Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Besluit houders van dieren en UBN nummer enzo

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Besluit houders van dieren en UBN nummer enzo

Ongelezen bericht door sirene »

Zijn er hier al fokkers die aan alle eisen voldoen om voortaan te mogen fokken ?
Of zijn er al bezig met de opleiding Vakbekwaamheid Besluit Houders van Dieren – honden en katten ?

Zijn er ook al fokkers die denken "laat maar, dan fok ik maar niet" ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
iones
Zeer actief

Re: Besluit houders van dieren en UBN nummer enzo

Ongelezen bericht door iones »

UBN??? Dat moet toch alleen bij evenhoevigen? Wij hebben namelijk zo´n nummer. Alleen maar omdat we een geitje en een bokje hebben.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
sirene
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:UBN??? Dat moet toch alleen bij evenhoevigen? Wij hebben namelijk zo´n nummer. Alleen maar omdat we een geitje en een bokje hebben.
Nu ook voor iedereen die beroepsmatig fokt. En dat is dus iedereen die zijn pups (en andere dieren) niet alleen maar weggeeft aan vrienden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb dan geen rashonden, maar met dit geneuzel voel ik, al had ik rashonden, totaal de behoefte niet meer om te fokken.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:Ik heb dan geen rashonden, maar met dit geneuzel voel ik, al had ik rashonden, totaal de behoefte niet meer om te fokken.
Het is niet eens alleen voor rashonden, het is voor iedereen die fokt. Dus ook voor Truus en Kees van de hoek die de Boomer laten dekken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

sirene schreef:
Machie schreef:Ik heb dan geen rashonden, maar met dit geneuzel voel ik, al had ik rashonden, totaal de behoefte niet meer om te fokken.
Het is niet eens alleen voor rashonden, het is voor iedereen die fokt. Dus ook voor Truus en Kees van de hoek die de Boomer laten dekken.
Ik ben wel benieuwd hoe ze dat gaan controleren.... Hebben ze een lading mannetjes zitten die dag en nacht markplaatst afgaan en adressen bezoeken en boetes uitdelen? :F:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:
sirene schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe ze dat gaan controleren.... Hebben ze een lading mannetjes zitten die dag en nacht markplaatst afgaan en adressen bezoeken en boetes uitdelen? :F:
Ze schijnen 1200 controleurs speciaal hiervoor in dienst te hebben genomen bij de VWA. Maar ik vraag me ook af hoe ze dit gaan handhaven.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
iones
Zeer actief

Nou ik ben benieuwd. Ik ken nogal wat broodfokkers... Ik hoop dat broodfokken nu een stuk minder interessant wordt.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

sirene schreef: Of zijn er al bezig met de opleiding Vakbekwaamheid Besluit Houders van Dieren – honden en katten ?
Barneveld zit stampvol, je kan je op een reservelijst laten plaatsen of naar de LOI
De overheid heeft iets raars bedacht, zonder dit goed te overdenken
Machie
Zeer actief

sirene schreef:
Ze schijnen 1200 controleurs speciaal hiervoor in dienst te hebben genomen bij de VWA. Maar ik vraag me ook af hoe ze dit gaan handhaven.
Nouja, dan is er in elk geval weer werkgelegenheid gecreëerd....
sirene
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:Nou ik ben benieuwd. Ik ken nogal wat broodfokkers... Ik hoop dat broodfokken nu een stuk minder interessant wordt.
Ik denk dat het voor echte broodfokkers (dus hele grote fokkers die nest na nest hebben en heel veel fokteven) juist niet zo'n probleem is. Dat papiertje halen ze er wel weer uit (als ze het al niet hadden). Ik denk dat juist de hobbyfokkers die wel heel goed bezig waren of zouden zijn het er nu maar bij laten. Want wie gaat er nu een opleiding doen van minimaal 1000€ om 1 of twee nestjes te fokken waar je ook nog voor honderden euro's aan testen voor kwijt bent ? Plus de stage die je nog moet gaan lopen voor de opleiding.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

jome schreef:
sirene schreef: Of zijn er al bezig met de opleiding Vakbekwaamheid Besluit Houders van Dieren – honden en katten ?
Barneveld zit stampvol, je kan je op een reservelijst laten plaatsen of naar de LOI
De overheid heeft iets raars bedacht, zonder dit goed te overdenken
Echt ? Nou ja, LOI heeft plaats zat en daar is het een stuk goedkoper.
Ik vind het echt zo'n slecht plan! Alleen de fokkers die flink veel fokken en er dus geld mee kunnen verdienen gaan dit er allemaal vor over hebben. De meeste mensen zullen het nu wel laten. Met de regel dat pups pas met 15 weken naar het buitenland kunnen wordt het dolle pret.
Wel goed voor de asielhonden en herplaatsbusiness hoor. Dat is wel fijn. Behalve dan als fokkers massaal honden gaan dumpen omdat ze er mee stoppen, dan komen er alleen maar meer bij.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:Toch vraag ik me nog steeds wel echt af of het allemaal zo nodig is, in wezen zijn de regels niet anders geworden dan ten tijde van het HKB. Een beetje oude wijn in nieuwe zakken... Maar echt duidelijk wordt het er allemaal ook niet van op deze manier. :ugh:
Het enige verschil is dat ze het nu dus echt gaan controleren...schijnt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
iones
Zeer actief

Maar waarvoor dat UBN nummer? Wat voegt het toe en waarvoor?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
sirene schreef:
Tara schreef:Toch vraag ik me nog steeds wel echt af of het allemaal zo nodig is, in wezen zijn de regels niet anders geworden dan ten tijde van het HKB. Een beetje oude wijn in nieuwe zakken... Maar echt duidelijk wordt het er allemaal ook niet van op deze manier. :ugh:
Ja, maar als je onder die aantallen zit, dan voldoe je toch niet aan die criteria?
Ik vind het vooral meer van hetzelfde, maar dan anders geformuleerd. :U:
Nee, het gaat juist niet meer om aantallen. Het gaat om verkopen van dieren. Dat is nu altijd beroepsmatig. Weggeven mag wel, maar dan alleen aan vrienden (ook goed te controleren :roll: )
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:Maar waarvoor dat UBN nummer? Wat voegt het toe en waarvoor?
Wat mij betreft voegt het niks toe ;)

Houdt u op een bedrijfsmatige manier huisdieren, dan moet u zich houden aan de regels voor
dierenwelzijn, vakbekwaamheid en huisvesting. U voert bedrijfsmatig activiteiten uit zoals verkoop,
aflevering, opvang en het voor de verkoop of aflevering fokken of op voorraad hebben van
huisdieren. U dient dan de locatie van waaruit u activiteiten uitoefent te registreren.
Op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend N
ederland, mijn.rvo.nl/bedrijfsmatig-huisdieren-houden, vindt u meer uitleg over de vraag of u wel of niet bedrijfsmatig bezig bent. Zorg dat u dit bijtijds nakijkt, want u dient vóór 1 nov
ember 2014 een Uniek Bedrijfsnummer (UBN) aan te
vragen!
bronhttp://www.raadvanbeheer.nl/uploads/med ... 2-2014.pdf
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
sirene schreef:
Nee, het gaat juist niet meer om aantallen. Het gaat om verkopen van dieren. Dat is nu altijd beroepsmatig. Weggeven mag wel, maar dan alleen aan vrienden (ook goed te controleren :roll: )
Voortaan zonder contract verkopen, en handje contantje laten betalen. Want dat doe je namelijk met je (nieuwe) vrienden.
Tegenwoordig heb je zo duizenden vrienden op FB dus je kan alles zo weggeven :)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Het hkb heb ik jaren geleden al gehaald, wanneer er een nestje onderweg is vraag ik wel een ubn nummer aan. Ik vind het onzinnig om €20,- per jaar te betalen voor een enkel nestje.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Wat dacht jij.? Daar heeft de vereniging van beroepsmatige hondenfokkers een grote stem in gehad hoor. Vergis je niet dat door deze veranderingen ze een groot aandeel in de markt erbij hebben gekregen door heel veel hobbyfokkers lam te leggen . De regels die er nu voor iedereen komen waren er al lange tijd voor de beroepsmatige fok.
De Raad heeft daar ook weinig tegen in kunnen of willen brengen of het moet zijn dat ze hun belang iets verschoven is en ze meer inkomsten kunnen gaan genereren door de broodfok bij deze nieuwe ontwikkelingen. Zou mij ook niets verbazen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks

Ongelezen bericht door Bons »

Ik vind het allemaal een beetje vaag... je bent beroepsmatig fokker wanneer je je pups (of andere dieren) niet aan familie geeft maar verkoopt aan derden.

Wat de consequenties zullen zijn als je wel fokt zoals je altijd deed laat zich raden, geen stambomen voor je pups en waarschijnlijk een boete.
Maar wat als je stamboomloos fokt, alleen een boete? En hoe hoog gaat die boete zijn? Want wie gaat bewijzen dat jij die beesten bewust hebt laten vermeerderen, een oops nest zit in ene klein hoekje en familieleden raken eens op...

1200 controleurs kunnen nooit alle ratten, muizen, cavia's, parkieten EN alle pups en kittens controleren...

Ben ook erg benieuwd naar wat de fokkers die elke 2 jaar een nestje stamboom hondjes fokken hier mee doen.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Bons schreef:Ik vind het allemaal een beetje vaag... je bent beroepsmatig fokker wanneer je je pups (of andere dieren) niet aan familie geeft maar verkoopt aan derden.
Wat de consequenties zullen zijn als je wel fokt zoals je altijd deed laat zich raden, geen stambomen voor je pups en waarschijnlijk een boete.
Een boete dan. Met de stamboom hebben ze verder niets te maken. Het gaat niet van de RvB uit hè ?
Maar wat als je stamboomloos fokt, alleen een boete? En hoe hoog gaat die boete zijn? Want wie gaat bewijzen dat jij die beesten bewust hebt laten vermeerderen, een oops nest zit in ene klein hoekje en familieleden raken eens op...
Ik heb gehoord 5000€ per hond die je bezit maar wat daar van klopt weet ik niet.
Ik vraag me ook af hoe ze dit gaan handhaven en controleren hoor.
1200 controleurs kunnen nooit alle ratten, muizen, cavia's, parkieten EN alle pups en kittens controleren...
Ben ook erg benieuwd naar wat de fokkers die elke 2 jaar een nestje stamboom hondjes fokken hier mee doen.
Ik dus ook.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

sirene schreef:
Tara schreef:
sirene schreef:
Ja, maar als je onder die aantallen zit, dan voldoe je toch niet aan die criteria?
Ik vind het vooral meer van hetzelfde, maar dan anders geformuleerd. :U:
ja maar als ik een hond van je wil ben ik toch een heel goede vriend. En betalen doe ik niet hoor ik vergoed alleen maar de onkosten die je hebt moeten maken.
Afbeelding
gevni havanezers
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Is je HKB dan niets meer waard.? Of moet je echt een nieuw papiertje gaan halen. Ze kunnen toch niet zomaar een geldig diploma ongeldig maken .Asiel beheerders , pensionhouders draaien hier ook op.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:Is je HKB dan niets meer waard.? Of moet je echt een nieuw papiertje gaan halen. Ze kunnen toch niet zomaar een geldig diploma ongeldig maken .Asiel beheerders , pensionhouders draaien hier ook op.
Ik dacht dat HKB wel goed is hoor. Dat is toch gewoon veranderd in deze opleiding ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

sirene schreef:
Je moet er wel meer uren stage lopen, dus dan is het maar de vraag of het goedkoper is of je moet tijd over hebben en deze stage zonder problemen kunnen voldoen.
Barneveld heeft het al wel wat goedkoper gemaakt. Die lopen lekker binnen daar als dit allemaal door gaat en fokkers het ook echt gaan doen.

Dat UBN nummer is ook nog wel wat, moet je dus ook 21% gaan afdragen over je pups.
Ik vind het echt een onnodig gedoe.

Dit was nog onder de oude regels:

http://www.destentor.nl/regio/lochem/ba ... M.facebook" onclick="window.open(this.href);return false;
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

gelukkig heb ik al jaren mijn HKB. gehaald bij de LOI. daarom weet ik ook waarom een ijsbeer een zwarte ondervacht heeft en een witte bovenvacht. want dat krijg je dus ook bij de LOI + oude informatie. In mijn geval was dat de kattenziekte FIP. Wist ik meer van af dan de docent die hier over ging.
ellen
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

jome schreef:
sirene schreef:
Je moet er wel meer uren stage lopen, dus dan is het maar de vraag of het goedkoper is of je moet tijd over hebben en deze stage zonder problemen kunnen voldoen.
Barneveld heeft het al wel wat goedkoper gemaakt. Die lopen lekker binnen daar als dit allemaal door gaat en fokkers het ook echt gaan doen.

Dat UBN nummer is ook nog wel wat, moet je dus ook 21% gaan afdragen over je pups.
Ik vind het echt een onnodig gedoe.

Dit was nog onder de oude regels:

http://www.destentor.nl/regio/lochem/ba ... M.facebook" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is ook echt vreselijk onnodig gedoe. Ik denk ook niet dat het de gewenste effecten gaat hebben qua dierenwelzijn (als dat al de bedoeling is)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Voorlopig gok ik het er nog maar even op. Ik fok 1 a 2 nestjes per jaar, als ik een groot nest heb zijn het 8 pups per nest.

Ik wil best een opleiding volgen die ook gaat over het fokken van honden. Maar ik een tijd als vrijwilliger in een asiel gewerkt, daar wordt je echt geen betere fokker van. Kattenbakken soppen heeft best wat overeenkomsten met een puppyren uitsoppen, maar daar heb ik echt geen opleiding voor nodig.

Stage lopen bij een DA vind ik best interessant, maar wat leer ik van het nagelknippen van een konijn? Als er meer duidelijkheid is over de eisen waaraan de opleiding moet voldoen kijk ik wel verder. Wat zijn de vaardigheden die ik moet beheersen aan het eind van de rit? Wat voor een kennis moet ik hebben opgedaan om examen te mogen doen?

Zolang de criteria niet duidelijk zijn, de opleidingseisen onduidelijk, de consequenties onduidelijk wacht ik het nog maar even af.

Ik denk overigens dat de fokker die er meer serieus mee bezig zijn deze nieuwe wet wel eens zijn tegengekomen. Maar ik vermoed zomaar dat de meeste fokkers hier helemaal niet mee bezig zijn. De meeste RV's hebben ook nog niets van zich laten horen. Die hebben ook helemaal geen informatie gehad. De Raad van Beheer weet ook niet wat de overheid nu eigenlijk precies wil. Ik vermoed dat de ambtenaren die er over gaan ook niet precies weten wat nu de criteria zijn. Nog voor de opleiding, nog voor de eisen voor de fokker. En zelfs niet voor wie deze wet nu precies geldt. Ik vermoed ook zomaar dat ze de consequenties van deze wet ook helemaal niet helemaal voorzien hebben.

Ik wacht dus nog maar even op meer duidelijkheid van de kant van de overheid.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Dartel schreef:Ik vermoed ook zomaar dat ze de consequenties van deze wet ook helemaal niet helemaal voorzien hebben.
Maar wat zijn precies de consequenties eigenlijk?
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:
Dartel schreef:Ik vermoed ook zomaar dat ze de consequenties van deze wet ook helemaal niet helemaal voorzien hebben.
Maar wat zijn precies de consequenties eigenlijk?
Als jij het kan vinden ?
http://wetten.overheid.nl/BWBR0035217/v ... 7-01-2015#
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”