Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gebaren met de hand
Moderator: moderatorteam
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Gebaren met de hand
Zijn er meer mensen die bewust of onbewust met handgebaren de hond dingen duidelijk maken?
-
korthaar
- Zeer actief
-
Safari
Re: Gebaren met de hand
Ja bij sliert, bij de rest niet. Bij hem ging het automatisch.
- River8
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 1
ja, het is er onbewust ingeslopen en merk nu dat ik het best vaak doe. wel handig als ik weer eens een telefonische vergadering heb en ze denkt te moeten waken.
maar vooral op afstand is de opgeheven hand als "stop" zeer effectief.
maar vooral op afstand is de opgeheven hand als "stop" zeer effectief.
-
blondie
- Zeer actief
Met mijn eerste hond ben ik dat gaan oefenen terwijl hij de woord commando's kende. Met de kleine ben ik het onbewust gaan doen. Het is dat iemand het vandaag opmerkte dat ik me er dus bewust van werd. Ik zei namelijk niets tegen mijn hond omdat ik in gesprek was, maar gebaarde hem op te letten, en daarna om te gaan zitten. Een automatisme van wat ik gewend was voorheen te doen. Maar besef me nu pas dat die kleine dat dus al donders goed snapt en heeft opgepikt.
Eigenlijk besef je dan pas hoe veel honden ook op lichaamstaal van de mens letten.
Eigenlijk besef je dan pas hoe veel honden ook op lichaamstaal van de mens letten.
-
lets have fun
Ja, soms bewust zoals bij 'wacht' en 'let op' maar ook heel vaak onbewust. Ik heb trouwens op een hondenschool getraind waar we na de basiscursus de hond niet meer mochten helpen met handgebaren en ik heb gemerkt hoe lastig dat was. Voor de hond maar ook voor mij. Ik ben dus gewoon blijven gebaren. Waarom niet? Veel duidelijker en dat ks wat je wilt lijkt mij.
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Ja. Zit, af, sta, wacht/blijf, hier, terug/achteruit, mand kan Suus allemaal op handgebaar. Sjon kan het ook, behalve terug heeft hij nog niet geleerd.
- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
-
Telgter Toller
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tollers
- Contacteer:
ja, van jongs af aan gebruik ik bij commando's ook gebaren en als die gebaren er eenmaal inzitten, ook vaak alleen maar gebaren. Dat bleek uiteindelijk ook heel praktisch, toen Gisée doof werd op latere leeftijd. Ninouk van 9 en Ylva van 1 horen gelukkig nog alles, maar de gebaren kennen ze heel goed
Groetjes,
Mariëtte
Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016
Freya 12-10-2016
Mariëtte
Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016
Freya 12-10-2016
- Ayronna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ja, bewust en onbewust.
- h a n s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastin Espanol
Ja, sinds Sally behoorlijk doof aan het worden is nog meer. Nu betrap ik me er soms op dat ik bij het uitlaten en na een uur wandelen met de honden nog steeds geen woord gezegd heb.
- Roompie
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ja.
Ik heb geen zin om op afstand commando's te schreeuwen.
Dus dat is iets dat ik automatisch meteen doe als ik de stemcommando's aan mijn hond ga leren.
Net zoals Cleva en om dezelfde reden.
De dove pup die ik op les heb gehad had ook meteen door hoe dat werkte
Ik heb geen zin om op afstand commando's te schreeuwen.
Dus dat is iets dat ik automatisch meteen doe als ik de stemcommando's aan mijn hond ga leren.
Net zoals Cleva en om dezelfde reden.
De dove pup die ik op les heb gehad had ook meteen door hoe dat werkte
- Bishy
- Zeer actief
Ja, bewust, op mijn hondenschool combineren ze stemcommando's met handgebaren.
Op afstand wil ik met m'n hond kunnen communiceren zonder als een marktvrouw te hoeven gillen.
Op afstand wil ik met m'n hond kunnen communiceren zonder als een marktvrouw te hoeven gillen.
-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik deed het al bij mijn vorige honden al en bij Akira ging het eigenlijk automatisch verder. Ik merk dat ze in sommige situaties veel alerter is en hoewel ze vaak weet wat ik van haar verwacht wacht ze toch op het handgebaar
Ik gebruik trouwens ook het nee schudden als ik wil dat ze iets niet doet, en het ligt een beetje aan haar bui of ze daar wel of geen gehoor aan geeft maar dan werkt DE stap naar voren ook heel goed 
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ja, en als de hond oud en doof wordt heb je daar veel gemak van.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
Mary O
- Actief
- Mijn ras(sen): X herdertje Dana, X teckel Joep, Spanjaard Santos, Roemeentje Vera
- Aantal honden: 4
Ja hier ook bewust. Zit, af, blijf en let op of aan de kant gaan goed met handgebaren.
-
Mary O
- Actief
- Mijn ras(sen): X herdertje Dana, X teckel Joep, Spanjaard Santos, Roemeentje Vera
Ja hier ook bewust. Zit, af, blijf en let op of aan de kant gaan goed met handgebaren.
-
blondie
- Zeer actief
Bij Ipo mag je ook niet met handgebaren werken, alles met stemcommando's, behalve het vooruit sturen en revieren. Als je wel je handen erbij gebruikt heet dat "inwerken".alinelaila schreef:Ja, ik gebruik ook gebaren. En als ik op een bepaalde manier ga stilstaan weet Sem ook dat hij moet komen (en hoef ik niet als een viswijf over dat veld te schreeuwen)
Had die hondenschool daar een bepaalde reden voor eigenlijk? Mij lijkt het juist handig om ook met gebaren te werken, dus ik ben wel benieuwd welke redenatie er bij hen achter zat?lets have fun schreef: Ik heb trouwens op een hondenschool getraind waar we na de basiscursus de hond niet meer mochten helpen met handgebaren en ik heb gemerkt hoe lastig dat was.
-
Mary O
- Actief
-
Mary O
- Actief
Hm 1x versturen, 3x plaatsen
Sorry
- Thomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Hier ook bewust.
Zit, af, blijf&wacht (is 1 gebaar), hier, staan, links, rechts.
Volgens mij zijn ze dat.
Zit, af, blijf&wacht (is 1 gebaar), hier, staan, links, rechts.
Volgens mij zijn ze dat.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Bij de landelijke G&G examens van cynophilia krijg je (stevig) puntenaftrek voor het gebruik van gebaren bij je commando's.blondie schreef:Bij Ipo mag je ook niet met handgebaren werken, alles met stemcommando's, behalve het vooruit sturen en revieren. Als je wel je handen erbij gebruikt heet dat "inwerken".alinelaila schreef:Ja, ik gebruik ook gebaren. En als ik op een bepaalde manier ga stilstaan weet Sem ook dat hij moet komen (en hoef ik niet als een viswijf over dat veld te schreeuwen)
Had die hondenschool daar een bepaalde reden voor eigenlijk? Mij lijkt het juist handig om ook met gebaren te werken, dus ik ben wel benieuwd welke redenatie er bij hen achter zat?lets have fun schreef: Ik heb trouwens op een hondenschool getraind waar we na de basiscursus de hond niet meer mochten helpen met handgebaren en ik heb gemerkt hoe lastig dat was.
Er wordt alleen een stemcommando verwacht.
Dat was voor mij hakken-over-de-sloot werk om daar diploma's van binnen te halen.
Met twee honden best gelukt (alleen de laatste keer geen G&G 3 meer gehaald), maar dus met behoorlijk puntenaftrek.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Mijn ervaring al instructrice is eigenlijk dat 90 % van de bazen onbewust handgebaren gebruikt bij de stemcommando's. Ik doe ook altijd aan bewustwording. Honden zijn eigenlijk zichtdieren en geen gehoordieren. In tegenstelling tot ons. Ik vraag of hun hond het stemcommando kent.. Bazen denken van wel. Dan laat ik ze de handen op de rug doen en het commando uitspreken. Bij de kleine hoeveelheid honden die op dat moment het toch uitvoert, maar ik het een stapje moeilijker. Stemcommando zit met handcommando af. Dat is vaak de leukste eyeopener voor ze. Honden die de commando's uitzonderlijk goed kennen, zullen toch kiezen voor het handcommando (ook mijn goed getrainde Kay).
Ik ben overigens voor zowel stem als gebaren, maar wil ook dat ze het afzonderlijk kunnen. Was laatst ook weer handig toen mijn stem eventjes ermee ophield. De hondjes doen dan braaf de handcommando's. Hierkomen is hier overigens ook de musketon open en dicht doen. (maar als ik de jachtlijnen bij me heb, heeft dat niet veel zin)
Ik ben overigens voor zowel stem als gebaren, maar wil ook dat ze het afzonderlijk kunnen. Was laatst ook weer handig toen mijn stem eventjes ermee ophield. De hondjes doen dan braaf de handcommando's. Hierkomen is hier overigens ook de musketon open en dicht doen. (maar als ik de jachtlijnen bij me heb, heeft dat niet veel zin)

- lotje&famke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel
Lotje lijkt woorden niet uit elkaar te kunnen houden. Toen ze jonger was heb ik zelfs gedacht dat ze echt doof was, ze reageerde zo weinig op geluid. Ze is niet doof, maar heb wel het idee dat ze bepaalde klanken niet hoort of niet kan onderscheiden.
Toen ik bewust met gebaren begon leerde ze ineens heel snel. Inmiddels kent ze zo'n 25 commando's en bij allemaal hoort een gebaar. Vind het soms wel moeilijk om steeds weer een nieuw gebaar te verzinnen. En het is een nadeel dat wanneer iemand anders op haar past, deze er maar weinig mee kan. Ze 'luistert' dan niet, omdat ze luistert met haar ogen en anderen vinden het vaak moeilijk om de gebaren precies zo uit te voeren.
Toen ik bewust met gebaren begon leerde ze ineens heel snel. Inmiddels kent ze zo'n 25 commando's en bij allemaal hoort een gebaar. Vind het soms wel moeilijk om steeds weer een nieuw gebaar te verzinnen. En het is een nadeel dat wanneer iemand anders op haar past, deze er maar weinig mee kan. Ze 'luistert' dan niet, omdat ze luistert met haar ogen en anderen vinden het vaak moeilijk om de gebaren precies zo uit te voeren.

-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb op de hondenschool training gehad met gebaren en ik gebruik ze eigenlijk heel erg vaak nog, merk dat het voor bowie ook fijner is ze reageert er erg goed op.
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Altijd, bewust. Ten eerste hoef je dan niet te schreeuwen want als hij het even niet goed verstaat (ver weg of tegen de wind in) ziet hij het commando wel. Ten tweede zet het voor mij net wat kracht bij (verbaal "zit" met de vinger omhoog kan geen misvatting geven in de zin van : "uhh wat zeg je nou ??)". Ten derde hou je zijn aandacht beter gevangen, soms doe ik b.v. alleen handsignaal. Als je altijd maar roept hoort hij het wel en hoeft hij je niet aan te kijken.
Maar vooral met oog op de ouderdom en eventuele doofheid. Onze Bo heeft daar m.i. wel baad bij gehad.
Maar vooral met oog op de ouderdom en eventuele doofheid. Onze Bo heeft daar m.i. wel baad bij gehad.
-
Pino2012
- Actief
Ik gebruik ze wel, maar niet voor alles. Ik heb ook het idee dat Louis handgebaren beter begrijpt dan gesproken commando's.
Voor kom hier heb ik geen handgebaar, maar gebruik ik een hondenfluit. Daar reageert Louis super op en dat al vanaf de eerste keer.
Boria verstaat geen Nederlands en vindt het hondenfluitje echt totaal niet boeiend. Hij kent/reageert amper op handgebaren. Sommige pikt hij wel snel op sinds hij hier is. Maar hij reageert beter op gesproken commando's en liefst zo beleefd mogelijk vragen met 'alsjeblieft' en je hebt 100% succes garantie.
Voor kom hier heb ik geen handgebaar, maar gebruik ik een hondenfluit. Daar reageert Louis super op en dat al vanaf de eerste keer.
Boria verstaat geen Nederlands en vindt het hondenfluitje echt totaal niet boeiend. Hij kent/reageert amper op handgebaren. Sommige pikt hij wel snel op sinds hij hier is. Maar hij reageert beter op gesproken commando's en liefst zo beleefd mogelijk vragen met 'alsjeblieft' en je hebt 100% succes garantie.