Zoie schreef:oke, het was voor mijn tijd, en ik wil best van je aannemen dat er wat kletspraat bij gehaald werd, maar ik mag toch wel hopen dat b.v. iemand als Martin Gauss op de hoogte was van de principes van de conditionering en dat bewust toepaste ?gyanty schreef:Dat is wat kort door de bocht. De slipketting moest zogenaamd nabootsen het corrigerende nekhappen wat ze de wolven hadden zien doen. Nou ja dat verhaaltje gaat dus niet meer op zeg maar. Dat het toen al (operante)conditionering was en nu nog steeds heeft daar nog niet zo veel meer mee te maken, want ja ook zonder die theorie erachter is het nog steeds een zeer onaangename prikkel voor de hond. Maar hoeven we het dus niet meer als aanleermiddel te gebruiken (want zo was het, je hond leerde netjes lopen, volgen, zitten, liggen door een ruk aan de riem) (even achterwegen latend of je het uiteindelijk wel al correctiemiddel moet gebruiken.Zoie schreef:corrigeren met een slipketting is een vorm van conditioneren. Het gebruik is dus gebaseerd op de conditioneringstheorie, zou ik zeggen.gyanty schreef: De theorie die toentertijd werd gebruik met de slipketting, tja wat zullen we er van zeggen. Was gebaseerd op het dominantiemodel. .
Zoals ik al zei: die theorie over wat het leerprincipe was is niet verandert. Maar ook Martin Gaus wist toen niet meer dan toen uitgevonden was. We zijn de laatste tijd veel meer te weten gekomen over leerprincipes en welke het beste werkt. In volledige onderdrukking komt niet de beste leercapaciteit van een levend wezen naar voren. Dus ja ook Martin Gaus heeft zich moeten ontwikkelen in de loop der tijd en zijn idealen moeten bijstellen. Je kan blijven hangen aan verouderde onderzoeken, maar je kan ook je blik open houden en mee gaan met de tijd.
(Ten tijden van Martin Gaus zijn glorie was ik ook nog niet zo oud. Al ben ik wel 2 keer met ons probleemhondje bij een dag van hem geweest)