Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond ineens bang voor vuurwerk

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Hond ineens bang voor vuurwerk

Ongelezen bericht door gyanty »

Gelukkig heeft Kay een goedkopere en gezondere hobby gevonden tijden het vuurwerk. Speelgoed. Elke knal is spelen met de baas, alhoewel alleen wil ook prima.

En ach als je dan dus geen Frolic op tafel hebt staan, heb ik ze allebei gewoon een stukje van mijn eigen zalm gegeven.... Mogen ze nooit dus het werd met grote ogen aangenomen, daarna zo verbaasd dat het een lange uitwerking had haha.

En ja ineens angst ontwikkelen is het vaak. Er gebeurd iets (niet altijd voor de baas verklaarbaar) en ineens zijn ze bang. Kay was nooit geschrokken van vuurwerk of onweer. Sliep altijd door. Tot een keer losse flodders bij een ipo-gebeuren. Ontsnapte uit zijn halsband (wist gelukkig hem snel beet te pakken aan een pluk haar op zijn kont), bij tweede schot herhaling van de eerste. Later nog een keer van een gesprongen fietsband in een echoruimte en ook nog een keer met vuurwerk wat vlak achter on werd afgevuurd.

Maar goed. Met hem counterconditionering gaan doen. Ik hoefde het dus niet met snoep te doen, maar simpel met zijn favoriete speelgoed. Oudjaarsdag ondersteunt met advocaat. Allemaal te voorkoming dat hij eens echt in de stress zou schieten. Dat stond echt om de hoek te gluren. Spannend vind hij het wel, maar wordt er nu dus vrolijk van en dus volledig bereikbaar. Overigens ben ik dus gister ook van 14 tot 16.30 in bos geweest met de honden en daarna ga ik dus ook niet meer naar buiten. Omdat die keer dat hij dus van vuurwerk schrok dus in de avond was en je de omgeving niet helemaal in de hand hebt. Wij zijn om twee uur vannacht hier nog even het bos ingelopen en ook vanochtend zijn wij ondanks dat we hier nog geen knal gehoord hebben met de auto naar het bos gegaan.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Kruimel53 schreef:Dat is enorm balen Miranda! Dat soort koters verdient een enorm ouderwets pak slaag :mep: Het is mij ooit lang geleden eens overkomen met mijn eerste eigen hond, een DH. Een stelletje eikels gooide een rotje vrijwel onder z'n buik. Ik heb één van die knapen bekant een ongeluk gemept met de musketon van de lijn die ik in de hand had, gewoon in een reflex. Bara keek eens om waar ik me zo druk over maakte en liep gewoon door. Dat was veruit de meest onverstoorbare hond die ik ooit gehad heb.
Zo onverstoorbaar is Skadi niet :F:
Maar ze is goed hersteld. Nu zit ze op de bank met een zéér nijdige kop naar buiten te loeren, de kant op waar het gebeurde. Elke keer als ze dénkt daar wat te horen of te zien blaft ze binnenbeks (ze mag niet krijsen van me).
Prima, ik heb d'r liever spinnijdig dan doodsbang, al denk ik dat ik haar voorlopig even bij die kinderen uit de buurt moet houden.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Miranda schreef:
Kruimel53 schreef:Dat is enorm balen Miranda! Dat soort koters verdient een enorm ouderwets pak slaag :mep: Het is mij ooit lang geleden eens overkomen met mijn eerste eigen hond, een DH. Een stelletje eikels gooide een rotje vrijwel onder z'n buik. Ik heb één van die knapen bekant een ongeluk gemept met de musketon van de lijn die ik in de hand had, gewoon in een reflex. Bara keek eens om waar ik me zo druk over maakte en liep gewoon door. Dat was veruit de meest onverstoorbare hond die ik ooit gehad heb.
Zo onverstoorbaar is Skadi niet :F:
Maar ze is goed hersteld. Nu zit ze op de bank met een zéér nijdige kop naar buiten te loeren, de kant op waar het gebeurde. Elke keer als ze dénkt daar wat te horen of te zien blaft ze binnenbeks (ze mag niet krijsen van me).
Prima, ik heb d'r liever spinnijdig dan doodsbang, al denk ik dat ik haar voorlopig even bij die kinderen uit de buurt moet houden.
Loopt Skadi buiten ook nog op die plek zonder dat hij angstig wordt?
In dat geval zal het hopelijk meevallen.

Die koters hebben uiteraard wel een donderpreek nodig.
Verstandig om niet meteen te gaan ................. hoewel.
Die kinderen mogen ook wel eens schrikken :8):
En zij zijn het nu allang weer vergeten
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

ranetje schreef:Loopt Skadi buiten ook nog op die plek zonder dat hij angstig wordt?
*schroeft piemel er weer af* :F:

We hebben net een poos buiten in de tuin gespeeld terwijl het verderop knalde. Dat ging helemaal prima.
Ik ga er straks met haar langslopen. Beetje interessanterig lopen doen met haar bal. En op de terugweg mag ze haar bal dan dragen. Ik denk wel dat dat werkt.
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief

Miranda schreef:
ranetje schreef:Loopt Skadi buiten ook nog op die plek zonder dat hij angstig wordt?
*schroeft piemel er weer af* :F:

We hebben net een poos buiten in de tuin gespeeld terwijl het verderop knalde. Dat ging helemaal prima.
Ik ga er straks met haar langslopen. Beetje interessanterig lopen doen met haar bal. En op de terugweg mag ze haar bal dan dragen. Ik denk wel dat dat werkt.

Sorry :oeps: :lol1:

Kan jij dat bij haar aan en af schroeven? :80: :F:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

ranetje schreef:Kan jij dat bij haar aan en af schroeven? :80: :F:
Het is sowieso een beetje een manwijf, met d'r poot optillen en zo :mrgreen:
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief

Miranda schreef:
ranetje schreef:Kan jij dat bij haar aan en af schroeven? :80: :F:
Het is sowieso een beetje een manwijf, met d'r poot optillen en zo :mrgreen:
Ja dat kon Rana ook :mrgreen:
Heel hoog tegen een boom :lol1:
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Balen zeg Miranda en dat is heel zachtjes uitgedrukt! Dat was hier wel de reden dat Tessa van gespannen naar doodsbang is gegaan. 1e jaar 1 januari richting ons gegooid, jaar daarna tegen de gevel waar zij op de bank lag te slapen. En dan zo'n doodsklap.
Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Oh, balen, Miranda! Mijn vorige hond, Bo, liep jarenlang bij wijze van sprekend fluitend over straat terwijl er aan alle kanten volop werd geknald. Totdat zo'n kutkoter een rotje tegen haar kont gooide nadat we gepasseerd waren :boos: . Vanaf dat moment kreeg ik haar op Oudejaarsdag bijna niet meer mee naar buiten. Binnen ging het gelukkig wel aardig goed.

Joy heeft haar tweede jaarwisseling meegemaakt en loopt net zo onbekommerd als Bo in haar jonge jaren tussen de knallers en melkbussen door. Wel heb ik ogen van voren, opzij en van achteren om ervoor te waken dat iemand zo'n 'geintje' bij haar uithaalt. Ik moet zeggen dat de vuurwerkfanaten en melkbusschutters echt rekening met haar hielden en netjes even wachtten tot we gepasseerd waren. Zouden mijn rolstoel en Joys hulphonddekje soms respect afdwingen of is het mijn donkere, waarschuwende blik? :LOL:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Oh wat erg Miranda! Hopelijk kun je het weer rechtbreien.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Miranda schreef:Ik kan wel janken nu. Skadi was dit jaar voor het eerst nerveus, maar het was redelijk te doen. Op het moment suprême zelfs nog wild in de tuin gespeeld (allebei teut :mrgreen: ).

En toen werd er vanochtend vuurwerk naar haar gegooid. Doodsbang was ze.
Godverdomme! Ik ben nog niet naar de buren gegaan (waren hun kleinkinderen) want ik ben zo razend dat ik ze vermoedelijk helemaal in elkaar trap als ze me zelfs maar scheef aankijken, kutkinderen!
Maar ik ga als ik afgekoeld ben en die kutkinderen weg zijn wel een hartig woordje spreken met de buren.
Zo is dat met onze Pol ook gegaan vorig jaar, zo zielig, en ze weet nu niet meer waar ze het zoeken moet. Ik ga het hele jaar oefenen, het lastige is alleen dat ze totaal niet gericht is op voer. Maar leverworst vindt ze lekker, dus daar ga ik maar mee proberen. :-( Ze zijn hier trouwens nog steeds aan het knallen als idioten, met van die zware bommen.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

marian* schreef:Oh wat erg Miranda! Hopelijk kun je het weer rechtbreien.
Ik hoop het. Ik heb haar echt nog nooit bang gezien. En nu was ze letterlijk doodsbang, onbereikbaar en heel hard trillen over haar hele lijf. Man, mijn hart brak gewoon.
And few will ever climb
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Miranda schreef:
marian* schreef:Oh wat erg Miranda! Hopelijk kun je het weer rechtbreien.
Ik hoop het. Ik heb haar echt nog nooit bang gezien. En nu was ze letterlijk doodsbang, onbereikbaar en heel hard trillen over haar hele lijf. Man, mijn hart brak gewoon.
Max, een van mijn vorige honden is bang geworden toen er een vuurpijl vlakbij hem afging. Een jaar of wat later liep ik met hem en Bente buiten en kregen ze een rotje zowat in hun kont gegooid nadat ik vriendelijk gevraagd had of het afsteken kon wachten totdat ik de hoek om was. Ja hoor, zouden ze doen. Een paar meter verderop werd het rotje gegooid. Het is nooit meer goed gekomen. Ook niet tussen mij en de rotjesgooister die dicht bij me woonde.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Skadi reageert .....bijzonder....
Op de wandeling die man met haar deed was ze uitermate gespannen. Niet leuk.
Maar elke keer dat ik naar buiten ga voor een peuk wil ze mee. En overdag is dat normaal, in de avond niet, dan wil ze pitten.
Ze is dan in heel haar houding echt volkomen ontspannen. Ook als er vuurwerk wordt afgestoken, verderop. Maar ze houdt álles in de gaten. Ze kijkt. Ze snuft. Met haar staart ontspannen, en haar lijf ook. Haar oren reageren niet direct, maar loom, ontspannen. Maar ze houdt dus wel élke knal in de gaten. Binnenshuis is ze ook ontspannen. Maar wel veel aanhankelijker dan ik haar ken. Ze dwingt nu echt aandacht af. Niet echt dwingend, maar sterk vragend zoals een herder soms doet. Mág ze van mij. Krijgt ze ook.

Ik heb echt het idee dat ik over een koord dans nu. Dat IK haar twee kanten op kan sturen.
Morgen gaan we langs de plek des onheils wandelen. Met z'n tweetjes maar. Dat ik interessanterig doe met de bal. En op de terugweg laat ik haar de bal dragen denk ik. En als ze gespannen wordt doe ik van 'hop, niet zeiken. Bij mij'. Dat ze een commando heeft om zich op te richten. Ik denk dat dat het beste werkt, haar kennende.
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

:80: Ik had een hele aanpak bedacht om met haar langs de plek des onheils te gaan. Met De Bal en zo.
Maar net doet man de honden naar buiten voor een p&p rondje, en hij loopt er zó langs. Ze keek wel zo :hmmm: en waande wel wat arg, maar verder geen centje pijn :80:

Nou. Oké dan.

[flauwe zeikmodus]
Ik acht dat een stabiele hond dus :mrgreen:
[/flauwe zeikmodus]
And few will ever climb
Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Mooi! :E:
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Kruimel53 schreef:En het feit dat man geen soesah maakte kan natuurlijk ook helpen. Gewoon hop, we gaan wandelen, net als anders, dat soort duidelijke fermheid vinden honden ook fijn. Vooral heddurs :engel:
Sure. Ik had er vanochtend met hem over gesproken, want hij maakte zich wel zorgen. Hij begon er zelf over, dat het plan voor vandaag was om Skadi wat te helpen. Toen zei ik dus dat ik er langs zou lopen met De Bal. Dat ik daar gisteren de basis al voor had gelegd door maar één of twee keer te gooien en dan De Bal weer af te pakken. Dat ze er lekker fanatiek op zou zijn.
Goed. Dat was het plan dus.

En toen ging meneer met zijn hoofd in de wolken wandelen met de hondjes, denkt nergens bij na en wandelt er zo langs :LOL:
Goed. Dat werkte dus óók :LOL:
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Tara schreef:Heb je de buren al gesproken inmiddels Miran?
Dat is nog het meest vervelende van het verhaal. De jongens begonnen met knallen op het moment dat man er langs liep.
Dat was heel bewust. Ze mochten pas gaan knallen als ze zagen dat wij op waren :oohja:
Ik heb niet het idee dat ze gericht Skadi kwaad wilden doen, maar dat de jongens er gewoon niet over nadachten wáár ze gooiden.
Vanaf nu wel, hoop ik dan maar :oeps:
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief

Ach heden.
Er was ze verteld jullie niet wakker te maken, maar ze waren vergeten te waarschuwen dat er niet geknald moest worden als de hond er bij was? :?

Ik hoop ook dat het duidelijk is geworden. :ok:

Vanmiddag heb ik twee jongetjes aangesproken die het leuk vonden om achter Ita en mij meelopend te knallen.
Ben heel vriendelijk gebleven maar het was wel duidelijk.
Er werd toen ook niet meer geknald.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

ranetje schreef:Ach heden.
Er was ze verteld jullie niet wakker te maken, maar ze waren vergeten te waarschuwen dat er niet geknald moest worden als de hond er bij was? :?
Ja. Dus die zagen man lopen en gingen direct aan het knallen, ze moesten al zo lang wachten :ugh:
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief

Miranda schreef:
ranetje schreef:Ach heden.
Ja. Dus die zagen man lopen en gingen direct aan het knallen, ze moesten al zo lang wachten :ugh:
Waren ze braaf geweest, maar nog niet niet nadenkend braaf genoeg.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”