Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schapendrijven en daarnaast agility??

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

robert_smetsers
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Schapendrijven en daarnaast agility??

Ongelezen bericht door robert_smetsers »

Ik heb een algemene vraag kun je met je hond schapendrijven en agility doen?
Ik hoop weer een border collie pup te vinden en daar mee sporten te gaan doen, alleen zit ik met de vraag kun je en schapendrijven en daar bij ook nog agility doen. Of is dit niet mogelijk omdat je bij het schapendrijven echt zijn drijf drang gaat activeren.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Schapendrijven en daarnaast agility??

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb geen Border maar bij mijn jonge hond heb ik niet het idee dat het een het ander bijt. Ben niet lang geleden begonnen met schapendrijven en heb tot nu toe wat kleine workshops jonge hondenagility gedaan, en ga morgenavond beginnen met de wekelijkse training agility.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik heb van meerdere ervaren agility lopers gehoord dat het schapen drijven in conflict kan komen met het schapen drijven.
Dit voornamelijk doordat ze bij de agility vooral gericht zijn op je lichaamshouding en op die manier je ze stuurt door het parcours en ze bij schapen drijven veel minder moeten reageren op jouw lichaamshouding.
Bij een workshop schapen drijven werd dat ook nog bewust benoemd dat dit kan gebeuren, maar dit hoeft geen probleem te zijn.
Ook kunnen honden wijder gaan lopen (ruimere bochten nemen) wanneer ze schapen drijven en dit is minder wenselijk bij de agilty.

Nu heb ik met beide sporten onvoldoende ervaring om er echt over mee te praten, maar het werd wel als waarschuwing benoemd, tijdens de workshop als ook de fokker van mijn jongste hond.
Het drijf gedrag wordt inderdaad gestimuleerd, maar mijn inziens kun je dit juist mooi onder commando zetten en het alleen toe te staan bij de schapen en elders niet, dus ik denk dat dit minder een probleem zou zijn.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Degenen waar ik schapendrijven train doen met al hun honden aan zowel schapendrijven als agility, en hebben daar totaal geen problemen mee. Ze benoemen vaak de lichaamstaal als belangrijk instrument voor beide sporten. Iets anders dan Kloesje gehoord heeft dus.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)

Ongelezen bericht door kloesje »

LongFields schreef:Degenen waar ik schapendrijven train doen met al hun honden aan zowel schapendrijven als agility, en hebben daar totaal geen problemen mee. Ze benoemen vaak de lichaamstaal als belangrijk instrument voor beide sporten. Iets anders dan Kloesje gehoord heeft dus.
Grappig dat er zo divers over gesproken wordt.
Ik denk maar zo dat je dat moet doen waar jij en je hond plezier aan beleven en dan altijd wel samen op zoek gaat naar een oplossing als iets niet helemaal soepel verloopt door miscommunicatie :)

Ik ga in ieder geval ook door met schapen drijven naast andere honden sporten. (eerst agility en daarna dogfrisbee)
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ik drijf nu alleen omdat Kenji nog te jong is voor de agility maar ik verwacht geen problemen. Bij beide sporten is de absolute basis hetzelfde: de hond moet reageren op de lichaamstaal van de handler. Dat de reactie anders moet zijn, is aan te leren. En ze weten vaak het verschil wel.

Wel is mij destijds aangeraden om niet met beide sporten tegelijk in de aanleerfase te zitten, dit kan wel verwarrend zijn

Sent from my iPhone using Tapatalk
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ziva doet beide, behendigheid met mij en schapendrijven met mijn man. Ik heb nooit gemerkt dat het verwarrend is.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Sassy
moderator

Ongelezen bericht door Sassy »

Als je beiden recreatief gaat doen zal het geen probleem zijn.
Ik ken wel mensen die beiden doen...

Hangt er dus een beetje vanaf waar je ambities liggen, wil je in het schapendrijven trials op hoger level gaan doen zul je wel nadeel van de agility training gaan zien. Uitzonderingen daargelaten...
Nog los van de tijd die je maar moet hebben om beiden te trainen.
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik denk dat je beter de vraag kan stellen aan fokkers die beiden doen, deze bv:
http://www.lunatale.be/001home.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ken wel een aantal mensen die beiden doen zonder probleem.
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

ik denk dat ook de aanleg van de hond meespeelt.
Met Yazoo doe ik agility maar zij heeft een enorm talent voor schapendrijven. Ik heb een paar keer een lesje gevolgd en ze weet dan gewoon dat ze niet met agility bezig is, maar ze heeft dus ook erg veel feeling met die schapen en doet eigenlijk automatisch wat ze moet doen.
Ik kan me voorstellen dat dat moeilijker is bij een hond die wat minder aanleg voor schapendrijven heeft en dus wat meer gestuurd moet worden? Ik heb verder geen ervaring met schapendrijven...
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Tara schreef:Honden zijn niet dom, die kunnen haarfijn onderscheiden dat dingen die bij de ene discipline vereist zijn bij de andere discipline ongewenst zijn. Afhankelijk van de rituelen die je er omheen houdt leren ze dat vanzelf wel.
Helemaal mee eens! Volgens velen zouden behendigheid en jacht ook niet samen kunnen. Ik merk er weinig van. Enige wat voor mij wat moeilijker is met de behendigheid is dat vooruit een rechte lijn is, dus staat de hindernis iets uit lijn, dan gaat hij daar voorbij. Aan mij dus om het duidelijker aan te geven. Beide sporten doen we een redelijk hoog niveau.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Tara schreef:Honden zijn niet dom, die kunnen haarfijn onderscheiden dat dingen die bij de ene discipline vereist zijn bij de andere discipline ongewenst zijn. Afhankelijk van de rituelen die je er omheen houdt leren ze dat vanzelf wel.
Duidelijker had ik het niet kunnen verwoorden :ok:
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
robert_smetsers
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door robert_smetsers »

bedankt voor alle info nu alleen nog wachten tot ik een pup heb en dan tot hij oud genoeg is om te beginnen met de training
Miranda N.
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nederlandse Schapendoes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miranda N. »

Heb beiden gedaan en niet gemerkt dat de hond in verwarring raakte. Ze begreep aan de trainingsattributen die ik meenam naar welke training we gingen.
Groeten Miranda
http://www.elsansnust.nl
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Ik doe momenteel te weinig met het schapen drijven maar merk geen verschil. Ik let er alleen op dat ik geen commando's gebruik die gelijk zijn maar waar ik verschillende dingen verwacht.
_Do_
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Australian Shepherds
Contacteer:

Ongelezen bericht door _Do_ »

Ik doe beide op hoog niveau, en beide meestal 2 keer per week. Ik heb wel aussies en geen border, maar het is hoe jij er mee omgaat.
Je commando's bij het drijven hebben een andere betekenis dan bij de agility en je hond weet heel goed het verschil. Daarnaast kan je jonger starten met drijven en krijgt je hond een goede spiermassa, wat fijn is voor de agility.

Het kan idd wel problemen geven, maar er zijn er meer waar het goed gaat dan niet goed gaat.

Bij de aussies hebben we zelfs zo'n groot evenement in Amerika waarbij men van de show ring, de agility ring in rent, dan de obedience ring en soms nog het drijven op de zelfde dag.

Dus mijn mening, hoe jij er mee omgaat zo vind je hond het. Ze weten heel goed het verschil, ondanks je de zelfde commando's gebruikt. En ik merk niet dat mijn honden meer op mij letten. De band tussen jou en je hond is voor alle sporten en voor het drijven heel belangrijk
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
http://www.droversroad.nl/
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

is geen enkel probleem
sterker nog bij de fokker van mijn border hebben ze schapen staan in de agility wei. (om het gras kort te houden)
De honden weten heel goed dat ze dan agility doen en niet drijven.
De keren dat ik er met mijn border ben geweest leverde dit de eerste keer alleen bij de start wat problemen op omdat ze aan het fixeren was op de schapen. Daarna zag ze ze niet meer.
Heb met mijn hond ook een tijd beide gedaan maar nu gestopt met schapendrijven vanwege gebrek aan tijd (moet er behoorlijke afstand voor rijden) en trainingsmogelijkheid
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”