Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje mbt gedrag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Vraagje mbt gedrag

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Vandaag lekker een wandeling gemaakt Toots had er zin in. We liepen een heel ander rondje en kwamen onderweg een jongen van een jaar of 10/12 met een kruising Stafford tegen.

Toen de hond in kwestie ons zag ging de hond liggen. Het liggen doen wel meer honden en Toots reageerd er eigenlijk nooit op of kwispelend. Maar bij deze hond bleef Toots stokstijf staan en er zat nog wel 100 meter tussen. Als het niet meer is.
Ik wilde doorlopen maar toen hield Toots in toen ik toch doorzette toen liep hij maar wel met zijn haren overeind.
De hond lag nog op de grond maar wel heel erge fixatie en Toots fixeerde ook.

Ik heb er maar voor gekozen om op de weg te gaan lopen dus met een boog. Er is niet geblaft of gegromd verder.

Maar ik vroeg mij af wat dat eigenlijk is? omdat ik dit gedrag van Toots niet zo herken.
Dus waarom zo'n hond van die afstand gaat liggen fixeren en De andere hond dan echt niet verder wil lopen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Lemuria

Re: Vraagje mbt gedrag

Ongelezen bericht door Lemuria »

Kennelijk was de dreiging te groot vanuit die andere hond voor Toots. Als mens zien we nog niet de helft van wat honden aan elkaar 'vertellen'.
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Ik zou de volgende keer omdraaien en terug lopen.Als de 11 jarige Toots niet kan houden is Toots gehakt.
Mijn kleintjes zijn ook feilloos in het inschatten van honden,en ik ga altijd van hun uit als ze het niet vertrouwen dan mijden we de boel.
Chihuahua-paws
Zeer actief

beatje schreef:
toots schreef:Vandaag lekker een wandeling gemaakt Toots had er zin in. We liepen een heel ander rondje en kwamen onderweg een jongen van een jaar of 10/12 met een kruising Stafford tegen.
.
Nu ben ik niet wiskundig aan gelegd maar als een jongen van 10/12 maakt voor mij toch een kind van plus/min 11 jaar.
Er liep geen 11 jarige met Toots!
Je reactie hieronder duid erop dat je dacht dat Toots uitgelaten werd door een 11 jarige die Toots niet kan houden.
Ik zou Toots nooit een 11 jarige mee geven.
Daarnaast heb ik prima vertrouwen in Toots en ben dan ook op de weg gaan lopen en heb de hond dus gemeden. Je reactie klopt dan niet helemaal en je trekt mijn bericht uit zijn verband.
beatje schreef:Ik zou de volgende keer omdraaien en terug lopen.Als de 11 jarige Toots niet kan houden is Toots gehakt.
Mijn kleintjes zijn ook feilloos in het inschatten van honden,en ik ga altijd van hun uit als ze het niet vertrouwen dan mijden we de boel.

Je hebt het openingsbericht niet eens gelezen.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 10 dec 2014 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Chihuahua-paws
Zeer actief

Kruimel53 schreef:Die had geen gezellige plannen en Toots had dat haarfijn in het snotje. Verstandige Toots. Er is gaan liggen en dan is er gaan liggen en dat zijn hele verschillende zaken. Er zijn honden die dat doen om gezellig te gaan spelen, een jachtspelletje, en er zijn honden die dat doen om te intimideren, en ook een 'leuk' spelletje te gaan doen waarbij de andere hond de onvrijwillige prooi is. Staren is onvriendelijk en dreigend, als je leuk wilt spelen lig je niet gespannen als een veer al fixerend te wachten maar trek je een speelgezicht en kwispel je gezellig en ontspannen.

Ja dat is het dus precies.
Er zijn wel meer honden die gaan liggen voor Toots maar speels uitdagend die dus Toots een soort uitnodigen om te spelen.
En Toots gaat daar kwispelend naar toe. Soms reageerd hij niet bij erg grote honden of als hij gewoon geen zin heeft. Maar dan loopt meneer gewoon door. Maar die honden gaan niet liggen fixeren. En zijn duidelijk geen bedreiging.

Maar in dit geval was het iig duidelijk dat Toots niet naar of langs die hond wilde en hij ging in zijn verdedigins houding.

Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Toots had gewoon heel goed in de smiezen dat die andere hond het niet gezellig bedoelde :ok:

Luna is ook uitstekend in het lezen van andere honden, ik kijk ook altijd naar haar en ga niet alleen op mijn eigen beoordeling af. Als mens kun je inderdaad soms gewoon signalen missen. Als ik aan Luna zie dat ze een hond niet vertrouwd dan geloof ik haar direct. En het komt ook wel eens voor dat ik twijfel aan een bepaalde hond en dat Luna dan wel contact zoekt. Ik vertrouw dan toch echt meer op haar oordeel dan op de mijne, ik vind het ideaal :E:
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ja Toots heeft ook wel eens dat hij naar een toe gaat dat ik denk van ok. Als hij er zelf vrolijk naar toe gaat is het vaak in een keer en benaderd Toots de hond altijd van de zijkant en dan is het altijd goed. Dan zijn er nog honden waar Toots voorzichtig naar toe gaat vaak honden die we kennen die wat te groot zijn en als ze in een lompe bui zijn dan rent Toots gelijk terug haha.

Maar deze totale uhm weigering en fixatie heb ik gewoon nog niet mee gemaakt.
En dacht ik kijk eens wat de hf leden er van vinden.

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Gewoon goed kijken naar Toots dus. Juist omdat hij het nooit doet en het normaal altijd goed ingeschat wordt, denk ik dat hij feilloos aanvoelde dat dit geen goed idee was. Ook wel fijn, vooral omdat hij niet zo groot is, hij weet het zelf blijkbaar erg goed!
Chihuahua-paws
Zeer actief

TessaThomas schreef:Gewoon goed kijken naar Toots dus. Juist omdat hij het nooit doet en het normaal altijd goed ingeschat wordt, denk ik dat hij feilloos aanvoelde dat dit geen goed idee was. Ook wel fijn, vooral omdat hij niet zo groot is, hij weet het zelf blijkbaar erg goed!

Het is een klein super slim hondje :wink:

De hond was trouwens een stafoord kruising of iets wat er op leek maar wel met een kleiner ras iets van een beagle ofzo dus het liif van een beagle en kop van een stafford. Dus hij was niet heel groot of gevaarlijk :wink:

Maar wel iets wat niet goed was kennelijk :wink:

dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

toots schreef:
beatje schreef:Ik zou de volgende keer omdraaien en terug lopen.Als de 11 jarige Toots niet kan houden is Toots gehakt.

He? Waar haal je dat nu vandaan?

Gewoon deugdelijk advies. En met zo'n kleintje hoeft een hond geen 18+ kilo te zijn om flink wat schade aan te kunnen richten.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Dit moest een quote worden maar nu ben ik heel het bericht kwijt.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 10 dec 2014 12:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

toots schreef: Dus hij was niet [knip] gevaarlijk :wink:
Daar dacht Toots (waarschijnlijk geheel terecht) anders over.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Liggen en fixeren kan heel veel betekenen. Honden zelf weten dat het beste. Mijn herdermiks ging ook vaak liggen maar wel alleen bij haar vrienden. Ongecastreerde windhonden normaal gesproken. En die reageerden daar altijd goed op. Ze ging liggen, andere honden gaan dan vaak wat rustiger op de liggende hond af. Dat vond mijn hond prettig. Stonden de andere honden dan op ongeveer 5 meter afstand dan sprong ze omhoog en meteen kwam er een spelbuiging en gekwispel.
Er zijn ook honden die dit heel gespannen doen en met foute bedoelingen. Ik denk dat de staff wel goede bedoelingen had enwaarschijnlijk wat telleurgesteld keek toen jullie omliepen. Corrigeer me als ik dit fout heb.

Jonge honden gaan ook vaak liggen. Het heeft ook iets ontwapenends voor de tegenpartij. Honden zien ook dat meteen en rennen dan vaak wild op zo'n liggende golden oid af. Wederom liggen of laag blijven zonder bijbedoelingen. Sluipen is vaak wel foute boel. Sluipen en strak fixeren. Liggen is heel wat anders dan sluipen. Liggen is ontspannen. Immers, je kan niet direct opstaan. Sluipen is gespannen en de hond staat dan ook klaar om snel op te veren.

Eigenlijk kun je dit gedrag niet beschrijven als slecht of goed. Het is heel normaal gedrag wat vooral heel veel lieve vriendelijke honden tonen. Echter er zijn veel nuances en soms is het verre van lief bedoeld.

Toots kan het gedrag ook kennen. Dat hij weet dat de stafford zou opspringen en wild zou willen spelen. Kleine hondjes ervaren dat echter als pijnlijk en overheersend. Misschien dat hij daarom ging borstelen en de hond wilde vermijden?
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

toots schreef:
dagmar88 schreef:
toots schreef:

He? Waar haal je dat nu vandaan?

Gewoon deugdelijk advies. En met zo'n kleintje hoeft een hond geen 18+ kilo te zijn om flink wat schade aan te kunnen richten.
Omdat er geen kind kind met Toots liep en ik dus de hond al heb gemijd omdat ik op de weg ging lopen en dus niet langs de hond missschien :19:
Ah, daar had ik overheen gelezen. Ga er dan nog steeds vanuit dat de stafford kruising en het kind worden bedoeld.
Een mens kans zich ook nog gewoon vergissen.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik geloof ook dat de hond in kwestie niet erg veel kwaad in de zin had.
Alleen de fixatie begon bij de hond en hij is blijven fixeren zelfs toen ik er voorbij was en Toen was Toots weer helemaal zichzelf en liep rap door. Maar de hond bleef gefixeerd kijken en was omgedraaid. Hoe oud de hond is is moeilijk in te schatten wel was hij erg gespannen en dat is i.m.o nooit goed.

Toots heeft hier in de wijk vooral grote vriendjes waaronder staffords die zijn meestal juist vrij rustig met Toots. Veel zijn einzelgangers zoals ik ze noem en dat is Toots ook Toots wil snuffelen en dan gewoon weer doorlopen :)

Het zijn vooral labradors waar Toots niets van moet hebben en rottweilers die zijn vaak te druk.
Maar Toots loopt er altijd gewoon langs. En in dit geval zat zowel Toots als de hond aan de lijn. En als Toots dan naar een hond toewil wat hij eigenlijk altijd wil dan gaat hij juist ineens hard lopen en meestal moet ik hem dan corrigeren en dan wil meneer nog wel eens blaffen omdat hij er niet heen mag. Maar nu wilde hij er dus absoluut al niet heen ;) En is dus compleet nieuw heb dat nog nooit mee gemaakt met Toots.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 10 dec 2014 12:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Chihuahua-paws
Zeer actief

dagmar88 schreef:
toots schreef:
Omdat er geen kind kind met Toots liep en ik dus de hond al heb gemijd omdat ik op de weg ging lopen en dus niet langs de hond missschien :19:
Ah, daar had ik overheen gelezen. Ga er dan nog steeds vanuit dat de stafford kruising en het kind worden bedoeld.
Een mens kans zich ook nog gewoon vergissen.
Tuurlijk maar erg duidelijk advies vind ik het dan niet ook niet omdat ik de hond dus heb gemijd en ga er dan toch van uit dat mijn bericht niet gelezen was :wink:

beatje

Ongelezen bericht door beatje »

toots schreef:Vandaag lekker een wandeling gemaakt Toots had er zin in. We liepen een heel ander rondje en kwamen onderweg een jongen van een jaar of 10/12 met een kruising Stafford tegen.
.
Nu ben ik niet wiskundig aan gelegd maar als een jongen van 10/12 maakt voor mij toch een kind van plus/min 11 jaar.
Die kom ik niet graag tegen met een staf die fixeert.Zeker niet als ze gaan liggen en ze springen ineens naar voren ,moet het al een beul van een kind zijn wil hij hem kunnen houden.Persoonlijk ga ik dan de andere kant op.

Ik heb jou post dus prima gelezen, alleen bevalt mijn antwoord jou niet dat is heel wat anders.
dagmar88
Zeer actief

toots schreef: Tuurlijk maar erg duidelijk advies vind ik het dan niet ook niet omdat ik de hond dus heb gemijd en ga er dan toch van uit dat mijn bericht niet gelezen was :wink:
Omdraaien en weglopen lijkt me aardig concreet.
toots schreef:Ik geloof ook dat de hond in kwestie niet erg veel kwaad in de zin had.
Alleen de fixatie begon bij de hond en hij is blijven fixeren zelfs toen ik er voorbij was en Toen was Toots weer helemaal zichzelf en liep rap door. Maar de hond bleef gefixeerd kijken en was omgedraaid. Hoe oud de hond is is moeilijk in te schatten wel was hij erg gespannen en dat is i.m.o nooit goed.
Ik geloof dat je het nogal onderschat. Honden interpreteren gedrag vaak beter dan de gemiddelde baas en daar mag je dus best op vertrouwen, helemaal als het zo'n uitzondering is.
Chihuahua-paws
Zeer actief

dagmar88 schreef:
toots schreef: Tuurlijk maar erg duidelijk advies vind ik het dan niet ook niet omdat ik de hond dus heb gemijd en ga er dan toch van uit dat mijn bericht niet gelezen was :wink:
Omdraaien en weglopen lijkt me aardig concreet.
toots schreef:Ik geloof ook dat de hond in kwestie niet erg veel kwaad in de zin had.
Ik geloof dat je het nogal onderschat. Honden interpreteren gedrag vaak beter dan de gemiddelde baas en daar mag je dus best op vertrouwen, helemaal als het zo'n uitzondering is.

Volgens mij heb ik dat ook gedaan :19:
Vandaar dat ik dus op de weg ging lopen.
Omdraaien leek me niet nodig.

Ik onderschat of overschat niks. Ik plaatste dit topic uit interesse in het gedrag omdat dit dus nieuw is voor mij voor de rest niks.

Ik vroeg ook niet naar hoe ik zou moeten handelen.
Maar meer of mensen het gedrag herkennen.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 10 dec 2014 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

laeken schreef: Eigenlijk kun je dit gedrag niet beschrijven als slecht of goed. Het is heel normaal gedrag wat vooral heel veel lieve vriendelijke honden tonen. Echter er zijn veel nuances en soms is het verre van lief bedoeld.
Zal dat ook niet afhangen van de tegenpartij? Van alle liggende en fixerende honden zijn er hoogstens 2 die uiteindelijk blijven liggen en niks doen, de rest duikt gegarandeerd op Noah :19: Noah wordt onwijs onzeker van zo een hond en gaat dan allemaal kalmeringssignalen uitstralen, wat blijkbaar het startsein is om erop te duiken. Tegenwoordig laat ik Noah volgen en kijken naar haar bal, dan ligt de dreiging niet bij Noah. Alsnog willen ze op Noah duiken, maar doordat die balletje ziet, gebeurd er weinig. Zelf krijg ik tegenwoordig dus ook de kriebels ervan, omdat ik het gedrag niet kan plaatsen. Behalve dat ze altijd op Noah duiken, dat helaas wel.
Perry en Noah

Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

beatje schreef:
.
Die kom ik niet graag tegen met een staf die fixeert.Zeker niet als ze gaan liggen en ze springen ineens naar voren ,moet het al een beul van een kind zijn wil hij hem kunnen houden.Persoonlijk ga ik dan de andere kant op.

Ik heb jou post dus prima gelezen, alleen bevalt mijn antwoord jou niet dat is heel wat anders.

Ik ben ook niet wiskundig aangelegd.
Echter liep er geen kind van 11 met Toots!
Ik begrijp nu dat je bedoelde dat het kind met de andere hond liep maar dat stond er dus niet.
Daarbij vertrouw ik prima op Toots vandaar dat ik ook op de weg ging lopen.
Een ander zou misschien omkeren ik heb voor op de weg lopen gekozen omdat beide honden aangelijnd zaten en de andere hond niet trok aan de riem o.i.d. Dus ik zag er geen gevaar in om een stukje er om heen te lopen.
Dat kan ik prima zelf inschatten!

Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Zo gauw ik een kind met een stafford(achtige) zie lopen, draai ik om, ga een andere straat in, ik neem dat risico niet. Of de hond nu wel of niet iets goeds/kwaads in de zin heeft. Het kind kan de hond never nooit houden en Lotje is geen partij of het nu goedschiks of kwaadschiks is. Trouwens ook bij andere grote honden.
Miella
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising staff en waarschijnlijk een pincher
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Miella »

@duitse herder, precies wat jij beschrijft bij Noah, heb ik dus bij mijn Layka. Alleen is het een kleine kruising stafford en geen Duitse Herder. En als de hond blijft duiken, zal ze dat zeker kenbaar maken!
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

toots schreef:
beatje schreef:
.
Er liep geen 11 jarige met Toots!
Je reactie hieronder duid erop dat je dacht dat Toots uitgelaten werd door een 11 jarige die Toots niet kan houden.
Ik zou Toots nooit een 11 jarige mee geven.
Daarnaast heb ik prima vertrouwen in Toots en ben dan ook op de weg gaan lopen en heb de hond dus gemeden. Je reactie klopt dan niet helemaal en je trekt mijn bericht uit zijn verband.

hahahahaha
Ik denk ook dat er teveel dreiging van de andere hond uitging, zelf zou ik maken dat ik wegkwam bij een 11 jarige met dit soort hond, we willen van Toots toch geen gehaktbal maken lol
Miella
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising staff en waarschijnlijk een pincher

Ongelezen bericht door Miella »

Ook met een duitse Herder met dit gedrag, zou ik me uit de voeten maken als daar een 11 jarige aan vast zat..... dit soort hond... pfffff lekker schigmatiserend. Vroeger waren de herders de boosdoeners.....
Chihuahua-paws
Zeer actief

De hond in kwestie was maatje beagle.
En even voorbij ging ik de hoek om omdat ik daar nou eenmaal moest wezen.

Ik was benieuwd naar het gedrag en ik denk dat Leaken het best heeft uitgelegd waar ik naar zocht.

Mocht de hond in kwestie los zou zijn geraakt had ik Toots opgepakt met 1,80 kom ik een eind en schoenmaat 42 ook.
Ik zag geen gevaar in de hond niet in die mate dat ik ervoor om zou keren iig.

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”