Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Shows zeggen wat over temperament, ja of nee?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Shows zeggen wat over temperament, ja of nee?

Ongelezen bericht door Maeve »

Lunatic schreef:
Maeve schreef: Zie hierboven..die show-eis ligt al aardig onder vuur. Onze RV stimuleert trouwens ook het behalen van werkresultaten, dus een hond met een werktitel (welke vorm van sport dan ook) hoeft minder showresultaten te behalen. Gewoonlijk is de eis 3 x ZG (dat prima te behalen moet zijn voor een beetje rastypische hond), of dus 2 x ZG en een werkcertificaat.

Wat bedoel je met de werktitel niet mogen dragen? Daar ga je toch zelf over? Het showen is zo belangrijk als jij dat zelf maakt. Voor mij is het puur hobby, ik vermeld pupkopers wel eens dat Nilo Duits kampioen is en dat ook op de stamboom van de pups wordt vermeld. De reactie is meestal zoiets als "oh, geinig" :mrgreen: En meer is het ook niet. Maar zo is het met jacht precies zo. Ik ken voorjagers die met vrijwel alle honden toch minimaal een B diploma kunnen halen, en mensen die gewoon niet het beste uit er hond weten te halen, terwijl de aanleg er bij de hond misschien wel is. Een werktitel zegt mij dus ook niet alles, wel of men er actief mee bezig is of niet. Maar recreatief trainen kan net zo zinvol zijn als nimrod als hoofddoel hebben.
Een beetje rastypische hond, tja dat ligt er dus aan hoe ze de rasstandaard aangepast en verpest hebben :hmmm: 99% van de werklijn labjes mag z'n handen dicht knijpen met een G!
Met een werktitel bedoel ik een field trail kampioen, daar gaat héél veel tijd en training inzitten en is voor weinig honden weggelegd, dat is iets andere koek dan een B diploma of zelfs een nimrod!
Dat B diploma was een voorbeeld, dat begreep je wel toch? Mijn punt is dat werkresultaten ook subjectief zijn, want niet iedereen kan het beste uit zijn hond halen. Dus zegt een titel niet alleen iets over de hond, maar ook de eigenaar.

Over dat exterieur van de Lab kunnen we nog eeuwen discussiëren vrees ik. Ik ken de Labrador niet anders dan een hond met gemiddelde tot sterke substantie, dat had namelijk een functie op dat eiland waar ze ooit zijn ontstaan. En dan voldoen de meeste werklijn Labjes niet aan die standaard inderdaad. Is ook niet zo gek, want hoeveel fokkers van die werkhonden selecteren nou op uiterlijk? Niemand, want dat is maar oppervlakkig :19: Prima, maar dan ook niet miepen over showresultaten dus. Die titel is wel kom overigens, dat je daarvoor een showresultaat nodig hebt, dat ben ik het met je eens. Maar dat zal besloten zijn vanuit de Raad én de Orweja gok ik?
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Grappig dat je dat zegt!

Afbeelding
Work and Show: Can you tell the difference?

Another brilliant painting by British artist Maud Earl of two early labradors:
FTCH Peter of Whitmore and Champion Type of Whitmore, owned by Thomas W Twyford. Peter was born in 1911, bred by D McVicar and sired by FTCH Peter of Faskally, one of the greatest field trial labradors of all time. After winning two Open Stakes Peter of Whitmore qualified for the 1913 IGL Championship where he won a Certificate of Merit.

Type was born in 1909, bred by J Proudlock and sired by Ch Brayston Swift. He was one of Mr Twyford's most successful dogs on the show bench, winning 15 CC's including two at Crufts.

Zoek de verschillen tussen die 2 en zoek de verschillen tussen deze honden en de tegenwoordige showlijn labrarors :U:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Wat is het nu, een hond die goed showd omdat hij goed gefokt is of omdat de baas het leuk vind.? Is een pup die HELLO hier ben ik uitstraald en altijd met zijn schreeuwbek zich op de voorgrond treed ook wel altijd uitelijk de beste.?
Dat kleine stukje uit het leven van een hond wat show heet kun je niet als bepalend voor een karakter zien. Honden zijn net zo divers en het zegt iets maar wil er ook geen kapstok van maken waar je alles aan op kunt hangen.
Net zo goed als een hond goed in de jacht is zegt dat niet alles.

Maar als je komt om te showen en je word beoordeeld op je uiterlijk dan hoord bij dat mooie uiterlijk ook een passende houding om het goed te beoordelen.
Ga je naar een karaktertest heeft dat uiterlijk er weer niets mee te maken .
Zegt het wat over de fokwaarden van de hond.?
Ja iets maar ook weer niets.
Het is niet allemaal exacte wetenschap .

En wat is mooi .? Kijk eens hoeveel verschillende uitslagen en dus meningen er zijn onder keurmeesters en fokkers. En van al die kenners langs de lijn.
Hoeveel verschillen binnen een ras aan typetjes waarvan iedereen denkt de echte standaard in huis te hebben lopen en fokken.
Aan werk en showtypetjes binnen rassen die ook weer heel erg verschillen per land.

Het is ook allemaal een fragment opname en beoordeling en persoonlijke keuze van 1 iemand de keurmeester . En we vergeten vaak dat honden ook slechte en goede dagen hebben en de kop er wel eens niet naar kan staan net zoals bij ons.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lunatic schreef:Zoek de verschillen tussen die 2 en zoek de verschillen tussen deze honden en de tegenwoordige showlijn labrarors :U:
Maar daar ging het toch helemaal niet over? Het ging over showen en temperament.
Overigens heeft die drift om werkkampioen te worden net zo goed invloed op het uiterlijk natuurlijk. En ze zijn daar minstens zo fanatiek om kampioen te worden en dat soort wedstrijden heeft ook veel invloed op het temperament.
Ik heb ooit eens een dubbelinterview gedaan, een werklabfokker en een showfokker, en die deden bepaald niet voor elkaar onder in het titels jagen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:Wat is het nu, een hond die goed showd omdat hij goed gefokt is of omdat de baas het leuk vind.? Is een pup die HELLO hier ben ik uitstraald en altijd met zijn schreeuwbek zich op de voorgrond treed ook wel altijd uitelijk de beste.?
Nee, waarschijnlijk niet.
Een uitslag is per definitie subjectief maar ik denk dat het charisma van de hond veel invloed heeft. Showtemperament, if you will.
Dat kleine stukje uit het leven van een hond wat show heet kun je niet als bepalend voor een karakter zien. Honden zijn net zo divers en het zegt iets maar wil er ook geen kapstok van maken waar je alles aan op kunt hangen.
Natuurlijk, maar het zegt wel iets. Het zegt in elk geval dat de hond zelfzeker is. En dat is deel van een showhond voor mij.
Maar als je komt om te showen en je word beoordeeld op je uiterlijk dan hoord bij dat mooie uiterlijk ook een passende houding om het goed te beoordelen.
Precies.
En het gaat dan ook alleen om showen. Want de link met fokken is wat mij betreft onzinnig.

Ik denk ook dat titels voor kopers absoluut niet van belang zijn. Ik heb genoeg honden met titels, mensen vragen er nóóit naar. En terecht, want ik vind het leuk maar met de fokkwaliteit heeft het niets te maken.
Het zegt iets over wat ik doe met mijn hond, meer niet.

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Marjoleine schreef:
bouvierpoedel schreef:Wat is het nu, een hond die goed showd omdat hij goed gefokt is of omdat de baas het leuk vind.? Is een pup die HELLO hier ben ik uitstraald en altijd met zijn schreeuwbek zich op de voorgrond treed ook wel altijd uitelijk de beste.?
Nee, waarschijnlijk niet.
Een uitslag is per definitie subjectief maar ik denk dat het charisma van de hond veel invloed heeft. Showtemperament, if you will.
Natuurlijk, maar het zegt wel iets. Het zegt in elk geval dat de hond zelfzeker is. En dat is deel van een showhond voor mij.
Precies.
En het gaat dan ook alleen om showen. Want de link met fokken is wat mij betreft onzinnig.

Ik denk ook dat titels voor kopers absoluut niet van belang zijn. Ik heb genoeg honden met titels, mensen vragen er nóóit naar. En terecht, want ik vind het leuk maar met de fokkwaliteit heeft het niets te maken.
Het zegt iets over wat ik doe met mijn hond, meer niet.
Blijkbaar wel want je haalde de honden eruit die dat showy over zich hadden en die dus voor jou een goede showhond maakte , en wat je aanhoud daar fok je mee.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Cleva schreef:
Nanna schreef: Als je naar de show gaat is het belangrijk dat je hond zich laat zien. Want hoe je het ook wendt of keert, het blijft een missverkiezing.
Als je het een missverkiezing vind ben ik het met je eens.
Ik vind dat niet maar ik snap jouw denkwijze wel.

Ik vind hoekingen, lengtes, vachtkwaliteit en oorstand belangrijk. Niet of een hond opgeleid is in het vakkundig poseren.
Een goede keurmeester haalt dat er ook wel uit en geeft een passende kwalificatie. Maar als het om de plaatsingen gaat scoren de honden die zich wel tonen beter.

Wat betreft de beoordeling van karakter denk ik dat je op shows vooral bepaalde extremen er wel uit haalt. Een hond met adel toont dat. Een onzekere hond laat dat zien. Agressie ook. En ik vind dat angst en agressie veel vaker afgerekend mogen worden. Dat lijkt mij voor geen enkel ras gewenst.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:Blijkbaar wel want je haalde de honden eruit die dat showy over zich hadden en die dus voor jou een goede showhond maakte , en wat je aanhoud daar fok je mee.
Nee, ik houd de honden die mij qua karakter het beste liggen.
En nee, een hond met fouten in de bouw zal in niet snel gebruiken, maar ik kijk niet naar showy gedrag. Ik kijk naar wat mij aanspreekt, naar wat sound in elkaar zit en naar wat in de groep past. Dat is stabiliteit, maar niet per se showy gedrag.
Dat ik ze in het nest herken betekent niet dat ik die ook aanhoud hoor. Ik show ook niet met alle honden die ik heb.

Afbeelding

Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Marjoleine schreef:
Cleva schreef:Wat zit je weer krengerig te doen.

Je vraagt zelf wat mensen vinden, hoor.
Ja, maar niet naar de link met fokkerij. Die is er niet wat mij betreft.
Dat mogen ze direct afschaffen want de link is er gewoon niet.
En als je als fokker een keurverslag nodig hebt om te bedenken of een hond je aanstaat kun je beter postzeges gaan verzamelen.
Mensen hebben zat eigen mening, dat hoort op dit gebied dan ook.
Dus gewoon niet die fokkerij erbij halen.
Showen is wat mij betreft laten zien wat je gebakken hebt, niet wat je gáát bakken.
Nou, fijn. Dus toch.
Nanna schreef:Laat ik het zo zeggen:als je showt met een hond is een showtemperament belangrijk. Als hij erbij staat als een zak hooi, de buurman aan wil vallen of pissend van angst door de ring getrokken moet worden, kun je net zo goed thuisblijven.
Ik neem tenminste aan dat je naar de show gaat om een kans te maken..

Het koppelen van showresultaten aan fokwaarde vind ik weer een slechte zaak. Laat die show maar gewoon voor wat het is: een puur voor de gezelligheid georganiseerde missverkiezing en verder helemaal naks.
En dat ben ik dus helemaal met je eens hoor. Ik ging voor de inderdaad al eerder aangehaalde benodigde showresultaten om te mogen fokken maar zeker ook voor de lol, omdat ik nieuwsgierig was. In de eerste 4 shows meteen jeugdkampioen en 3 CACs plus een reserve op zak. Maar toegegeven, ze was toen nog geen zoutzak en vind het heel geinig allemaal, was super vrolijk. Niet perfect uitgebracht qua staan, want dat had ik haar niet geleerd, maar ze liep goed en was braaf en vrolijk en vriendelijk. Showy zou ik het niet noemen, daarvoor was mijn uitbrengen te amateuristisch.

Ik ben teruggekomen voor dat laatste reservepuntje. Ja zeker, dat wilde ik heel graag. En dat heeft ze ook gehaald. Ook al staat ze verveeld te suffen in de ring. Het is namelijk geen onknap ding en vooral goed gebouwd. En natuurlijk staat ze niet als zoutzak als ze voor de keurmeesters tafel staat. Ze staat dan gewoon braaf en alert (alleen meestal niet zo lang stil). Maar ook niet met Danootje powerrrrrr, en ze zweeft niet showy door de ring maar draaft gewoon haar herdershondengangetje. Er zijn honden met veel meer présence in de ring en dát was wat ik bedoelde met niet showy.

Ik was blij dat we klaar waren en we zijn nooit meer naar show geweest. En het zal best aan mij liggen omdat ik echt geen goede uitbrenger ben en haar nooit goed heb geleerd om mooi te staan, maar wat ben ik blij dat mijn wel degelijk temperamentvolle vrolijke altijd in goed humeur zijnde zoutzakje twee heerlijke nesten heeft gegeven. Showen vindt ze saai. Ze is niet dom. Als jonge hond vond ze het leuk maar ze weet al láng dat er verder niks gebeurt anders dan heel veel wachten en 3 minuten voor die tafel. En dat is boring. Ik begrijp dat best hoor. Werkhond hè... :pffff:

Ik vind nog steeds dat de discussie hier wankelt van ene naar andere kant. Niet fokken met show zoutzakken, maar fokwaarde op show bepalen is onzin. Gedrag kun je niet testen voor kleintjes, maar je kunt dat prima beoordelen op show hoor, karakter op show moet meegenomen worden! Maar nee, show staat volledig los van fokken. Oh, maar zoutzak zegt wel wat over temperament. dit zijn maar losse zinnen uit veel context gerukt, daarvan ben ik mij bewust. Ook heel veel dingen worden gezegd die zeker zinvol zijn.

Mijn punt is: Mijn zoutzak had je op basis daarvan niet op temperament kunnen beoordelen. En nee, óók niet op show-temperament. Want zoals werd gezegd (door Marjoleine): Een hondje dat "showy" wordt geboren is niets in handen van iemand die er niks aan vindt. Dan kan die zich niet laten zien. Kortom....wat kun je beoordelen? Die keer. Op die show. Voor die keurmeesterstafel.
En verder niet.

En ruzie? Beetje makkelijk Marjoleine. Als jij wilt doen overkomen of ik op de pik getrapt ben prima. Dat is dan maar zo.
Want je bent er nog steeds niet inhoudelijk op teruggekomen anders dan met het erbij halen van andere dingen of zijdelingse opmerkingen. En daarbij wilde ik het maar bij laten. Zonde van mijn tijd.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Madelief schreef:Want je bent er nog steeds niet inhoudelijk op teruggekomen anders dan met het erbij halen van andere dingen of zijdelingse opmerkingen. En daarbij wilde ik het maar bij laten. Zonde van mijn tijd.
Ik wil dan toch even kwijt dat ik nooit heb gezegd dat fokken en showen met elkaar te maken heeft.
Dat heeft het voor mij niet.
Het is een sport, en daar zijn regels en een hond die zich niet presenteert reken je daar op af.
De link met de fokkerij is voor mij volkomen onbelangrijk, maar dat heb ik blijkbaar niet meteen duidelijk genoeg aangegeven. Dat zal dan komen omdat ik die link niet zie. Voor mij is die link er niet.

Ik vind nog steeds dat je een hond moet afrekenen op temperament, en ja, dat kan aan de handler liggen.
En ik weet best dat veel rassen showresultaten vragen, maar essentieel voor de fokkerij vind IK dat niet.
Ik heb nooit als zodanig gezegd dat je dan moet uitsluiten, ik heb alleen gevraagd of Nanna die mening was toegedaan.

De titel van dit topic is heel duidelijk: shows zeggen iets over temperament, ja of nee.
Daar haalt iedereen fokken bij, maar dat was niet waar het over ging of gaat. Het gaat over showen.
Net zoals je een hond kan selecteren voor ander werk kan dat ook voor showen.
Of iemand dat doet moet ie zelf weten en dat gaat vast ten koste van andere dingen. Selectie op het ene gaat altijd ten koste van iets anders.
Maar dat was de issue niet, het ging om de vraag of het iets zegt over het temperament van die hond.
En of de handler daar dan veel invloed op heeft. En ik zeg nog steeds ja op allebei.

edit: waarom zou ik willen doen voorkomen of jij op je pik getrapt bent? Waar haal je dat nou weer vandaan? Dat is onzin. Dat heb ik nergens gedaan en ik heb dat ook nooit gedacht.

Afbeelding

Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

lieke schreef:Leuke discussie.
Vooropgesteld dat ik vind dat de 100-jarige showtraditie voor veel rassen een heel slechte zaak is geweest omdat het exterieur door de jaren heen steeds extremer is geworden omdat er zo de nadruk op werd gelegd, denk ik dat rastypische eigenschappen wel degelijk mee moeten worden genomen in de beoordeling.

Dat betekent in mijn ogen dat een angstige mechelaar of een agressieve malthezer direct een diskwalificatie moeten krijgen. Als een zoutzak staan en/of verveeld zijn is geen critterium, maar de tendens die ik de laatste 10 jaar zie bij mijn ras vind ik zeer, zeer kwalijk: de collie hoort een actieve, sportieve werkhond te zijn zonder een spoor van agressie of agressiviteit (iets wat zelfs expliciet in de rasstandaard wordt genoemd) en als ik dan het gros buikschuivend van angst door de ring zie gaan, kan ik wel huilen. :ugh:
Allemaal onder het motto: 'tja, ze vinden vreemde vloeren eng.'
De meesten worden overigens door ervaren handlers/fokkers geshowd, dus het ligt zeker niet aan onervaren of onkundige handlers. Dat vind ik dus een diskwalificatie waard.

Een kaukaas, fila of rottweiler die zijn tanden laat zien tegen een te dicht bij komende andere hond, vind ik bij het ras horen (moet uiteraard wel goed op worden gelet) maar een golden of een labrador die hetzelfde doet, mag van mij de ring uit gestuurd worden.

Maar goed, wat mij betreft mag het hele showgebeuren zoals dat nu georganiseerd is wel op de schop. Ik zou veel liever allround aankeuringen willen zien waarbij het hele plaatje wordt meegenomen: gezondheid, gedrag, karakter en op de laatste plaats het exterieur.
En dan beoordeeld door een panel bestaande uit raskenners, dierenarts, gedragsdeskundige en evt. een fokker. En bij werkrassen nog een instructeur erbij.
Geen lintje of beker, bob, bis of andere onzin maar een kwalificatie op fokaanwinst o.i.d.
O ja, laten we gelijk de stamboomeis voor inschrijving vervallen.
:mrgreen:
Ik zeg: Lieke voor (kynologisch) president!

En voor de rest vatten jullie het allemaal veel te persoonlijk op. Doe's lief spelen allemaal :hmmm:
En Mar, in theorie heeft showen misschien niks met fokken te maken, maar in de praktijk wel degelijk. Veel te veel als je het mij vraagt. Dat weet jij ook best.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Marjoleine schreef:
Madelief schreef:Want je bent er nog steeds niet inhoudelijk op teruggekomen anders dan met het erbij halen van andere dingen of zijdelingse opmerkingen. En daarbij wilde ik het maar bij laten. Zonde van mijn tijd.
Ik wil dan toch even kwijt dat ik nooit heb gezegd dat fokken en showen met elkaar te maken heeft.
Dat heeft het voor mij niet.
Het is een sport, en daar zijn regels en een hond die zich niet presenteert reken je daar op af.
De link met de fokkerij is voor mij volkomen onbelangrijk, maar dat heb ik blijkbaar niet meteen duidelijk genoeg aangegeven. Dat zal dan komen omdat ik die link niet zie. Voor mij is die link er niet.

Ik vind nog steeds dat je een hond moet afrekenen op temperament, en ja, dat kan aan de handler liggen.
En ik weet best dat veel rassen showresultaten vragen, maar essentieel voor de fokkerij vind IK dat niet.
Ik heb nooit als zodanig gezegd dat je dan moet uitsluiten, ik heb alleen gevraagd of Nanna die mening was toegedaan.

De titel van dit topic is heel duidelijk: shows zeggen iets over temperament, ja of nee.
Daar haalt iedereen fokken bij, maar dat was niet waar het over ging of gaat. Het gaat over showen.
Net zoals je een hond kan selecteren voor ander werk kan dat ook voor showen.
Of iemand dat doet moet ie zelf weten en dat gaat vast ten koste van andere dingen. Selectie op het ene gaat altijd ten koste van iets anders.
Maar dat was de issue niet, het ging om de vraag of het iets zegt over het temperament van die hond.
En of de handler daar dan veel invloed op heeft. En ik zeg nog steeds ja op allebei.
Dank je wel Marjoleine, zo is het een reactie op wat eerder gezegd werd. En ik ben het verder met je eens. Als mijn hond alleen maar braaf staat te zijn en een ander heeft misschien meer fouten maar de X factor ...dan wint die ander. Op een show is dat terecht. Dat fokken erbij werd gehaald komt inderdaad doordat je dat opperde en aan Nanna vroeg (en je zou achter haar gaan staan). Dáár reageerde ik namelijk op. En dus was het voor mij per definitie in deze discussie gekoppeld aan fokken. Misschien niet voor anderen, maar wel voor mij.

Maar nu begrijpen we elkaar weer. En de verdere show-discussie houd ik me buiten, ik zou er nooit op selecteren. In mijn ras wordt helaas te weinig op show gelet op karakter, want hoe jammer ook....de winnaars worden wel degelijk het meest gebruikt. En dan heb ik het jammer genoeg niet over zoutzakken, maar vol spanning staande dubbel gehandelde goed getrainde angsthazen . Práchtige hoekingen (je kunt zo wegstuiven) , droom van een J staart, gangwerk alsof ze achterna gezeten worden. Wow!

(ook gegeneraliseerd uiteraard en gelukkig voornamelijk buiten NL)
Laatst gewijzigd door Madelief op 05 feb 2015 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Voor jou heeft het er niet mee van doen misschien maar voor 99% echter wel al is het alleen maar voor de verkoop van pups.
Zet de pups van een op show "bekende" fokker neer naast een nest van iemand die geen show loopt. Als je er niets bij verteld dan heb je een neutrale keus. Zet de 2 nesten apart en bordjes erbij welk nest van wie is dan zal je zien dat de naamsbekendheid meer doet dan het uiterlijk van de pups. Mensen gaan twijfelen want pietje heeft wel 80 showsgelopen en allemaal kampioenen dus dat moet goed zijn. Shows zijn niet losmakend van fokken. Daarnaast fokt men naar de ogen van de keurmeesters, zo niet dan hoef je niet op show te komen en je houd geld over :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Marjoleine schreef:
Lunatic schreef:Zoek de verschillen tussen die 2 en zoek de verschillen tussen deze honden en de tegenwoordige showlijn labrarors :U:
Maar daar ging het toch helemaal niet over? Het ging over showen en temperament.
Overigens heeft die drift om werkkampioen te worden net zo goed invloed op het uiterlijk natuurlijk. En ze zijn daar minstens zo fanatiek om kampioen te worden en dat soort wedstrijden heeft ook veel invloed op het temperament.
Ik heb ooit eens een dubbelinterview gedaan, een werklabfokker en een showfokker, en die deden bepaald niet voor elkaar onder in het titels jagen.
Het gaat over showen in het algemeen en de fokwaarde is daar nou eenmaal een groot onderdeel van, of jij dat nou vindt of niet, het is gewoon een feit!
Het is hier nou niet echt vreemd om in een discussie een zijstraat in te gaan namelijk en zolang er perfect gebouwde honden worden afgeserveerd omdat ze "te mager" zijn volgens keurmeesters die een rasstandaard aanhouden die in de jaren veranderd is, vind ik dat kwalijk! Vandaar dat ik liet zien joe de show en werklab er vroeger uitzagen, niks geen tanks en bijzettafeltjes!

Wat het uiterlijk met werkkampioen worden te maken heeft ontgaat me totaal trouwens :scratch: dat je daar temerament/passie voor nodig heb, ja dat klopt, maar passie om te werken is toch van een heel andere orde dan passie om je te laten zien.

Dat de werklabfokker ook een prijzenjager is zou kunnen, het nadeel is dat de laatste paar jaar de "werklijnfokkers" die volgens hun dual purpose honden fokken met bosjes uit de grond gekomen zijn, iedere hond die een knjv b diploma heeft gehaald is ineens een werkhond :ugh: en ja die staan elk weekend op een proef om de bekers binnen te harken, dat dat weer weinig met werken te maken heeft is weer een compleet andere discussie!

Ik heb niks tegen showen, zolang het maar gewoon als sport gezien word, net als GG, flyball of wat dan ook, maar dat is niet het geval en daar storen veel mensen zich aan, ik dus ook!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Miranda schreef:En Mar, in theorie heeft showen misschien niks met fokken te maken, maar in de praktijk wel degelijk. Veel te veel als je het mij vraagt. Dat weet jij ook best.
De kwalificaties als fokeis liggen steeds meer onder vuur.
Beetje op blijven letten, dat is echt zo.
En heus, kopers vragen daar niet naar. Gewoon niet.
Madelief schreef:In mijn ras wordt helaas te weinig op show gelet op karakter, want hoe jammer ook....de winnaars worden wel degelijk het meest gebruikt. En dan heb ik het jammer genoeg niet over zoutzakken, maar vol spanning staande dubbel gehandelde goed getrainde angsthazen . Práchtige hoekingen (je kunt zo wegstuiven) , droom van een J staart, gangwerk alsof ze achterna gezeten worden. Wow!

(ook gegeneraliseerd uiteraard en gelukkig voornamelijk buiten NL)
Dat verbaast me want de aanlegtesten zijn toch een eis? Daar komen dat soort honden niet door, lijkt me. Of verschilt dat per land?

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:Voor jou heeft het er niet mee van doen misschien maar voor 99% echter wel al is het alleen maar voor de verkoop van pups.
Waarom merk ik daar dan nooit iets van?
Volgens de regels gefokt vinden mensen al prima en ze vragen niet eens wat die regels zijn. Wat ik dan weer fout vind, maar okee.
Op een show zelf zie je misschien die verschillen maar mensen komen zelden op shows voor het zoeken van een fokker. Daar heb je internet voor en dan zoeken ze naar "pups", en niet naar wat de ouders hebben.

Buiten dat ging dit topic over showen en het daarvoor benodigde temperament. Niet over de relatie met fokken.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:Ik heb niks tegen showen, zolang het maar gewoon als sport gezien word, net als GG, flyball of wat dan ook, maar dat is niet het geval en daar storen veel mensen zich aan, ik dus ook!
Zat mensen die het zo zien, met name de showmensen.
Voornamelijk de niet-showmensen zien het anders volgens mij.
Maar ook voor jou geldt: als je oplet zul je merken dat er een steeds grotere scheiding aan het ontstaan is tussen fok en show.
Omdat showen gewoon een sport IS.
Die beweging is al jaren aan de gang en komt in steeds meer rassen.
Ik hoop alleen wel dat je beseft dat de leden van de RV's de mensen zijn die de voorstellen hiertoe kunnen en moeten doen en dat diezelfde leden er dan ook voor moeten stemmen?

Afbeelding

Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Marjoleine schreef:
Lunatic schreef:Ik heb niks tegen showen, zolang het maar gewoon als sport gezien word, net als GG, flyball of wat dan ook, maar dat is niet het geval en daar storen veel mensen zich aan, ik dus ook!
Zat mensen die het zo zien, met name de showmensen.
Voornamelijk de niet-showmensen zien het anders volgens mij.
Maar ook voor jou geldt: als je oplet zul je merken dat er een steeds grotere scheiding aan het ontstaan is tussen fok en show.
Omdat showen gewoon een sport IS.
Die beweging is al jaren aan de gang en komt in steeds meer rassen.
Ik hoop alleen wel dat je beseft dat de leden van de RV's de mensen zijn die de voorstellen hiertoe kunnen en moeten doen en dat diezelfde leden er dan ook voor moeten stemmen?
En daar geloof ik, in mijn ras iig, geen reet van!
Mensen kijken naar welke keurmeester naar welke show komt, ow bij die maak ik geen kans dus schrijf ik me niet in, zonde van m'n geld.....het gaat dus wel degelijk om de Kampioenspunten! Als het gewoon een sport was met een wedstrijd element dan zouden ze niet van te voren gaan uitpluizen welke keurmeester er komt.

Zou je misschien ook nog willen uitleggen wat uiterlijk met werkkampioen te maken heeft?
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Nanna schreef:
Lunatic schreef: Als het gewoon een sport was met een wedstrijd element dan zouden ze niet van te voren gaan uitpluizen welke keurmeester er komt.
Nou, toch wel hoor. Zéker in een subjectieve sport. Want daar komt smaak om de hoek kijken. En het kan natuurlijk prima dat een keurmeester op een bepaald type hond valt. Als jouw hond dat type niet heeft is 55 euro inschrijfgeld betalen natuurlijk zonde...
In andere sporten weet je toch ook niet wie je treft en waar die op let?
Je gaat gewoon voor een leuke dag en doet samen met je hond je stinkende best, tenminste dat is mijn insteek, maar ik geef dan ook geen drol om bekers, titels of punten :F:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als shows iets (moeten) zeggen over het temperament van de hond, over welk temperament heb je het dan?
Temperament om zich te laten zien in de showring?

Mijn gedachten:
Er wordt inderdaad gevraagd om minimaal ZG onder twee verschillende keurmeesters voor er gefokt mag worden met een hond.

Waar let die keurmeester dan op?
Op het temperament dat handig is om te showen of het temperament (of de passie) die een hond moet hebben om het werk waar hij voor bedoeld is goed uit te voeren?

Wat heb je aan een hond met een prachtige uitstraling maar iets te weinig hoeking waardoor hij groter risico loopt om zijn kniebanden te scheuren bij het werk dat hij moet doen bijvoorbeeld?

Als je in sommige andere landen kijkt, dan worden honden daar uitgebracht op wedstrijden/werktesten/aanlegtesten.
Dan werken ze zoals het bedoeld is voor dat ras.
Daarbij hoort dan ook nog een exterieurbeoordeling.
De hond moet goed in elkaar zitten en goed gebouwd zijn (dat is toch het exterieur?) voor het werk.
En hij moet voldoen aan het rasbeeld.
Dan krijgt hij een goede/complete beoordeling.

Voor het fokken zou dat mijn voorkeur hebben.
Ik denk dat je dan de honden selecteert die gezond en sterk zijn.
En (hoop ik) veel meer kans op gezonde nakomelingen.
Lijkt me dat iedereen daar veel meer aan heeft eigenlijk :wink:

Hoe je dat voor gezelschaps honden moet regelen weet ik niet.
Laatst gewijzigd door ranetje op 05 feb 2015 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

ranetje schreef:Als shows iets (moeten) zeggen over het temperament van de hond, over welk temperament heb je het dan?
Temperament om zich te laten zien in de showring?

Mijn gedachten:
Er wordt inderdaad gevraagd om minimaal ZG onder twee verschillende keurmeesters voor er gefokt mag worden met een hond.

Waar let die keurmeester dan op?
Op het temperament dat handig is om te showen of het temperament (of de passie) die een hond moet hebben om het werk waar hij voor bedoeld is goed uit te voeren?

Wat heb je aan een hond met een prachtige uitstraling maar iets te weinig hoeking waardoor hij groter risico loopt om zijn kniebanden te scheuren bij het werk dat hij moet doen bijvoorbeeld?

Als je in sommige andere landen kijkt, dan worden honden daar uitgebracht op wedstrijden/werktesten/aanlegtesten.
Dan werken ze zoals het bedoeld is voor dat ras.
Daarbij hoort dan ook nog een exterieurbeoordeling.
De hond moet goed in elkaar zitten en goed gebouwd zijn (dat is toch het exterieur?) voor het werk.
En hij moet voldoen aan het rasbeeld.
Dan krijgt hij een goede/complete beoordeling.

Voor het fokken zou dat mijn voorkeur hebben.
Ik denk dat je dan de honden selecteerd die gezond en sterk zijn.
En (hoop ik) veel meer kans op gezonde nakomelingen.
Lijkt me dat iedereen daar veel meer aan heeft eigenlijk :wink:

Hoe je dat voor gezelschaps honden moet regelen weet ik niet.
:E:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Oh ja, je kunt nog zo hard roepen dat showen een sport op zich is.......
De honden die daar kampioen worden, of op zijn minst een ZG halen, zijn de honden die gebruikt worden voor de fok.

Dat "fokken" hangt altijd aan het showen vast hoe je het ook wendt of keert.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Ja, ik denk wel dat showen iets over temperament zegt. Maar dat het net zo goed iets zegt over de training van de honden. Wat ik in mijn ras wel zie gebeuren is dat als een reu een keer uitvalt naar een andere reu deze onmiddellijk wordt weggezet als agressief en niet gevraagd wordt als dekreu. Voor mij is de schapendoes een werkhond, maar tegenwoordig wordt het toch veel meer gezien als gezelschapshond. En de eisen zijn dan ook steeds meer opgeschoven naar lief, allemansvriend en makkelijk. Het resultaat is dat de honden die óf heel goed opgevoed óf weinig reu-reu agressie hebben hoog eindigen.

Maar als je consequent op deze eigenschap selecteert loop je toch het risico dat je een ras krijgt waarvan de reuen steeds minder testosteron bij zich dragen. Niet dat iedere hond die vriendelijk is geen testosteron heeft, of dat iedere testosteronbom een vechter is, maar in de grote lijn komt het wel daar op neer. En als ik dan ook hoor bij mijn ras, maar ook bij andere rassen, dat veel van de reuen van tegenwoordig zo slecht dekken vraag ik me af of dit niet een gevolg is van het generaties lang selecteren op "lieve" honden. Nu is in onze maatschappij reu-reu agressie ook niet praktisch. Maar ik vind het toch moeilijk als ik zie dat een reu die samen met 10 andere reuen in de puberleeftijd op een paar vierkante meter gepropt staat wordt weggezet als agressief als hij een keer een uitdaging aan wil nemen.

Ook is het lastig als je met roedelhonden op een show komt. Mijn honden zijn gewend om te communiceren. Als er een hond te dicht langsloopt of tegen ze aanbotst willen ze daar best een keer wat van zeggen. En dat mag niet, dan heb je een valse hond. Natuurlijk is er met training een hoop te bereiken in dit opzicht. Ik zou alleen graag willen dat de keurmeesters niet direct iedere vorm van communiceren direct zo afstraffen. Kijk naar de situatie. Dat geldt ook voor angst.

Overigens had ik vorig jaar 2 nestjes bijna tegelijk liggen. Het ene van een vader die multikampioen was en het andere nest van een vader die nog nooit op een show geweest was. Ik heb daar precies één vraag over gehad van de pupkopers. Ik heb uitgelegd dat voor mij het enige verschil was dat de ene eigenaar wel van showen hield en de ander niet :wink: Later vroeg iemand die zelf geen honden heeft of ik die kampioensafstammelingen voor meer geld had verkocht. Dat was nog niet in me opgekomen. Maar ik weet dat dit bij andere rassen weldegelijk meespeelt in de pupprijs.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Een hond die zich niet laat zien op een show kan nog steeds een hele mooie hond zijn, maar ik vergeet hem dan ws wel weer snel. Terwijl een showy type wel blijft hangen.
Als ik dus op een show ben.

Niet dat dat het enige criterium is, maar het gaat nu over showen.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Andere topic gisteren ook gelezen en ik zat al zo van :denken: het zal wel, geen zin om te reageren :mrgreen:

Ik heb hier ook een hond waar ik heel heel graag mee wilde gaan showen mja in de ring staat madam als 1 of andere vreselijk ontspannen zoutzak waar geen leven in zit :19: zowel bij mij als bij partner als bij 2 ervaren showers, ze vind het gewoon ECHT NIET leuk, die honden bestaan echt :19:
In het dagelijkse leven is het een pittige statige hond :lol1:

En wat niet wil wil niet is mij altijd geleerd en doen we na een paar keer proberen dus ook gewoon niet meer.
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Nanna schreef:Laat ik het zo zeggen:als je showt met een hond is een showtemperament belangrijk. Als hij erbij staat als een zak hooi, de buurman aan wil vallen of pissend van angst door de ring getrokken moet worden, kun je net zo goed thuisblijven.
Ik neem tenminste aan dat je naar de show gaat om een kans te maken..

Het koppelen van showresultaten aan fokwaarde vind ik weer een slechte zaak. Laat die show maar gewoon voor wat het is: een puur voor de gezelligheid georganiseerde missverkiezing en verder helemaal naks.
Ik heb de rest nog niet gelezen, maar hier in België MOET je een show lopen als je wilt fokken met je honden (aja toch voor de honden geboren na 2008, de KM moet dan een foktoelating tekenen), je moet minstens een G halen en ik ga er van uit dat een deel er staat omdat het dus MOET en niet omdat ze iets willen winnen. (denk bv aan een werklijn border)
Voor de duidelijkheid ik vind het ook niets hoor, maar dat is nu eenmaal 1 van de regels van Sint Hubertus.

Kita is trouwens een hondje met 2 "gezichten", die heeft hier thuis de grootste mond, is het vrolijkst en enorm open, ook op vaste wandelplekken is ze zo, maar zelfs op de HS is ze dat niet, dan is die passie in lollig doen en zelfs enorm graag willen "werken" gewoon weg en ziet ze er uit als een slome, niet van het leven genietende groenendaeler, ze is nog hartstikke braaf, maar sluit zich volledig af
Ik krijg wel contact met haar, maar wel maar een 30% van wat ze hier thuis laat zien

Jänta daar en tegen maakt overal een feest, hoe ze hier thuis is, is ze overal, vrolijk, open, sociaal, speels, extreem dol op aandacht van mensen, een bitch naar honden die aan haar kont zitten en negeert honden die haar negeren
Afbeelding
Branka
moderator

Lunatic schreef:
Nanna schreef:
Lunatic schreef: Als het gewoon een sport was met een wedstrijd element dan zouden ze niet van te voren gaan uitpluizen welke keurmeester er komt.
Nou, toch wel hoor. Zéker in een subjectieve sport. Want daar komt smaak om de hoek kijken. En het kan natuurlijk prima dat een keurmeester op een bepaald type hond valt. Als jouw hond dat type niet heeft is 55 euro inschrijfgeld betalen natuurlijk zonde...
Je gaat gewoon voor een leuke dag en doet samen met je hond je stinkende best, tenminste dat is mijn insteek, maar ik geef dan ook geen drol om bekers, titels of punten :F:[/quote
Wat dacht je van dressuur? Als ik bij een dressuurwedstrijd zou weten dat ik een jury tref waar ik een geweldige proef kan rijden, maar nooit fatsoenlijke punten krijg start ik daar ook niet. Zonde van mijn geld én tijd. En omdat verenigingen dat weten, publiceren ze vaak vooraf geen namen meer van de jury. Maar ook hebben wedstrijdsecretariaten hun lijst met namen van juryleden die ze grasg of liever niet uitnodigen. Ze willen toch graag genoeg inschrijvingen krijgen.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Nanna schreef:
Lunatic schreef:
Nanna schreef:
Je gaat gewoon voor een leuke dag en doet samen met je hond je stinkende best, tenminste dat is mijn insteek, maar ik geef dan ook geen drol om bekers, titels of punten :F:
Ik weet niet hoe dat in andere sporten is. Maar ik kan me best voorstellen dat je voor dat geld wilt weten wie er keurt en waar die op let. Dat deed ik ook. Alleen voor clubmatches maakte het me geen hol uit wie keurde want daar ging en ga ik heen voor de gezellige dag :ok: Op grote shows ook wel, maar ook voor de kwalificatie. En als je van tevoren al weet dat je bij die keurmeester niet hoog gaat scoren, dan blijf je weg. Zo makkelijk is het.
Duitse keurmeesters bijvoorbeeld zijn eigenlijk altijd hysterische tandentellers. Dan ga je toch Fido die een P1 mist niet inschrijven?
Maar dan ga je dus puur voor de punten en niet voor de hobby en leuke dag.
Ik sta daar dus duidelijk anders in, lol samen met m'n honden staat bij mij altijd op 1, wat ik ook doe :mrgreen:

Branka, ik heb de ballen verstand van dressuur, maar het klinkt alsof ook daar de punten het belangrijkste zijn!
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Nanna schreef:
Lunatic schreef:
Nanna schreef:Alleen voor clubmatches maakte het me geen hol uit wie keurde want daar ging en ga ik heen voor de gezellige dag :ok: Op grote shows ook wel, maar ook voor de kwalificatie.
Maar dan ga je dus puur voor de punten en niet voor de hobby en leuke dag.
Ik sta daar dus duidelijk anders in, lol samen met m'n honden staat bij mij altijd op 1, wat ik ook doe :mrgreen:

Branka, ik heb de ballen verstand van dressuur, maar het klinkt alsof ook daar de punten het belangrijkste zijn!
Het lijkt me dat, als je naar een WEDSTRIJD gaat, de punten natuurlijk het belangrijkst zijn. Daar is alle wedstrijdsport op gebaseerd. Willen winnen. :19:
En op een grote show heb ik net zoveel lol als op een clubmatch hoor. Alleen komt er een extra stuk wedstrijdelement bij kijken.
Zoals ik al zei, daar staan we dus anders in, als we lekker bezig zijn komen de punten vanzelf :F:
Maar dan nog, of ik nou punten verdien met iets wat de hond moet kunnen als ik het "hem" goed heb aangleerd of dat je punten verdiend om dat Mien van de hoek toevallig vind dat jou hond mooi is, daar zit nogal verschil tussen. Met als bijkomend nadeel dat er al vele rassen vernęukt zijn omdat Mien van de hoek een afwijkende eigenschap mooi vond en iedere fokker daar achteraan ging hollen :(:
Branka
moderator

Als om een goede prestatie neerzet wil ik daar graag voor beloond worden. Dat is niet altijd de allerbeste zijn, wel een score die past bij het niveau dat ik heb laten zien. En dus graag hoog genoeg om de benodigde punten te halen die ik nodig heb om op termijn een klasse hoger te mogen starten.
Ik gok dat jij ook niet aan een jachtproef begint als je vooraf al weet dat je lager beloond wordt dan wat jij en je hond waard zijn? Heel belangrijk als je er vooral met plezier mee bezig bent. Maar het werkt behoorlijk demotiverend als de jurering niet aansluit bij wat je kan omdat een jury toevallig liever een ander type ziet.
Wat Nanna al zegt: het is een wedstrijd en dan wil je het beste bereiken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”