Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Besluit houders van dieren en UBN nummer enzo

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Re: Besluit houders van dieren en UBN nummer enzo

Ongelezen bericht door smoekie »

sirene schreef:
smoekie schreef:
Dartel schreef:Ik vermoed ook zomaar dat ze de consequenties van deze wet ook helemaal niet helemaal voorzien hebben.
Maar wat zijn precies de consequenties eigenlijk?
Als jij het kan vinden ?
http://wetten.overheid.nl/BWBR0035217/v ... 7-01-2015#

ja toedeloe zeg :LOL:

Dat laat ik aan Dartel over om de consequenties van de nieuwe regels uit te leggen.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

smoekie schreef:

Dat laat ik aan Dartel over om de consequenties van de nieuwe regels uit te leggen.
:mrgreen:

Ik heb wel een tijd gezocht maar kan het echt niet vinden. En nu geen zin meer ;)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

sirene schreef:
smoekie schreef:

:mrgreen:

Ik heb wel een tijd gezocht maar kan het echt niet vinden. En nu geen zin meer ;)

Ik zag dit "Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz." en toen was ik al klaar :LOL: Dus blijf benieuwd wat in Jip en Janneke taal dan de consequenties zijn.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Met al die nieuwe regels en wetten sta je dus op het zelfde niveau als een beroepsmatige fokker dus volgende stap is dat er velen gezien gaan worden als beroepsmatig en zal je ook nog moeten voldoen aan bestemmingplan en millieuvergunning.
En dat is al heel moeilijk te realiseren voor de meesten.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

smoekie schreef:
Dartel schreef:Ik vermoed ook zomaar dat ze de consequenties van deze wet ook helemaal niet helemaal voorzien hebben.
Over gehad met m'n DA en die gaf aan te verwachten dat het te vroeg importeren en niet houden aan deze regels op niveau zware criminaliteit aangepakt zal worden als ze je pakken. Bij importeren zowel pupkoper als fokker
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

crutz schreef:
smoekie schreef:
Over gehad met m'n DA en die gaf aan te verwachten dat het te vroeg importeren en niet houden aan deze regels op niveau zware criminaliteit aangepakt zal worden als ze je pakken. Bij importeren zowel pupkoper als fokker
:piew:
Nog even en het vroeger importeren van een pup uit het buitenland levert een hogere straf op dan het vermoorden of verkrachten van iemand of een gewapende overval uitvoeren...
Wat mij betreft slaan ze in Den Haag op dit vlak echt enorm door en slaan ze tevens de plank finaal mis. Maar als de bedoeling is om het aantal fokkers van honden drastisch te verminderen dan denk ik dat ze hun doel wel gaan bereiken. Want het wordt de serieuze hobbymatige fokkers met alle regulering wel érg lastig gemaakt. Het is dat ik al besloten had niet meer te fokken, althans de eerste jaren niet meer, anders zou ik nu alsnog de handdoek in de ring gegooid hebben.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het gaat er vooral voor zorgen dat veel mensen stoppen zodat er veel rassen door verantwoorde mensen niet meer gefokt worden.
Wie daar dan op gaan pakken laat zich raden.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Marjoleine schreef:Het gaat er vooral voor zorgen dat veel mensen stoppen zodat er veel rassen door verantwoorde mensen niet meer gefokt worden.
Ja, daar ben ik ook bang voor. Ik zie het om me heen ook al gebeuren hoor, dat mensen die echt hart voor hun ras hebben besluiten te stoppen met fokken.
bouvierpoedel
Zeer actief

Marjoleine schreef:Het gaat er vooral voor zorgen dat veel mensen stoppen zodat er veel rassen door verantwoorde mensen niet meer gefokt worden.
Schreef ik al een stukje hierboven dat de beroepsmatige hondenfokkers met deze regels waarin ze een stem hebben gehad een groot deel van de markt naar zich toe kunnen trekken.
En geloof mij dat zo als al die regels en wetten van kracht zijn het wel eens kan gebeuren dat die beroepsmatige hondenfokkers er doorheen douwen dat nu we toch dezelfde regels hebben er ook dezelfde andere wetten gelden zoals millieuvergunning en Vestigingsvergunningen en bestemmingsplannen.
Gelijke monniken gelijke kappen.
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Dat wordt een duur grapje: module hond-kat, module overige zoogdieren en module vogel.
Want we hebben een caviaopvang en doen vakantie-opvang, we hebben af en toe een nestje van onze vogels en in de toekomst hopelijk een nestje van de hond.
Ik ga de eerste bij de LOI volgen, de andere 2 bij Barneveld want LOI biedt die niet aan.
Schud je zakken maar leeg!
Afbeelding
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Dat denk ik dus ook. De consequenties van deze wet is dat de hobbyfokkerij ophoudt te bestaan. Want óf je bent bedrijfsmatig bezig, of je hebt één keer een oepsnestje. Een tussenweg bestaat niet meer.

De uitwisseling van genen met het buitenland wordt moeilijker. Niet onmogelijk, maar wel een extra drempel.

De investeringen om "verantwoord" te fokken, incl. stamboom worden steeds hoger. Geweldig die DNA test, nu weet je dat de ouders ook inderdaad de ouders zijn! De druk om alles maar te testen wat los en vast zit om vooral maar "te weten". Nog even en we krijgen voor alle rashonden een verplichte karaktertest, want we zullen ons onderscheiden van de broodfokkers.

Ik denk dat de hobbyfokker uit gaat sterven. Je zult alleen de grote fokkers overhouden. Dat hoeft niet verkeerd te zijn voor de rashond. Die wordt hoog op nog wat exclusiever en duurder. Daarnaast zal er een groot grijs gebied ontstaan van commerciële fokkers die er geld in zien. Dan wordt de hond fokmateriaal. Dus die schaf je aan, je fokt netjes volgens alle regels en ruimt het materiaal op dat niet meer van waarde is. Goed afwegen of het wel economisch haalbaar is, die pup 's nachts bijvoeden of laten opereren aan een hartafwijking. Brengt het nog voldoende op? Nee, weg ermee.

Je ziet het ook bij de boeren. Die kunnen het zich echt niet veroorloven om hun oude koeien allemaal een goede oude dag te geven. Die worden gewoon opgeruimd. Een haantje van een dag oud is afval.

Daarnaast zal de import van volwassen honden wel een boost krijgen denk ik. Er zullen vast weer een hoop stichtingen opstaan die voor weinig geld lieve zielige hondjes gaan redden. Net iets ouder dan 15 weken, dat dan weer wel.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
bouvierpoedel
Zeer actief

Dartel schreef:
Dat denk ik dus ook. De consequenties van deze wet is dat de hobbyfokkerij ophoudt te bestaan. Want óf je bent bedrijfsmatig bezig, of je hebt één keer een oepsnestje. Een tussenweg bestaat niet meer.

De uitwisseling van genen met het buitenland wordt moeilijker. Niet onmogelijk, maar wel een extra drempel.

De investeringen om "verantwoord" te fokken, incl. stamboom worden steeds hoger. Geweldig die DNA test, nu weet je dat de ouders ook inderdaad de ouders zijn! De druk om alles maar te testen wat los en vast zit om vooral maar "te weten". Nog even en we krijgen voor alle rashonden een verplichte karaktertest, want we zullen ons onderscheiden van de broodfokkers.

Ik denk dat de hobbyfokker uit gaat sterven. Je zult alleen de grote fokkers overhouden. Dat hoeft niet verkeerd te zijn voor de rashond. Die wordt hoog op nog wat exclusiever en duurder. Daarnaast zal er een groot grijs gebied ontstaan van commerciële fokkers die er geld in zien. Dan wordt de hond fokmateriaal. Dus die schaf je aan, je fokt netjes volgens alle regels en ruimt het materiaal op dat niet meer van waarde is. Goed afwegen of het wel economisch haalbaar is, die pup 's nachts bijvoeden of laten opereren aan een hartafwijking. Brengt het nog voldoende op? Nee, weg ermee.

Je ziet het ook bij de boeren. Die kunnen het zich echt niet veroorloven om hun oude koeien allemaal een goede oude dag te geven. Die worden gewoon opgeruimd. Een haantje van een dag oud is afval.

Daarnaast zal de import van volwassen honden wel een boost krijgen denk ik. Er zullen vast weer een hoop stichtingen opstaan die voor weinig geld lieve zielige hondjes gaan redden. Net iets ouder dan 15 weken, dat dan weer wel.
Pupjes met hartafwijking worden nu ook niet geopereerrd hoor maar opgeruimd als in spuitje.
Dartel
Zeer actief
Contacteer:

Dat hangt van de fokker af. Ik ken weldegelijk honden die als pup bij de fokker geopereerd zijn aan Open Ductus Botalli. Of als het later ontdekt werd bij de nieuwe eigenaar, waarbij de fokker een deel van de operatie betaald heeft.

Ikzelf weet niet wat ik zou doen. Hangt denk ik af van de leeftijd waarop het ontdekt wordt. Als de pup levendig is en rond de 6 weken denk ik niet dat ik het over mijn hart kan verkrijgen om de pup in te laten slapen. En ja, dan zijn de kosten voor die pup groter dan de opbrengst van die pup. Maar de kans op succes is heel groot en de pup kan volkomen normaal oud worden. Als het om een pupje van nog geen week oud gaat laat ik het denk ik inslapen.

Maar dat is een keus die ik maak als hondenliefhebber. Niet als bedrijfsmatige hondenfokker. En waar de balans ligt zal de toekomst uit gaan wijzen.
bouvierpoedel
Zeer actief

Dartel schreef:Dat hangt van de fokker af. Ik ken weldegelijk honden die als pup bij de fokker geopereerd zijn aan Open Ductus Botalli. Of als het later ontdekt werd bij de nieuwe eigenaar, waarbij de fokker een deel van de operatie betaald heeft.

Ikzelf weet niet wat ik zou doen. Hangt denk ik af van de leeftijd waarop het ontdekt wordt. Als de pup levendig is en rond de 6 weken denk ik niet dat ik het over mijn hart kan verkrijgen om de pup in te laten slapen. En ja, dan zijn de kosten voor die pup groter dan de opbrengst van die pup. Maar de kans op succes is heel groot en de pup kan volkomen normaal oud worden. Als het om een pupje van nog geen week oud gaat laat ik het denk ik inslapen.

Maar dat is een keus die ik maak als hondenliefhebber. Niet als bedrijfsmatige hondenfokker. En waar de balans ligt zal de toekomst uit gaan wijzen.
Wat is het verschil in dood/inslapen voor die pup.?
Of je nu uit emotie word in geslapen of uit financiele overwegingen of gewoon omdat je een ander geen zieke pup in de handen wil drukken.
Je verkoopt zowiezo geen pup die ziek is.
Dartel
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:
Dartel schreef:Dat hangt van de fokker af. Ik ken weldegelijk honden die als pup bij de fokker geopereerd zijn aan Open Ductus Botalli. Of als het later ontdekt werd bij de nieuwe eigenaar, waarbij de fokker een deel van de operatie betaald heeft.

Wat is het verschil in dood/inslapen voor die pup.?
Of je nu uit emotie word in geslapen of uit financiele overwegingen of gewoon omdat je een ander geen zieke pup in de handen wil drukken.
Je verkoopt zowiezo geen pup die ziek is.
Er is geen verschil voor de pup. En je verkoopt geen zieke pup. Maar soms kom je er pas achter als de pup al bij de nieuwe eigenaar is. Dan wordt het wel heel erg moeilijk om dat individuele pupje met een eigen persoonlijkheid zomaar dood te maken. De pup woont dan al bij mensen die zich eraan zijn gaan hechten. En vooral omdat die aandoening wel degelijk goed te behandelen is. Als een pup nog piepjong is, is de kans op overleven een stuk kleiner. De aandoening is dan waarschijnlijk ook ernstiger. Bovendien kan ik zo'n puppy in dat larfstadium (ogen en oren nog dicht) makkelijker laten gaan. Dat is mijn persoonlijke overweging. En ja, die overweging is grotendeels op emotie gestoeld. Voor mij ligt de grens tussen veel geld uitgeven voor een pup en een pup doodmaken omdat het geen geld opbrengt ergens bij het ontwikkelen van een persoonlijke band met de pup. Dan tellen ook de te maken kosten, het vooruitzicht en het feit of ik die pup een goed tehuis kan bieden ook nog mee.
bouvierpoedel
Zeer actief

http://www.cursuscentrum.nl/besluitboom/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat klopt hier niet.?
Als het HKB dus niets meer waard is en je een nieuw papiertje moet halen en 160 dagen stage lopen bij een bedrijf wat draait op een HKB .
bouvierpoedel
Zeer actief

Nou even aan het rondbellen geweest en HKB diploma word gewoon erkent.
Even contact opnemen met RVO of aanmelden via mijnrvo.nl met Digid en je krijgt automatisch je IBN nr toegestuurd.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik begrijp ook echt niet wat het HKB te maken heeft met hobbymatig fokken. Beroepsmatig, ja, als je daar een zooi honden hebt zitten, kan ik met dat goed voorstellen. Maar wat moet die ene particulier die een keer een nestje heeft met zijn/haar hond? Er komen dan wel veel controleurs, maar hoe weten ze waar nestjes zitten?? Of moeten dierenartsen gaan doorgeven? Ok, honden moeten gechipt zijn, maar je bent niet verplicht deze te registreren. Zo ja, kan de NDG inzage geven, of mogen ze dit niet?
bouvierpoedel
Zeer actief

Neeltje schreef:Ik begrijp ook echt niet wat het HKB te maken heeft met hobbymatig fokken. Beroepsmatig, ja, als je daar een zooi honden hebt zitten, kan ik met dat goed voorstellen. Maar wat moet die ene particulier die een keer een nestje heeft met zijn/haar hond? Er komen dan wel veel controleurs, maar hoe weten ze waar nestjes zitten?? Of moeten dierenartsen gaan doorgeven? Ok, honden moeten gechipt zijn, maar je bent niet verplicht deze te registreren. Zo ja, kan de NDG inzage geven, of mogen ze dit niet?
HKB diploma blijft gewoon en voor diegeen die het niet hebben is er nu een ander "honden en katten " wat ze moeten gaan halen. Geloof rond de 1000 eurie en 160 dagen stage lopen bij diegeen die wel hun HKB en UBN hebben.
Je moet alles aan en af melden bij de NDG en UBN wat je aan honden hebt ,dood gaat , geboren word en wat je koopt of verkoopt.
Je UBN is je locatie waar je de honden houd en fokt , onder 1 nummer kunnen verschillende locatie's vallen maar dan moet er op iedere locatie een gediplomeerde verzorger aanwezig zijn.
Er word nu onderscheid gemaakt tussen verkopen of weggeven van je pups en niet meer de max 20 pups regel.
Dus je kunt nu met 10 pups per jaar ook beroepsmatig zijn. Of met 20 pups nog steeds hobbymatig als je ze niet verkoopt of bv zelf houd en weggeeft.
Maar dat doet niemand.
Word dus belasting betalen ,maar het goede daarvan is dat je de onkosten ook kunt afschrijven.
Geloof dat als je officeel voldoet je de erkenning krijgt van Dierbaar.? Maar dat begrijp ik nog even niet.
Wel zijn diegeen die nu alles aangemeld hebben en een UBN nummer hebben de stage adressen mogen worden voor diegeen die nu een nieuw diploma moeten halen. Honden/kattenfokkers en asiel en pensionhouders.

Heb het gisteren geregeld en ben nu ook officieel volgens de nieuwe regels. Ingeschreven bij mijnrvo.nl via Digid, hkb diploma meegestuurd en krijg automatiesch mijn UBN nummer toegestuurd.
MBJ
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door MBJ »

Ik heb dit laatste ook al gehoord van iemand van de raad van beheer die dit vertelde aan een fokker.

Ik heb 1 teefje waar ik in de toekomst een nestje mee wil fokken , zou voor mij toch heel makkelijk aantonen worden dat dat alles behalve professioneel is.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Neeltje schreef:Ik begrijp ook echt niet wat het HKB te maken heeft met hobbymatig fokken. Beroepsmatig, ja, als je daar een zooi honden hebt zitten, kan ik met dat goed voorstellen. Maar wat moet die ene particulier die een keer een nestje heeft met zijn/haar hond? Er komen dan wel veel controleurs, maar hoe weten ze waar nestjes zitten?? Of moeten dierenartsen gaan doorgeven? Ok, honden moeten gechipt zijn, maar je bent niet verplicht deze te registreren. Zo ja, kan de NDG inzage geven, of mogen ze dit niet?

Sinds april 2013 is niet alleen chippen voor de 7 weken maar ook registreren voor de 8 weken( en afmelden binnen 2 weken na vertrek) verplicht, de verplichting betreft dus niet enkel het chippen ;)
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Nou, dat is niet zo moeilijk... even op MP kijken en je hebt er al een hoop te pakken.
bouvierpoedel
Zeer actief

Tara schreef:De regels volgens het HKB zijn nog steeds dezelfde, dat is niet gewijzigd. Het kan alleen wel zo zijn, dat bij controle wordt gevonden dat je (aan de hand van dat richtsnoer) tóch professioneel bezig bent. Dan is het aan de fokker om te bewijzen dat het niet zo is.
Maar als jij echt een gewone huis-, tuin- en keukenfokker bent zoals de meesten van ons, dan is die bewering van professionaliteit eenvoudig te ontkrachten. Waarschijnlijk loopt het allemaal dus niet zo heel hard.
Ik heb het toevallig van de week met een kynologisch advocaat besproken, en die vertelde mij dit, en ook dat ik rustig kon gaan slapen.
De proffesionaliteit zit hem erin dat je een nest fokt en de puppen verkoopt. Het HKB diploma nog wel en iedereen die dit niet heeft moet een ander halen.
Het HKB besluit is anders dan het HKB diploma en het besluit vervalt gedeeltelijk qua regels en daarvoor idp komt het nieuwe besluit.
Max 20 puppen of 3 nesten geld niet meer als norm om als hobbyist te worden gezien , het gaat er om of je ze verkoopt.
De nieuwe certificering/diploma geld voor vele dieren zelfs opvang van cavia's, konijnen en bv slangen , ieder dier zijn eigen certificaat.
Dit zijn geen regels die de kynologie uitschrijft en wil handhaven maar de wet .

Hoe wil jij bewijzen dat je er niet aan hoeft te voldoen.?
Meld je aan bij RVO.nl 088-0424242 en word je gelijk verteld waar je onder valt.
bouvierpoedel
Zeer actief

Tara schreef:
bouvierpoedel schreef: Het HKB besluit is anders dan het HKB diploma en het besluit vervalt gedeeltelijk qua regels en daarvoor idp komt het nieuwe besluit.
Nee, het is niet in plaats van, het is en-en. Het is complementair. (En arbitrair. Dat ook.)
Ga maar even contact opnemen bij RVO . :W:
Neeltje

bouvierpoedel schreef:
Tara schreef:
bouvierpoedel schreef: Het HKB besluit is anders dan het HKB diploma en het besluit vervalt gedeeltelijk qua regels en daarvoor idp komt het nieuwe besluit.
Nee, het is niet in plaats van, het is en-en. Het is complementair. (En arbitrair. Dat ook.)
Ga maar even contact opnemen bij RVO . :W:
Zo heb ik het ook gelezen. Als een van de regels op toepassing is van de manier waarop je met je hond bezig bent, dus af en toe een nestje maar niet zelf houden en/of aan familie/vrienden geven, maar verkopen, dan ben je al de 'pineut'. Dus niet èn, èn, maar of of.
Ook al verdient u geen geld met de fokkerij en geeft u de door u gefokte dieren weg, dan nog kunt u voor de wet bedrijfsmatig bezig zijn. Dat was ook al zo in het Honden- en kattenbesluit 1999. Grofweg bent u bedrijfsmatig bezig als uw fokactiviteiten een zekere omvang en regelmaat hebben. Hieronder vindt u een opsomming van indicaties die de bedrijfsmatigheid van uw activiteiten kunnen bepalen. In de nota van toelichting bij het Besluit houders van dieren staat dat specifiek voor honden het wat betreft bedrijfsmatigheid zo is dat als richtsnoer wordt genomen dat iemand in een jaar 20 honden of meer fokt of verkoopt.
Zit u daar onder, maar is één of meer van onderstaande indicaties van
toepassing, dan nog kunt u bedrijfsmatig bezig zijn.
•U fokt niet om de dieren zelf te houden en ook niet voor uw familie en vrienden.
•U verkoopt of levert de dieren af aan anderen dan familie en vrienden.
•U heeft ruimtes speciaal ingericht voor de handel of het fokken van de dieren.
•U bent geregistreerd bij de Kamer van Koophandel ofu heeft een BTW-nummer.
•U adverteert. De fokker in kwestie moet bewijzen, dan wel aannemelijk maken dat er geen sprake is van
bedrijfsmatig handelen.

Voor zover het om honden en katten gaat, doet het er hierbij niet toe of er al dan niet winst wordt gemaakt. Er vindt daarmee geen
wijziging plaats ten opzichte van de reikwijdte van het HKB 1999.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

dit is met recht het stomste wat ik ooit gehoord heb. Ik begrijp ook echt niet hoe dit soort regels en wetten erdoor komen?? Wat een rare boel!
bouvierpoedel
Zeer actief

Tara schreef:
Neeltje schreef:
Zo heb ik het ook gelezen. Als een van de regels op toepassing is van de manier waarop je met je hond bezig bent, dus af en toe een nestje maar niet zelf houden en/of aan familie/vrienden geven, maar verkopen, dan ben je al de 'pineut'. Dus niet èn, èn, maar of of.
Ook al verdient u geen geld met de fokkerij en geeft u de door u gefokte dieren weg, dan nog kunt u voor de wet bedrijfsmatig bezig zijn. Dat was ook al zo in het Honden- en kattenbesluit 1999. Grofweg bent u bedrijfsmatig bezig als uw fokactiviteiten een zekere omvang en regelmaat hebben. Hieronder vindt u een opsomming van indicaties die de bedrijfsmatigheid van uw activiteiten kunnen bepalen. In de nota van toelichting bij het Besluit houders van dieren staat dat specifiek voor honden het wat betreft bedrijfsmatigheid zo is dat als richtsnoer wordt genomen dat iemand in een jaar 20 honden of meer fokt of verkoopt.
•U fokt niet om de dieren zelf te houden en ook niet voor uw familie en vrienden.
•U adverteert. De fokker in kwestie moet bewijzen, dan wel aannemelijk maken dat er geen sprake is van
bedrijfsmatig handelen.

Voor zover het om honden en katten gaat, doet het er hierbij niet toe of er al dan niet winst wordt gemaakt. Er vindt daarmee geen
"Dan nog kunt u". Daar gaat het dus om.
Ook al voldoe je aan die oude, nog steeds geldende regels, dan nóg kan gevonden worden dat. Dan moet jij als fokker het tegendeel dus bewijzen. Heel arbitrair allemaal dus, maar in mijn specifieke geval: honden leven in huis, geen aparte ruimtes voor de honden, geen kennels, geen hondgerelateerde nevenactiviteiten... Dat zal niet zo'n vaart lopen, maar dat verschilt dus per situatie.
En nogmaals: dat is dus heel arbitrair.
Geloof dat je al aan 3 punten voldoet.
Neeltje

Tara schreef:
Neeltje schreef:
bedrijfsmatig handelen.

Ook al voldoe je aan die oude, nog steeds geldende regels, dan nóg kan gevonden worden dat. Dan moet jij als fokker het tegendeel dus bewijzen. Heel arbitrair allemaal dus, maar in mijn specifieke geval: honden leven in huis, geen aparte ruimtes voor de honden, geen kennels, geen hondgerelateerde nevenactiviteiten... Dat zal niet zo'n vaart lopen, maar dat verschilt dus per situatie.
En je puppies geef je alleen aan familie en vrienden voor noppes?
Fortitude
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Sealyham Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Fortitude »

Wat een hoop drukte om niks.
Dartel
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:
Tara schreef:
Neeltje schreef:
bedrijfsmatig handelen.

En je puppies geef je alleen aan familie en vrienden voor noppes?
Het gaat om de interpretatie van de woorden. Je kunt het zo lezen dat je automatisch valt onder de regel als je aan één van deze punten voldoet. Maar dat staat er niet. Er staat dat je dan KUNT vallen onder de wet. Het is niet zo gesteld dat je er ook onder MOET vallen. Er staat niet: Als u aan één van deze criteria voldoet bent u bedrijfsmatig bezig.

En ook niet als u aan 2 of meer van deze criteria voldoet bent u bedrijfsmatig bezig.

Zolang die zin niet duidelijk is kun je erover blijven discussiëren hoe die uitgelegd moet worden. En dat zal dan waarschijnlijk voor de rechter uitgemaakt moeten gaan worden. Er zal wel jurisprudentie over moeten verschijnen voor het duidelijk is. Dan is 1 fokker de pineut en die zal dan dienen als voorbeeld waaraan de rest van de fokkers getoetst gaan worden.

Er is ook nog steeds geen duidelijkheid over de opleiding. Wel over welke opleidingen nu voldoende zijn, maar niet aan welke eisen een opleiding moet voldoen. Dat mogen de opleidingsinstituten kennelijk zelf bepalen. Je zou nu modulen per diersoort moeten kunnen volgen, maar die zijn er nog niet. Er is nog geen opleiding voor fokker, een pensionhouder is toch iets heel anders. Ik vermoed dat de rechter niet zo heel streng zal zijn zolang dit nog niet het geval is.

Overigens zal ik als bedrijfsmatig fokker ook niet kunnen voldoen aan de juiste huisvesting.
In de ruimtes zijn geen materialen gebruikt of scherpe randen, uitsteeksels of andere situaties waardoor het dier gewond kan raken. Deze mogen ook niet schadelijk zijn.

Ik heb elektrischiteitssnoeren in de huiskamer liggen, ik heb een open keuken met kokend water, er liggen messen op tafel als ik eet. En ze kunnen ziek worden als ze mijn bank opeten, ik heb giftige planten staan die de katten op de grond kunnen gooien.

De ruimte moet gemakkelijk kunnen worden schoongemaakt en ontsmet.

Ik heb een vloer die makkelijk schoongemaakt en indien nodig ontsmet kan worden. Maar mijn bankstel en gordijnen wordt toch een stuk lastiger.

Dus als mijn huiskamer als bedrijfsruimte wordt gezien mag ik simpelweg niet meer fokken. Of ik nu wel of niet een opleiding ga doen.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”