Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te lange nagels maar kunnen niet geknipt worden

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Bink2009
Zeer actief
Aantal honden: 1

Te lange nagels maar kunnen niet geknipt worden

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Mijn hond heeft te lange nagels, zeker als ik foto's bekijk van een paar jaar terug dan zijn ze zijn twee keer zo lang. Ook krijg ik het regelmatig te horen van anderen.

Ik ben al twee keer bij de DA geweest (twee verschillende) en bij een trimmer, maar allen geven ze aan niet te kunnen knippen omdat het leven in de weg zit, ook al halen ze 1mm eraf dan gaat het bloeden en geeft het teveel pijn.

Lopen doen we best veel en dan hoor je ook zijn nagels over de grond tikken, maar het slijt niet. Fietsen doen we niet omdat hij het niet leuk vind en gewoon stil gaat staan of zelfs liggen na 20m :roll: zelf dacht ik door zijn nagels maar volgens de DA kan het daar niet aan liggen aangezien hij wel zonder problemen 4u kan wandelen in een redelijk snel tempo en ook niet wilde fietsen toen zijn nagels nog korter waren.

Is er een manier of ze korter te krijgen? Want ik heb wel het idee dat hij er last van heeft, als hij bij mijn schoonouders een paar gekke minuten heeft of een sprintje door te tuin neemt dan bloeden niet zijn voetkussens maar zijn nagels en heeft er een paar dagen pijn aan, dat kan toch niet gezond zijn?
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Re: Te lange nagels maar kunnen niet geknipt worden

Ongelezen bericht door thom »

Misschien vijlen ?
Afbeelding
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Ja vijlen, iedere avond even een heel klein stukje. Bommel had hetzelfde en dat vijlen hielp al duurde het weken voor je resultaat zag.
Safari

Ook liet in Bommel drie keer achter de bal aan sjokken op een basketbalveldje, dit om er zeker van te zijn dat hij ook een stuk op asfalt liep.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Om de 3 dagen met een dremel of om de 3 dagen een laagje eraf knippen. Dat is de enige manier om ze korter te krijgen maar dat moet je echt blijven doen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Wat een een dremel? Een soort vijl ofzo?
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik ken een DA die wel gewoon in het leven knipt. Hij zegt dat het even vervelend is voor de hond maar daarna trekt het leven zich terug en hebben ze er baat bij. Is dat raar?
Safari

lets have fun schreef:Ik ken een DA die wel gewoon in het leven knipt. Hij zegt dat het even vervelend is voor de hond maar daarna trekt het leven zich terug en hebben ze er baat bij. Is dat raar?
Ja, vind ik wel. Zeker met 16 nagels met het leven erin :schrik: heb je ze wel eens horen gillen dan :schrik: het minimale vind ik dan een roesje.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Hilly45 schreef:Wat een een dremel? Een soort vijl ofzo?
Afbeelding
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

lets have fun schreef:Ik ken een DA die wel gewoon in het leven knipt. Hij zegt dat het even vervelend is voor de hond maar daarna trekt het leven zich terug en hebben ze er baat bij. Is dat raar?
_Als_ het leven zich terug trekt. Als het met de stand van de voet te maken heeft trekt het leven wel terug maar niet zo ver dat het in het vervolg ook zo blijft. De nagels groeien dan weer en tegen de tijd dat je ze fatsoenlijk kunt knippen omdat het leven is teruggetrokken zijn de nagels alweer een stuk langer.
Ik ken fokkers die het normaal vinden om de honden showklaar te maken door ze gewoon vet in het leven te knippen zodat ze mooie korte nagels hebben. Die nagels blijven nooit mooi kort maar moeten gewoon steeds weer in het leven geknipt worden.
Ik denk dat het alleen werkt bij honden bij wie door verwaarlozing of omstandigheden (niet mogen/kunnen bewegen door ongeval) de nagels zo lang zijn geworden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Wij hadden het met Basje ook, al bleef het leven wel nog halverwege dat we toch nog een stukje konden afknippen. Nadat de dierenarts een paar keer in het leven had geknipt, ben ik het zelf gaan doen. Ook de trimster mocht het van mij. En ook wij hebben incidenteel het leven wel eens geraakt (overigens heb ik nooit extreem gegil met hem gehad, terwijl deze terrier echt een giller was van hier tot Tokio) Maar door het leven te raken kreeg hij wel steeds een grotere aversie ertegen, dus wilde ik dat wel zo veel mogelijk beperken. Hij werd toen een parketloper genoemd, liep op achterkant van zijn voeten. Het moeilijke bij hem was overigens dat hij zulke enorm zwarte nagels had, dus met zaklamp eronder schijnen enzo maakte het nog moeilijker
Laatst gewijzigd door gyanty op 03 jan 2015 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Bink2009
Zeer actief

Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties!! :flower:

Van zo'n Dremel had ik nog nooit gehoord maar klinkt ideaal, kost wat moeite zeker omdat het regelmatig herhaalt moet worden en Bink niet makkelijk is met voorwerpen bij zijn poten dus ik zal hem er eerst goed aan moeten laten wennen voor ik het gebruik, maar als het werkt dan heb ik het er voor over.

Denk het wel, want ik had nog aan mijn eigen DA gevraagd of Bink desnoods onder narcose gebracht kon worden maar hij keek me aan alsof ik mijn hond zwaar wilde mishandelen, en hij zei dan een hond daarna ook nog veel pijn kan hebben en dat wilde hij echt niet doen.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Als het hem niet hindert, zou ik het mooi zo laten.
Groetjes, Marjan
lets have fun

sirene schreef:
_Als_ het leven zich terug trekt. Als het met de stand van de voet te maken heeft trekt het leven wel terug maar niet zo ver dat het in het vervolg ook zo blijft. De nagels groeien dan weer en tegen de tijd dat je ze fatsoenlijk kunt knippen omdat het leven is teruggetrokken zijn de nagels alweer een stuk langer.
Ik ken fokkers die het normaal vinden om de honden showklaar te maken door ze gewoon vet in het leven te knippen zodat ze mooie korte nagels hebben. Die nagels blijven nooit mooi kort maar moeten gewoon steeds weer in het leven geknipt worden.
Ik denk dat het alleen werkt bij honden bij wie door verwaarlozing of omstandigheden (niet mogen/kunnen bewegen door ongeval) de nagels zo lang zijn geworden.
Dank voor je antwoord :ok:
Ja, ik had ook wel eens van poedelfokkers gehoord die gewoon tot aan het halve maantje knippen omdat de nagels dan mooi kort zijn. Maar dat heeft natuurlijk niks met verzorging te maken, moet je nooit doen.
Die DA zal het dan wel bij verwaarloosde honden doen.
Bink2009
Zeer actief

Nawosh schreef:Als het hem niet hindert, zou ik het mooi zo laten.
Dat idee heb ik dus wel, misschien onterecht maar het lijkt mij zo hinderlijk om zulke lange nagels te hebben, want het lijkt net alsof hij op zijn nagels loopt dan op zijn voet. En dat het snel gaat bloeden vind ik ook niet fijn.

Hieronder een foto (telefoon kwaliteit) waarbij je ziet dat de middelste nagels op de grond staan en bij alle honden die ik ken zit er ruimte tussen de ondergrond en nagel.

Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Bink2009 schreef:
Dat idee heb ik dus wel, misschien onterecht maar het lijkt mij zo hinderlijk om zulke lange nagels te hebben, want het lijkt net alsof hij op zijn nagels loopt dan op zijn voet. En dat het snel gaat bloeden vind ik ook niet fijn.

Hieronder een foto (telefoon kwaliteit) waarbij je ziet dat de middelste nagels op de grond staan en bij alle honden die ik ken zit er ruimte tussen de ondergrond en nagel.

Afbeelding
Had bij het lezen een ander iidee dan nu bij de foto wat reuze meevalt hoor.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Ik denk dat je met een vijl deze nagels nog wel iets korter kunt krijgen. Gewoon lekker op de bank een beetje vijlen, tussen de tenen kriebelen, heel veel buik aaien en weer een stukje vijlen. Wel een zaak van lange adem.....
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

ik gebruik deze;

Afbeelding
Afbeelding
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Bo heeft ook erg lange nagels die niet geknipt kunnen worden vanwege het leven. Ik heb me door de trimster en de da laten vertellen dat het evt onder verdoving kan worden geknipt maar ze vonden het allebei niet echt nodig. De nagels zijn zo lang dat ze altijd op de grond tikken maar Bo zelf lijkt er geen last van te hebben, ik heb de pootjes ook nooit zien bloeden dus ik laat het maar zo. Ik vind het er op de foto niet echt heel erg uitzien, om heel eerlijk te zijn.
Laatst gewijzigd door Esther12 op 03 jan 2015 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Bink2009 schreef:

Afbeelding
Ik vind het ook heel erg meevallen hoor. Maar als hij er last van heeft zou ik eerst eens beginnen te knippen. Om de 3 dagen een heel klein stukje (een flintertje) van de onderkant en dan het deel boven het leven schuin wegknippen tegen het leven aan. Dan trekt het ook terug. Normaal knip je dus ong. zo: - ten opzichte van de foto. En als extra knip je ook nog zo: \ tegen het leven aan. Snap je wat ik bedoel ? Je kunt de eerste keren voorzichtig knippen, als je er wat handiger in wordt na een paar keer knip je precies tegen het leven aan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik heb één teennagel van mijn hond ook steeds moeten vijlen. Haar teen is anders gaan staan door een blessure.
Wat ik deed was elke avond met een goede (diamant)vijl even een halve minuut tot minuut vijlen. Het leven trekt zich dan inderdaad steeds terug 's nachts en dan kon ik de volgende avond weer wat bijvijlen.
Maar als je echt alle nagels wil gaan doen lijkt me zo'n machine wel makkelijker.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

1 van mijn vroegere honden had zwarte nagels met lang leven. Ik had al een paar keer verkeerd geknipt en dan gilde hij toch een partij :ugh: Aan z'n poten komen vond hij toen heel vervelend. Dierenarts gevraagd, die deed erg laconiek. 'Doen we wel even'. Dat heeft hij geweten. Hij knipte ook in het leven en toen kon de hele praktijk incl wachtkamer meegenieten van een gillende teckel :engel:
Daarna heb ik het 2x onder verdoving tijdens een gebitssanering goed kort laten knippen maar helemaal goed is het nooit gebleven. Oorzaak/gevolg weet ik niet maar hij had wel flink doorgezakte voeten. Op de foto ziet deze poot er in vergelijking keurig uit.
Afbeelding
carina58
Actief
Mijn ras(sen): Gordon Setter

Ongelezen bericht door carina58 »

Bij onze vorige hond knipte ik de nagels met een draadtang om het leven heen. Brokkelde dan een beetje. Maar die liep veel op gras.

De hond die we nu hebben is nog maar een jaar en nog niet nodig. Ben zelf pedicure dus wil indien het nodig is het met een diamantfreesje proberen, ik heb nog een oude motor staan. Ben wel bang dat hij aan het geluid van de pedicuremotor zal moeten wennen. Eerst maar even aanzetten een paar keer tot hij hier aan gewend is.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Hmm, volgens mij heeft Habibi langere nagels. Maar die loopt daar prima mee, heeft er geen last van. Ze zijn ook nog nooit geknipt, en dat lijkt voorlopig ook niet nodig.
Het stomme is dat zij dus de grond net niét raakt als ze staat. (terwijl ze echt langer zijn dan op de foto hierboven) Vanwege haar lange vacht vallen die lange nagels wel veel minder op.
Overigens bloed het bij haar echt niet, ook niet na een lange wandeling, of na spel op asfalt of tegels.

Ik hoop in ieder geval dat je iets vindt dat voor jou hond werkt! Want last hebben van nagels is erg naar, weet ik uit eigen ervaring.
Afbeelding
Bink2009
Zeer actief

Nogmaals bedankt voor de reacties, de meeste van jullie vinden het dus wel meevallen, oke ik twijfel!
Maar ik ga denk toch wel vijlen om voor mijzelf een goed gevoel te hebben en in de hoop dat zijn nagels niet zo snel meer gaan bloeden, al is het maar dat ik er net een papiertje onder kan schuiven als hij zo staat.

Nog een foto waar ik het persoonlijk helemaal erg vind, hij gebruikt graag zijn poten om dingen en armen vast te pakken en door zijn nagels heeft hij daardoor de bijnaam "poes" gekregen :mrgreen:
en je ziet het niet heel goed maar ook hier raken de nagels van zijn voorpoot de grond terwijl zijn poot nu scheef staat (achter vind ik ze perfect).
Afbeelding
carina58
Actief
Mijn ras(sen): Gordon Setter

Ongelezen bericht door carina58 »

Ja ik vind ze ook lang bij z'n voorpoten.

Met wat voor een soort vijl kun je dit het beste doen? Een gewone nagelvijl voor mensen lijkt mij niet zo goed werken.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

carina58 schreef:Ja ik vind ze ook lang bij z'n voorpoten.

Met wat voor een soort vijl kun je dit het beste doen? Een gewone nagelvijl voor mensen lijkt mij niet zo goed werken.
Valt wel mee hoor , meestal als je de lijn van onderkant kussentje doortrekt dan knip je op die lijn de nagels.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

De hond van mn schoonouders heeft precies hetzelfde. Maar goed, die heeft er geen last van dus daar kun je niks mee, haha.

Ik gebruik voor Lola's voorpoten (achter slijt wel goed) geen dremel (huu eng, hij maakt geluid baas!) maar schuurpapier. Dat klinkt een beetje boers, haha, maar het werkt erg goed. Lola vindt het niet eng en de nagels worden er korter van :ok:
lets have fun

Bink2009 schreef:Nogmaals bedankt voor de reacties, de meeste van jullie vinden het dus wel meevallen, oke ik twijfel!
Maar ik ga denk toch wel vijlen om voor mijzelf een goed gevoel te hebben en in de hoop dat zijn nagels niet zo snel meer gaan bloeden, al is het maar dat ik er net een papiertje onder kan schuiven als hij zo staat.

Nog een foto waar ik het persoonlijk helemaal erg vind, hij gebruikt graag zijn poten om dingen en armen vast te pakken en door zijn nagels heeft hij daardoor de bijnaam "poes" gekregen :mrgreen:
en je ziet het niet heel goed maar ook hier raken de nagels van zijn voorpoot de grond terwijl zijn poot nu scheef staat (achter vind ik ze perfect).
Afbeelding
Ik zie wat je bedoeld. Voor het mooi zouden ze wel wat korter kunnen. Of het ook echt nodig is durf ik niet te zeggen. :wink:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Bink2009 schreef:

Afbeelding

Toots zijn nagels zijn langer.
En ik zou dit lekker laten hier heeft je hond absoluut geen last van.
Als het jou stoort zou ik een paar keer gaan fietsen met hem dan slijten ze wel :wink:
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”