Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Shows zeggen wat over temperament, ja of nee?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Sita
Zeer actief

Re: Shows zeggen wat over temperament, ja of nee?

Ongelezen bericht door Sita »

Rowan is zo'n show hond. Die laat zich echt zien, maar ja bij een show zien ze zijn type niet graag. En hij is qua karakter ook niet een standaard golden. Betasten laat hij toe maar dat vindt hij niet echt leuk. En andere reuen moeten niet te dichtbij komen, dan voel ik een vibratie door het lijntje heen. Maakt hem niet geschikt als showhond, maar voor het werk is hij een topper. Ligt dus ook met wat voor doel je fokt.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Marjoleine schreef:
LongFields schreef: Maar echt showy zijn zit naar mijn idee toch echt in de hond zelf. Dat zie je ook wel op shows terug vind ik, zeker in de rasgroepkeuringen. Een kortharige hond die horizontaal gericht is zoals bijvoorbeeld een Kelpie toont gewoon minder dan een langharige hond die danst door de ring zoals uit dezelfde rasgroep de Bearded Collie. Dat wil niet zeggen dat het karakter van de Kelpie niet goed is of dat de eigenaar er wel tegen diens zin zal staan, maar is inherent aan de bouw, functie en het ras van de hond.
Een Laekense toont ook minder showy dan een Tervuerense of Groenendaeler bijvoorbeeld.
Nu haal je volgens mij showy zijn door de war met een showy uiterlijk.

Een goede showhond, qua showtemperament dus, heeft een specifiek charisma nodig. Die haal je er in het nest al uit, dat zijn de honden die zodra ze hun ogen opendoen uitstralen dat zij de leukste zijn. Dat de wereld er nu pas toe doet, want zij zijn er. :cheer: :E: :cheer:

Daarmee wil ik niet zeggen dat dat een vereiste is, maar dit soort honden bestaat. Net als er dit soort mensen zijn, trouwens. Je hebt ze overal en iedereen kan ze zo aanwijzen.
Het uiterlijk is daarbij helemaal niet van belang, ik ken een doodordinaire DSL (langhaar) die dit "je ne sais quoi" heeft en die is echt niet heel showy. Ik ken ook pointers bv die het hebben, en van die ordinaire terriertjes. Ze komen, kijken, gaan rond en je valt ervoor.

En dat heeft te maken met temperament, ja. Dit soort honden heeft een bepaald charisma waardoor ze zo zijn.
Maar zet er een handler naast die er geen zak aan vindt en die hond bakt er niks van, want hij komt niet tot zijn recht, hij krijgt de kans niet zich te tonen.
Alles gaat door het lijntje. Dat is op G&G-wedstrijden zo, op jachtproeven en op shows is dat niet anders.
Weet je Marjoleine, jij wil volgens mij koste wat kost je gelijk hebben, omdat je zo veel ervaring hebt en alles weet van showen omdat je keurmeester bent. En dus insinueer je van alles, hier bij mij en ook elders heb ik dat gezien.
Dat vind ik niet prettig discussiëren want het slaat de boel gelijk dood. Dus ik hou het hierbij, heb mijn mening gegeven en denk dat anderen prima begrijpen wat ik ermee bedoelde.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Sita schreef:Rowan is zo'n show hond. Die laat zich echt zien, maar ja bij een show zien ze zijn type niet graag.
Ja, hij is inderdaad een hond die enorm veel uitstraling heeft en er echt stáát.
Mojo heeft dat ook heel erg. Beetje jammer wat dat betreft dat hij geen rashond met stamboom is... :LOL:

Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Daarom vinden ze elkaar zo leuk! Heren met temperament en uitstraling :I:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Sita schreef:Daarom vinden ze elkaar zo leuk! Heren met temperament en uitstraling :I:
Ja, volgens mij ook. :E:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Kells schreef:
Maeve schreef:
Kells schreef:
Lunatic schreef:Over temperament zegt het helemaal niks volgens mij! Doran barst van het temperament, maar dat zie je in een showring niet terug hoor, puur omdat hij het dodelijk saai vindt!

Over karakter zegt het ook weining en daar word sowieso al niet op gelet, je ziet zat angstige of uitvallende honden die gewoon geplaatst worden omdat ze zogenaamd aan het plaatje voldoen.....
Showen gaat dus om uiterlijk en dan puur om de smaak van de keurmeester!
Helemaal mee eens! Mijn honden tonen zich het beste in het veld en niet in een saaie, warme, volgepakte ruimte waar ze aan een lijntje moeten lopen. Die van mij willen hun neus achterna en rond galopperen in het veld/bos. @Marjoleine; ik heb geen hekel aan shows, maar mijn honden vinden het niks, dus doe ik ze dat ook niet aan.
En hier maak je zelf het punt eigenlijk al :mrgreen: Een saaie, warme, volgepakte ruimte waar ze aan een lijntje moeten lopen. Maar jij hebt er geen hekel aan? :wink: Dat klinkt niet heel geloofwaardig. En als je met die gedachte in de ring staat zal je hond het inderdaad geen hol aan vinden.

En shows niet leuk vinden mag natuurlijk, maar doe er dan niet zo flauw over. Net alsof het een het ander uitsluit. Mijn honden lopen liever in het bos dús vinden ze shows niet leuk. Newsflash: mijn showhonden vinden door het bos rauzen ook leuk! En dat doen ze ook dagelijks. En we trainen ook nog eens in verschillende disciplines. Maar dat maakt niet dat wanneer ik ze eens in de zoveel tijd meeneem naar een show, ze alleen maar smachten naar dat bos of een dummy hoor. Jij als eigenaar misschien wel, maar dan ligt dat dus aan jou. Betekent niet dat jouw hond het niet leuk kan vinden.
Nee, ik heb vaak genoeg shows bezocht zonder honden. Mijn eerste setter heb ik zelfs 3x uitgebracht op de jongehondendag van de ISC. Dat was trouwens niet in zo'n veel te warme en drukke hal. De reden dat ik de jhd bezocht was meer om nestgenoten van mijn hond te ontmoeten. Ik vond het wel leuk, maar mijn hond vond het niet zo. Die rausde gewoon veel liever in het veld rond en dat is iets wat mijn huidige honden ook verwachten na een 2 uur lange autorit. :wink:
Ja, mijn honden lopen inderdaad ook liever in het bos dan in een hal. Maar dat betekent niet dat ze die hal vervelend vinden toch? Ik woon ook liever op de Bahama's, maar hey :mrgreen: Ik vind het alleen zo ongeloofwaardig dat vrijwel iedereen die zelf een aversie tegen showen heeft, ook honden hebben die er stomtoevallig niks aan vinden. En dat ligt dan puur aan de hond. "Zie je wel, we showen niet meer want de hond vindt het óók niet leuk! :pffff: "

Bij alle andere takken van sport weet men wel dat je eigen houding er nogal toe doet, maar bij showen is dit meteen het bewijs dat showen nou eenmaal saai is. Dat is toch bijzonder?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Beetje jammer, Suzanne.
Ik geef weer wat ik zie, meer niet.
Ik zeg dat showy temperament is en jij ook, je zegt dat het in de hond zit.
Het enige wat ik bestrijd is dat het al dan niet indrukwekkende uiterlijk er mee te maken heeft.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Marjoleine schreef:Beetje jammer, Suzanne.
Ik geef weer wat ik zie, meer niet.
Ik zeg dat showy temperament is en jij ook, je zegt dat het in de hond zit.
Het enige wat ik bestrijd is dat het al dan niet indrukwekkende uiterlijk er mee te maken heeft.
Ja, en een ander geeft weer wat hij of zij ziet. Dat dat niet altijd met elkaar hoeft overeen te stemmen lijkt me niet meer dan normaal. Maar je mening verkondigen als de enige waarheid vind ik niet echt plezierig discussiëren.
En dat vind ik dan weer een beetje jammer.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Ja, en een ander geeft weer wat hij of zij ziet. Dat dat niet altijd met elkaar hoeft overeen te stemmen lijkt me niet meer dan normaal. Maar je mening verkondigen als de enige waarheid vind ik niet echt plezierig discussiëren.
En dat vind ik dan weer een beetje jammer.
Ik zeg altijd keurig dat ik dat vind, dat het volgens mij zo is, niet dát het zo is.
Dat heet discussiëren. :19:
En wat mijn ervaring of kwalificaties ermee van doen hebben ontgaat me volledig. Ik zie bepaald niet wat dat ermee te maken heeft.

Afbeelding

Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Elmo vind showen heel erg leuk. Maar showt zich stukken beter bij zijn fokker (of haar zus). In de ring ( en daarbuiten) vind hij veel dingen prima.

Qua gedragstest/werkproef zou ik niet weten voor een dalmatiër
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Elmo/maureen schreef:Elmo vind showen heel erg leuk. Maar showt zich stukken beter bij zijn fokker (of haar zus). In de ring ( en daarbuiten) vind hij veel dingen prima.

Qua gedragstest/werkproef zou ik niet weten voor een dalmatiër
Nee, die bedacht ik me ook al. Tien kilometer braaf draven of zo?
Ik kan dan echt alleen maar sociaal gedrag bedenken hoor.

Afbeelding

Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Postkoets bewaken? :idea:
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Marjoleine schreef:
Madelief schreef:Als dit niet te realiseren is voor gedragsmensen/keurmeesters en hen die ervoor geleerd hebben hoe kan een show dan wel voldoende zeggen beoordeeld door nota bene "leken" ? Dus als het niet kan, is een show per definitie ook nietszeggend en is dit het meest sterke argument waarmee karakter beoordelen op show volstrekt onmogelijk wordt.
Nee, dat was mijn punt niet.

Maar hoe wil je bv een Hava gaan beoordelen op een gedragstest? Wat moet ie dan kunnen?
Op een show is het duidelijk: een vrolijke, vrije hond die ongevraagd kunstjes gaat lopen doen past volledig in wat de standaard zegt. Een hondje dat zich normaal laat aanraken, dat je normaal kan oppakken en goed op zijn handler let omdat hij een gezelschapshond is, een hond die probleemloos zijn bek open laat trekken en vol belangstelling is in wat er om hem heen gebeurt. Hij toont dan al alles wat je wilt in zo'n hondje.

En hoe ga je dat in vredesnaam in een gedragstest doen dan?
Maar het is mijn punt wel. Als dit niet kan op een gedragstestje, dan kan het op show ook niet. Als het op show kan, kun je denk ik ook best een gedragstestje bedenken waarbij je deze gezellige eigenschapjes kunt beoordelen. Misschien is het voor een hava niet nodig, prima. Maar natuurlijk kan het. Of niet dus. Maar dan ook niet op show.

Maar ook die opmerking was puur een reactie op het feit dat jij zegt dat het niet kan, voor honden waarvoor geen werkproeven zijn. We zijn het gewoon oneens hierin, maar dat betekent hoop ik niet dat ik nu voor ieder ras een potentiële test moet gaan bedenken? Ik bedoel dus niet dat het een werkproef moet zijn dus kinderachtige reacties als 10 kilometer draven vind ik persoonlijk wat flauw, als kan het best aardig zijn om fitheid in het ras te testen ihkv oorspronkelijke functie.
Sociaal gedrag kun je toch ook testen?

Nogmaals. Het ging over zoutzakken uitsluiten van de fok. Maar dat wordt genegeerd of veranderd in angst, agressie, terughoudendheid of bescherming. Jammer. Ik discussiëer namelijk ook gewoon, en zeg wat ik vind.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Maeve schreef: Ja, mijn honden lopen inderdaad ook liever in het bos dan in een hal. Maar dat betekent niet dat ze die hal vervelend vinden toch? Ik woon ook liever op de Bahama's, maar hey :mrgreen: Ik vind het alleen zo ongeloofwaardig dat vrijwel iedereen die zelf een aversie tegen showen heeft, ook honden hebben die er stomtoevallig niks aan vinden. En dat ligt dan puur aan de hond. "Zie je wel, we showen niet meer want de hond vindt het óók niet leuk! :pffff: "

Bij alle andere takken van sport weet men wel dat je eigen houding er nogal toe doet, maar bij showen is dit meteen het bewijs dat showen nou eenmaal saai is. Dat is toch bijzonder?
dat kan je natuurlijk ook omdraaien, omdat de hond er niks aan vind, vind de baas/handler er ook niks aan :wink: In mijn geval lag het niet aan mijn aversie, aangezien ik hem niet showde!

Kan iemand me eens uitleggen wat de toegevoegde waarde is van showen, behalve dat je het leuk vind om te doen misschien? Het gaat allemaal om uiterlijk en om smaak en over smaak valt te twisten. Er zijn al zoveel rassen verknald door de doorgeslagen smaak van mensen en keurmeesters :ugh:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Cleva schreef:
Marjoleine schreef: En een angstige hond zou ik daar graag op afgestraft zien.

Ik niet. Ik vind het domweg niet raar dat een hond die 364 dagen per jaar thuis, in het bos of hooguit op de markt is zich een hoedje schrikt van een stinkende, bloedhete sporthal met nog 800 andere honden.
Vooral gevoelige honden die doorgaans prima hun plek gevonden hebben en daar dan ineens elke drie meter iets niet mogen. Dan moet je ineens ergens zomaar blijven staan en dan gaat er een meneer naar je staren.

Dat honden er aan kunnen wennen en het zelfs leuk kunnen gaan vinden is ter meerdere glorie van de soort hond maar daarmee is het nog niet raar als het een keertje niet lukt. En dan kun je die hond echt niet afserveren als een zenuwpatiënt waar vooral nooit mee gefokt moet worden.
Het is een dier in een van de meest kunstmatige mensensituaties denkbaar. Het is passend om daar enige mate van begrip aan de dag te leggen.

Dat het geen goede showhond betreft is duidelijk. Maar het zou ook niet moeten gaan om star quality. Het is een exterieurkeuring waarbij het niet zozeer om mooi of opvallend hoort te gaan maar om het bepalen of het een correct exemplaar voor het ras is.
Daar hoort het zich kunnen handhaven op een show of nog veel meer de kunde van de eigenaar om de hond gerust te stellen niet bij.

Je moet dat ook niet willen. Dan wordt het een missverkiezing.
Showen heeft zijn bestaansrecht in het aankeuren van toekomstige fokhonden. Het is een middel, geen doel op zich.

Ik vind dat het showcircuit zichzelf geweld aan doet met dergelijke dommigheden. Net zoals de allerbeste hond van de show zo goed als nooit BIS wordt als het niet een van de typische showrassen is. Dan zet je jezelf als showwereld echt voor schut. Je holt jezelf uit als het om iets anders dan je oorsprong begint te gaan.
Het showdeel van de kynologie maakt zichzelf te vaak op deze manier belachelijk. Belangrijk gedoe en quasi-helderziendheid staat niemand ooit goed, ook niet bij keurmeesters.

Een show is geen geschikte plek om een karakteranalyse te doen. Je moet je daar dan ook niet over willen uitspreken.
Mijn Cleo was een belachelijk stabiele hond. De kun je gewoon voor de eerste keer op een motorbootje gooien en dan stond ze binnen een minuut op de boeg de koningin uit te hangen. Geen gillende, uitvallende hond die haar de pis lauw maakte maar als ze een keer onzeker was dan ging die kont omlaag en keek ze bescheten. Dat duurde niet, aan het einde van de dag zou ze rondparaderen.

Dapper was wel zo'n show stopper. Die stond overal en altijd met een air. Liep ook graag Naast De Baas en die kun je ook echt oppeppen om fabuleus te lopen. In feite een showhond pur sang maar was in de praktijk alles behalve stabiel.

Eva was ook een showhondje. Die had inderdaad een genetische bepaling van haar oma en crufts-moeder meegekregen om zich te laten zien. Ze vond het heerlijk om bewonderd te worden. Stond als een huis, snapte ook in een mum wat de bedoeling was. Haar zusje was het tegenovergestelde. Die vond het allemaal doodeng en toonde dat ook.

Het zegt gewoon helemaal niets over fokwaarde en een show zou nergens anders over moeten gaan dan fokwaarde.
Amen. :ok:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:
Maeve schreef: Ja, mijn honden lopen inderdaad ook liever in het bos dan in een hal. Maar dat betekent niet dat ze die hal vervelend vinden toch? Ik woon ook liever op de Bahama's, maar hey :mrgreen: Ik vind het alleen zo ongeloofwaardig dat vrijwel iedereen die zelf een aversie tegen showen heeft, ook honden hebben die er stomtoevallig niks aan vinden. En dat ligt dan puur aan de hond. "Zie je wel, we showen niet meer want de hond vindt het óók niet leuk! :pffff: "

dat kan je natuurlijk ook omdraaien, omdat de hond er niks aan vind, vind de baas/handler er ook niks aan :wink: In mijn geval lag het niet aan mijn aversie, aangezien ik hem niet showde!

Kan iemand me eens uitleggen wat de toegevoegde waarde is van showen, behalve dat je het leuk vind om te doen misschien? Het gaat allemaal om uiterlijk en om smaak en over smaak valt te twisten. Er zijn al zoveel rassen verknald door de doorgeslagen smaak van mensen en keurmeesters :ugh:
In een enkel geval zal dat zo zijn, maar mijn ervaring is toch echt dat een hond met een gezonde portie will-to-please en die niet volledig autistisch reageert op vreemden, het showen best leuk vindt omdat het toch samenwerken is met de baas :ok: Mits de baas het leuk maakt dus. Maar dat geldt dus voor elke sport.

Je volgende vraag kan ik ook omdraaien natuurlijk. Wat is de waarde van GG training, behendigheid, jacht, flyball etc? Behalve dat je het leuk vind om te doen? Dat is voldoende he :wink: Om je vraag te beantwoorden: ik vind het showen leuk, maar ook alles er omheen. Al met al is het een gezellige dag waarbij je veel mensen weer eens ziet en spreekt, de keuring zelf is maar een klein onderdeel van die dag maar wel een tak van sport waar uitdaging in zit, net als elke andere hondensport. Daarnaast train ik ook met m'n honden en je gaat mij niet wijsmaken dat het doorslaan in eigenschappen niet voorkomt in bijvoorbeeld de jachtsport. Dat heb ik zelf ook gezien, er vindt minstens zoveel selectie plaats, ook jullie hollen achter kampioenen aan en ego's van mensen spelen mee. En toch blijft de showwereld een kwaad iets en lijkt niemand door te hebben dat er precies hetzelfde gebeurt, ware het niet dat er voor werkhonden op andere eigenschappen geselecteerd wordt. Maar ook daar zien we karakters die zo zijn doorgefokt op werklust dat ze amper te handhaven zijn, honden met veel diploma's op hun naam worden massaal gebruikt voor de fokkerij, er wordt geroddeld en groepjes gevormd en op basis van iemand wel of niet mogen worden beslissingen gemaakt. Het is net zo oppervlakkig als het showen kan zijn, en dat zal in andere takken van sport ook niet anders zijn.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Madelief schreef:Maar het is mijn punt wel. Als dit niet kan op een gedragstestje, dan kan het op show ook niet. Als het op show kan, kun je denk ik ook best een gedragstestje bedenken waarbij je deze gezellige eigenschapjes kunt beoordelen. Misschien is het voor een hava niet nodig, prima. Maar natuurlijk kan het. Of niet dus. Maar dan ook niet op show.
Neenee, als je er een doet, moet je ze allemaal doen, lijkt me. Niet alleen "potentieel gevaarlijk", want een hond is een hond.
Toen zei Cleva dat er een werkproef moest en shows moesten zich er niet mee bemoeien, maar werkproeven zijn er voor heel veel rassen gewoon niet.
Nou, dan een gedragstest. Maar hoe dan, voor dit soort rassen?
Sociaal gedrag kun je toch ook testen?
Nou, geen idee hoe je dat zou moeten doen bij dit soort rassen. Gewoon echt niet.
Nogmaals. Het ging over zoutzakken uitsluiten van de fok. Maar dat wordt genegeerd of veranderd in angst, agressie, terughoudendheid of bescherming. Jammer. Ik discussiëer namelijk ook gewoon, en zeg wat ik vind.
Ehm, nou, het ging over allebei. Mijn fout dat ik dat niet allemaal aan de orde heb gesteld maar wat mij betreft ging het net zo goed over sociaal gedrag als over temperament. en zoutzakken vallen wat mij betreft onder temperament.
Dat is hierboven ook al aan de orde geweest toch?
Ik heb dat nergens veranderd.
Nog even voor de duidelijkheid, het ging hierover:
Nanna schreef:
Marjoleine schreef: Maar dan zeg je impliciet - op berghonden en aanverwanten na dan, want die zijn wel een categorie apart - dat je misschien beter niet zou kunnen fokken met honden die als zoutzakken in de ring staan.
En als jij dat durft te zeggen kom ik wel naast je staan, want dan worden we door heel wat mensen gelyncht. ;)
Haha, ja, maar dat zeg ik niet. :mrgreen:
Er zijn honden die dat hele geshow helemaal niks aan vinden maar zich daarbuiten prima gedragen. Uitstekende jachthonden zijn, bijvoorbeeld.
Ik zou zelf overigens niet fokken met een hond die zich in de ring echt ronduit angstig gedraagt. Maar wel met een hond die in de ring op zijn horloge staat te kijken of ie er al uit kan ;-)
Dat ging over selectie op showtemperament.
En showtemperament heb ik hierboven omschreven als charisma, je ne sais quoi, noem maar op.

Ik heb dus niet gezegd dat je er niet mee moet fokken.
Ik heb wél -indirect- gezegd dat je ruzie op je nek haalt als je daarop zou gaan selecteren.
Nou, dát klopt wel geloof ik.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Het zegt gewoon helemaal niets over fokwaarde en een show zou nergens anders over moeten gaan dan fokwaarde.
Wie heeft het hier in vredesnaam over fokwaarde? :scratch:

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
Marjoleine schreef:
Cleva schreef:Het zegt gewoon helemaal niets over fokwaarde en een show zou nergens anders over moeten gaan dan fokwaarde.
Wie heeft het hier in vredesnaam over fokwaarde? :scratch:
Ik. Ik vind dat dat het bestaansrecht van een show is.
Oh.
Nou, ik niet.
Ik vind showen erg leuk maar met fokken en fokwaarde heeft het wat mij betreft niets te maken.
Echt helemaal niets.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
Marjoleine schreef:
Cleva schreef:
Marjoleine schreef:Wie heeft het hier in vredesnaam over fokwaarde? :scratch:
Ik. Ik vind dat dat het bestaansrecht van een show is.
Oh.
Nou, ik niet.
Ik vind showen erg leuk maar met fokken en fokwaarde heeft het wat mij betreft niets te maken.
Echt helemaal niets.
Dan ben ik het met je eens maar dan moet je de showresultaten als vereniging ook niet meenemen. En dat gebeurt zo goed als altijd wel.
Nee, helemaal eens. Alleen ga ik daar niet over. Het wordt wel steeds vaker afgeschaft hoor, trouwens, en gelukkig maar.
Showen is niet ieders hobby en als je daar staat te chagrijnen omdat je moet, nou ja.
Daar krijg je dus dit soort topics van :engel:

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik vind showtemperament dus wel belangrijk.
Als je je aquarium laat keuren plemp je er ook niet maar een paar guppen in met een stuk sansevieria onder het motto 'Doe het er maar mee'
Als je naar de show gaat is het belangrijk dat je hond zich laat zien. Want hoe je het ook wendt of keert, het blijft een missverkiezing. En de miss van dienst strompelt ook niet naar beneden kijkend over het plankier.
En ik blijf erbij dat een hond die zich vrolijk toont in de ring daarbuiten eigenlijk nooit een angstige schijtbak is.
Ja, eens.

Ik heb een foxenfokker gekend die niks deed met die honden aan training. Was ook lastig want foxen zijn niet per definitie sociale jongens. Dus als die de ring in kwamen hadden ze echt geen cursus ringtraining achter de rug. Ze hadden staan en lopen geleerd, gewoon thuis. Meer niet.
Maar ze stonden er wel, als een huis. Je maakte ze de pis niet lauw. Overal maling aan en je kon er alles mee doen. Door die trimvachten waren ze aan bepotelen gewend natuurlijk, en verder boeide het ze ook niks.
Zo zie ik ze toch echt het liefste.
Want van die held in het veld zie ik op de show niks en dáár wordt ie beoordeeld.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Kells schreef:Nou dat dus! Mijn honden verwachten dat ze heerlijk los mogen gaan na 1 of 2 uur in de auto en niet dat ze na een autorit nog enkele uren aangelijnd in zo'n evenementenhal moeten vertoeven.
Dus jij vindt het sneu dat ze niet los mogen en daarom vinden jullie het allemaal sneu?
Want dat zeg je volgens mij ongeveer.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
Nanna schreef:Ik vind hondenshows altijd puur missverkiezing. Enig praktisch nut heeft het in mijn ogen niet, tenminste niet zoals het nu geregeld is.
Een stel mensen bepalen geheel subjectief want naar eigen smaak wie de mooiste is. En de grote winnaar van de ene maand kan als ZG loser de volgende maand de ring uit.
Ik zie het puur als vermaak.
Nou, daar kan ik in meegaan. En het is ook gewoon heel erg leuk als er geen verdere belangen spelen.

Het praktisch nut is inderdaad nul. Als we dat af kunnen spreken heb ik geen enkel bezwaar.
Maar dan niet ineens een showkampioentje zonder verdere kwalificaties als preferente dekreu in gaan zetten.
Jij haalt dat er aldoor bij hoor.
Laten we afspreken dat je dat niet meer doet tenzij iemand anders het doet, okee?

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Wat zit je weer krengerig te doen.

Je vraagt zelf wat mensen vinden, hoor.
Ja, maar niet naar de link met fokkerij. Die is er niet wat mij betreft.
Dat mogen ze direct afschaffen want de link is er gewoon niet.
En als je als fokker een keurverslag nodig hebt om te bedenken of een hond je aanstaat kun je beter postzeges gaan verzamelen.
Mensen hebben zat eigen mening, dat hoort op dit gebied dan ook.
Dus gewoon niet die fokkerij erbij halen.
Showen is wat mij betreft laten zien wat je gebakken hebt, niet wat je gáát bakken.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Maar vinden jullie dat de showresultaten losstaan van de fokwaarde dan?
Ik kan dat slecht plaatsen in de praktijk, hoor.
Ik kan het prima plaatsen.
Ik heb in al die jaren drie keer een kampioen gebruikt en daarvan speelde er een vals want die werd het terwijl ik hem twee jaar eerder al besteld had. En een andere werd het effe gauw toen de dame al zwanger was.
Het boeit me totaal niet.
Ik heb zelf ogen en een mening ook.

Ik vind showen erg leuk maar met fokken heeft het niks te maken.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
Marjoleine schreef: Showen is wat mij betreft laten zien wat je gebakken hebt, niet wat je gáát bakken.
Ik ben het volledig met je eens maar je kunt toch niet ontkennen dat showresultaten bij veel rassen wel degelijk meetellen?
Nee, dat ontken ik niet. Maar dat kan ik niet helpen toch? Ik bedenk dat niet en er komt gelukkig steeds meer roep om het afschaffen van die eisen.
Ik geef dat niet heel lang meer en dat is maar goed ook.
Showen is een sport op zich, en fokken is wat anders.

Afbeelding

Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Maeve schreef:
Lunatic schreef:

In een enkel geval zal dat zo zijn, maar mijn ervaring is toch echt dat een hond met een gezonde portie will-to-please en die niet volledig autistisch reageert op vreemden, het showen best leuk vindt omdat het toch samenwerken is met de baas :ok: Mits de baas het leuk maakt dus. Maar dat geldt dus voor elke sport.

Je volgende vraag kan ik ook omdraaien natuurlijk. Wat is de waarde van GG training, behendigheid, jacht, flyball etc? Behalve dat je het leuk vind om te doen? Dat is voldoende he :wink: Om je vraag te beantwoorden: ik vind het showen leuk, maar ook alles er omheen. Al met al is het een gezellige dag waarbij je veel mensen weer eens ziet en spreekt, de keuring zelf is maar een klein onderdeel van die dag maar wel een tak van sport waar uitdaging in zit, net als elke andere hondensport. Daarnaast train ik ook met m'n honden en je gaat mij niet wijsmaken dat het doorslaan in eigenschappen niet voorkomt in bijvoorbeeld de jachtsport. Dat heb ik zelf ook gezien, er vindt minstens zoveel selectie plaats, ook jullie hollen achter kampioenen aan en ego's van mensen spelen mee. En toch blijft de showwereld een kwaad iets en lijkt niemand door te hebben dat er precies hetzelfde gebeurt, ware het niet dat er voor werkhonden op andere eigenschappen geselecteerd wordt. Maar ook daar zien we karakters die zo zijn doorgefokt op werklust dat ze amper te handhaven zijn, honden met veel diploma's op hun naam worden massaal gebruikt voor de fokkerij, er wordt geroddeld en groepjes gevormd en op basis van iemand wel of niet mogen worden beslissingen gemaakt. Het is net zo oppervlakkig als het showen kan zijn, en dat zal in andere takken van sport ook niet anders zijn.
Was dat maar waar, showen word veel te belangrijk gemaakt, zonder 2 keer ZG heb je in ons ras iig geen recht op pup bemiddeling....je mag ook je zuurverdiende werktitel niet dragen en dat allemaal omdat een handje vol mensen vinden dat werklabjes er niet goed genoeg uitzien :ugh: dat is wel wat anders als het alleen maar leuk vinden zoals GG of jacht of wat voor sport dan ook, maak van showen ook gewoon een sport, zonder er allerlei voorwaarden aan te hangen!

Vwb de kampioenen volgen, dat zal best gebeuren, ik zie het niet zovaak en ik ken toch heel wat mensen en fokkers in de werkhonden wereld.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:
Maeve schreef:
Lunatic schreef:

Was dat maar waar, showen word veel te belangrijk gemaakt, zonder 2 keer ZG heb je in ons ras iig geen recht op pup bemiddeling....je mag ook je zuurverdiende werktitel niet dragen en dat allemaal omdat een handje vol mensen vinden dat werklabjes er niet goed genoeg uitzien :ugh: dat is wel wat anders als het alleen maar leuk vinden zoals GG of jacht of wat voor sport dan ook, maak van showen ook gewoon een sport, zonder er allerlei voorwaarden aan te hangen!

Vwb de kampioenen volgen, dat zal best gebeuren, ik zie het niet zovaak en ik ken toch heel wat mensen en fokkers in de werkhonden wereld.
Zie hierboven..die show-eis ligt al aardig onder vuur. Onze RV stimuleert trouwens ook het behalen van werkresultaten, dus een hond met een werktitel (welke vorm van sport dan ook) hoeft minder showresultaten te behalen. Gewoonlijk is de eis 3 x ZG (dat prima te behalen moet zijn voor een beetje rastypische hond), of dus 2 x ZG en een werkcertificaat.

Wat bedoel je met de werktitel niet mogen dragen? Daar ga je toch zelf over? Het showen is zo belangrijk als jij dat zelf maakt. Voor mij is het puur hobby, ik vermeld pupkopers wel eens dat Nilo Duits kampioen is en dat ook op de stamboom van de pups wordt vermeld. De reactie is meestal zoiets als "oh, geinig" :mrgreen: En meer is het ook niet. Maar zo is het met jacht precies zo. Ik ken voorjagers die met vrijwel alle honden toch minimaal een B diploma kunnen halen, en mensen die gewoon niet het beste uit er hond weten te halen, terwijl de aanleg er bij de hond misschien wel is. Een werktitel zegt mij dus ook niet alles, wel of men er actief mee bezig is of niet. Maar recreatief trainen kan net zo zinvol zijn als nimrod als hoofddoel hebben.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Kells schreef:
Marjoleine schreef:
Kells schreef:Nou dat dus! Mijn honden verwachten dat ze heerlijk los mogen gaan na 1 of 2 uur in de auto en niet dat ze na een autorit nog enkele uren aangelijnd in zo'n evenementenhal moeten vertoeven.
Dus jij vindt het sneu dat ze niet los mogen en daarom vinden jullie het allemaal sneu?
Want dat zeg je volgens mij ongeveer.
Ik zeg dat ik het sneu vind voor mijn honden. Er zullen zat honden zijn die het wel gezellig vinden op zo'n tentoonstelling. Bijvoorbeeld de categorie honden die altijd aan de lijn lopen en niet verder komen dan een poep en piesronde van 20 minuten.
Nou nou..mijn honden lopen dagelijks minimaal een uur in het bos, trainen minimaal eens per week én lopen af en toe een show. Dan ben jij dus in de veronderstelling dat zij sneu zijn in een showhal, omdat ze de bossen ook kennen? :vaag: Mijn honden anticiperen niet op een lange boswandeling tot ze merken dat we bijvoorbeeld een zandpad oprijden, dus die teleurstelling is totaal afwezig als we aankomen bij de showhallen. En het showen zijn ze van jongs af aan gewend dus hebben ze geen last van de drukte die dag. Je zal het niet geloven maar ze genieten best van de aandacht die ze daar krijgen, en het showen is voor hun een oefening net als een onderdeel in de GG dat zou kunnen zijn. Of zijn die honden ook sneu omdat ze onder appél op een trainingsveld staan terwijl ze ook in het bos kunnen lopen?
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Maeve schreef: Zie hierboven..die show-eis ligt al aardig onder vuur. Onze RV stimuleert trouwens ook het behalen van werkresultaten, dus een hond met een werktitel (welke vorm van sport dan ook) hoeft minder showresultaten te behalen. Gewoonlijk is de eis 3 x ZG (dat prima te behalen moet zijn voor een beetje rastypische hond), of dus 2 x ZG en een werkcertificaat.

Wat bedoel je met de werktitel niet mogen dragen? Daar ga je toch zelf over? Het showen is zo belangrijk als jij dat zelf maakt. Voor mij is het puur hobby, ik vermeld pupkopers wel eens dat Nilo Duits kampioen is en dat ook op de stamboom van de pups wordt vermeld. De reactie is meestal zoiets als "oh, geinig" :mrgreen: En meer is het ook niet. Maar zo is het met jacht precies zo. Ik ken voorjagers die met vrijwel alle honden toch minimaal een B diploma kunnen halen, en mensen die gewoon niet het beste uit er hond weten te halen, terwijl de aanleg er bij de hond misschien wel is. Een werktitel zegt mij dus ook niet alles, wel of men er actief mee bezig is of niet. Maar recreatief trainen kan net zo zinvol zijn als nimrod als hoofddoel hebben.
Een beetje rastypische hond, tja dat ligt er dus aan hoe ze de rasstandaard aangepast en verpest hebben :hmmm: 99% van de werklijn labjes mag z'n handen dicht knijpen met een G!
Met een werktitel bedoel ik een field trail kampioen, daar gaat héél veel tijd en training inzitten en is voor weinig honden weggelegd, dat is iets andere koek dan een B diploma of zelfs een nimrod!
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”