Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vechten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ingrid_me
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie en Border Terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door ingrid_me »

Jee, ik lees het nu pas, wat een gedonder.
Wat dat betreft lijken mijn Jim en Kayleigh qua karakter erg op jou honden en ook ik ben er geen voorstander van om me met de rangorde te bemoeien.
Maar achteraf ben ik te afwachtend gebleven blijkt nu, want als ik dit van tevoren had geweten had ik toch eerder ingegrepen.
Jim is nl ook zo'n brutale donder maar weet het allemaal heel leuk te verpakken en dan ineens is er gedonder. En dan moet je dus wel ingrijpen anders vallen er gaten. 8O

wat ik vervolgens heb gedaan is wat heel veel mensen al hebben geadviseerd; dat is laika nu enorm voortrekken, dus zij wel op de bank hij niet. Zij eerst eten daarna pas hij, enz.
Nou en dan wordt het vanzelf weer rustig in je roedel.
Ja wat zo'n verandering van je thuissituatie al niet teweeg kan brengen he? Hoe gaat het met de gaatjes hier en daar? Hopelijk niet te erg?
Groetjes Ingrid, Kian en Joey.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Tja, weet je, ik doe hier eigenlijk geen moer aan de onderlinge rangorde en ik ben dat eigenlijk ook niet echt van plan. :?
Ik ben niet iemand die geforceerd regeltjes naleeft, voel ik me helemaal niet fijn bij en daarbij vind ik ook dat het niet zo zou moeten.
Ik let er nu wel op wat minder naar Nelson te luisteren in zijn schreeuwen om aandacht en Laika er iets meer bij te betrekken, maar verder ben ik toch van mening dat ze het maar lekker zelf moeten uitzoeken. Laten we al met al wel wezen...ze gaan al een dik half jaar prima met elkaar om en ik heb er wel vertrouwen in dat ze elkaar niet echt zullen afmaken. :roll:
Ik denk dat ik bij een eventueel volgend gevecht maar gewoon doe wat ik anderen altijd adviseer...weglopen met mijn vingers in mijn oren. :?
Reu en teef...ze zullen elkaar wel heel laten hoop ik.. :?
Loopt het de spuigaten uit kan ik altijd nog ingrijpen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
EvitaP
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

Eline* schreef:Tja, weet je, ik doe hier eigenlijk geen moer aan de onderlinge rangorde en ik ben dat eigenlijk ook niet echt van plan. :?
Ik ben niet iemand die geforceerd regeltjes naleeft, voel ik me helemaal niet fijn bij en daarbij vind ik ook dat het niet zo zou moeten.
Ik let er nu wel op wat minder naar Nelson te luisteren in zijn schreeuwen om aandacht en Laika er iets meer bij te betrekken, maar verder ben ik toch van mening dat ze het maar lekker zelf moeten uitzoeken. Laten we al met al wel wezen...ze gaan al een dik half jaar prima met elkaar om en ik heb er wel vertrouwen in dat ze elkaar niet echt zullen afmaken. :roll:
Ik denk dat ik bij een eventueel volgend gevecht maar gewoon doe wat ik anderen altijd adviseer...weglopen met mijn vingers in mijn oren. :?
Reu en teef...ze zullen elkaar wel heel laten hoop ik.. :?
Loopt het de spuigaten uit kan ik altijd nog ingrijpen.
(alsjeblieft) ;) Wel even vertellen hoe het is afgelopen als ze nog een keer vechten.
Ik hoop dat het meevalt.
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

EvitaP schreef: (alsjeblieft) ;) Wel even vertellen hoe het is afgelopen als ze nog een keer vechten.
Ik hoop dat het meevalt.
Ik zal verslag leggen als ik daarna nog kan tikken! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Eline* schreef:
EvitaP schreef: (alsjeblieft) ;) Wel even vertellen hoe het is afgelopen als ze nog een keer vechten.
Ik hoop dat het meevalt.
Doen, verslag doen, of verslag uitbrengen. Maar niet leggen. ;)

En graag gedetailleerd, in het geval dat...

En ja, pas op je vingers, je hebt er maar 6.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
Eline* schreef:
Ik hoop dat het meevalt.

Hahahahha, Ja Wil, je hebt gelijk...een ei, dat leg je! :mrgreen:
Ik zal op mijn vingers passen, al kan ik verder tellen als jij! ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Wil de hond schreef:
Eline* schreef:
Ik hoop dat het meevalt.

Hahahahha, Ja Wil, je hebt gelijk...een ei, dat leg je! :mrgreen:
Ik zal op mijn vingers passen, al kan ik verder tellen als jij! ;)
Leg jij eieren? 8O
Ik eet ze. :mrgreen:

Tot hoeveel kun jij dan tellen?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef: Leg jij eieren? 8O
Ik eet ze. :mrgreen:

Tot hoeveel kun jij dan tellen?
Je bent wat je eet! :roll:
En ik kan tot 10 tellen..en daarna explodeer ik. :twisted:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Je bent wat je eet! :roll:
En ik kan tot 10 tellen..en daarna explodeer ik. :twisted:
Wat bedoel je? Ik eet eitjes en...??? :roll:

Hejuh, je gaat toch niet beledigend worden hè? Daar kan ik nl. niet zo goed tegen.

Tel jij eens effe lekker tot 10 dan. 6 Vingers, 2 duimen, 2 pinken, en één BOEM. :twisted:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding
Roosje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roosje »

Eline* schreef:Zo werkt het dus niet. Jij kan niet bepalen hoe de honden onderling de rangorde regelen. Je kan ieder gevecht de kop indrukken, maar dan moet je ook de consequentie's dragen en de honden dus nooit samen alleen laten...dat ben ik dus niet van plan en vind ik ook helemaal niet nodig.

Ik denk zelf dat een gevecht niet de manier is om een goede rangorder te bepalen. Mijn gevoel zegt dat je op die manier een gespannen rangorder onderling krijgt. De verliezende hond wordt de underdog. Ik zal er niet aan moet denken dat lichamelijk de sterkste en meeste vechtlustige hond voor het zeggen zou krijgen wanneer qua karakter hij niet geschikt is om de ranghogere te zijn.

Ik neem weer het voorbeeld van Mo. Mo is een initiatiefvol, nieuwsgierig, en leergierig Bulletje die niet bang is om haar zegje te doen. Wanneer ik haar daar in vrij laat dan zal ze steeds meer haar grenzen verleggen en zal ze de boel gaan tiranniseren. Dot heeft een evenwichtig en gelijkmatig karakter, maar zij kan moeilijk met conflicten omgaan, zij trekt zich dan terug. Als ik het toelaat dan zal Mo helemaal over haar heen walsen. Ik zorg ervoor dat Mo Dot respecteerd in een aantal zaken, andersom ook. Elkaar met rust laten met eten, ieder zijn eigen bot enz. Er heerst hier geen baknijd en er word niet gevochten om een bot omdat ze weten dat zij zich daar geen zorgen over hoeft te maken. Wanneer ik ze vrij had gelaten hierin dan had het er heel anders er uit gezien.

Door hen beiden duidelijk te maken dat ik diegene ben die bepaalt wat er gebeurd smeed ik tussen die twee een band, ik versus hun twee.

Het komt in hun niet op om met elkaar te vechten, er is geen reden toe. Waar moeten ze om vechten?

Roosje
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Roosje schreef:
Eline* schreef:Zo werkt het dus niet. Jij kan niet bepalen hoe de honden onderling de rangorde regelen. Je kan ieder gevecht de kop indrukken, maar dan moet je ook de consequentie's dragen en de honden dus nooit samen alleen laten...dat ben ik dus niet van plan en vind ik ook helemaal niet nodig.

Ik denk zelf dat een gevecht niet de manier is om een goede rangorder te bepalen. Mijn gevoel zegt dat je op die manier een gespannen rangorder onderling krijgt. De verliezende hond wordt de underdog. Ik zal er niet aan moet denken dat lichamelijk de sterkste en meeste vechtlustige hond voor het zeggen zou krijgen wanneer qua karakter hij niet geschikt is om de ranghogere te zijn.
Ik denk dat je op een rose wolk leeft als jij denkt dat jij kan bepalen of honden wel of niet knokken om een plek in de rangorde. Het is allemaal leuk, al die regeltjes, maar als jij twee honden hebt die qua dominantie erg dicht bij elkaar liggen en het er dan ook nog eens op aan laten komen moet je niet denken dat jij als baas dan nog iets te bepalen hebt. Ja, je kan bepalen dat er in jouw bijzijn niet geknokt wordt en wie er dus in jouw bijzijn de baas is..maar berg je dan maar voor wat je aantreft als je even boodschapjes bent wezen doen.
Ik wil je niet onderuit halen maar ik vind het echt het toppunt van arrogantie te kunnen denken dat jij als mens je honden kan vertellen wie er de baas moet zijn van de twee. Als er eentje duidelijk de dominant is, dan wordt hij dat gewoon, of je hebt oorlog in huis als je er niet bent.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Roosje
Zeer actief

ik vind het echt het toppunt van arrogantie te kunnen denken dat jij als mens je honden kan vertellen wie er de baas moet zijn van de twee
Heb ik dat gezegd? Ik denk dat honden onderling op een andere manier dan een gevecht de rangorder kan bepalen.
Roosje schreef:Ik zelf geloof er niet in om ze het uit te laten vechten, zeker niet met een teef/teef combinatie, er zijn genoeg andere manieren voor hun om die rangorder te bepalen. De gereedschap die Dot gebruikt is negeren. Zij bepaald wanneer er gespeeld word en gaat b.v bijna nooit naar Mo toe. Mo is diegene die Dot meestal opzoekt. Mo heeft Dot meer nodig dan andersom
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Roosje schreef:
Ik denk zelf dat een gevecht niet de manier is om een goede rangorder te bepalen. Mijn gevoel zegt dat je op die manier een gespannen rangorder onderling krijgt.

Een gevecht kan ook heel verhelderend werken hoor. Soms is dat gewoon nodig om de knoop door te hakken......als je dit gaat tegen houden dan heb je juist meer kans op spanningen omdat ze dan maar blijven mieren en klooien.
Roosje schreef:Door hen beiden duidelijk te maken dat ik diegene ben die bepaalt wat er gebeurd smeed ik tussen die twee een band, ik versus hun twee.
Ik denk niet dat het mogelijk is om een band tussen twee honden te creeren. Dat moeten ze zelf doen, daar kun jij als baas niet bij helpen.
Roosje schreef:Het komt in hun niet op om met elkaar te vechten, er is geen reden toe. Waar moeten ze om vechten?

Roosje
Als er voor hun geen reden is om te vechten dan is het toch goed?
Maar dat betekend niet dat het altijd zo is bij honden, het zijn en blijven honden en bij hun gedrag hoort oa vechten. Sommige honden zullen het nooit doen en soms is het dus "nodig" om het een en ander duidelijk te maken.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Roosje
Zeer actief

Sandro schreef:Als er voor hun geen reden is om te vechten dan is het toch goed?
Maar dat betekend niet dat het altijd zo is bij honden, het zijn en blijven honden en bij hun gedrag hoort oa vechten. Sommige honden zullen het nooit doen en soms is het dus "nodig" om het een en ander duidelijk te maken.
Ja, je hebt hier in gelijk, maar ik denk dat in veel gevallen dat het niet zo ver hoeft te komen. Ook niet bij Laika en Nelson naar aanleiding wat Eline hier schrijft.
Laika was/is de baas..absoluut. Ze pikt het nu nog steeds niet als Nelson bv op haar wil rijden, terwijl dit andersom wel gebeurd. Laika is dus nog baas, maar Nelson is het er niet geheel meer mee eens.
Ik moet zeggen dat er nu ook een bijzonder gezellig sfeertje hangt hier...Nelson durft het kamertje hier niet in en Laika ligt bijzonder vuil te kijken naar de deuropening waar Nels inmiddels is gaan liggen.
Ik ben met je eens dat Laika gewoon ranghoogste behoort te zijn, het is de teef en ze heeft het tot nu toe netjes geregeld allemaal. Ze is alleen niet zo'n opportunist als Nelson, die zich overal instort, terwijk Laika haar hersens gebruikt en gewoon wat verlegener is van aard.
Ik zal me dan toch maar eens wat meer gaan toeleggen op het bevestigen van Laika's positie nu het allemaal wat wankel is.
Ik herken de karakters van Dot (Laika) en Mo(Nelson) hier in.

In een wolven roedel is het belangrijk dat er niet te veel onderlingen strubbelling voorkomen voor het goed functioneringen van zo'n roedel. Dot is een peace maker, ze houd niet van conflicten, Ik heb wel eens gemerkt wanneer ze b.v merkt dat er spanningen zijn tussen twee bevriende honden ze er wel eens tussen gaat staan om de spanningen af te wenden. Ze heeft niet alle eigenschappen van een goede roedel leider maar wel een paar en in aantal gevallen heeft ze een goede natuurlijke overmacht. En door Dot een beetje te steunen in haar minder sterke kanten, houd ik rust in de roedel.
Laatst gewijzigd door Roosje op 11 jan 2004 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

spuit elf lin leest het nu pas. en roept:

knokken laten. om een hoekje kijken en als er erg bloed dreigt te vloeien ingrijpen.

nelson een beetje in zijn sop gaar laten koken. niet zo vreselijk ingaan op zijn charmante gezelligheids-acties. krijgt-ie kapsones van.
Simone62
Actief

Ongelezen bericht door Simone62 »

sorry hoor, maar ik moet er echt niet aan denken dat er tot bloedends toe wordt gevochten, rangorde of geen rangorde.

is het normaal in de rangorde dat een reu een teef aanvalt? tot gaten en bloed toe, met schudden enz. :? (dit is een vraag)

ik blijf erbij geen gevecht in huis en als ze vechten als ze alleen zijn tja, dat zie pas als je weer thuis komt en dan maar hopen dat het goed is afgelopen.

uiteraard respecteer ik jouw mening, want jij kan als beste de situatie inschatten, maar ik hoop wel dat je de mening van andere kan waarderen, maar volgens mij doe je dat wel ;)
groetjes
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Roosje schreef:Heb ik dat gezegd? Ik denk dat honden onderling op een andere manier dan een gevecht de rangorder kan bepalen.
Roosje schreef: Als ik het toelaat dan zal Mo helemaal over haar heen walsen. Ik zorg ervoor dat Mo Dot respecteerd in een aantal zaken, andersom ook. Elkaar met rust laten met eten, ieder zijn eigen bot enz. Er heerst hier geen baknijd en er word niet gevochten om een bot omdat ze weten dat zij zich daar geen zorgen over hoeft te maken. Wanneer ik ze vrij had gelaten hierin dan had het er heel anders er uit gezien.

Door hen beiden duidelijk te maken dat ik diegene ben die bepaalt wat er gebeurd smeed ik tussen die twee een band, ik versus hun twee.

Het komt in hun niet op om met elkaar te vechten, er is geen reden toe. Waar moeten ze om vechten?
Je suggereert het hier, althans, dat maak ik er uit op. Honden communiceren met elkaar middels lichaamshouding en gedrag. Ze communiceren ook de rangorde met elkaar. Veelal kiezen honden voor conflictvermijdend gedrag. Zo kan een rangordewisseling plaatsvinden zonder conflicten. Maar daarin heb je dus ook te maken met het individuele karakter van de hond.
In een wolven roedel is het belangrijk dat er niet te veel onderlingen strubbelling voorkomen voor het goed functioneringen van zo'n roedel. Dot is een peace maker, ze houd niet van conflicten, Ik heb wel eens gemerkt wanneer ze b.v merkt dat er spanningen zijn tussen twee bevriende honden ze er wel eens tussen gaat staan om de spanningen af te wenden. Ze heeft niet alle eigenschappen van een goede roedel leider maar wel een paar en in aantal gevallen heeft ze een goede natuurlijke overmacht. En door Dot een beetje te steunen in haar minder sterke kanten, houd ik rust in de roedel.
Jij haalt een voorbeeld aan van een fixerende Laika en een Nelson die de kamer niet besluit in te gaan om een conflict te vermijden. Daar geeft je dit als reactie op, waaruit ik opmaak dat jij je er dus in het desbetreffende voorbeeld ermee had bemoeid. Ik dus niet. Al zet je moeder Theresa ertussen als vredestichter, als er dingen niet okee zitten in een rangorde dan klappen ze wel op elkaar als moeder Theresa even plassen is. Ik heb liever dat ze hun spelletjes spelen waar ik bij ben. Misschien leuk te melden dat Nelson uiteindelijk gewoon in lage houding de kamer is ingekomen en binnen een straal van een meter naast Laika is gaan liggen slapen.
Dat is dus een situatie waarin hij uiteindelijk ervoor kiest om zich onderdanig op te stellen en een conflict voorkomt.
Mijn honden zijn niet gestoord namelijk. Als een ranglagere hond veel te veel babbels krijgt mag een ranghogere hond daar wat over zeggen. Die vrijheid heeft Laika dus. En ja, ik kan ervoor kiezen me daarmee te bemoeien, met het risico dat ik onrust kweek in de rangorde tussen die twee doordat ik de verkeerde ga zitten pushen.

Je hebt als mens simpelwel niet de macht te kunnen bepalen of honden wel of niet spanning hebben in een rangorde. Je kan het de kop indrukken als die spanning er is, met als gevolg kans op conflicten als je weg bent. Nou, dat dus liever niet. Of je kan er dus voor kiezen om je zoals roedelleiders dat vaak doen, je buiten het gedonder van je ranglageren te houden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Simone62 schreef:is het normaal in de rangorde dat een reu een teef aanvalt? tot gaten en bloed toe, met schudden enz. :? (dit is een vraag)

ik blijf erbij geen gevecht in huis en als ze vechten als ze alleen zijn tja, dat zie pas als je weer thuis komt en dan maar hopen dat het goed is afgelopen.

uiteraard respecteer ik jouw mening, want jij kan als beste de situatie inschatten, maar ik hoop wel dat je de mening van andere kan waarderen, maar volgens mij doe je dat wel ;)
Wat is normaal..Ik heb hier geen bloedspetters tegen de muren gehad hoor. Persoonlijk vind ik het schudden dus niet helemaal fair en normaal nee, maar als ik de reactie's lees in dit topic komt het dus blijkbaar wel vaker voor. Zo abnormaal is het dus niet.

Je bemoeien met een rangorde, door je zo dominant op te werpen dat je geen gevechten tolereert als je wel voelt dat er wat mis zit en vervolgens de honden samen wel alleen laten vind ik nogal bruut je kop in het zand steken. Dat vind ik dus niet eerlijk tegenover je honden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Simone62 schreef:is het normaal in de rangorde dat een reu een teef aanvalt? tot gaten en bloed toe, met schudden enz. :? (dit is een vraag)
(dit is een antwoord :mrgreen: ): ja hoor. althans, hier wel. reutje is langzamerhand op sommige terreinen de baas over het teefje aan het worden. en dat gaat gepaard met knokpartijtjes. waar ik me niet mee bemoei, tenzij het echt uit de klauwen loopt. dan gaan ze allebei zonder pardon maar met niet al te veel bombarie in een hoek van de kamer en worden een tijd genegeerd.

ik meng me zo weinig mogelijk in de manier hoe ze met elkaar omgaan. het zijn felle klootzakjes, dus er wordt behoorlijk gegrauwd en vervelend gedaan. als ik ingrijp en hun niet hun eigen akkefietjes uit laat vechten, letterlijk en figuurlijk, kan ik straks m'n kont niet meer keren zonder dat ze elkaar willen vermoorden. want dan ben ik degene die voor de rust moet zorgen. en dat wil ik niet. dat moeten ze zelf doen. ik sta boven de partijen.
Simone62
Actief

Eline* schreef:
Simone62 schreef:

Wat is normaal..Ik heb hier geen bloedspetters tegen de muren gehad hoor.

oke ik dacht dat het een behoorlijke knokpartij is geweest, waarschijnlijk niet alles goed gelezen.

Je bemoeien met een rangorde, door je zo dominant op te werpen dat je geen gevechten tolereert als je wel voelt dat er wat mis zit en vervolgens de honden samen wel alleen laten vind ik nogal bruut je kop in het zand steken. Dat vind ik dus niet eerlijk tegenover je honden.

ben ik ook wel met je eens, ik denk dat het een zeer moeilijk situatie is
groetjes
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Simone62 schreef:
Eline* schreef:
Simone62 schreef:

Wat is normaal..Ik heb hier geen bloedspetters tegen de muren gehad hoor.

oke ik dacht dat het een behoorlijke knokpartij is geweest, waarschijnlijk niet alles goed gelezen.

ben ik ook wel met je eens, ik denk dat het een zeer moeilijk situatie is
Het valt wel mee hoor..Nelson heeft geloof ik inmiddels al wel weer begrepen dat ie zich toch maar heeft aan te passen aan Laika..ze lopen momenteel te rollebollen door het huis. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Simone62
Actief

Eline* schreef:
Simone62 schreef:
Eline* schreef:
Simone62 schreef:

[r]

Het valt wel mee hoor..Nelson heeft geloof ik inmiddels al wel weer begrepen dat ie zich toch maar heeft aan te passen aan Laika..ze lopen momenteel te rollebollen door het huis. ;)

:-D :ok:
groetjes
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

:ok: :ok: :ok:

Kijk, dat is ook weer goed nieuws.
Roosje
Zeer actief

Eline* schreef: Jij haalt een voorbeeld aan van een fixerende Laika en een Nelson die de kamer niet besluit in te gaan om een conflict te vermijden. Daar geeft je dit als reactie op, waaruit ik opmaak dat jij je er dus in het desbetreffende voorbeeld ermee had bemoeid. Ik dus niet. Al zet je moeder Theresa ertussen als vredestichter, als er dingen niet okee zitten in een rangorde dan klappen ze wel op elkaar als moeder Theresa even plassen is. Ik heb liever dat ze hun spelletjes spelen waar ik bij ben. Misschien leuk te melden dat Nelson uiteindelijk gewoon in lage houding de kamer is ingekomen en binnen een straal van een meter naast Laika is gaan liggen slapen.
Als een ranglagere hond veel te veel babbels krijgt mag een ranghogere hond daar wat over zeggen. Die vrijheid heeft Laika dus. En ja, ik kan ervoor kiezen me daarmee te bemoeien, met het risico dat ik onrust kweek in de rangorde tussen die twee doordat ik de verkeerde ga zitten pushen.

Je hebt als mens simpelwel niet de macht te kunnen bepalen of honden wel of niet spanning hebben in een rangorde. Je kan het de kop indrukken als die spanning er is, met als gevolg kans op conflicten als je weg bent. Nou, dat dus liever niet. Of je kan er dus voor kiezen om je zoals roedelleiders dat vaak doen, je buiten het gedonder van je ranglageren te houden.
Hoi Eline,

Ik ben onduidelijk geweest.
Laika was/is de baas..absoluut. Ze pikt het nu nog steeds niet als Nelson bv op haar wil rijden, terwijl dit andersom wel gebeurd. Laika is dus nog baas, maar Nelson is het er niet geheel meer mee eens.Ik ben met je eens dat Laika gewoon ranghoogste behoort te zijn, het is de teef en ze heeft het tot nu toe netjes geregeld allemaal. Ze is alleen niet zo'n opportunist als Nelson, die zich overal instort, terwijk Laika haar hersens gebruikt en gewoon wat verlegener is van aard.
Ik zal me dan toch maar eens wat meer gaan toeleggen op het bevestigen van Laika's positie nu het allemaal wat wankel is.
Ik doelde niet op de situatie van fixerende Laika. Correcties heb ik niks op tegen, gevechten wel. Ik wou aangeven dat wanneer de rangorder al duidelijk is tussen Laika en Nelson, dat een gevecht tussen die twee een probleem zal kunnen teweeg brengen wanneer Nelson het zou winnen. Hij zal dan hoger in de rangorder komen alleen maar omdat hij lichamelijk sterker is maar niet door zijn karakter die een natuurlijk overwicht heeft over Laika. Ik denk dat dit juist spanningen met zich meebrengt in deze situatie. Macht die is bereikt door geweld brengt geen rust in de tent, er blijft dan altijd iets broeien.

Roosje
Afbeelding
Roosje
Zeer actief

Eline* schreef:Het valt wel mee hoor..Nelson heeft geloof ik inmiddels al wel weer begrepen dat ie zich toch maar heeft aan te passen aan Laika..ze lopen momenteel te rollebollen door het huis. ;)
Ontzettend fijn om te horen :P
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Roosje?
Eigenlijk ben ik het ook niet helemaal met je eens.
Het kan dan wel alleen op kracht aankomen in jouw ogen.
Maar ze hebben het WEL zo ZELF beslist.
En zo hoort het toch ook. :ok:

Wij denken onze honden door en door te kennen.
Maar onderling kennen ze elkaar beter in de hondentaal en gedrag.
(staat dat er raar? maar jullie begrijpen het wel hoop ik :mrgreen: )
Vind niet dat wij, als mens, kunnen beslissen en zeggen wie de ranghogere moet zijn.

Wat we wel kunnen en moeten doen natuurlijk is, als de rangorde duidelijk is, de hogere ook die rechten geven. Dat weer wel.
Maar laat ze het zelf beslissen wie boven staat.
En of dat nou op kracht of karakter is, dat zoeken ze zelf maar uit.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Roosje schreef:Ik wou aangeven dat wanneer de rangorder al duidelijk is tussen Laika en Nelson, dat een gevecht tussen die twee een probleem zal kunnen teweeg brengen wanneer Nelson het zou winnen. Hij zal dan hoger in de rangorder komen alleen maar omdat hij lichamelijk sterker is maar niet door zijn karakter die een natuurlijk overwicht heeft over Laika. Ik denk dat dit juist spanningen met zich meebrengt in deze situatie. Macht die is bereikt door geweld brengt geen rust in de tent, er blijft dan altijd iets broeien.

Roosje
Een ranglagere hond gaat zo al niet even het gevecht aan met een ranghoogste...dat doet hij alleen als hij denkt te kunnen winnen. Zo duidelijk is die rangorde dan dus niet. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Roosje
Zeer actief

Roosje schreef:Correcties heb ik niks op tegen
Nog even wat toevoegen

Correcties heb ik niks op tegen wanneer ze goed gebeuren. Wanneer Mo corrigeerde wist ze niet van ophouden en ging door wanneer de andere hond al lang gehoor had gegeven aan haar correctie. Ik greep dan in. Wanneer het gebeurde tijdens het wandelen dan liep ik verder terwijl ik haar riep dat ze mee moest, ze luisterd goed en deed dat dus ook. De laatste tijd gebeurd het gelukkig eigenlijk bijna niet meer, alleen weleens wanneer er een vreemde hond bij ons in huis komt.

Roosje
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”