Dat B diploma was een voorbeeld, dat begreep je wel toch? Mijn punt is dat werkresultaten ook subjectief zijn, want niet iedereen kan het beste uit zijn hond halen. Dus zegt een titel niet alleen iets over de hond, maar ook de eigenaar.Lunatic schreef:Een beetje rastypische hond, tja dat ligt er dus aan hoe ze de rasstandaard aangepast en verpest hebbenMaeve schreef: Zie hierboven..die show-eis ligt al aardig onder vuur. Onze RV stimuleert trouwens ook het behalen van werkresultaten, dus een hond met een werktitel (welke vorm van sport dan ook) hoeft minder showresultaten te behalen. Gewoonlijk is de eis 3 x ZG (dat prima te behalen moet zijn voor een beetje rastypische hond), of dus 2 x ZG en een werkcertificaat.
Wat bedoel je met de werktitel niet mogen dragen? Daar ga je toch zelf over? Het showen is zo belangrijk als jij dat zelf maakt. Voor mij is het puur hobby, ik vermeld pupkopers wel eens dat Nilo Duits kampioen is en dat ook op de stamboom van de pups wordt vermeld. De reactie is meestal zoiets als "oh, geinig"En meer is het ook niet. Maar zo is het met jacht precies zo. Ik ken voorjagers die met vrijwel alle honden toch minimaal een B diploma kunnen halen, en mensen die gewoon niet het beste uit er hond weten te halen, terwijl de aanleg er bij de hond misschien wel is. Een werktitel zegt mij dus ook niet alles, wel of men er actief mee bezig is of niet. Maar recreatief trainen kan net zo zinvol zijn als nimrod als hoofddoel hebben.
99% van de werklijn labjes mag z'n handen dicht knijpen met een G!
Met een werktitel bedoel ik een field trail kampioen, daar gaat héél veel tijd en training inzitten en is voor weinig honden weggelegd, dat is iets andere koek dan een B diploma of zelfs een nimrod!
Over dat exterieur van de Lab kunnen we nog eeuwen discussiëren vrees ik. Ik ken de Labrador niet anders dan een hond met gemiddelde tot sterke substantie, dat had namelijk een functie op dat eiland waar ze ooit zijn ontstaan. En dan voldoen de meeste werklijn Labjes niet aan die standaard inderdaad. Is ook niet zo gek, want hoeveel fokkers van die werkhonden selecteren nou op uiterlijk? Niemand, want dat is maar oppervlakkig