Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Negeren van honden aanleren.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Ingding
Zeer actief
Aantal honden: 2

Negeren van honden aanleren.

Ongelezen bericht door Ingding »

Corso begint steeds meer op zijn plek te komen. Thuis is hij relaxed en voelt hij zich helemaal da man. Het enige probleem doet zich buiten voor. Ik ben nu aan het trainen op het hier komen, maar laat hem voorlopig niet los want meneer vindt mij buitenshuis niet boeiend als ik geen snoepjes heb. Maar dat is het probleem niet. Het probleem is het passeren van andere honden.

Kleine honden zijn leuk. Grote honden daar is hij voorzichtiger mee. Vooral met reuen. Het probleem is dat hij zo gefixeerd raakt op een andere hond, dat ik met een biefstuk kan lopen zwaaien, maar dat zal hem de reet roesten. Ik pak hem nu bij zijn halsband vast, want hij is ontzettend lomp en wil op een andere hond af springen. En dat wil ik niet hebben. Bij de derde hond die we passeerde waar hij niet naartoe mocht, werd hij opstandig en probeerde zich uit zijn halsband te wurmen. Ik was not amused :pffff: . Ook merk ik dat als hij een andere hond ziet, de haren op zijn schouders overeind staan. Hij heeft altijd wel een vrij hoge houding, met de oren en staart omhoog (hij kwispelt wel).

Het maakt mij niet uit of hij wel of niet met andere honden los kan spelen uiteindelijk, maar ik wil aan de lijn geen getrek en gedoe als we een andere hond passeren. Dus wilde ik vragen of jullie tips hebben om hem te leren andere honden te negeren. Snoepjes en speeltjes reageert hij op dat moment dus niet meer op. Al heb ik die biefstuk nog niet geprobeerd :engel: .
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler
Aantal honden: 1

Re: Negeren van honden aanleren.

Ongelezen bericht door yodi »

Wat bij Nelle erg goed gewerkt heeft is een tweede riem van 50cm, die pakte ik zodat ze niet kon lanceren of andere ongein kon uithalen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Omdraaien en de andere kant op lopen.
En je begint kennelijk te laat met aandacht vragen, dus dat moet dan eerder, zou ik zeggen.

De basis ligt bij het oefenen, dat je iets van je hond vraagt voor hij zo uit zijn dak gaat dat je geen contact meer met hem kunt maken.
Dus zoek uit op welke afstand dat nog wel kan.
En daar begin je met oefenen.
Maak het hem op dat moment nog niet zo moeilijk door toch dichterbij te komen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Echte tips heb ik niet, wel een klein aandachtspunt.

Je schrijft: "maar hij kwispelt wel."

Kwispelen is lang niet altijd vriendelijk of ontspannen bedoeld.
Juist een hoge, wat stijve kwispel met haar tussen de schouders overeind is een signaal dat je heel erg moet opletten. Dat is meestal niet vriendelijk bedoeld. (uiteraard kun je dat pas zeker weten als je het daadwerkelijk ziet, maar zoals jij het schrijft zou het voor mij een signaal zijn om zelf heel alert te zijn.

En ik kan me voorstellen dat je not amused bent dat hij zich uit zijn band probeert te wurmen. Dat zou ik ten alle tijden proberen te voorkomen. Desnoods door naast de band een tuigje om te doen. Die wat stevigere nekken met kort haar schieten er juist relatief makkelijk uit.

Top dat je zo actief bezig bent met naar oplossingen zoeken/problemen voorkomen!

Exit, ik zit nog even te denken hoe wij het op de club aanleren, andere honden negeren. Dat begint met met aandacht meelopen met de baas. De aandacht moet steeds bij de baas zijn. Dan rustig langs een andere hond lopen, nog steeds met aandacht. De andere hond op fikse afstand. (echt meters!) Als dat goed gaat, maar dan ook echt goed, dan wordt de afstand verkleind. Maar dat kan betekenen dat er weken wordt geoefend op grote afstand, voordat de afstand verkleind wordt. Op het moment dat er maar een oor richting andere hond gast, wordt direct de aandacht teruggevraagd. (ip een voor de hond leuke manier) de baas moet altijd interessanter en leuker en belangrijker zijn dan die andere hond.
Indien de hond de aandacht niet bij de baas houdt, volgt er soms een lichte correctie, maar eigenlijk is het dan al fout gegaan, de afstand was dan te klein. En dus de fout van de baas....
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

ranetje schreef:Omdraaien en de andere kant op lopen.
En je begint kennelijk te laat met aandacht vragen, dus dat moet dan eerder, zou ik zeggen.

De basis ligt bij het oefenen, dat je iets van je hond vraagt voor hij zo uit zijn dak gaat dat je geen contact meer met hem kunt maken.
Dus zoek uit op welke afstand dat nog wel kan.
En daar begin je met oefenen.
Maak het hem op dat moment nog niet zo moeilijk door toch dichterbij te komen.
:ok:
Pas als dat goed gaat kan je de ruimte steeds kleiner maken totdat je gewoon kan passeren.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Inderdaad veel oefenen op een afstand waarbij je nog wel de aandacht kan pakken.
Misschien nog een aanvulling: ik heb mijn hond ook het commando 'doorlopen' geleerd. Dat is een groot verschil met 'volg' (naast me lopen met aandacht voor mij). Doorlopen betekent inderdaad heel simpel doorlopen, en niet naar de hond/kat/wat dan ook kijken of reageren op andere wijze. In sommige situaties werkt dit voor mij en mijn hond een stuk beter dan haar vragen echt naar mij te kijken tijdens het passeren.
Ingding
Zeer actief

Bedankt voor de tips!

Hij gaat niet eens zozeer uit zijn zak. Op het moment dat hij een hond al ziet dan is hij al in opperste staat van paraatheid en moeilijk mee te krijgen. En ik weet dat kwispelen niet altijd positief is, al is zijn kwispel wel een 'waaier' kwispel. Ik weet van Sonja, mijn vorige hond, dat zo'n strakke kwispel niet goed is. Maar deze was dus anders. Het is ook niet dat hij aan wil vallen, maar hij is ontzettend lomp en als hij geen normaal contact kan maken, dan maar even geen contact. Hij is ook eigenlijk niet zo stoer als hij zich voor doet. Maar hij heeft wel een hele tijd gezworven, dus wie weet wat hij heeft meegemaakt.

Maar een tuigje is een goed is een goed idee en als het kan dan vermijd ik andere honden ook wel. Het probleem is dat hij pas net een beetje aandacht begint te krijgen voor mij. Hij loopt constant heen en weer om de kust in de gaten te houden en ik weet dat hij die rust wel gaat vinden, al kan dat een tijdje duren, maar in de tussentijd moet hij wel leren dat bepaald gedrag niet gewenst is. Hopelijk kunnen we ook snel met de cursus beginnen. Dat gaat wel wat schelen denk ik.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Oh wat klinkt dit bekend.
Ik heb hetzelfde probleem met Bronco, hij ziet een andere hond al op 1 km afstand.

Tot nu toe heb ik nog niets kunnen vinden wat zijn aandacht kan trekken, ook niet ruim van te voren.
Binnenshuis is het de meest trouwe hond die je je kunt wensen en wijkt hij niet van mijn zijde, maar buiten besta ik gewoon niet meer.

Behalve als hij echt bekaf is, pas dan kijkt hij af en toe naar me op. Wat ik dan ook enorm beloon.
Maar zelfs de meest heftige vermoeidheid is binnen een seconde verdwenen als er een andere hond verschijnt of er een haas weg sprint.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Je begint toch ook in huis met aandachtoefeningen?

Als je dat pas gaat oefenen als er een andere hond in zicht is heb je een paar stappen overgeslagen.
Eerst in huis leren wat je wilt en wanneer je aandacht wilt.
Daarna buiten gaan oefenen op een stille plek (vogeltjes en wegwaaiende blaadjes zijn ook leuk als afleiding).
En dan kan je dat pas gaan inzetten in moeilijkere situaties.

Daarnaast moet het buiten aandacht voor je hebben ook wel wat opleveren.
Niet alleen dat koekje/stukje worst.
Ook zelf iets met hem doen.
Een spelletje ... wat dan ook dat hij leuk vindt om te doen.

Dat geldt trouwens ook als je je hond roept.
Bij je komen moet niet einde pret gaan betekenen.
Dat motiveert niet om te komen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Binnen luistert hij in mijn geval perfect en doet hij alles wat ik hem vraag.
Eén en al focus, wat ik wil zo graag mijn baasje een plezier doen.

Buiten is er niets wat ik kan doen om zijn aandacht te krijgen, ook niet als er geen afleiding is. Het hele buiten zijn is een afleiding.
Alle zintuigen gespitst op wat er maar langs zou kunnen komen, een spoor, een blaadje of een andere hond.
En dan buiten de voordeur uit. In de achtertuin gaat het wel goed.

Toen we hem nog maar net hadden, vloog hij achter een blaadje aan het water in (hij had nog nooit gezwommen). Heeft een stuk gezwommen...............en pas toen hij weer aan de kant stond had hij in de gaten dat hij nat was.
Hij had geen flauw idee hoe dat kon. Die verbazing in die kop toen zijn natte lijf inspecteerde!!!
Zo gefocust op het blaadje dat hij niet voelde dat hij in het water lag en zwom.
Afbeelding
Ingding
Zeer actief

ranetje schreef:Je begint toch ook in huis met aandachtoefeningen?

Als je dat pas gaat oefenen als er een andere hond in zicht is heb je een paar stappen overgeslagen.
Daarna buiten gaan oefenen op een stille plek (vogeltjes en wegwaaiende blaadjes zijn ook leuk als afleiding).

Klopt, daar ben ik nu mee bezig en ook tijdens het wandelen als er niemand in de buurt is. Maar als hij buiten is dan vergeet hij wel eens dat hij ook wel kon opletten.

Tot nu toe werkte het snoepje voor het hier komen en dan aai ik hem en laat hem weer gaan. Maar ik moet er nog achter komen wat hij echt super leuk vindt om te doen. We zijn nog op ontdekkingstocht.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

ranetje schreef:Je begint toch ook in huis met aandachtoefeningen?

Dit dus :ok:

Sommige honden reageren beter op een speeltje dan op lekkers, heb je het al eens met een balletje geprobeerd? Als ik een bal tevoorschijn haal dan zien mijn honden de rest van de wereld niet meer :cheer:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Lekker doorgaan met die ontdekkingstocht. Misschien is een voerdummy uiteindelijk een idee (volgens mij is er een topic over).

ER zijn verder 2 verschillende dingen. Je kan trainen op aandacht en dit later toepassen in deze situaties. Echter moet je in deze training dan wel meenemen dat hij prikkel wel ziet en dan de oefening kan doen (maar dus wel beginnen waar de prikkel voor de hond nog niet te groot is).
En dan kan je afleiden. Dit is wat anders dan oefening aandacht. Want bij die oefening komt de beloning pas als hij de oefening goed uitgevoerd heeft. Bij afleiden lok je hem met die afleider. Ik gebruik dit bij Norah in combinantie met counterconditionering. De prikkel levert altijd iets veel leukers op, namelijk met de bal spelen.

Een hongerige hond zal in beide gevallen beter werken, vandaar dat ik ook even dacht aan die voerdummy (als je brok voert?) Geen eten meer in de voerbak, maar buiten verdienen met de baas. Je kan dit gedrag aanpakken, het loslopen trainen en het zal jullie band zeker ten goede komen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

gyanty schreef:Lekker doorgaan met die ontdekkingstocht. Misschien is een voerdummy uiteindelijk een idee (volgens mij is er een topic over).

ER zijn verder 2 verschillende dingen. Je kan trainen op aandacht en dit later toepassen in deze situaties. Echter moet je in deze training dan wel meenemen dat hij prikkel wel ziet en dan de oefening kan doen (maar dus wel beginnen waar de prikkel voor de hond nog niet te groot is).
En dan kan je afleiden. Dit is wat anders dan oefening aandacht. Want bij die oefening komt de beloning pas als hij de oefening goed uitgevoerd heeft. Bij afleiden lok je hem met die afleider. Ik gebruik dit bij Norah in combinantie met counterconditionering. De prikkel levert altijd iets veel leukers op, namelijk met de bal spelen.

Een hongerige hond zal in beide gevallen beter werken, vandaar dat ik ook even dacht aan die voerdummy (als je brok voert?) Geen eten meer in de voerbak, maar buiten verdienen met de baas. Je kan dit gedrag aanpakken, het loslopen trainen en het zal jullie band zeker ten goede komen.
Gebruik van de voerdummy staat HIER en kan altijd.
Niet alleen met brok, maar ook als je kvv voert.

Counter conditioning is een topic dat HIER staat en waar je mogelijk ook wat aan hebt :ok:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

GrethavW schreef:Oh wat klinkt dit bekend.
Ik heb hetzelfde probleem met Bronco, hij ziet een andere hond al op 1 km afstand.

Tot nu toe heb ik nog niets kunnen vinden wat zijn aandacht kan trekken, ook niet ruim van te voren.
Binnenshuis is het de meest trouwe hond die je je kunt wensen en wijkt hij niet van mijn zijde, maar buiten besta ik gewoon niet meer.

Behalve als hij echt bekaf is, pas dan kijkt hij af en toe naar me op. Wat ik dan ook enorm beloon.
Maar zelfs de meest heftige vermoeidheid is binnen een seconde verdwenen als er een andere hond verschijnt of er een haas weg sprint.
:wink: Dat heeft het hem met Charlie wel gedaan; haar eerst gecontroleerd uit d'r plaat laten gaan en pas dan verder met de thuis aangeleerde oefeningen.
gyanty
Zeer actief

ranetje schreef:
gyanty schreef:Lekker doorgaan met die ontdekkingstocht. Misschien is een voerdummy uiteindelijk een idee (volgens mij is er een topic over).

Gebruik van de voerdummy staat HIER en kan altijd.
Niet alleen met brok, maar ook als je kvv voert.

Counter conditioning is een topic dat HIER staat en waar je mogelijk ook wat aan hebt :ok:
Ah dat het ook met kvv ging lukken wist ik niet. Maar dat het een succes kan zijn, weet ik dan weer wel ;)
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Kruising

dagmar88 schreef:
GrethavW schreef:Oh wat klinkt dit bekend.

:wink: Dat heeft het hem met Charlie wel gedaan; haar eerst gecontroleerd uit d'r plaat laten gaan en pas dan verder met de thuis aangeleerde oefeningen.
.
Ik denk inderdaad dat dat de enige manier is.
Flinke uitdaging, dat beest is bijna niet moe te krijgen. :LOL:
Afbeelding
Ingding
Zeer actief

Ik heb hem vandaag meegenomen aan een korte lijn. Hij gedraagt zich dan iets anders dan bij een langere lijn. Het lijkt net of dat hij er iets relaxter van wordt.

We zijn niet vlak langs honden afgelopen, maar honden die hij op een afstand zag, daar keek hij vol belangstelling naar maar hij was ook weer makkelijk mee te krijgen. Op een gegeven moment zat er een hondje in een busje op de parkeerplaats als een malle te blaffen. Daar bleef hij even naar staan kijken, maar ik kon hem afleiden door een snoepje voor zijn neus te houden. Ik weet dus niet of de korte riem effect heeft als we dichter langs een hond af lopen.

Verder doe ik veel aandachtsoefeningen en laat ik hem regelmatig even zitten. Al heeft hij tot nu toe meer aandacht voor het snoepje dan voor mij. Ik ga eens lezen over die voerdummy. Dat klinkt wel heel interessant!
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Dit klinkt toch al heel erg veelbelovend, gaat vast helemaal goedkomen als je zo doorgaat. :E:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

GrethavW schreef: Ik denk inderdaad dat dat de enige manier is.
:tongue: Hij wordt vanzelf 5.
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Haha, wordt het dan beter?? Ik hou je eraan! :lees:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

GrethavW schreef:Haha, wordt het dan beter?? Ik hou je eraan! :lees:
:ok: Is goed hoor. Of ik ben er inmiddels zelf blind voor geworden :LOL:
GrethavW
Zeer actief
Kruising

:goeie: Kan ook nog.
Och, ik ben er in gestapt met het idee dat deze malloten doordenderen tot de dag dat ze er dood bij neervallen.
Dan is het idee dat hij met 5 jaar rustiger zou worden een meevallertje, toch. :LOL:
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

dagmar88 schreef:
GrethavW schreef:Haha, wordt het dan beter?? Ik hou je eraan! :lees:
:ok: Is goed hoor. Of ik ben er inmiddels zelf blind voor geworden :LOL:
Neuhhh... Denk niet dat je blind bent :wink: Hier een stuiterbal die vreselijk veel moeite had zijn concentratie bij de baas te houden. Was op les bezig met een volg-oefening en zag.... weetikveelwat. En bedacht zich dat hij met de baas bezig was om vervolgens weer afgeleid te raken, enz., enz.
Finn houdt gelukkig niet van polonaise aan zijn lijf en zal naderende honden uit de weg gaan met een houding die combineert dat hij geen confrontatie wil maar hem ook niet uit de weg gaat als een andere hond hem benadert (staat hoog, maar vreemde hond negeren). Maar hij is ook met de jaren minder stuiterbal geworden.
Het is wel wennen geweest na honden die contact (en confrontatie) niet uit de weg gingen en een hond die vrijwel elke confrontatie weet te vermijden omdat hij lekker zijn eigen weg gaat.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

dagmar88 schreef:
GrethavW schreef: Ik denk inderdaad dat dat de enige manier is.
:tongue: Hij wordt vanzelf 5.
Oh gut, geld dat ook voor mijn Norah? :schrik: Nog 1 jaar doorbijten dus? En dan komt alles goed? Na Kay zei ik dat het pas na 3 jaar leuk wordt, maar met Norah (die net 4 jaar is geworden 1 januari: jaja ze is van 1-1-11) is dat feestje dus mooi niet opgegaan haha. Die is ook nooit moe. Zelfs na de dogtrail was ze zo weer paraat (oke wel een beetje chaggie)
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Als het niet klopt brengen we ze als ze 5 jaar zijn gewoon naar Dagmar. :LOL:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

GrethavW schreef:Als het niet klopt brengen we ze als ze 5 jaar zijn gewoon naar Dagmar. :LOL:

:E:

Helaas denk ik niet dat dat goed komt, dus zal ik haar dan toch maar houden...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”