Manu maakte zich eerst groot maar begon toen aan mijn been te plakken dus op een afstand van zo'n 5 tot 6 meter besloot ik met een grote boog om de hond heen te gaan.
We liepen het mulle zand in maar de hond kwam toen op ons af gerend en gaf Manu een beuk.
Manu gaf toen een snauw maar stond op dat moment tegen mijn been aangeplakt met aan de andere kant de grote reu.
Ik ben tussen hen in gaan staan met mijn knie in de New Foundlander die continue weer tegen Manu aan beukte. Manu probeerde hem te bijten maar ik hield zijn kop vast terwijl ik met mijn derrière de hond weg probeerde te houden. Die hond was zeker 10 kg zwaarder dan ik
Ik heb mezelf over Manu heen gebogen en geprobeerd het bijten van beide honden te voorkomen omdat ik dacht dat het anders zou escaleren. Gelukkig is het bij een paar happen haar van beide en veel gegrom en gesnauw gebleven.
De eigenaar pakte zijn hond en bood excuses aan maar ik stond zo te trillen dat ik gelijk ben doorgelopen.
Eind goed, al goed.
Nu is Manu anders.
Hij is veel onzekerder geworden. Overigens wel alleen aangelijnd.
Ik moet veel beter opletten nu omdat hij zich sneller bedreigd voelt. Hij gaat tegen mij aan lopen en begint soms zelfs te grommen naar de andere hond. Dat deed hij werkelijk nooit. Waar ik aanstormende honden vaak hun gang kon laten gaan is dat nu een probleem. Overigens alleen bij grote honden en dan zo ongeveer 50% van de reuen.
Nu loop ik zelf vaak om, roep naar de baas dat hij/zij de hond terug moet roepen, of pak Manu aan de andere kant dan de hond is. Dat gaat goed.
Als ik hem los laat gaat alles prima, dan wordt er gesnuffeld, soms wat gepatst maar druipt hij bij desinteresse af en gaat zijn eigen gang of hij begint spelbuigingen te maken en eindigt alles in een gezellig spel.
Ik weet niet zo goed hoe nu te handelen.
Moet ik inderdaad omlopen of moet ik nu juist de confrontatie opzoeken en laten zien dat er wél leuke grote honden bestaan?
Ik ken eigenlijk niemand persoonlijk die grote honden hebben (Manu is zelf 67 cm hoog dus wel de echt grote jongens) maar daar zou ik wel verandering in kunnen brengen natuurlijk. Ik vind het lastig omdat ik het nog moeilijk peilen vind wanneer het wel mis gaat. Ik wil niet dat hij nog een keer op de grond gesmeten wordt door een kasteel.
Hij wordt natuurlijk ook steeds meer volwassen en heeft steeds meer zijn voorkeur voor honden. Waar hij eerder alles gezellig vond en overal wildenthousiast van werd kan hij nu straal langs andere honden lopen zonder ze maar een blik te gunnen. Andere wordt hij wel weer enthousiast van. Dus misschien staat deze gedragsverandering ook wel los van het incident met de NF?
Wat denken jullie?
Wat aan doen of hoort dit er gewoon bij?