Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

naam voor aankomende pups bepalen.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

malushoeve
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitste staande Langhaar
Cesky fousek
Cairn terrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

naam voor aankomende pups bepalen.

Ongelezen bericht door malushoeve »

Wij krijgen ( als alles goed gaat natuurlijk) ergens in juni pups. Natuurlijk moet er een hoop geregeld en overdacht worden. 1 van die dingen is bepalen van een naam voor de pups. Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit doen.

1. laat je de pup koper kiezen
2. hou je je aan een thema
3. of ga je het alfabet af
4. of kies je gewoon namen die je leuk vind
5. of doe je heel iets anders

Wij zelf vinden het erg moeilijk. Onze kennelnaam staat er in ieder geval voor.

Hoor graag hoe jullie dit doen.
Trots op onze Cesky Fousek
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: naam voor aankomende pups bepalen.

Ongelezen bericht door Madelief »

Ja, een naam door de nieuwe eigenaar laten kiezen lukt eigenlijk niet meer.
Of je moet de chipper héél laat over de vloer krijgen, zodat er al gekozen is voor de namen aan de pups gekoppeld worden.

Qua "thema" deed ik mee met de jaarbeginletter in het land van oorsprong; voor mijn ras is dat Frankrijk.
Ik heb maar twee nesten gehad, maar dat waren dus een F- en een H-nest.
Zelf vond ik het dan nog leuk om als tweede naam een naam mee te geven die begon met de beginletter van de naam van de moeder.
Dat zou zinvoller zijn geweest als ik meer dan 1 teef had gehad, maar ach, ik vond het gewoon leuk. Het werden dus F-Y namen en H-Y namen.

Anderen doen bijvoorbeeld ook mee met de Jaarletter, maar tellen met de tweede naam het alfabet af.
Die zouden dus een F-A nest en een H-B nest hebben gehad in mijn geval. Ik vond het zo zonde om altijd maar met de A te beginnen, omdat ik toch niet erg ver zou komen in het alfabet.
Ik ken ook mensen die thema's doen (meestal zonder jaarletter dan, want dat maakt het wel moeilijker), of die als tweede naam de naam van de moeder aan de teven geven en de naam van de vader aan de reuen.

Opties te over dus.
Maar als je nu pupeigenaren de namen laat kiezen is de kans groot dat familie Jansen naar huis moet met Pietje Puk terwijl ze hun dierbare naam Pommetje-genoemd-naar-de-verleden-allereerste-hond met hen onbekende andere eigenaren mee zien gaan...

Succes!
Enne.....veel plezier natuurlijk!
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Ik heb bij mijn nest het de mensen zelf laten kiezen. Wel met beginletter A want dat is in het land van oorsprong gebruikelijk.
En dan idd voor het chippen de knoop doorhakken wie welke pup krijgt.

Is prima gelukt maar ik ga ze bij mijn B nest toch zelf verzinnen. Niet alle namen vond ik even geweldig en je zit qua pupkeuze vast aan de termijn waarop gechipt wordt.
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
malushoeve
Vaste gebruiker
Cesky fousek
Cairn terrier
Contacteer:

oke duidelijk verhaal ga het zeker meenemen. Tot op heden een thema verzonnen als pup namen maar het kan nog alle kanten op natuurlijk. Bedankt voor je uitgebreide uitleg!! Al ben ik nog steeds benieuwd naar meer verhalen hoor!! Dus kom maar op!!
Jolanda_73
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Vizsla x Teckel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jolanda_73 »

Is het niet meer zo dat de nieuwe eigenaar de chip nog moet registreren dan? Ik heb dat twee jaar geleden nog zelf moeten doen, dus ik kon gelukkig van Massai nog Mojo maken ;)
Groetjes, Jolanda & Mojo

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Jolanda_73 schreef:Is het niet meer zo dat de nieuwe eigenaar de chip nog moet registreren dan? Ik heb dat twee jaar geleden nog zelf moeten doen, dus ik kon gelukkig van Massai nog Mojo maken ;)

Het gaat om stamboomnamen. De roepnaam van je hond kun je natuurlijk gewoon veranderen.
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

Jolanda_73 schreef:Is het niet meer zo dat de nieuwe eigenaar de chip nog moet registreren dan? Ik heb dat twee jaar geleden nog zelf moeten doen, dus ik kon gelukkig van Massai nog Mojo maken ;)
Dit kan niet met stamboom pups :wink: daar moet binnen 10 dagen na de geboorte de (stamboom)namen al door gegeven worden.Wel kunnen de nieuwe eigenaren een zelf bedachte roepnaam aan de pups geven, maar de officiële naam staat dan al vast .
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik zou kiezen voor een thema, als je toch niet vast zit aan een letter of iets dergelijks.
Jolanda_73
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Vizsla x Teckel

Ongelezen bericht door Jolanda_73 »

Hamilton schreef:
Dit kan niet met stamboom pups :wink: daar moet binnen 10 dagen na de geboorte de (stamboom)namen al door gegeven worden.Wel kunnen de nieuwe eigenaren een zelf bedachte roepnaam aan de pups geven, maar de officiële naam staat dan al vast .

Kijk...zo leer je nog eens wat :D
Groetjes, Jolanda & Mojo

Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

eigenaars kiezen zelf.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik had afgelopen jaar een "coldplay nestje" met allemaal namen naar titels van platen van coldplay. met 10 dagen wil RvB de namen weten. De puppykopers hebben wel zelf hun roepnaam mogen kiezen.
ellen
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb één pupkoper wel een eigen naam laten verzinnen binnen mijn bedachte format. maar inderdaad al direct na de geboorte.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Hamilton schreef:
de namen worden doorgegeven, maar die zijn toch niet gelinkt aan de pups zelf (kan ook niet gezien de pups aan 10 dagen nog niet geregistreerd zijn)
dus in theorie kunnen pupkopers gewoon wel zelf de stamboomnaam kiezen.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

De namen moeten zoals eerder gezegd hier in Nederland binnen 10 dagen bij de RvB binnen zijn
Dus wij verzinnen ze zelf

Ik bedenk 10 reuen en 10 teven namen met als 2e naam de stamboom of roepnaam van de vader ( voor de reuen ) en de moeder ( voor de teven )

Ze verklaarden me voor gek dat ik zoveel namen had , maar achteraf was ik er wel blij mee want we hadden 8 teven en 3 reuen :

Een aantal pup kopers hebben ze een andere roepnaam gegeven , maar een aantal hebben de erdte naam aangehouden

T duurt nog even , maar voor t volgende nest liggen de namen al klaar :mrgreen:
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Pets_Passion
Zeer actief
Contacteer:

In mijn geval had ik iedereen die enige kans op een pup maakte al van te voren laten weten dat ze zelf een naam mochten kiezen maar dat ik die wel al heel snel moest hebben.
Ongeveer 24 uur na de geboorte heb ik iedereen waar ik een pup voor had blij gemaakt en een datum aangegeven waarop de door hun gekozen naam binnen moest zijn.
Dat kan prima.

Enige nadeel wat je dan dus wel hebt is dat je de pups aan hun baasje koppelt voordat ze gechipt zijn.
Met dit nest kon dat want ze werden vrij laat gechipt. Maar soms hoor je ook wel van fokkers dat de pups met 5 weken al gechipt worden en weet niet of je dan al de pups aan mensen toe wilt wijzen.

Voor het toekomstig B nest werk ik met thema en eigen gekozen stamboomnamen.
De roepnaam staat uiteraard iedereen vrij.
Afbeelding

malushoeve
Vaste gebruiker
Cesky fousek
Cairn terrier
Contacteer:

ow wow wat veel reacties al. Leuk. Ik zie al dat iedereen het anders doet, maar natuurlijk wist ik dat al. wij hebben nu 4 mensen op de lijst voor een pup. Tot op heden ook allemaal bekenden van ons maar wel verdeeld over Nederland. Leuk om alle verhalen te lezen. Mocht je jouw verhaal/mening/suggestie willen melden? plaats gerust hoor vind het leuk om te lezen. Neem in ieder geval mee 10 namen voor reu en 10 voor teven had er nu 6 om 6.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Wij verzinnen ze ook zelf. En daar doen we niet zo moeilijk over, meestal moeten we nog namen bedenken als de pups zijn geboren. Het kan bij ons van alles zijn: iets met het land van oorsprong, namen van sterren, cocktails, muziek, gebaseerd op de naam van een (voor)ouder enz.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barnsley »

Ik verwacht hopelijk in maart mijn eerste nestje, maar ik heb een thema voor de stamboomnaamnamen.
Deze heb ik dan ook zelf bedacht en de pupkopers hebben hierin geen inspraak. Een roepnaam bedenken is natuurlijk helemaal aan hun.
Afbeelding
malushoeve
Vaste gebruiker
Cesky fousek
Cairn terrier
Contacteer:

snap het ook zeker van een roepnaam. volgens mij doen de meeste eigenaren dat wel. Waar laat je van af hangen welk thema je gebruikt? gewoon iets wat in je op komt op dat moment, of doe je dat volgens eigen regels?
malushoeve
Vaste gebruiker
Cesky fousek
Cairn terrier
Contacteer:

doet iedereen dat namen pas definitief maken bij de chipper? dus niet als ze geboren zijn? Voor ons het eerste nest ben gewoon benieuwd hoe iedereen dit doet namelijk.
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Als ik al voor alle pups kopers heb na de bevalling mogen ze zelf een naam verzinnen. De rest verzin ik dan zelf. Wel met een vast beginletter, ik ga het alfabet af. Ik probeer toch de mensen rond de 5 a 6 weken duidelijkheid te geven over welke pup voor hun wordt. Dus voor de chipper komt koppel ik dan de namen aan de pups.

Tot die tijd werk ik met "nestnamen". Dat zijn meestal namen die gebaseerd zijn op hun tekening. Duo heeft twee stippels, Blackie is de zwarte en Flits heeft een soort bliksem op zijn rug. In een nestje met allemaal zwartjes zijn meestal de pootjes nog verschillend, dan krijg je Livo - links voor een wit voetje. Of Trits, met 3 witte teentjes. Ik werk niet met bandjes, en dan is het makkelijker om hun namen aan het uiterlijk te plakken.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barnsley »

malushoeve schreef:snap het ook zeker van een roepnaam. volgens mij doen de meeste eigenaren dat wel. Waar laat je van af hangen welk thema je gebruikt? gewoon iets wat in je op komt op dat moment, of doe je dat volgens eigen regels?
Ik heb zelf een thema bedacht, omdat dit mijn eerste nest gaat worden, en het waarschijnlijk hier ook voorlopig bij gaat blijven heb ik heel cliche het 'first' thema.
Ik zal de namen bekend maken als ze zijn goedgekeurd door de raad van beheer, maar dan is nog niet zeker welke pup welke naam krijgt. Ik heb ook een stamboomnaam die ik heel graag wil voor het hondje dat gaat blijven, en welke dat wordt, weet ik dan natuurlijk nog niet.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hier mogen de puppie kopers pas hun keus maken op de dag van weggaan naar hun nieuwe baasejs .
Dus er valt niets te koppelen aan naam en chip , dus laat ook niemand een keus in naam doen.
Die verzin ik zelf wel en vinden ze de stamboomnaam niet leuk dan verzinnen ze zelf maar een roepenaam.

.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Vroeger mochten mensen zelf namen bedenken maar daar was ik op een gegeven moment klaar mee.
Geen leuke namen vaak en toen het inleveren zo vroeg werd ben ik ermee gestopt, we bedenken nu zelf namen.
Pups krijgen hier ook nestnamen. Soms houden mensen die aan als roepnaam, soms doen ze de stambooomnaam, soms niet.
In elk geval houden wij een letter aan, we doen altijd dubbele namen en elk nest heeft een thema in de zin van bv Oudhollandse namen en een Groningse naam, Oudhollands met Drents, bij Fiens pups deden we Spaans (vanwege het ras), en zo hebben we altijd wat anders. Wel mooie namen die ook goed lopen qua ritme en die passen bij de kennelnaam.
Wij houden allebei erg van taal en van mooie, echte namen (dus geen titels van iets), en die bedenken we dus liefst zelf.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malushoeve
Vaste gebruiker
Cesky fousek
Cairn terrier
Contacteer:

thema lijkt mij ook het leukst en geeft volgens mij voor de fokker ook herkenning!!!! bedankt voor jullie input!! top. Al hoor ik nog graag steedseer hoor.Leuk om te lezen!!!
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Voor veel pupkopers maakt die hele stamboomnaam niets uit. Het staat op de stamboom vermeld, maar veel mensen weten niet eens waar die is en wat er op staat. Dus ik zou een thema nemen dat jezelf aanspreekt.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Pets_Passion
Zeer actief
Contacteer:

Ik werkte bij mijn A nest met nummers als naam. De eerste geborene was een, en de tweede twee enzo door.
Dat leek mij handig want dat schept wat afstand, maar dat hielp natuurlijk niets. Je hecht je toch aan die super schattige donderstraaltjes.

Voor mijn B nest verzin ik dus zelf namen en die stamboom naam koppel ik ook meteen aan een pup. Ze krijgen dan in het nest van mij gewoon een roepnaam die daarbij past.
Ik werk wel het alfabet af dus de stamboomnamen van mijn B nestje beginnen met een B. En dan hoop ik een beetje in een thema te kunnen blijven. Als Aismee zo lief is weer een keurig nestje van 5 op de wereld te zetten moet dat lukken.
Als het een voetbalelftal wordt gaat dat wat moeilijker worden vrees ik.
Afbeelding

lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV

Ongelezen bericht door lijn »

Ik heb nog geen nest gefokt, maar ik heb al voor meerdere nesten stamboomnamen klaar liggen :W: Thema nesten. En de eerste twee kunnen sowieso als A-thema en B-thema. Bi het A-thema beginnen de letters wel allemaal met een A. Bij het B-thema niet. De B is de thema naam. Het zijn wel thema's die met de namen van mijn honden te maken hebben. Namen die ik heb bedacht hebben wel een vleugje Frans.

Een fokker binnen ons ras heeft mij gevraagd mee te denken met haar volgende nest. Ze gaat het alfabet af en de ene keer worden het allemaal erg gelijkende namen, andere keer een dubbele naam waar de eerst naar met de goede letter begint. Wel altijd in de taal van oorsprong, dus Frans.

Vedette komt uit het maan-nest en Lutèce uit het Asterix en Obelix nest. Vedette heeft net haar stamboomnaam, dat is Puck, maar heeft wel als betekenis o.a. Ster. Lutèce heeft wel haar stamboomnaam gehouden, omdat het zo lekker bij mijn kennelnaam paste. Ik mocht bij beide honden uit de selectie een naam kiezen de ons aansprak. Dat vond ik erg leuk.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

ellen en de birmanen schreef:ik had afgelopen jaar een "coldplay nestje" met allemaal namen naar titels van platen van coldplay. met 10 dagen wil RvB de namen weten. De puppykopers hebben wel zelf hun roepnaam mogen kiezen.
ellen
Ik denk ook niet dat je dat kunt voorkomen ;-)
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Gos schreef:
ellen en de birmanen schreef:ik had afgelopen jaar een "coldplay nestje" met allemaal namen naar titels van platen van coldplay. met 10 dagen wil RvB de namen weten. De puppykopers hebben wel zelf hun roepnaam mogen kiezen.
ellen
Ik denk ook niet dat je dat kunt voorkomen ;-)
nou, ik ben ooit een fokker tegen gekomen die ook de pups hun roepnaam gaf, daar had je niks in te brengen. gelukkig geen hond daar gekocht.
ellen
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”