Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

.. maar hoe snapt een hond dat binnen níet mag?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Chichixx
Vaste gebruiker

Re: .. maar hoe snapt een hond dat binnen níet mag?

Ongelezen bericht door Chichixx »

Dartel schreef:Belonen als hij het netjes buiten doet. Ga het commando "plasje doen" eraan hangen. En als hij ongeveer weet wat de bedoeling is, het ook netjes buiten doet kun je best een keertje laten merken dat je het niet leuk vind als hij het binnen doet.

Het beste is als je ziet dat hij wil gaan zitten, dan rustig nee zeggen en hem naar buiten lokken of optillen en buiten zetten. Niet boos, maar wel duidelijk.

Want inderdaad, hoe snapt hij anders dat dit niet de bedoeling is? Hij leert wel dat buiten wel de bedoeling is, maar niet dat binnen dus anders is.
Dit, inderdaad. Dacht ik dat ook een beetje het punt was: als hij merkt dat hij buiten wél een beloning krijgt, dat je best mag laten merken dat je binnen niet leuk vindt. Het is inderdaad, dat veel mensen verschillende praktijken toepassen. Een persoon vertelde me zelfs dat je buiten plassen en poepen niet moest belonen, omdat het zelfbelonend gedrag is (opluchting dat hij behoefte heeft kunnen doen). Dat vond ik wel raar, want binnen plassen is dan toch ook zelfbelonend..
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: .. maar hoe snapt een hond dat binnen níet mag?

Ongelezen bericht door ranetje »

Chichixx schreef:
Dartel schreef:Belonen als hij het netjes buiten doet. Ga het commando "plasje doen" eraan hangen. En als hij ongeveer weet wat de bedoeling is, het ook netjes buiten doet kun je best een keertje laten merken dat je het niet leuk vind als hij het binnen doet.

Het beste is als je ziet dat hij wil gaan zitten, dan rustig nee zeggen en hem naar buiten lokken of optillen en buiten zetten. Niet boos, maar wel duidelijk.

Want inderdaad, hoe snapt hij anders dat dit niet de bedoeling is? Hij leert wel dat buiten wel de bedoeling is, maar niet dat binnen dus anders is.
Dit, inderdaad. Dacht ik dat ook een beetje het punt was: als hij merkt dat hij buiten wél een beloning krijgt, dat je best mag laten merken dat je binnen niet leuk vindt. Het is inderdaad, dat veel mensen verschillende praktijken toepassen. Een persoon vertelde me zelfs dat je buiten plassen en poepen niet moest belonen, omdat het zelfbelonend gedrag is (opluchting dat hij behoefte heeft kunnen doen). Dat vond ik wel raar, want binnen plassen is dan toch ook zelfbelonend..
Je hebt gelijk volgens mij.
Als opluchting zelfbelonend is, dan is dat binnen net zo goed als buiten :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”