Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dingen die niet mogen op de eerste dag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Dingen die niet mogen op de eerste dag

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Mijn beperkte ervaring (twee eerste dagen met een nieuwe hond en een handjevol eerste dagen met oppas-, logeer- en visitehonden) heeft me geleerd dat de dingen die op de eerste dag niet mogen, veel duidelijker en definitiever in zo'n koppie aankomen dan alles waar je later NEE! over moet roepen. Een vriendelijk maar resoluut NEE DAT DOEN WE HIER NIET op dag 1, voorkomt tien keer NEE een paar dagen later.

Maar goed, als Tototoetje hier aankomt is het woensdagavond middernacht of later, dus dat is sowieso al lastig. Als hij 's nachts terwijl ik lig te ronken de vuilnisbak leeghaalt, de ijskast open doet, tien keer de trap op loopt en weer naar beneden komt, met de katten gaat gooien en tegen de muren piest wordt het nog een hele toer om die regels duidelijk te maken.

Hoe ga ik dat doen? Ik ga wel beneden op de bank slapen, en okee, de katten ga ik denk ik boven op een slaapkamer zetten, maar tenzij ik de hele nacht opblijf kan ik eventuele nachtelijke boevenstreken dus niet corrigeren. Want ik slaap dan, als Toetienooit op het aanrecht springt of in de open haard klimt of eens lekker op de tafelpoten gaat liggen kluiven.

En tuurlijk is hij hartstikke moe van die reis en met een hoop geluk gaat hij gewoon heerlijk liggen slapen. Maar Jack was op dag 1 ook moe van de reis en alle nieuwe ervaringen, en dat was toch direct die vrolijke creatieve stuiterbal toen hij eenmaal thuis was. Lilo was gesloopt door de reis en heeft uiteindelijk de hele nacht heerlijk geslapen, maar voor die tijd moest ook wel duidelijk gemaakt worden dat we hier niet de trap opgaan en dat we ook zeker niet de schutting beklimmen om eens in de tuin van de buren te kijken.

Ik weet niet of het verstandig is, maar ik ga er toch een beetje vanuit dat ik een zelfde soort hond als Jack in huis haal met Toto. En jonge Jack was 1 brok enthousiaste energie, verzon dingen en deed dingen die honden van andere mensen nooit deden. :ugh:

En echt, ik kijk er naar uit en ik ga ervan genieten, maar ik zit echt even met die eerste nacht in mijn maag. Hoe zouden jullie dat doen?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Re: Dingen die niet mogen op de eerste dag

Nanna schreef:Ik zou er een nachtdienst van maken. Ga overdag een tijd te bed dan kan je het in de nacht allemaal wat begeleiden. Als het nodig is hoor want ik denk dattie wel pit....
Ik moet de hele woensdag werken. :(

Ik kan wel 's avonds een paar uurtjes slaap pakken en dan inderdaad mat een flinke pot koffie die nacht ingaan. Ga ik een live blog doen hier op het forum over hoe lief hij slaapt. :mrgreen:
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Ik slaap overal doorheen. Hoor geen onweer enz. Sterre geeft 1 piepje omdat ze eruit moet 's nachts en ik ben wakker. Dus ik denk eigenlijk dat je gelijk wakker wordt bij eventueel kattekwaad van Toto.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik heb regelmatig opvangertjes en die laat ik in de reis kooi slapen de eerste nachten. Dat is bekend voor ze en accepteren ze tot nu toe gelijk. Een hele nachtwake begin ii niet aan en ga ook niet op de bank liggen.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Ik zou denk ik ook de hond in een bench/ reiskoffer doen. Veel ervaring met honden in huis halen heb ik niet, maar Skye heeft de eerste week naast ons bed geslapen, de eerste nachten stopte ik mijn hand bij hem als hij onrustig werd en we hebben er nooit dol mee gehad 's nachts.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik heb voor de eerste nachten een bench voor de opvanger. Een groot kleed eroverheen en een zacht kussen erin en bij mij op de slaapkamer. Manu slaapt nooit in de bench maar ligt wel ook altijd in de slaapkamer bij mij. Zo kan er niet veel mis gaan denk ik.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Misschien heel gek, maar ik maak nooit zoveel drukte om een nieuwe hond. Onder het motto: je draait maar gezellig mee met de rest. En vooral de gewone dingen doen. Wennen ze het snelste.

Ik heb nu deze maand twee nieuwe honden praktisch tegelijkertijd en het gaat eigenlijk moeiteloos. De stichting van Maggie raadde ook een bench aan maar ik heb helemaal geen bench en ik was ook niet van plan om er speciaal voor haar één aan te schaffen.
Resultaat? Ze ligt op de zitzak, de bank, in de hondenmand en op één van de hondenkleden. Al naar gelang haar bui.
De eerste keer mee naar buiten? Vond ze eng en ging in de remmen. Nou, dan pak ik haar onder de arm en zette haar buiten een paar meter verder weer neer.
Ze was zo verbaasd hierover dat ze van de weeromstuit gelijk meeliep. De tweede dag stond ze al gretig klaar om haar tuigje om te laten doen. Stofzuigen vond ze de eerste keer eng, nu haalt ze haar schouders er voor op. Abby idem dito. Ik weet niet wat zij allemaal gewend was (zal heus een hoop zijn) maar ze voegt zich naadloos naar het reilen en zeilen in mijn huis.

Nou ja, ik wil maar zeggen dat als je overal veel poeha van maakt dan maak je het allemaal veel groter dan het is.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

lieke schreef:Misschien heel gek, maar ik maak nooit zoveel drukte om een nieuwe hond. Onder het motto: je draait maar gezellig mee met de rest. En vooral de gewone dingen doen. Wennen ze het snelste.
Ik ook hoor ;) maar voor sommige honden vind ik een bench onmisbaar. Ik laat bijvoorbeeld niet graag mijn huis onderkakken door de zoveelste opvanger, die vertrekt zodra hij zindelijk is. De bench is bij onzindelijke honden hier dus onmisbaar en daarmee leren ze ook het snelst waar nederlandse honden wc is.
Momenteel heb ik een opvanghondje die erg speels is en weinig rust pakt. Om mijn eigen hond een beetje te behoeden van al dat jonge-honden-geweld, gebruik ik de bench voor als het spelen binnen uit de hand loopt. Zo zou ik het met een nieuwe hond erbij uit het buitenland ook doen indien de hond de bench accepteert zonder er op getraind te hebben.

Het ligt heel erg aan de hond, sommige opvangers zijn meer het type die eens om zich heen kijken en achterhalen wat de bedoeling is, anderen sjezen als een tasmaanse duivel door huis en die zie je liever zo nu en dan achter tralies :devil:
Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Er was hier maar één regel, je sloopt geen andere dieren die hier in huis wonen. Ik heb ook de eerste dagen de halsband om gelaten om snel te kunnen ingrijpen als Silpoes kwam kennismaken en ze toch niet zo goed met katten konden. In de nacht gingen ze gelijk mee naar boven, naast mijn bed om te kunnen geruststellen als ze wat pieperig werden.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Eerlijk gezegd ben ik de eerste tijd juist makkelijk. Je doet maar wat je niet laten kunt straks als je meedraait zie je snel genoeg wat de bedoeling is. Ik heb helemaal geen zin om een nieuwe hond constant te moeten corrigeren.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb ook vaak opvangers gehad die 's avonds aankwamen en dan ging ik ook eerst kort wandelen, dan even een rondje door het huis, nog even rustig zitten en daarna deed in de hond in de bench op mijn slaapkamer om te gaan slapen. Dat is altijd prima gegaan en zonder uitzondering lagen ze binnen 5 minuten te pitten.

Ik gebruik met name een bench omdat ik een nieuwe opvanghond natuurlijk niet zo maar zonder toezicht bij de katten laat, en die hebben de vrijheid om door het hele huis te lopen. Dus ik moet eerst weten dat dat goed zit. Ik slaap héél vast, dus een hond zou al mijn katten af kunnen slachten zonder dat ik daar wakker van zou worden.
Bovendien voorkom ik liever gedrag dat ik niet wil, dan dat ik het later nog moet afleren (slopen, kattenjagen, op de bank liggen, plasongelukjes in huis, etc.). Omdat de honden die bij mij kwamen vaak ook nog geen zindelijkheidstraining hadden gehad, vond ik de bench ook handig. Nooit ongelukjes in huis, 's ochtends bij het opstaan meteen vanuit de bench de tuin in, en ze snapten meteen dat er dus binnen niet geplast wordt. In de bench plassen zullen ze minder snel doen dan ergens in huis.
Gemiddeld slaapt een opvanghond twee of drie nachten in de bench bij mij, en daarna mogen ze zelf weten waar ze gaan liggen. Dan kiezen ze nog vaak voor de bench trouwens, met het deurtje open.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Valerie schreef:Eerlijk gezegd ben ik de eerste tijd juist makkelijk. Je doet maar wat je niet laten kunt straks als je meedraait zie je snel genoeg wat de bedoeling is. Ik heb helemaal geen zin om een nieuwe hond constant te moeten corrigeren.

zo doe ik het hier ook. nu scheelt het natuurlijk wel als er al honden zijn waar het meedraaien makkelijk afgekeken kan worden.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

DeDiana schreef:Ik heb ook vaak opvangers gehad die 's avonds aankwamen en dan ging ik ook eerst kort wandelen, dan even een rondje door het huis, nog even rustig zitten en daarna deed in de hond in de bench op mijn slaapkamer om te gaan slapen. Dat is altijd prima gegaan en zonder uitzondering lagen ze binnen 5 minuten te pitten.

Ik gebruik met name een bench omdat ik een nieuwe opvanghond natuurlijk niet zo maar zonder toezicht bij de katten laat, en die hebben de vrijheid om door het hele huis te lopen. Dus ik moet eerst weten dat dat goed zit. Ik slaap héél vast, dus een hond zou al mijn katten af kunnen slachten zonder dat ik daar wakker van zou worden.
Bovendien voorkom ik liever gedrag dat ik niet wil, dan dat ik het later nog moet afleren (slopen, kattenjagen, op de bank liggen, plasongelukjes in huis, etc.). Omdat de honden die bij mij kwamen vaak ook nog geen zindelijkheidstraining hadden gehad, vond ik de bench ook handig. Nooit ongelukjes in huis, 's ochtends bij het opstaan meteen vanuit de bench de tuin in, en ze snapten meteen dat er dus binnen niet geplast wordt. In de bench plassen zullen ze minder snel doen dan ergens in huis.
Gemiddeld slaapt een opvanghond twee of drie nachten in de bench bij mij, en daarna mogen ze zelf weten waar ze gaan liggen. Dan kiezen ze nog vaak voor de bench trouwens, met het deurtje open.

Grappig, al deze verschillende ervaringen. :mrgreen:
Ik heb trouwens van Maggie na de eerste nacht maar 1x een plasje/poepje hoeven op te ruimen. Ze blijkt een enorme copycat te zijn: zodra mijn andere dames ergens neerhurken, is ze er als de kippen bij om ook even een paar druppeltjes eruit te persen.
Wat overigens voor bijzonder komische situaties zorgt nu Abby zo loops als een deur is en zowat om de anderhalve meter gaat markeren. En dan zie je Maggie met een van inspanning verwrongen smoeltje proberen om nóg een druppeltje erbij te gooien. :LOL:

Katten heb ik niet meer, maar toen ik ze nog wel had, was het heel simple: als ik er niet bij was, bleven de katten boven en de honden beneden en de deur van de huiskamer bleef hermetisch gesloten. Ik nam met nieuwe honden ook echt geen risico.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Valerie schreef:Eerlijk gezegd ben ik de eerste tijd juist makkelijk. Je doet maar wat je niet laten kunt straks als je meedraait zie je snel genoeg wat de bedoeling is. Ik heb helemaal geen zin om een nieuwe hond constant te moeten corrigeren.
Afhankelijk van de hond ook denk ik. Bij de eerste hoefde er niets gecorrigeerd te worden die was behoorlijk onder de indruk van alles. De tweede die kwam, die was een stuk vrijer en baldadiger :mrgreen:, die vertelde ik vanaf dag 1 eigenlijk wel wat ik niet zo leuk vond en prees haar de hemel in bij dingen die ik wel fijn vond.
Maar in huis hoefde ik niet echt bang te zijn dat er wat gesloopt zou worden :engel:
DeDiana
Zeer actief

Ja. bij mij ligt dat ook aan de hond. Zo één die meteen midden op de tafel staat, eten uit je hand grist en tegen de kast markeert, daar zeg ik wel direct wat van hoor. :mrgreen:
En ja, ik heb wel eens een opvanger gehad die al deze dingen binnen een kwartier deed ;-)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik doe meestal ook maar wat. Meestal zet ik de bench wel klaar en zie wel of het nodig is. Bij lang niet alle honden nodig geweest. Bij Norah heb ik het gedaan omdat ze het gewend was bij de vorige eigenaar, maar na paar dagen heb ik het ding de deur uit gegooid. Maar goed ik vorige huis had ik een apart gang. Daar ging Norah op 'alleen' momenten in. We hebben wel een traphek, ronde deurkruk en een speciaal slot moeten monteren haha. (en dat blijft na 2 jaar en inmiddels een ander huis nog steeds een issue. Ze kan deuren openen. Gelukkig eigenlijk alleen maar binnendeuren en wil ze altijd de achterdeur, die bij beide huizen in een afgesloten tuin uitkomt.)

Voor zindelijkheid ben ik eigenlijk nooit echt bang geweest met herplaatsers, zelfs niet de honden die uit verwaarlozingen kwamen waar ze tot de buik in de stront hadden geleefd.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik was ook van plan om Tyra de eerste nacht in de bench te doen. Was ze ook gewend. Ze weigerde pertinent. Nou ja dan niet hoor die bench is echt voor niets mee gekomen :mrgreen: Ze plaste wel binnen en ik dacht nog even kut ze hebben mij een lekke hond verkocht maar dat bleek gewoon spanning.
Kiyoshi was ook een klein boefje en zorgde voor tunnels richting Japan in de tuin. Ook hapte hij in de riem. Nooit bewust afgeleerd.
De enige waar ik vanaf begin af aan vrij streng voor ben geweest is Jigzy. Die verdiend gewoon klappen af en toe :pffff: :mrgreen:
Hanneke2
Zeer actief

Er zal wel niemand meer wakker zijn om effe mee te denken, maar ik zit nu te twijfelen of ik de katten niet gewoon los in huis zal laten vannacht. Toto is stikbeleefd naar ze, zou er dolgraag mee willen spelen (die spelbuigingen zijn alleen veeeeels te lomp) maar heeft heilig respect voor ze.

Je kan na een paar uur natuurlijk nog geen definitief oordeel vellen over het karakter van een hond, maar ik krijg toch wel de indruk dat er geen greintje kwaad in zit. En ik denk eigenlijk dat het ergste dat vannacht kan gebeuren, dat ze weer allemaal van elkaar schrikken en dat Lilo weer een geïrriteerde krijs geef van 'Doe kalm allemaal!'
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Ik zou ze toch het eerste nachtje apart houden. Je weet het nooit en als er wat gebeurt vergeef je het jezelf nooit meer.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Hanneke2
Zeer actief

Anja schreef:Ik zou ze toch het eerste nachtje apart houden. Je weet het nooit en als er wat gebeurt vergeef je het jezelf nooit meer.
Met zoon besproken: we zetten 1 kat in zijn kamer. Pinda en Morris willen nog wel eens luidruchtig vechtstoeien, dat kan reacties triggeren. Alle andere combinaties gaan normaal met elkaar om.

Ik zit nu zelfs te twijfelen of ik niet gewoon in mijn eigen bed zal gaan slapen. Dan is het allemaal meteen 'zoals het hoort', en het ergste dat kan gebeuren is dat Toto vannacht naar boven loopt. En ik denk niet dat hij dat zal doen. Hij ligt nu echt zwaar bewusteloos naast Lilo, hij heeft nog nooit samen met mensen geslapen en als ik vannacht beneden slaap moet ik dat ook weer afbouwen.

Ik denk dat ik gewoon in mijn eigen bed ga slapen en de wekker om 6 uur zet. Dat is stervensvroeg voor Lilo, die komt misschien niet eens van de bank af. En dan laat ik Toto eerst effe aan de lijn plassen en zonodig poepen in de tuin, dan op mijn gemakkie koffie drinken en ontbijtnieuws kijken, en als het licht begint te worden gaan we echt wandelen.

Ik sla om als een blad aan een boom he? :roll: Maar als ik zo naar dat hondje kijk denk ik dat het wel kan. Het is een braverd en volgens mij is hij best blij dat hij thuis is.
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Ik zou zeker gewoon in je eigen bed slapen als je denkt dat dat geen onrust geeft bij Toto. Is het direct duidelijk voor hem dat dat de normale gang van zaken is.
Maar de katten zou ik toch apart zetten voor de nacht.. maar ik ben een watje hoor met dat soort
dingen, veiligheid voor alles.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Hanneke2
Zeer actief

Anja schreef:Ik zou zeker gewoon in je eigen bed slapen als je denkt dat dat geen onrust geeft bij Toto. Is het direct duidelijk voor hem dat dat de normale gang van zaken is.
Maar de katten zou ik toch apart zetten voor de nacht.. maar ik ben een watje hoor met dat soort
dingen, veiligheid voor alles.
Je wilt niet weten hoe mutserig ik ben, maar ik ben er toch nu al 100% zeker van dat hij nooit een kat zomaar zou mollen. Per ongeluk een lompe poot op een kitten, ja, dat zou hem kunnen gebeuren. En BAM mee doen als Pinda en Morris met elkaar lopen te rollebollen, ja. Dus die houden we vannacht uit elkaar.

We hebben hem net nog even laten plassen in de tuin. Dat was opnieuw (na de plas op het parkeerterrein op het vliegveld) een heeeele grote plas, en weer plaste hij als een meisje. Het is echt nog een halve pup van mega-formaat. Wat een heerlijke hond.

(En toch echt wel kut dat die ballen er al af zijn, dat was echt niet nodig geweest. Zo'n lief leuk sociaal reutje, dat had nog wel wat verder mogen groeien.)
DeDiana
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Ik sla om als een blad aan een boom he? :roll: Maar als ik zo naar dat hondje kijk denk ik dat het wel kan. Het is een braverd en volgens mij is hij best blij dat hij thuis is.
Wat leuk dat hij er is, ik ben benieuwd!
Ik snap het hoor, ik doe het ook altijd op gevoel: soms zie je gewoon meteen dat het wel goed zit. De eerste nacht doe ik de opvanger wel altijd in de bench omdat ik zo super vast slaap en dan ook gewoon geen gespook door het huis wil of 's ochtend een half aangevreten bankstel wil vinden. Maar als ik dan de volgende dag voel dat het wel goed zit, laat ik het deurtje van de bench gewoon open.
Ik zie het overigens ook altijd heel duidelijk aan de reactie van mijn katten (die ondertussen ook hondenexperts zijn): als zij meteen helemaal ontspannen en op hun gemak zijn met de nieuwe opvanghond, is het goed. Als zij het nog niet helemaal vertrouwen en nog wat op hun hoede zijn, ben ik dat daardoor dus ook.
Hanneke2
Zeer actief

DeDiana schreef:
Hanneke2 schreef:Ik sla om als een blad aan een boom he? :roll: Maar als ik zo naar dat hondje kijk denk ik dat het wel kan. Het is een braverd en volgens mij is hij best blij dat hij thuis is.
Ik snap het hoor, ik doe het ook altijd op gevoel: soms zie je gewoon meteen dat het wel goed zit. De eerste nacht doe ik de opvanger wel altijd in de bench omdat ik zo super vast slaap en dan ook gewoon geen gespook door het huis wil of 's ochtend een half aangevreten bankstel wil vinden. Maar als ik dan de volgende dag voel dat het wel goed zit, laat ik het deurtje van de bench gewoon open.
Ik zie het overigens ook altijd heel duidelijk aan de reactie van mijn katten (die ondertussen ook hondenexperts zijn): als zij meteen helemaal ontspannen en op hun gemak zijn met de nieuwe opvanghond, is het goed. Als zij het nog niet helemaal vertrouwen en nog wat op hun hoede zijn, ben ik dat daardoor dus ook.
Dat ook inderdaad. Die katten hadden niks van angst voor hem, ik heb ze voor veel kleinere visitehondjes direct de trap op zien schieten.
DeDiana
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
DeDiana schreef:
Dat ook inderdaad. Die katten hadden niks van angst voor hem, ik heb ze voor veel kleinere visitehondjes direct de trap op zien schieten.
Ja, dat zegt mij altijd al genoeg.
Fijn dat het zo makkelijk is gegaan :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”