Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

einde mishandeling t. walking horse (hier je bewijs neeltje)

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Manu

Re: einde mishandeling t. walking horse (hier je bewijs neel

Ongelezen bericht door Manu »

Nanna schreef:
TessaThomas schreef:Je vergelijkt nu een ruiter die in een wedstrijdproef zit met één die aan het inrijden is voor die proef. Die 2e rijdt in de proef ook niet meer zo. (hoewel er idd veel zijn die ook in de proef nog veel te diep en achter de loodlijn rijden) Ook bij western komt er mishandeling voor, want dat 2e plaatje vind ik ook afschuwelijk, maar dat zegt niet dat bij western alles maar diervriendelijk is.
Ik denk dat bij geen enkele sport waar dieren bij betrokken zijn puur en alleen maar diervriendelijkheid is.
Mij gaat het nu puur om hoe het eruit ziet. Zo'n rare krulnek, hoe kun je dat mooi vinden? Het lijkt wel een zwaan op meth :19:
Het hoort eigenlijk zo:
Afbeelding

Dat lijkt al meer op een natuurlijke draf.
Afbeelding

En omdat je op zijn rugspieren zit moet je de rug trainen, dat doe je door op te rekken en te buigen. Maar dan dus wel op een correcte manier waarbij lossigheid altijd voorop staat.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Die rare krulnek gaat over de training, niet over het mooi zijn. Ik vind het een vreselijke manier van trainen, maar die manier komt in alle takken voor, net iets anders, maar zelfde principe.

BP, dat is echt iets anders. Rug moet juist 'bol' worden en dat zijn dingen die paarden ook in de natuur doen als ze verzamelen. En de topsportpaarden gaan lang niet allemaal zo jong stuk. Ze worden ook rustig 30. De ellende is dat het allemaal zo vroeg begint voordat ze uitgegroeid zijn en dan wel al verplichte wedstrijden moeten lopen (dekhengsten). De paarden die zo vroeg stuk zijn, zijn juist vaker de dieren van mensen die geen benul hebben wat ze doen en de topruiters nadoen. (jammer genoeg of de verkeerde voorbeelden of op een compleet verkeerde manier)
Manu

bouvierpoedel schreef:Ik gooi mijn rug ook hol omdat de pijn in mijn rug minder is en niet omdat het beter is ,gewoon omdat mijn rug naar de klote is en zware hernia heb.
Die nek trek je zo omdat je op dat moment zijn rug en onderstel onnatuurlijk gebruikt en de schade dan misschien iets minder word.
Waarom zijn sportpaarden dan eigenlik zo snel afgescheven en op net als sporters , omdat het allemaal zo natuurlijk is.?
Daar hebben we het juist over. Dat is dus niet zo.

Overigens zijn bij de Spaanse Rijschool meerdere hengsten de 20 gepasseerd en lopen ze nog mee in de shows.
Op topniveau dus. Ze zijn er echt wel. Maar je moet dan dus wel op een juiste manier trainen.
Bonfire is ook oud geworden. Al sta ik niet geheel achter Anky's trainingsmethoden, haar paard was dus wel sterk en fit.

Zoek eens een filmpje op van Charlotte Dujardin als je het interessant vindt. Zij rijdt netjes.
Kijk, op dat niveau rijd je niet op de makkelijkste paarden en dan zal je heus wel een keer een por of een extra ophouding moeten geven. Dat heb ik ook wel eens gedaan. Net als dat je je hond een keer een ruk aan de riem geeft heb ik mijn paard wel eens een knal verkocht omdat ze voor de zoveelste keer weer liep te kutten langs de slootkant. Bijvoorbeeld.
Maar elke training weer je paard krom trekken? Ja dan gaan ze stuk.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Manu schreef:Zo, ik maak me duidelijk weer druk. Proces :ugh: Ik bedoel natuurlijk protest :mrgreen:

Juist. Bij de Olympische Spelen kwam de kür voorbij.
Na elk verreden kür werd er ingezoomd op het paard en dit in slowmotion afgespeeld. Openklappende lippen of zelfs tanden met een groot bit erin, een tong die probeert de druk wat van de lagen te kunnen halen. Waarom wordt dat uitgezonden?! Je zou je kapot schamen. Maar precies dat wordt ingezoomd en afgespeeld alsof het een prachtig gezicht zou moeten zijn.
Dressuur kan zo mooi zijn maar men krijgt er een verkeerd beeld van zo. Want als de top aan hun paarden zit te trekken en ze presteren alsnog, waarom zou je dan zelf niet ook wat mogen trekken? En dan wil je natuurlijk ook z.s.m. met twee bitten rijden zodat je met een pinkje hetzelfde effect zou hebben als met 2 vuisten. En zo vol mogelijk proppen die mond. Als hij dan protesteert door de mond te openen snoer je er tijdens het trainen gewoon nog een extra neusriem omheen.
Wat houd je toch van je dieren.
Ik heb een tijdje geleden in een ander topic ook aangegeven dat de top juist een goed voorbeeld zou moeten geven. want het kan zo anders dressuur kan ook echt heel mooi zijn er is een bekende Australische ik ben haar naam kwijt maar die vind ik heel mooi om naar te kijken vooral als ze zadelloos en bitloos dressuur rijd dan ziet men hoe het ook kan. Niet bij elk paard lukt dat maar er zit veel veel tussen het gerag en getrek en geschop wat je vaak ziet. En idd als een paard niet mee werkt dan zorg je er gewoon voor dat hij wel mee moet werken omdat hij niks anders kan.

Gelukkig ben ik niet de enige die dit op valt :wink:
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Manu

Nanna schreef:Dat zal best, maar toch vind ik dit wat natuurlijker eruit zien...
Afbeelding
Overigens is dit niet natuurlijk. Een paard in de wei draaft alleen zo als het op sterven na dood is. Kijk eens hoe dit paard op de voorhand valt.
Dit is ook een aangeleerde houding.
Ik heb ook western van dichtbij gezien en ook daar zie je leed :ugh: De snaffles met scharen waar even flink aan gerukt wordt in een wending om hem nog scherper te krijgen. Deze paarden hebben geen neusriem en de helften van het bit bewegen vaak onafhankelijk van elkaar wat voor veel precisie zorgt tijdens licht contact. Maar wat dus wel betekent dat je het paard een enorme optater geeft als je er wél eens een ruk aan geeft. De sporen zijn ook niet mis trouwens. Moet je voor de grap eens kijken bij het losrijden voor een westernwedstrijd ;)
En dan de zadels. Moet je zo'n ding eens optillen :80: Dat ligt bij vaak veel te jonge paarden óp de lendenen.
Als je de beweging van paarden goed leert kennen zie je dat ook ruim 60% van de paarden last van die lendenen heeft en dus ook tact verliest.
Westernzadels liggen daar met een flink gewicht altijd op en belasten het dus onnodig.
Laatst gewijzigd door Manu op 13 jan 2015 12:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Manu schreef:
bouvierpoedel schreef:Ik gooi mijn rug ook hol omdat de pijn in mijn rug minder is en niet omdat het beter is ,gewoon omdat mijn rug naar de klote is en zware hernia heb.
Die nek trek je zo omdat je op dat moment zijn rug en onderstel onnatuurlijk gebruikt en de schade dan misschien iets minder word.
Waarom zijn sportpaarden dan eigenlik zo snel afgescheven en op net als sporters , omdat het allemaal zo natuurlijk is.?
Daar hebben we het juist over. Dat is dus niet zo.

Overigens zijn bij de Spaanse Rijschool meerdere hengsten de 20 gepasseerd en lopen ze nog mee in de shows.
Op topniveau dus. Ze zijn er echt wel. Maar je moet dan dus wel op een juiste manier trainen.
Bonfire is ook oud geworden. Al sta ik niet geheel achter Anky's trainingsmethoden, haar paard was dus wel sterk en fit.

Zoek eens een filmpje op van Charlotte Dujardin als je het interessant vindt. Zij rijdt netjes.
Kijk, op dat niveau rijd je niet op de makkelijkste paarden en dan zal je heus wel een keer een por of een extra ophouding moeten geven. Dat heb ik ook wel eens gedaan. Net als dat je je hond een keer een ruk aan de riem geeft heb ik mijn paard wel eens een knal verkocht omdat ze voor de zoveelste keer weer liep te kutten langs de slootkant. Bijvoorbeeld.
Maar elke training weer je paard krom trekken? Ja dan gaan ze stuk.

Ik sta ook niet geheel achter haar trainingsmethoden maar ik vind haar wel een van de weinigen in NL die met liefde traint en dat zie je en natuurlijk zie ik liever paarden paard zijn maar je zal bij haar geen echte wan praktijken tegen komen dat zou mij iig heel erg verbazen.

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Als het allemaal zo natuurlijk was dan liepen er wel meer op hoog niveau en werden er minder paarden naar de kloten geholpen voordat ze die uniekeling in handen kregen waar ze de show mee spelen.
.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Manu

bouvierpoedel schreef:Als het allemaal zo natuurlijk was dan liepen er wel meer op hoog niveau en werden er minder paarden naar de kloten geholpen voordat ze die uniekeling in handen kregen waar ze de show mee spelen.
.
Heb je onze uitleg gelezen?
Het stadium van natuurlijk ben je allang voorbij in de topsport. Geen enkel paard springt 12 keer achter elkaar 1m80 in het wild. En die staat geen pirouettes te draaien keurig op de AC-lijn. Het mooie van dressuur is dat je het paard gymnastiseert en hierbij een bepaalde harmonie bewaart. Je werkt samen naar iets toe, je traint een lichaam van 600 kg. De souplesse, de swüng wil je behouden en daarom werk je dagelijks met zoveel mogelijk gevoel samen.
Helaas is tijd geld en wordt er in zo'n kort mogelijke tijd getraind. Er wordt nog zelden tijd genomen om een paard te laten ontwikkelen. Nu zijn er paarden die speciaal gefokt zijn op een voorbeengebruik, sterke achterhandspieren of een zware hals. Zonder dat je daarvoor eerst nog jarenlang een traject door hoeft te gaan.
Nu kun je op een 4 jarige hengst klimmen en 3 jaar later je punten voor de Grand Prix bij elkaar gescharreld hebben. De paarden worden steeds beter gefokt.

Maar het lichaam kan het natuurlijk nog steeds niet aan. Die groeit net zo langzaam.

En bovendien, er is maar een klein percentage ruiters die eerlijk rijdt.
De meeste worden betaald om de paarden zo snel en zo hoog mogelijk de top in te rijden. Als jij daar een jaar langer over doet dan de ander kiezen ze wel diegene voor hun paard. Want die toppaarden zijn zelden van de ruiters zelf hoor.
En dan heb ik het inderdaad over dekhengsten, Pavo cups, jumpings etc.

Maar dat betekent niet dat de júiste dressuur niet goed is voor paarden. Je ziet ze echt wel opknappen als je het goed doet. En flink ook.
Ik zie ook wel van die natuurlijke ruiters gaan, die denken dat het beter is voor een paard als je met je 10 kg te zware billen door een bak heen sloft met een paard die in zijn ubervriendelijke bitloze hoofdstel (snoertuig) hangt met een achterhand die aan de andere kant van de bak sleept. Die bouwen geen spieren op, die maken van een paard een stijve plank. Als je dan zo natuurlijk wil doen, ga er dan ook niet op zitten. Als je erop gaat zitten moet je het lichaam trainen. Ook die van jezelf overigens. Als je zelf een stijve hark bent wordt je paard dat ook.
Manu

Nanna schreef:
Manu schreef: Ik zie ook wel van die natuurlijke ruiters gaan, die denken dat het beter is voor een paard als je met je 10 kg te zware billen door een bak heen sloft met een paard die in zijn ubervriendelijke bitloze hoofdstel (snoertuig) hangt met een achterhand die aan de andere kant van de bak sleept. Die bouwen geen spieren op, die maken van een paard een stijve plank. Als je dan zo natuurlijk wil doen, ga er dan ook niet op zitten. Als je erop gaat zitten moet je het lichaam trainen. Ook die van jezelf overigens. Als je zelf een stijve hark bent wordt je paard dat ook.
Hoe doen paarden in het wild dat dan? Die zie ik niet 'gymnasticeren' of over hindernissen van 1.80 heenvliegen. Zijn dat dan allemaal stijve planken?
Nee, daar zit niemand op ;)

Mensen onderschatten echt wat er met een paardenlichaam gebeurt zodra je erop gaat zitten.
Een stijve schouder heeft al invloed op hun lichaamsbeweging.
Chihuahua-paws
Zeer actief

@ Nikkie wat verwoord jij het goed.

Ik ben ook om dat soort redenen gestopt overgens was ik niet bezig met een sport in het verleden een eigen paard gehad en later paarden van anderen gereden en veel ging toch niet zoals ik zelf met een paard om zou willen gaan en dat gaat je op een gegeven moment zo tegen staan. Dan mag je alles met zo,n paard doen en ga je erom geven maar als je op stal bent dat de eigenaar zijn of haar gang gaat en die zie je ze met een hackemore en maar trekken en opstappen met haar dikke lijf dan zie je het paard door de benen gaan en als je er wat van zegt want het doet je iets omdat je om het paard geeft krijg je een uitbrander nou nee mij niet meer gezien.

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Manu schreef:Nouja zodra een paard zijn oren in de nek legt zodra je aan komt met het zadel, of als je opstapt en hij begint bijzonder te staken, of tijdens het bektrekken zijn rug bolt en er al bokkend vandoor gaat moet je je toch wel achter je oren gaan krabben dat het dier je misschien iets duidelijk probeert te maken. Maar nee dan is het een rotbok die "gebroken" moet worden zoals ze dat zo mooi noemen. Of hij eindigt op marktplaats, in de handel of in de frikandel.
Nou, ik heb de hele boel gelezen hierboven en haak hier toch weer aan, want ik weet niks van paarden en snap vrijwel geen enkele term.
En ik verdiep me in dieren en gedrag.
Dus kun je nagaan hoe weinig mensen ervan snappen die dat niet doen.

Oren in de nek kan van alles betekenen, afhankelijk van de diersoort. En staken en bektrekken ken ik niet.
Wat ik probeer aan te geven is dat mensen er niks van snappen, domweg omdat ze het niet herkénnen. Dat is geen domheid maar onwetendheid.
En bij veel paardenmensen zelf is het, net als bij hondenmensen, gewoon onwetendheid omdat ze het zo geleerd hebben. Omdat ze geen flauwe notie hebben dat het misschien anders moet, daar denken ze helemaal niet over na.
Dáár moet je dus wezen met de voorlichting. En dat gebeurt volgens mij veel te weinig.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Manu

Marjoleine schreef:Nou, ik heb de hele boel gelezen hierboven en haak hier toch weer aan, want ik weet niks van paarden en snap vrijwel geen enkele term.
En ik verdiep me in dieren en gedrag.
Dus kun je nagaan hoe weinig mensen ervan snappen die dat niet doen.

Oren in de nek kan van alles betekenen, afhankelijk van de diersoort. En staken en bektrekken ken ik niet.
Wat ik probeer aan te geven is dat mensen er niks van snappen, domweg omdat ze het niet herkénnen. Dat is geen domheid maar onwetendheid.
En bij veel paardenmensen zelf is het, net als bij hondenmensen, gewoon onwetendheid omdat ze het zo geleerd hebben. Omdat ze geen flauwe notie hebben dat het misschien anders moet, daar denken ze helemaal niet over na.
Dáár moet je dus wezen met de voorlichting. En dat gebeurt volgens mij veel te weinig.
En toch snap ik dat niet. Kijk, het niet kunnen herkennen van staking kan. Oké.

Maar het feit dat jij dagelijks een ijzeren stuk in een paard zijn mond hangt en dat een uur lang langs al zijn tanden wrijft zou toch een belletje moeten rinkelen dat dat niet lekker zou kunnen voelen voor je paard. Ik ken mensen die hun paard eens bloedend geprikt hebben met hun sporen en dan werd er gezegd: "Ja hij heeft zo'n gevoelig huidje, ligt zo snel open". :piew:

Nou sorry hoor maar dan heb je echt een plaat voor je kop.
Je hebt volgens mij geen voorlichting nodig om te weten dat als je paard bloedt je te hard bent geweest en het niet hoort.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Nou ja, Marjolein heeft wel een punt. Hoeveel maneges en instructeurs zijn er die mensen wel netjes leren rijden van achteruit en zonder aan de voorkant te trekken? En zonder maar sporen om te doen als het paard niet op het been reageert? Of flink de zweep erover te halen? Heel erg weinig en als leekzie je misschien het verschil niet in het begin.
Manu

TessaThomas schreef:Nou ja, Marjolein heeft wel een punt. Hoeveel maneges en instructeurs zijn er die mensen wel netjes leren rijden van achteruit en zonder aan de voorkant te trekken? En zonder maar sporen om te doen als het paard niet op het been reageert? Of flink de zweep erover te halen? Heel erg weinig en als leekzie je misschien het verschil niet in het begin.
Helaas inderdaad.
Toch denk ik dat er ook bij een leek een punt moet komen dat je daarover na gaat denken. En dat mag best eventjes duren natuurlijk, ik ken er meerdere die pas na jaren het bit los durfde te laten. Of bedachten dat hun paard misschien wel pijn had en het daarom niet voor hen deed. Ik wist dat ook niet de eerste jaren. Arme Lies, die heb ik ook wel eens een onterechte mep gegeven. En ik had de bof dat mijn moeder er dan stond om me er bij wijze vanaf te trekken.

Wat me dan wel weer verbaast is dat veel er niet eens voor open staan en voor geen goud in die spiegel willen kijken.
In de ruitershop heb ik dat helaas vaak genoeg meegemaakt. En helaas gingen die mensen vaak weg met een nieuw martelwerktuig. Maar een jaar later was zo'n paard allang verdwenen en hadden ze een nieuwe van pappie gekregen die precies hetzelfde ging doen. Nou, wat gek. :scratch:
Dan heb ik het over (jong-)volwassenen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Omdat ze natuurlijk een plaat voor hun kop hebben maar ook omdat het normaal is/wordt gevonden Omdat ze niet beter weten.
Omdat niemand ze beter vertelt.
Ik weet niks van paarden en als iemand een bit gebruikt en zegt dat het normaal is vind ik dat raar maar ik weet er niks van, dus het zal wel.
En als zij resultaten bereiken geloof je dat.

Net als in de kynologie: mensen die veel bereiken zijn vaak harder. En dan denken mensen dat het normaal is, want blijkbaar werkt het.

Inzicht begint met begrijpen dat er mensen zijn die geen inzicht hebben. ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Blij dat er een einde komt aan die martel praktijken. Al zullen ze vast in het illegale circuit wel doorgaan .

Verder vind ik het echt schokkend wat ik hierboven lees. Ik ben ook zo, n leek maar zie idd wel het ongenoegen bij die paarden in de dressuur of welke tak van sport dan ook.
Maar je zult dit soort praktijken altijd houden waar met dieren gewerkt wordt en geld valt te verdienen.

Ik vind maneges ook vaak vreselijk. Hoe leren jonge kinderen daar nou met paarden omgaan ? Hup paard staat al ongepoetst klaar, kind nummer zoveel erop met zweep en vooral schoppen en aan het bit trekken.
Tijdens een open dag een pony met een dikke kaak, had duidelijk veel pijn met dat bit in. Maar t arme dier heeft het maar te doen. Mijn dochter werd gesommeerd erop te gaan voor een ritje maar ze mocht niet van mij. Heb haar naar t paard laten kijken, uitleg gegeven dat hij ziek was en op stal hoorde. Meisje wat ernaast liep vertelde dat ze het de eigenaar vd manege hadden gezegd maar t beest moest gewoon meelopen.
Ben ik dan de enige ouder die dat ziet ?

Mijn dochter krijgt nu privé les bij iemand thuis. En ze moet van begin tot eind alles doen; paard uit wei halen, grondig poetsen, opzadelen, en dan eens rijden. Geen zweep en leren rijden zoals het hoort zonder schoppen en trekken aan een bit. En ja dan duurt het uiteraard allemaal wat langer. Vriendinnetjes op de manege galopperen al rond terwijl dochter net voor het eerst een klein rondje in galop heeft gehad maar wel zelf zonder achter een meute andere paarden te hobbelen.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ik heb al veel van dit soort filmpjes gezien en vind het echt verschrikkelijk. Arme paarden, die idioten zou ik heel graag eens hetzelfde willen laten voelen. Ben benieuwd of ze dan nog zo stoer zijn. Eigenlijk is er best wel heel veel dierenleed in de wereld door mensen.
Afbeelding
Thomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Thomas »

Deels opvoeding.

Iemand die als kind gezellig met vaders en moeders naar het bos ging om vogels en paddenstoeltjes te kijken, zal deze drempel veel hoger vinden dan iemand die als kind de container open moest houden omdat de kat van de buren eindelijk in het strikje gelopen was.

On Topic: Ik kan dit filmpje niet zien zonder te bedenken wat ik deze gast allemaal toewens. Vreselijk.
Afbeelding
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Pendrag schreef:
Cash schreef:Blij dat er een einde komt aan die martel praktijken. Al zullen ze vast in het illegale circuit wel doorgaan .

Verder vind ik het echt schokkend wat ik hierboven lees. Ik ben ook zo, n leek maar zie idd wel het ongenoegen bij die paarden in de dressuur of welke tak van sport dan ook.
Maar je zult dit soort praktijken altijd houden waar met dieren gewerkt wordt en geld valt te verdienen.

Ik vind maneges ook vaak vreselijk. Hoe leren jonge kinderen daar nou met paarden omgaan ? Hup paard staat al ongepoetst klaar, kind nummer zoveel erop met zweep en vooral schoppen en aan het bit trekken.
Tijdens een open dag een pony met een dikke kaak, had duidelijk veel pijn met dat bit in. Maar t arme dier heeft het maar te doen. Mijn dochter werd gesommeerd erop te gaan voor een ritje maar ze mocht niet van mij. Heb haar naar t paard laten kijken, uitleg gegeven dat hij ziek was en op stal hoorde. Meisje wat ernaast liep vertelde dat ze het de eigenaar vd manege hadden gezegd maar t beest moest gewoon meelopen.
Ben ik dan de enige ouder die dat ziet ?

Mijn dochter krijgt nu privé les bij iemand thuis. En ze moet van begin tot eind alles doen; paard uit wei halen, grondig poetsen, opzadelen, en dan eens rijden. Geen zweep en leren rijden zoals het hoort zonder schoppen en trekken aan een bit. En ja dan duurt het uiteraard allemaal wat langer. Vriendinnetjes op de manege galopperen al rond terwijl dochter net voor het eerst een klein rondje in galop heeft gehad maar wel zelf zonder achter een meute andere paarden te hobbelen.
Jouw dochter lest dan ook bij een topper. Die zijn helaas zeldzaam.
Haha ja dat is waar. Kost wat qua tijd en geld maar dan heb je ook wat.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Thomas schreef:
On Topic: Ik kan dit filmpje niet zien zonder te bedenken wat ik deze gast allemaal toewens. Vreselijk.
Als ik erbij had gestaan had ik echt niet voor mezelf in gestaan! Ik wilde met hem doen wat hij met dat paard deed!

Ik kan er met mijn pet niet bij.

Had dit filmpje al veel eerder gezien, kwam een half jaar geleden al voorbij op facebook. Het is een rare sport, dat amerikaanse rijden, waarbij mannen in pak met bolhoed midden op de rug van het paard zitten, en waarbij het paard moet lopen alsof hij ataxisch is. Zal er nooit aan wennen. Begrijp heel die beweging en die gangen niet. De paarden lijken ook niet door het lijf te bewegen.
Kan natuurlijk ook niet, als je overal pijn hebt. Snap niet dat je dat wilt.
Door het lijf bewegen van het paard is toch een vereiste die bovenaan je lijstje moet staan als je rijdt. Als hij dat niet doet, voelt dat niet lekker en hij gaat kapot.

Dit staat in geen verhouding tot de rollkur overigens. En nee die heeft niet met verzameling te maken maar met stretchen. Men stretcht daarmee de bovenlijn van een paard, zodat het paard zijn rug losser heeft en beter gebruikt. Ik heb geen oordeel over de rollkur, omdat dit net zoiets is als een bit of stang en trens. Het is wie hem hanteert, hoe en bij welk paard.
Ik denk dat de rollkur net zo omstreden mag zijn als slofgebruik in de paardensport, meestal fout gedaan, maar goed gebruikt niets aan de hand.

Je hebt veel harde paardenmensen. Het volk dat met paarden geld verdient of wil verdienen, is vaak hard en rauw volk. Ook die chique zakenlui die er in handelen. Vooral die eigenlijk. Veel halen uit een paard, maar niets brengen. Uitzuigen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
hondje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russel Terrier

Ongelezen bericht door hondje »

Heb het filmpje niet gekeken. Vroeger wel een filmpje gezien met van die klompen eronder. Zo afschuwelijk.

Heb zelf paardgereden en verzorgd vanaf mijn 8e tot een paar jaar terug. Paarden gehad vanaf mijn 14e veel dingen gezien. Pas de laatste jaren heb ik meer oog gekregen voor het welzijn in plaats van achter de kudde aan te hollen op een manege. Het standaard voor paarden zorgen in Zuid-Holland was/ is vaak veel op stal houden, dekens, veel biks etc. Pas bij mijn laatste paardje toen ik verhuiste naar ander deel van Nederland kon ik pas echt tevreden zijn, die stond dag en nacht buiten met schuilmogelijkheid. Heerlijk. Maar goed nu al een tijd geen paard meer. Moet bekennen dat ik niet zo'n goede ruiter ben. Ben scheef in mijn lijf (rug) en dat echte dressuren lag mij niet zo dus doe dat een paard maar niet meer aan.

Als een van mijn paarden weer eens wat mankeerde zei mijn vriend altijd heel droog: je moet ook niet op paarden gaan zitten. Eigenlijk heeft hij wel gelijk ha ha ze zijn er niet voor gemaakt of wel? Ik heb ook een oudje gehad waar ik niet meer op reed, heerlijk wandelen en tuttelen. Zoiets zou ik ooit wel weer willen hebben. Gewoon een paard paard laten zijn heerlijk.
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

De meerderheid van maneges zijn inderdaad zoals eerder beschreven. Waar ik voorheen stond met mijn paard was dit het geval. De manegedieren moesten geld opleveren dus zo veel mogelijk lessen lopen, en mochten zo weinig mogelijk kosten. Dus goedkope, vaak niet passende zadels erop, de dierenarts liefst zo lang mogelijk uitstellen en als er eentje enorm stram en stijf opstartte dan "liep hij dat er wel uit".

Waar ik nu sta lopen de paarden of pony's hooguit 2 uur per dag, op zaterdag hooguit nog 1 uur extra. Ze komen iedere dag in groepen buiten in de paddock en er wordt aan de lesruiters ook les gegeven in het poetsen en op de juiste manier op- en afzadelen van de dieren. In de lessen wordt de nadruk gelegd op individueel rijden en wordt er niet massaal achter elkaar aan gehobbeld, en de beginners krijgen eerst een aantal weken les in groepjes van maximaal 4, met indien nodig extra begeleiding.
De zadels zijn goed onderhouden, en worden regelmatig opgevuld indien nodig. De dierenarts komt indien nodig, en behandelt waar nodig. Een aantal paarden die al jaren daar in de lessen lopen zijn ruim boven de 20 en dat wordt het gemiddelde paard doorgaans niet.
Zo kan het dus ook.

Manu, wat kun je het goed uitleggen, complimenten. Het is dat ik geen bijrijdster zoek op dit moment, anders zou ik je daarvoor absoluut benaderen. Zo ver bij mij vandaan woon je nou ook weer niet. :wink:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Er is nogal veel verschil in maneges. De manege waar ik als kind begonnen ben in alle onwetendheid was geen goede. Maar als je ouder wordt gaan je ogen open en ik geloof dat ik 12 was toen ik daar stopte omdat de ponies te mager waren. Er waren veel slecht passende zadels, dat kon je zien op de schoften waar witte haren waren van de drukplekken.

Ik ben bij een andere manege gaan rijden waar men veel zuiniger was op hun paarden.
Maar op de manege leer je toch niet echt wat een paard eigenlijk werkelijk is. De natuurlijke aard van een paard, de behoeftes etc.

En de gemiddelde persoon die wedstrijden rijdt met zijn of haar paard, is veel meer van het type ophokken en dekentje op en goed wat krachtvoer er in. Weidegang minder belangrijk. Hier in twente is het met de dressuur erbarmelijk gesteld. Er wordt namelijk meer gesprongen en men snapt niet dat je je paard dressuurmatig goed moet trainen zodat hij zijn lijf goed gebruikt. Men springt hier parcoursjes op een paard dat niet eens nageeflijk loopt of losgelaten in het lijf. Paarden moeten wel een heel sterk gestel hebben om dan niet vroeg kapot te gaan.

Anky rijdt met de befaamde rollkur, maar haar paarden worden toch oud bij haar, op Cocktail na. En ze heeft écht wel gevoel voor haar paarden want ze had ze duur kunnen verkopen maar dat kon ze niet.

Ik vind het jammer dat Ingrid Klimke zich niet méér toelegt in de sport op dressuur want zij is het goede voorbeeld. Ze is een topper in de eventing, maar leidt evengoed paarden op, op het hoogste dressuurniveau, het bekendste voorbeeld het in mijn ogen bestgaande dressuurpaard Damon Hill.
Tsja, dan kun je wel een beetje rijden....
Maar ach, het zal wel in haar bloedlijnen verankerd zitten. Haar `sire` deed het ook niet zo verkeerd...
Afbeelding
Afbeelding

Meestal worden mensen niet gefokt op paardensport capaciteiten, paarden wel. Dus het gemiddelde paardenmateriaal is gewoon beter dan het gemiddelde ruitermateriaal.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ben blij dat er nu verder gekeken word dan het leuke lopen van paarden :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen

Ongelezen bericht door Mutt »

Bah wat een vreselijk filmpje :ugh: ongelofelijk dat mensen dat voor zichzelf kunnen rechtvaardigen.
Maar als je ook af en toe ziet wat voor een tuigage er aan zo'n dier gehangen wordt, zouden we niet meer verbaast moeten zijn...
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”