Chichixx schreef:
Hoe ging bij jullie de puberteit?
Ik merkte dat mijn hond wat meer grenzen op ging zoeken rond de 8/9 maanden. Ineens had hij bananen in zijn oren (wat ook weer met het ontwikkelende jachtinstinct te maken had overigens), jatte ons eten van tafel maar alleen als we nét even weg waren, en hij heeft wat boeken van mij uit elkaar getrokken. Dat was pas feest. Maar ik was erg voorzichtig met hem omdat hij nog zo groeide, dus achteraf denk ik dat het een gebrek aan uitdaging was. Dus of het nu echt puberteit was?
Chichixx schreef:Is er iets dat jullie deden om je erop voor te bereiden qua opvoeding tijdens de puppytijd?
Ja, wachten voor hij eten kreeg, niet zomaar op bank of bed mogen springen, en vooral alleen op commando trekken. Dus hij mág het wel maar alleen als ik dat zeg. Nu zal je daar met een Chihuahua niet veel last van hebben maar de da gokte dat mijn Husky zo rond de 40 kg zou gaan worden

Verder ben ik altijd (oké redelijk) consequent geweest. Het maakte me niet uit hoe lang het zou duren maar hij zou het moeten begrijpen. En ik heb ook wel eens boevenstreken van hem gehad hoor, en dan wist hij dondersgoed wat de bedoeling was. Je kunt je nog zo goed voorbereiden maar bij het woord "plaats" begon hij met een speeltje rond te rennen en als je dan op stond schoot hij zijn mand in en begon te joelen, waarna hij dan weer eruit stoof. GRRRR. Geduld bewaren, nooit jezelf verliezen en blijft stug volhouden. Met
rust maar wel duidelijkheid. Dat werkt altijd.
Chichixx schreef:
En kon het basiskarakter van de pup opeens helemaal omslaan?
Hmm nee, wel op latere leeftijd. Ik ga nu door die fase heen, mijn hond is 21 maanden oud nu en een intacte reu. Dus nu zie ik wel verandering in gedrag, vooral met andere honden. Hij is veel duidelijker in zijn voorkeuren geworden en wordt daar gelukkig steeds stabieler in.
Chichixx schreef:
Wat zijn gouden tips die jullie kunnen geven voor tijdens de puberteit?
Vergeet die puberteit en geniet lekker van je hondje. Lees niet teveel regeltjes en over fases. Het komt allemaal vanzelf en dan kun je er vast goed mee uit de voeten
De puppytijd is zó snel voorbij. Geniet er dus vooral van! En plaats hier foto's