Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Definitie stabiele hond
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Definitie stabiele hond
Bas is mijn eerste hond die bang is voor vuurwerk. Een beetje dan. Ze durft bv niet in de tuin dan en wil ook niks. Herstellen doet ze snel. Dit jaar moet ik niet vergeten haar op tijd in de tuin te laten want vorig jaar was ik dat vergeten en wilde ze na 12 uur echt niet meer plassen buiten.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nee t werd wel heel iets beter maar t duurde letterlijk dagen voor ze weer de oude was soms zelfs weken.lieke schreef:Kyra was alleen maar van slag áls ze vuurwerk hoorde. Als het vuurwerk voorbij was (lees: de knallen) dan was zij ook weer normaal.malinois schreef: Het schrikken is logisch maar t herstel er van vind ik wel belangrijk. Zit de hond nog dagen in een hoekje of schud hij een keer en gaat weer verder.
Bijv bij vuurwerk.
Dusty was een hond die werd nergens warm of koud van, erg sociaal, maar was dagen zo niet weken van slag van vuurwerk. Dat vond ik dus geen stabiele hond en jij dus wel
En daar zullen meningen dus altijd over verdeeld blijven.
Ze herstelde dus prima, alleen als er alleen maar knallen te horen was, dán trok ze het niet meer.
Was dat bij Dusty ook?
Rond oud en nieuw at ze niet, gewoon niet, ook geen lekkere ongezonde (mensen)dingen ... helemaal niks.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik heb niets tegen een zelfverzekerde rustige hond, integendeel. Maar ik krijg af en toe het idee dat als je hond niet 100% stabiel is het dan dus een neuroot moet zijn. Alsof alleen stabiele honden betrouwbare fijne huisgenoten kunnen zijn. Daar zet ik me tegen af.
Het wordt zo vaak gebruikt als waardenoordeel. Stabiel is goed, niet stabiel is fout. Dan is het ook nog vaak de schuld van de eigenaar, en anders van de fokker.
Ik zie ook graag dat een volwassen hond in de meeste situaties zelfverzekerd is. Dan heb je een hond die in vrede leeft met zichzelf en de wereld. Die vertrouwen heeft in zichzelf en zijn omgeving. Maar diezelfde hond is misschien wel gepassioneerde jager of vindt het heerlijk om een robbertje te vechten met andere reuen. Noem je die hond dan stabiel of niet? Ik vind van wel, maar het maakt hem niet tot de ideale huisgenoot.
Het wordt zo vaak gebruikt als waardenoordeel. Stabiel is goed, niet stabiel is fout. Dan is het ook nog vaak de schuld van de eigenaar, en anders van de fokker.
Ik zie ook graag dat een volwassen hond in de meeste situaties zelfverzekerd is. Dan heb je een hond die in vrede leeft met zichzelf en de wereld. Die vertrouwen heeft in zichzelf en zijn omgeving. Maar diezelfde hond is misschien wel gepassioneerde jager of vindt het heerlijk om een robbertje te vechten met andere reuen. Noem je die hond dan stabiel of niet? Ik vind van wel, maar het maakt hem niet tot de ideale huisgenoot.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Vechten blijf ik niet stabiel gedrag vinden omdat een hond die zelf vecht de situatie volledig laat ontsporen met alle gevolgen van doen. Zelf gewond of de tegenstander gewond. Wat mij betreft weet een stabiele hond het zo te regelen dat er niet gevochten hoeft te worden zolang dat niet noodzakelijk is.
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
- Aantal honden: 1
In deze omschrijving kan ik me goed vindenDaniBanani schreef:Om weer terug op honden te komen: ik zou een hond als stabiel omschrijven als die relatief vaak een evenwichtig en gelijkmatig karakter toont. Als heftige emotionele reacties hoge uitzondering is en niet de gewoonte.

Er zit nog zoveel tussen stabiel en een neuroot. En daarbij, die van mij neigt af en toe meer naar de neuroten kant en stabiel zou ik haar nooit noemen, maar is geen minder fijne huisgenoot hoor. Sterker nog, ik vind haar fantastisch en ondanks dat ze niet stabiel is in mijn ogen ( ze heeft regelmatig heftige reactiesDartel schreef:Ik heb niets tegen een zelfverzekerde rustige hond, integendeel. Maar ik krijg af en toe het idee dat als je hond niet 100% stabiel is het dan dus een neuroot moet zijn. Alsof alleen stabiele honden betrouwbare fijne huisgenoten kunnen zijn. Daar zet ik me tegen af.

- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Ik denk dat Nolan best een stabiele hond is, Tallie is exact het tegenovergestelde 
Nolan vermijd het liefst contact met honden die hij niet zo leuk vindt, maar als hij in de buurt moet blijven gaat dat ook prima. Hij heeft eigenlijk nooit ruzie, tenzij de tegenpartij het echt komt opzoeken, maar vaak is een waarschuwing van zijn kant dan genoeg. Hij is eigenlijk nooit echt onder de indruk van situaties. Max heeft dat veel meer, die schrok zich gisteren nog dood toen hij opeens bij de railing van de boot kwam, Nolan zou daar totaal niet van onder de indruk zijn.
Tallie... Tja, die weet zelf niet eens wat ze doet

Nolan vermijd het liefst contact met honden die hij niet zo leuk vindt, maar als hij in de buurt moet blijven gaat dat ook prima. Hij heeft eigenlijk nooit ruzie, tenzij de tegenpartij het echt komt opzoeken, maar vaak is een waarschuwing van zijn kant dan genoeg. Hij is eigenlijk nooit echt onder de indruk van situaties. Max heeft dat veel meer, die schrok zich gisteren nog dood toen hij opeens bij de railing van de boot kwam, Nolan zou daar totaal niet van onder de indruk zijn.
Tallie... Tja, die weet zelf niet eens wat ze doet

Lijkt mij er in eerste instantie om te gaan of teef dit wel ok vind, als die er niet van gediend is en dit laat blijken , heb je reuen die plaat voor kop hebben en irritant blijven, Dinos zal zulke reuen blokken door er tussen te gaan staan of met schouder er tegen aan te lopen.Heavy schreef:Als Jip bijvoorbeeld benaderd wordt door een reu en die reu vertoont patserig gedrag zoals kop in zijn nek leggen en rondjes om hem heen draaien dan laat Jip weten dat hij dat niet wil , altijd zonder gaatjes trouwens hoor.laeken schreef:Vechten blijf ik niet stabiel gedrag vinden omdat een hond die zelf vecht de situatie volledig laat ontsporen met alle gevolgen van doen. Zelf gewond of de tegenstander gewond. Wat mij betreft weet een stabiele hond het zo te regelen dat er niet gevochten hoeft te worden zolang dat niet noodzakelijk is.
En als we samen met Jip en Heavy wandelen en er komt ineens een reu aanrennen dan jaagt hij hem ook bij Heavy weg. Laatst waren we met Jip en het jack russel teefje van mijn dochter aan het wandelen en kwam er dus een Labrador aan gestormt en die beukte tegen kleine teefje aan die gillend wegrende en dan gaat Jip ook op die Labrador af .
Allemaal zonder gaatjes even laten weten dat hij dit gedrag niet pikt. Ik vind het geen vechten maar de mensen met de Labrador vonden dat wel . Ook toen we eens met een regiowandelingen meeliepen had Jip in 10 minuten geregeld dat het lekker ruikende teefje van hem was en iedere reu die in de buurt kwam zou dat weten.
Een hoop kabaal veel wol en niks aan de hand. Maar ik probeer het wel te voorkomen want je weet nooit hoe de andere hond erop reageert. Als die het niet pikt kan het wel echt vechten worden.
Ok dat is niet vreemd , maar niet elke teef wil veroverd worden en zal dit aan opdringende reu laten blijken.Heavy schreef:Wat de teef ervan vind vind Jip niet belangrijkDinos schreef:Lijkt mij er in eerste instantie om te gaan of teef dit wel ok vind, als die er niet van gediend is en dit laat blijken , heb je reuen die plaat voor kop hebben en irritant blijven, Dinos zal zulke reuen blokken door er tussen te gaan staan of met schouder er tegen aan te lopen.Heavy schreef:Als Jip bijvoorbeeld benaderd wordt door een reu en die reu vertoont patserig gedrag zoals kop in zijn nek leggen en rondjes om hem heen draaien dan laat Jip weten dat hij dat niet wil , altijd zonder gaatjes trouwens hoor.laeken schreef:Vechten blijf ik niet stabiel gedrag vinden omdat een hond die zelf vecht de situatie volledig laat ontsporen met alle gevolgen van doen. Zelf gewond of de tegenstander gewond. Wat mij betreft weet een stabiele hond het zo te regelen dat er niet gevochten hoeft te worden zolang dat niet noodzakelijk is.
En als we samen met Jip en Heavy wandelen en er komt ineens een reu aanrennen dan jaagt hij hem ook bij Heavy weg. Laatst waren we met Jip en het jack russel teefje van mijn dochter aan het wandelen en kwam er dus een Labrador aan gestormt en die beukte tegen kleine teefje aan die gillend wegrende en dan gaat Jip ook op die Labrador af .
Allemaal zonder gaatjes even laten weten dat hij dit gedrag niet pikt. Ik vind het geen vechten maar de mensen met de Labrador vonden dat wel . Ook toen we eens met een regiowandelingen meeliepen had Jip in 10 minuten geregeld dat het lekker ruikende teefje van hem was en iedere reu die in de buurt kwam zou dat weten.
Een hoop kabaal veel wol en niks aan de hand. Maar ik probeer het wel te voorkomen want je weet nooit hoe de andere hond erop reageert. Als die het niet pikt kan het wel echt vechten worden.daar wacht hij niet op. Tenminste in het geval van de jack van mijn dochter was het wel duidelijk wat de teef ervan vond die rende gillend weg . Maar Jip eigent zo'n teefje dan toe ook al heeft hij haar nog nooit gezien. Gisteren was hij leuk met een Herder teefje aan het snuffelen aan de lijn en baasje en ik stonden wat te praten en dan komt er iemand aan met een reutje en dan staat hij al stijf .
Het is een beetje een regelneef als hij de kans krijgt .
Als reu dit niet snapt zal zijn baasje de reu tot orde moeten roepen.
Lijkt mij niets mis mee, de aanstormende labrador of what ever mag best weten oh o.k teef is bezet,of Jip dit kenbaar maakt door te blokken borstelen snauwen zou voor mij geen reden zijn Jip vast te houden.Heavy schreef:Ik loop ook niet meer mee met wandelingen sinds hij dit gedrag vertoont. En als ik een reu of vreemde hond zie dan roep ik hem bij me en lijn hem aan. Loopt hij los en komt er een teefje aan dan kan hij er heel leuk mee spelen ook niet opdringerig heel beleefd juist. Hij slooft zich wel verschrikkelijk uit en wringt zich in alle bochten om haar te overtuigen dat hij geweldig is maar geen opdringerig gesnuffel of rijden ofzo dat heb ik hem wel afgeleerd.
Maar soms komt er ineens uit het niets een reu aanstormen zoals met die Labrador en dan pikt hij het niet. Probeer dat ook zoveel mogelijk te voorkomen en gelukkig ie hier genoeg ruimte en ken ik genoeg wandel plekken waar ik geen hond tegen kom alleen maar koeien en reeën en schapen .
Maar als je een hond als Jip hebt in een drukke stad waar je het met een parkje of hondenuitlaatplek moet doen is het niet leuk lijkt me.
Ook al is de lab er op uit om alleen enthousiast te spelen, hij zal signaal moeten oppikken dat hij niet gewenst is of leren zijn benadering anders in te zetten.

-
- Zeer actief
Als je een stabiele hond wil: kiezen voor Duitse degelijkheid.
Das Auto, Der Hund
Das Auto, Der Hund
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
korthaar schreef:Als je een stabiele hond wil: kiezen voor Duitse degelijkheid.
Das Auto, Der Hund
Waar slaat dat nou in vredesnaam op?

Ja haha en zeker niet voor een Italiaanse casanova.korthaar schreef:Als je een stabiele hond wil: kiezen voor Duitse degelijkheid.
Das Auto, Der Hund

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Op het ras van haar hondlieke schreef:korthaar schreef:Als je een stabiele hond wil: kiezen voor Duitse degelijkheid.
Das Auto, Der Hund

And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Miranda schreef:Op het ras van haar hondlieke schreef:korthaar schreef:Als je een stabiele hond wil: kiezen voor Duitse degelijkheid.
Das Auto, Der Hund
O.
Nou, dan opteer ik voor Schotse zuinigheid. Ben je tenminste niet zoveel geld kwijt voor het onderhoud van je hond.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Aha dan kies ik voor Belgische stabiliteitkorthaar schreef:Als je een stabiele hond wil: kiezen voor Duitse degelijkheid.
Das Auto, Der Hund

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Maar Jip is niet jouw duitse herder toch?Heavy schreef:Maar ik vind dit wel natuurlijk reuengedrag. Het is niet handig en behoorlijk irritant soms en natuurlijk is een reu die je in elke groep los kan gooien veel makkelijker maar ik zou dit niet onder afwijkend gedrag plaatsen.
Sommige jachthonden jagen extreem en sommige niet of amper.
Sommige reuen vertonen dit gedrag en sommige niet.
Sommige honden worden boos als je hun eten afpakt en sommige niet.
-
- Zeer actief
Ik ga voor Ordnung muss seinmalinois schreef:Aha dan kies ik voor Belgische stabiliteitkorthaar schreef:Als je een stabiele hond wil: kiezen voor Duitse degelijkheid.
Das Auto, Der Hund

En een beetje een schotse en friese inborst. Stug door gaan en uit de vel springen als het niet gaat zoals ze wil.

-
- Zeer actief
Ik vroeg het hierom. Zoals je de groepswandeling beschreef en hij zich het teefje zich "toe eigende" dat ik het niet voor me zag dat een groep eigenaren dit zou accepteren als het een duitse herder of variant zou betreffen. Als dit regelgedrag vanuit dit type honden komt lijken mensen het toch wat enger en minder acceptabel te vinden dan wanneer een wat "mildere" hond als een golden, of dus een schapendoes dat doet.Heavy schreef:Nee Jip is de Schapendoesblondie schreef:Maar Jip is niet jouw duitse herder toch?Heavy schreef:Maar ik vind dit wel natuurlijk reuengedrag. Het is niet handig en behoorlijk irritant soms en natuurlijk is een reu die je in elke groep los kan gooien veel makkelijker maar ik zou dit niet onder afwijkend gedrag plaatsen.
Sommige jachthonden jagen extreem en sommige niet of amper.
Sommige reuen vertonen dit gedrag en sommige niet.
Sommige honden worden boos als je hun eten afpakt en sommige niet.
De Duitse Herder is een teef .
Het kan in ieders ogen normaal honden gedrag zijn maar toch blijf ik er bij dat bepaalde types toch het vooroordeel tegen hebben.
Maar ik vind dat eigenlijk niet te maken hebben met stabiel zijn of niet stabiel. Voor mij denk ik dat ik het dan heb over een hond die niet snel ergens van onder de indruk is, op zijn gemak is in een voor hem vreemde omgeving, en redelijk snel hersteld van een afwijkende of enge situatie.
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Kruising staff en waarschijnlijk een pincher
Dan is mijn vraag hierin meteen, wanneer ze weer gillend wegrent, wordt er dan aktie ondernomen? doe je er wat aan? En zo,m ja..wat doe je er aan?Gollum schreef:Het hangt er vanaf, gezonde angst is wel goed maar als ik bijvoorbeeld naar Mika kijk reageert ze hysterisch als een iets te grote hond op haar af rent. Ze gaat gillen en gedraagt zich als prooi, honden vinden het dan vaak ook wel 'leuk' om zichzelf dan nog even extra te bevestigen. Gol blijft staan, wend haar hoofd iets af om te laten zien dat ze geen kwaad in de zin heeft en als het haar te gortig word komt ze rustig naar mij toe. Wanneer Gol een hond eng vind loopt ze er met een boog omheen en wanneer Mika een hond eng vind rent ze er blaffend op af om vervolgens weer gillend weg te rennen.Dinos schreef:Angst,is niet stabiel?
Een hond die angstig is en confrontatie vermijd en dus situatie uit de weg gaat is voor mij niet per definitie onstabiel, een angstbijter daartegen wel, die gaat een confrontatie aan die hij niet overziet.
De angstige hond die wegloopt vermijd dit , dus een hele goede keuze.
Dinos reageert op een onzekere blaffende hond door te doen of hij bang is en loopt weg.
Dinos is zeker niet bang want staat er dominante borstelende reu is het ineens een heel ander mannetje.
- wiebel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder mix Boef
Ik denk dat ik Boef wel als stabiele hond kan zien, ookal heeft hij ook zijn dingen die hij niet prettig vind. Zijn herstel is wel weer groot en gaat daarom altijd en overal goed.
Hele drukke nieuwe dingen wordt hij zelf ook wat drukker van, maar gaat niet raar doen en gedraagt zich ook gewoon zoals het hoort.
Hij heeft nog nooit ruzie gehad met een andere hond, wel eens correcties van beide kanten soms, maar geen rond vliegende haren of honden kapot. Hij weet heel goed in te schatten op afstand hoe een hond is en loopt dan ook vaak met een boog erom heen verder. Of weet precies dat te doen zodat die betreffende hond afhaakt.
Met kinderen en oudere mensen is hij heel rustig en begripvol en weet zich dus ook prima aan te passen.
1 puntje: hij wil graag achter de eendjes op het water aan, maar doet er verder niks mee. Hij ziet het al leuk vermaak, is hij dan onstabiel? Ik ben van mening van niet.
Hele drukke nieuwe dingen wordt hij zelf ook wat drukker van, maar gaat niet raar doen en gedraagt zich ook gewoon zoals het hoort.
Hij heeft nog nooit ruzie gehad met een andere hond, wel eens correcties van beide kanten soms, maar geen rond vliegende haren of honden kapot. Hij weet heel goed in te schatten op afstand hoe een hond is en loopt dan ook vaak met een boog erom heen verder. Of weet precies dat te doen zodat die betreffende hond afhaakt.
Met kinderen en oudere mensen is hij heel rustig en begripvol en weet zich dus ook prima aan te passen.
1 puntje: hij wil graag achter de eendjes op het water aan, maar doet er verder niks mee. Hij ziet het al leuk vermaak, is hij dan onstabiel? Ik ben van mening van niet.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
wiebel schreef:Ik denk dat ik Boef wel als stabiele hond kan zien, ookal heeft hij ook zijn dingen die hij niet prettig vind. Zijn herstel is wel weer groot en gaat daarom altijd en overal goed.
Lijkt mij van niet. Volgens Bonnie horen eendjes ook al in het water en niet op de kant. Maar toen ze dat ook een keer probeerde bij een broedende zwaan, kwam ze van de koude kermis thuis.

Resultaat? Iedere keer als ze nu een zwaan ziet, gaat ze er met een heul grote boog om heen. Da's niet angstig, da's leren van een slechte ervaring en zorgen dat ze niet meer op haar donder krijgt.