hoort.
Juist omdat Laika naar jou toe zo onderdanig is en Nelson niet? Dat moet voor een al wat onzekere hond ook wel heel verwarrend zijn. "Die andere hond die lager staat in de rangorde dan ik durft wel heel veel bij mijn baas"? Voor Nelson kan dat ook een signaal zijn dat ie hoger zal zijn dan Laika, omdat hij dingen durft die zij niet in haar kop zal halen.
Zomaar een gedachtensprongetje hoor, misschien slaat het nergens op

Oooh....lees het nu nogmaals en lees nu dat jij eigenlijk zo'n beetje dezelfde gedachte hebt.

Dat maakt het wel lastig natuurlijk, want hoe los je dat op?