Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Schutting
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Schutting
Iets wat ik me al een tijdje afvraag.
Noah is een grote hond (63 cm schoft) maar vooral ook lang. Zij springt eigenlijk altijd boven de raakvlakken en ook eerder eraf. Nu vraag ik me af of het komt doordat ze groter is en het voor haar makkelijker is om hoger te springen dan kleinere honden? De kleinere honden doen allemaal de raakvlakken, echter lijken de grote honden liever de hoogte in te springen. Uiteraard is het ook kwestie van trainen, alleen denk ik dat bv Noah liever hoger springt omdat dat juist minder belastend is, omdat door de raakvlakken ze meer op haar polsen/ellebogen terecht komt dan als ze hoger springt.
De kattenloop doet ze wel de raakvlakken.
Wat denken jullie? Zal een hond zelf weten wat goed is of is het toch beter om raakvlakken aan te leren?
Noah is een grote hond (63 cm schoft) maar vooral ook lang. Zij springt eigenlijk altijd boven de raakvlakken en ook eerder eraf. Nu vraag ik me af of het komt doordat ze groter is en het voor haar makkelijker is om hoger te springen dan kleinere honden? De kleinere honden doen allemaal de raakvlakken, echter lijken de grote honden liever de hoogte in te springen. Uiteraard is het ook kwestie van trainen, alleen denk ik dat bv Noah liever hoger springt omdat dat juist minder belastend is, omdat door de raakvlakken ze meer op haar polsen/ellebogen terecht komt dan als ze hoger springt.
De kattenloop doet ze wel de raakvlakken.
Wat denken jullie? Zal een hond zelf weten wat goed is of is het toch beter om raakvlakken aan te leren?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: Schutting
Ik geloof niet dat een hond weet dat (en überhaupt óf) het goed is om hoog op de schutting te springen in plaats van eerder op het toestel te gaan, en er later weer af. Het is natuurlijk wel een feit dat een grotere hond doorgaans ook een grotere paslengte en dus ook sprong heeft.
Zelf ben ik een voorstander van het aanleren van de raakvlakken door middel van hetzij de running contacts methode (vaak geschikt voor de kleinere honden) hetzij de 2 on 2 off methode (meestal geschikt bij de grotere rassen). Zelf heb ik het idee dat dit minder belastend is omdat er minder krachten op de voorpoten terechtkomen bij de landing als ze van minder hoog op de grond terecht komen.
Zelf ben ik een voorstander van het aanleren van de raakvlakken door middel van hetzij de running contacts methode (vaak geschikt voor de kleinere honden) hetzij de 2 on 2 off methode (meestal geschikt bij de grotere rassen). Zelf heb ik het idee dat dit minder belastend is omdat er minder krachten op de voorpoten terechtkomen bij de landing als ze van minder hoog op de grond terecht komen.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Csiva is maar 42 cm en springt ook liever boven het raakvlak eraf.
Het heeft te maken met de paslengte van de hond en het punt waar de hond land als de hond over de top springt. Csiva springt te weinig over de top en maakt dan 1 pas boven het raakvlak. Ik train nu met buizen op de schutting om haar meer over de top te laten springen en haar te dwingen tot een andere pas.
Zie de filmpjes hoe ik nu train.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder kan 2on2off ook heel goed. Maar dat is weer een andere manier van trainen die ik met Csiva wel deed, maar op de schutting werkte dat voor haar niet fijn.
Het heeft te maken met de paslengte van de hond en het punt waar de hond land als de hond over de top springt. Csiva springt te weinig over de top en maakt dan 1 pas boven het raakvlak. Ik train nu met buizen op de schutting om haar meer over de top te laten springen en haar te dwingen tot een andere pas.
Zie de filmpjes hoe ik nu train.
Verder kan 2on2off ook heel goed. Maar dat is weer een andere manier van trainen die ik met Csiva wel deed, maar op de schutting werkte dat voor haar niet fijn.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Maar wat is het nut van de raakvlakken als de hond blijkbaar zelf liever hoger springt? Wat is de redenatie waarom de raakvlakken zo zijn zoals ze nu zijn? Is het juist omdat het minder belastend zou zijn?
Als ik Noah bekijk, is het opspringen over de raakvlak minder belastend, omdat ze met de schutting mee springt zeg maar. Met de raakvlak maakt ze een hoek, waardoor haar polsen meer belast worden.
Eraf is inderdaad wel lager beter, omdat anders die hoek ook groter is.
Als ik Noah bekijk, is het opspringen over de raakvlak minder belastend, omdat ze met de schutting mee springt zeg maar. Met de raakvlak maakt ze een hoek, waardoor haar polsen meer belast worden.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Dat is vanwege de veiligheid voor de hond. Zo hoog springen en ver en landen is veel belastender voor de hond dan doorlopen en lager eraf komen. Feit blijft dat een schutting altijd een belastend toestel zal blijven. Persoonlijk vind ik de schutting het meest belastende toestel, en pal daar achter de palen 

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Jij zegt dat een hond liever hoger springt, ik weet niet of dat een kwestie is van liever doen, maar eerder een kwestie van waar de hond afzet. Dat is te trainen, op verschillende manieren. Het zou best kunnen dat jouw hond bij het opspringen van de schutting last heeft van de polsen, als deze wat zwak zijn misschien, en daardoor hoger springt. Bij mijn honden heb ik hier eerlijk gezegd nooit wat van gemerkt. Opspringen doen ze eigenlijk zo goed als altijd binnen het raakvlak, de afsprong wil door Tapas nog wel eens genomen worden van boven het raakvlak.duitse herder schreef:Maar wat is het nut van de raakvlakken als de hond blijkbaar zelf liever hoger springt? Wat is de redenatie waarom de raakvlakken zo zijn zoals ze nu zijn? Is het juist omdat het minder belastend zou zijn?
Bij de kattenloop, waar de oploop minder steil is en langer, mist ze de oploop vaker dan bij de schutting. Dit komt volgens mij door haar lange en grote lijf, en haar paslengte. Maar dit is ook te trainen, door bijvoorbeeld een latje op korte afstand voor de oploop te leggen.
- Machie
- Zeer actief
Voor csiva net zo, haar oploop heeft ze altijd. Ze pakt 'm daar keurig in het midden. Csiva is dan wel klein, maar heeft voor haar maat een behoorlijk lange pas. Ze strekt enorm. Oploop kat heb ik bij haar ook echt moeten trainen omdat ze die nooit had. Nu gaat ie goed, maar staat de kattenloop eens laag, mist ze 'm altijd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Contacteer:
Aismee ook, kattenloop en wip gaan qua raakvlakken prima.
Maar schutting niet want dan springt ze vlak voor het raakvlak eraf.
Ben er nu wel achter dat in een snel rondje, als ze erg veel snelheid heeft, dan springt ze over de top en land in het raakvlak om vervolgens eraf te springen. Als ze langzamer gaat komt ze anders uit en springt dus vlak voor het raakvlak eraf.
Of het gezond is om heel snel over de schutting te vliegen weet ik niet, (ze is maar klein, 39,5 cm hoog)
Maar schutting niet want dan springt ze vlak voor het raakvlak eraf.
Ben er nu wel achter dat in een snel rondje, als ze erg veel snelheid heeft, dan springt ze over de top en land in het raakvlak om vervolgens eraf te springen. Als ze langzamer gaat komt ze anders uit en springt dus vlak voor het raakvlak eraf.
Of het gezond is om heel snel over de schutting te vliegen weet ik niet, (ze is maar klein, 39,5 cm hoog)

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo