Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onzindelijkheid, nav Bas poept op kleed

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Onzindelijkheid, nav Bas poept op kleed

Ongelezen bericht door laeken »

Ik kreeg naar aanleiding van mijn eigen topic de motivatie om er een nieuw topic over te beginnen.

Stel, je hond was zindelijk, volledig, je koopt een kleed en je hond poept daar ineens op. Bij mij kwamen gedachtes op als, jeetje, ze snapt een kleed niet. Of ze is dat gewend uit het asiel of vanuit een oud huis waar ze misschien opgesloten zat en op een kleed poepte en plaste. Ik dacht helemaal niet aan markeren, gebrek aan grenzen en grenzen opzoeken. Toch waren de meeste antwoorden gericht op die onderwerpen. Een hond weet toch helemaal niet automatisch dat wij binnen plassen en poepen niet fijn vinden? En waarom is het direct markeren? Als ze poept kan ze toch ook gewoon moeten en dit gewend zijn of denken dat het de bedoeling is dat ze dit op een kleed doet? Zonder dat markeren, stout zijn, grenzen opzoeken of gebrek aan grenzen een rol speelt?

Ik weet nu dat ze overal op kleden plast en poept. Ze probeerde het bij vrienden ook meteen na binnenkomst weer. Daarop gezegd, nee! En kleed verboden toegang. Was daarna over.

Volgens mij heeft veel gedrag dat al snel weggezet wordt als testen, gebrek aan grenzen en dominant gedrag daar in veel gevallen niks mee te maken. Ik geloof het echt niet. Ik ben Bas wat dingen gaan leren naar aanleiding van die topic omdat ik er ook naast kan zitten. Maar ze is zo volgzaam, zo niet dominant en zo makkelijk dat ik niet geloof dat ze grenzen opzoekt. Misschien wel een beetje maar niet met markeren. Hoe moet ze weten dat ik daar van baal als ik haar niet eens betrap en waarom wil ze dat ik baal. En waarom zou ze alleen op kleden markeren bij ons en bij vrienden en op andere stoffen als ze verder nooit markeert in huis. Ik weet zeker dat als ik het kleed weghaal ze weer zindelijk is. Dus dan is ze toch niet aan het markeren maar dan ligt het toch aan het kleed?
Afbeelding
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Re: Onzindelijkheid, nav Bas poept op kleed

Ongelezen bericht door Perle »

Ik kan je redenering wel volgen...
Liske (onze Chihuahua) had bij mijn grootouders geleerd om eventueel op een dweil te plassen. Helemaal niet ideaal, maar helaas moesten mijn grootouders de laatste jaren van mijn oma haar leven heel vaak en lang overdag naar het ziekenhuis. En zo bleef het allemaal wel te doen.
Toen Liske naar hier kwam, ging ze ook plassen op onze deurmat. Door haar regelmatig uit te laten en een tijdje in de bench te laten tussendoor, was dit wel al sterk verminderd. Als ze de kans niet kreeg (deurmat niet bereikbaar), kon ze eigenlijk ook prima wat uurtjes -los in huis- zindelijk blijven, had niet eens haast om dan naar buiten te gaan om te plassen als we thuiskwamen.

(en toen kwamen mijn schoonouders eens 10 dagen op onze honden letten, en heel de miserie was weer op gang :jank: )

Anyway, het tapijt in de living hebben we nu gewoon weggelegd, en ze kan niet meteen aan de deurmat, en dan is ze perfect zindelijk... Kan het beestje niet kwalijk nemen dat ze iets heeft aangeleerd, en niet zomaar "weet" dat ze dat in het ene huis wel moest, en het andere niet mag.
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door LaRep »

Weet je wel hoe lekker het is om op een kleed te plassen?
Jip kwam hier als pup en deed dat als hij de kans kreeg want als je op het laminaat plast spettert het maar tegen je poten.
Ik heb geen kleden meer liggen maar als hij ergens komt waar er een ligt moet ik hem in de gaten houden want hij flikt het me zo.
Afbeelding
Perle
Zeer actief

LaRep schreef:Weet je wel hoe lekker het is om op een kleed te plassen?
Eh. Nee...
:LOL:
laeken
Zeer actief

Maar dan plast een hond toch niet om jou te testen? Of grenzen op te zoeken die er niet zouden zijn? Ik geef toe dat Bas alles mag. Dat er weinig grenzen zijn. Maar wat heeft dat te maken met poepen en plassen op kleden? Dat volg ik gewoon niet zo. Ik denk nl dat Bas in het asiel of bij mensen in Spanje gewoon geleerd heeft op stoffen te plassen. In het begin pieste ze op de deurmat en op elke stof die in de kamer lag. Alles weggehaald en binnen 3 dagen was ze zindelijk.

Ik heb twee dagen geleden Bas betrapt. Berispt en sindsdien nog niks op het kleed gevonden. Misschien dat ze het nu weet?
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Puppen en ook kittens die vanaf geboorte lange tijd alleen maar een stoffen ondergrond hebben gehad willen die gewoonte soms slecht afleren of vaak terugvallen in die gewoonte .
Eigenlijk zijn ze op hun manier zindelijk.
Beetje te vergelijken met die kranten die gebruikt worden met zindelijkheidtraining.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Perle
Zeer actief

Ik denk inderdaad dat ze het doen omdat ze het zo aangeleerd hebben. Niet om bewust baasje op de kast te jagen.
En als ze nu berispt is, leert ze misschien dat het bij jou niet mag. Dus gewoon leerproces, weinig te maken met 'pesten van baasje', denk ik zo..
LaRep
Zeer actief

Perle schreef:
LaRep schreef:Weet je wel hoe lekker het is om op een kleed te plassen?
Eh. Nee...
:LOL:
Echt een aanrader :mrgreen:
Afbeelding
LaRep
Zeer actief

Nee hoor, Jip doet het niet om te testen.
Het is een diepgeworteld verlangen :pffff:
Ik was gewoon te lui om het hem af te leren en heb het kleed weggehaald :oeps:
Op plaatsen waar hij veel komt doet hij het niet meer, dat weet hij inmiddels wel maar ergens vreemd vertrouw ik hem voor zover mijn neus lang is :I:
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Mijn honden zijn zindelijk, maar als er al eens binnen wat wordt gedaan, geplast of gepoept of gekots, dan altijd op het kleed. Spettert niet tegen hen aan dan.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik denk inderdaad dat ze ooit geleerd heeft dat ze op kleden en matten mag plassen als ik je verhaal zo lees. ligt er niks, dan kan het dus niet. ligt er wel wat, dan wel.

ik gok dat het zo simpel is.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

M@scha schreef:ik denk inderdaad dat ze ooit geleerd heeft dat ze op kleden en matten mag plassen als ik je verhaal zo lees. ligt er niks, dan kan het dus niet. ligt er wel wat, dan wel.

ik gok dat het zo simpel is.
Dit denk ik ook.
laeken
Zeer actief

Dat denk ik dus ook. Vandaar dat ik me zo verbaas over het feit dat er meteen werd gesproken over grenzen opzoeken, markeren en gebrek aan duidelijkheid in mijn eerdere topic. Volgens mij ligt het allemaal veel simpeler en heeft het niks te maken met opvoeding. Baasje testen en mijn totale onkunde dit hondje ergens op aan te kijken laat staan aan te pakken. In de andere topic werd zelfs fysiek straffen besproken omdat ze wel eens nep onderdanig zou kunnen zijn...

Gelukkig geloof ik echt dat ze gewoon denkt dat het zo hoort en moet en dus heb ik het verbaal afgekeurd. Sindsdien " afkloppen " is er in elk geval niet meer gepoept.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik snap niet zo goed waarom het één het ander uitsluit? Adhv je omschrijving denk ik heus niet dat Bas diep van binnen een dominant loeder is die haar moment tot machtsovername aan het afwachten is :mrgreen:
Maar het afleren van op het kleed poepen en plassen heeft toch met grenzen stellen te maken? Je laat haar daarmee weten dat er dingen zijn die je niet wilt hebben ondanks dat zij dat wel wil/makkelijk vindt/zo aangeleerd is (Maakt de reden echt uit?)
En dat aanleren doe je op een bij jullie passende manier: Bas is zacht dus heeft ze een weinig dwingende terechtwijzing nodig.
Zou je nu het kleed weghalen (volgens mij had je het daarover in je oorspronkelijke topic) dan kies je de makkelijke weg en laat je Bas, ondanks dat ze zacht en lief is, tóch haar eigen gang gaan en krijgt ze dus geen sturing :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat ze geen idee had dat het niet de bedoeling was denk ik ook.
Pesten of een punt maken of grenzen opzoeken hoeft helemaal niet, is doorgaans ook niet aan de orde.

Of en hoe het bij Bas zit kan ik niet bepalen.
Ik heb dat hondje nooit gezien.
Als iemand die jou en het hondje kent en heeft geobserveerd een bepaalde opmerking maakt over grenzen, zou dat een reden kunnen zijn om daar over na te denken.

Als een hond buiten zicht op een kleed poept/plast doet hij dat niet om een punt te maken.
Dan doet hij dat omdat hij moet en heeft ontdekt hoe lekker het is als de poten niet wegglijden en er niets spettert :wink:
Is het in zicht dan is het iets om achter je oren te krabben en even na te gaan of er iets verkeerd gaat in de onderlinge verhoudingen.
Blijkt het na één keer betrappen en met een duidelijk "nee" afgelopen te zijn dan is er niets aan de hand.
Hondje "wist" het nog niet en nu wel.
Probleem opgelost :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ja dahag, dan krijgt mijn hond dus geen sturing omdat ik mijn eten niet op de rand van de tafel laat staan als ik de kamer uit loop :mrgreen: Voorkomen is imo nog steeds beter dan genezen :)

Edit: reactie op pioenroos.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Volgens mij vind ze het wel vriendelijk van je dat je een wc neerzet.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Hilde schreef:Ja dahag, dan krijgt mijn hond dus geen sturing omdat ik mijn eten niet op de rand van de tafel laat staan als ik de kamer uit loop :mrgreen: Voorkomen is imo nog steeds beter dan genezen :)

niet op dat vlak inderdaad. want laat je het wel staan dan kun je dus ook niet ervan uit gaan dat mupke wel weet dat het niet mag.

net als de mensen die ik met hun pup in de cursus kreeg. grote ogen van verbazing over het aanleren van nee "bello kent het woord nee heel goed hoor!"

en dat is niet zo. de hond kent een boze baas. en zegt de boze baas bulderend braaf knappe hond dan is de reactie hetzelfde als bij nee smerig rotbeest :mrgreen:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

Hilde schreef:Ja dahag, dan krijgt mijn hond dus geen sturing omdat ik mijn eten niet op de rand van de tafel laat staan als ik de kamer uit loop :mrgreen: Voorkomen is imo nog steeds beter dan genezen :)

Er zit nogal een verschil tussen onder je ogen op een kleed poepen van een zachtaardig hondje en een beagle alleen laten met bereikbaar eten denk ik :mrgreen: Ik zou mijn honden (zeker de teckel) ook niet alleen laten met eten. Zou weer anders zijn als er onder mijn ogen gejat wordt. Dat deed Mies in het begin (straathond) Aan haar heb ik wel het 1 en ander aan uitgelegd over grenzen. Nu kan ik prima even de keuken inlopen en blijft ze van de salontafel af. Langer dan een minuut zou ik niet uit zicht gaan. Dan heeft het niks meer met mij te maken maar met lekker eten dat binnen neusbereik staat.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Even hoor, buiten plast ze ook waar ik bij sta. Net als op het kleed. Waarom heeft op het kleed plassen waar je bij staat met grenzen te maken? Juist dat geeft toch aan dat ze geen benul heeft? Ze is zich echt van geen kwaad bewust als ze op het kleed plast. DENK IK...
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ah, verkeerd gelezen. Als ze na berisping voor je neus plast is ze stout. Zit wat in hoewel ik 1 berisping weinig vind. Ik ga even uit van 3 voor het kwartje echt valt.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

pioenroos schreef:Ik snap niet zo goed waarom het één het ander uitsluit? Adhv je omschrijving denk ik heus niet dat Bas diep van binnen een dominant loeder is die haar moment tot machtsovername aan het afwachten is :mrgreen:
Maar het afleren van op het kleed poepen en plassen heeft toch met grenzen stellen te maken? Je laat haar daarmee weten dat er dingen zijn die je niet wilt hebben ondanks dat zij dat wel wil/makkelijk vindt/zo aangeleerd is (Maakt de reden echt uit?)
En dat aanleren doe je op een bij jullie passende manier: Bas is zacht dus heeft ze een weinig dwingende terechtwijzing nodig.
Met dit deel van deze post ben ik het wel eens eigenlijk.
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:Ze heeft toch een achterpoot die het niet helemaal goed doet? Misschien vindt ze het idd wel lekker om te plassen op een ondergrond waar je prima houvast hebt en niet wegglijdt. En geen gespetter ;-)
Ze koos gewoon tussen gras en het kleed. Bij nat weer koos ze het kleed. Bij vreemde mensen durft ze buiten niet goed te plassen. Dus dan plast ze daar ook liever binnen op het kleed. Van dat pootje heeft ze denk ik zeker niet in die mate last.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

LongFields schreef:
pioenroos schreef:Ik snap niet zo goed waarom het één het ander uitsluit? Adhv je omschrijving denk ik heus niet dat Bas diep van binnen een dominant loeder is die haar moment tot machtsovername aan het afwachten is :mrgreen:
Ik ook, en dat is ook wat ik ga doen. Want theorieën over markeren en dominant gedrag of grenzen zijn echt niet aan de orde. Beestje is nog niet dominant over een katje laat staan een man...
Afbeelding
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

laeken schreef:Dat denk ik dus ook. Vandaar dat ik me zo verbaas over het feit dat er meteen werd gesproken over grenzen opzoeken, markeren en gebrek aan duidelijkheid in mijn eerdere topic. Volgens mij ligt het allemaal veel simpeler en heeft het niks te maken met opvoeding. Baasje testen en mijn totale onkunde dit hondje ergens op aan te kijken laat staan aan te pakken. In de andere topic werd zelfs fysiek straffen besproken omdat ze wel eens nep onderdanig zou kunnen zijn...

Gelukkig geloof ik echt dat ze gewoon denkt dat het zo hoort en moet en dus heb ik het verbaal afgekeurd. Sindsdien " afkloppen " is er in elk geval niet meer gepoept.
Maar er is in dat topic ook voorbeelden aangedragen van mensen die een hond hadden die het wel om die reden deden. Jeda was bijvoorbeeld helemaal niet dat onderdanige hondje wat ik zag, ze was gewoon heel uitgekookt en zocht soms wel degelijk mijn grenzen op. Bij heel veel dingen mocht ze erover heengaan bij het plassen op het kleed niet. Gewoon een verbale correctie ik ben tegen fysiek, sterker nog ik kan dat helemaal niet eens.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

laeken schreef:
LongFields schreef:
Ik ook, en dat is ook wat ik ga doen. Want theorieën over markeren en dominant gedrag of grenzen zijn echt niet aan de orde. Beestje is nog niet dominant over een katje laat staan een man...
Je stelt natuurlijk wel degelijk grenzen door haar verbaal te berispen op het moment dat je ziet dat ze wat op het kleed wil gaan doen. :wink:
pioenroos
Zeer actief

laeken schreef:Even hoor, buiten plast ze ook waar ik bij sta. Net als op het kleed. Waarom heeft op het kleed plassen waar je bij staat met grenzen te maken? Juist dat geeft toch aan dat ze geen benul heeft? Ze is zich echt van geen kwaad bewust als ze op het kleed plast. DENK IK...
Ik zie grenzen aangeven niet persé als een soort krachtmeting. Een hond doet immers niet iets om bewust de baas te pesten of de baas te willen worden :wink: Een hond vertellen wat je wel en niet wilt is toch jouw grenzen aangeven? Dat weet een hond niet uit zichzelf dus dat moet je uitleggen. Bas wist niet dat jij liever niet hebt dat ze op dat fijne kleed poept. Daarom deed ze het onder jouw ogen. Jij wilt dat niet en geeft dat aan. Dan geef je toch grenzen aan? Geef je geen grenzen aan dan zou ze doorgaan met plassen.
En natuurlijk heb je allerlei gradaties van grenzen aangeven. Sommige honden hebben er wat meer moeite mee en zijn hardnekkiger of hebben meer maling aan de mening van de baas :engel: Bas dus niet, want ze doet het niet meer na een vriendelijke correctie.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Natuurlijk. Maar dat kon ik pas die dag omdat ik het eerder nooit zag. Verder stel ik genoeg grenzen. Niet op de bank als wij daar toevallig eten. Komen als ik roep en niet achter reigers aan. Niet keffen en niet grommen tegen mij als ik haar kam. Die grenzen zijn direct en meteen duidelijk en worden werkelijk nooit overschreden. Daarom ook dat markeren of uitproberen echt niet aan de orde is. Denk ik, want ik kan ook een roze bril hebben zoals iedereen dat kan.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

LongFields schreef:
laeken schreef:
LongFields schreef:
Je stelt natuurlijk wel degelijk grenzen door haar verbaal te berispen op het moment dat je ziet dat ze wat op het kleed wil gaan doen. :wink:
Dat kan je zo noemen, in wezen is het een grens stellen aan wat is toegestaan.
Je kunt ook zeggen dat je haar vertelt dat het niet de bedoeling is om dat zachte ding wat opeens in huis op de grond ligt als toilet te gebruiken.
Zoals je een pupje zindelijkheid leert.

Als je dat ook grenzen stellen noemt hoort het er bij :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

ranetje schreef: Dat kan je zo noemen, in wezen is het een grens stellen aan wat is toegestaan.
Je kunt ook zeggen dat je haar vertelt dat het niet de bedoeling is om dat zachte ding wat opeens in huis op de grond ligt als toilet te gebruiken.
Zoals je een pupje zindelijkheid leert.

Als je dat ook grenzen stellen noemt hoort het er bij :wink:
Het ligt vast aan mij maar ik zie eerlijk geen verschil tussen mijn zin en de van jou waarin je schrijft dat het in wezen een grens stellen is aan wat is toegestaan. Ik beweer toch niets anders? Begrijp daarom je post niet erg geloof ik.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”