Toen Lola hier net was, vond ze het heel eng om een halsband om te krijgen. Met veel geduld en rust is dat wel zo'n beetje weg. Hanteerbaar zeg maar
Ik gebruik echter vaak een tuig voor haar. Om meerdere redenen. Bijvoorbeeld omdat we regelmatig met een flexi lopen, omdat Lola zo nu en dan een kat ziet en zichzelf dan als een kanonskogel afschiet en omdat ze soms bang is en achteruit uit een halsband kan als we langs de weg lopen.
Nu is het altijd een strijd om haar tuig aan te krijgen. Zodra ze het tuig ziet, rent ze weg. Tijdens het uiteindelijke aandoen leunt ze als een zoutzak tegen de muur/deur/prullenbak/radiator waardoor ik er niet goed bij kan en het tuig weleens ergens tegenaan tikt (huu, eng!). Als het tuig aan is, is Lola bevroren. Ze kan dan niet eens een snoepje van de grond pakken. Ze wil naar buiten, schudt zich daar één of twee keer uit en loopt de rest van de wandeling blij en happy mee.
Ik hou niet van zo'n strijd met mijn hond en het zou Lola een hoop stress schelen als ze het gewoon liet gebeuren. Maar hoe....?
Ze heeft twee tuigjes, allebei hoeven die niet over de kop en hoeft ze er niet in te stappen. De ene heeft vier sluitingen die ik zonder geluid één voor één dichtmaak. Ze duikt ineen als het tuig op haar rug ligt, dat voelt niet fijn blijkbaar. Maar dat is wel de eerste stap voor het aantrekken. Het andere tuig heeft klittenbandsluitingen aan twee kanten in de hals, dus die doe ik als halsband om. Daarna gaat een band met kliksluiting om de borst. Dit tuig is minder vervelend want lichter materiaal, maar ook van mindere kwaliteit dus die andere zal ze toch ook echt moeten leren. Het klittenband losmaken is dan weer geen probleem...
Hoe kan ik dit nou iets prettiger maken? Als ik met koekjes ga zitten, wordt ze alleen maar wantrouwiger en wordt het niks. Haar opeens overvallen terwijl ze geen kant meer op kan lijkt me geen optie, met clickeren ben ik een eind gekomen maar Lola vertrouwt het dan nog steeds niet als ik het tuig haar kant op beweeg.
Ik geef nu vaak een koekje als het tuig eenmaal aan is en ik probeer de halsband zo min mogelijk te gebruiken nu, zodat ze misschien went aan het feit dat er geen alternatief is. Maar ideaal is het allemaal niet.
Wie heeft de gouden tip?