Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Shows zeggen wat over temperament, ja of nee?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Shows zeggen wat over temperament, ja of nee?

Ongelezen bericht door duitse herder »

Marjoleine schreef:
Cleva schreef:
Marjoleine schreef:
Cleva schreef:Het zegt gewoon helemaal niets over fokwaarde en een show zou nergens anders over moeten gaan dan fokwaarde.
Wie heeft het hier in vredesnaam over fokwaarde? :scratch:
Ik. Ik vind dat dat het bestaansrecht van een show is.
Oh.
Nou, ik niet.
Ik vind showen erg leuk maar met fokken en fokwaarde heeft het wat mij betreft niets te maken.
Echt helemaal niets.
Als dat zo is, waarom worden gecastreerde honden nog steeds geweerd? Alleen intacte honden mogen meedoen. Dat laat wel zien dat het om het fokken gaat.
Perry en Noah

Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Branka schreef:Als om een goede prestatie neerzet wil ik daar graag voor beloond worden. Dat is niet altijd de allerbeste zijn, wel een score die past bij het niveau dat ik heb laten zien. En dus graag hoog genoeg om de benodigde punten te halen die ik nodig heb om op termijn een klasse hoger te mogen starten.
Ik gok dat jij ook niet aan een jachtproef begint als je vooraf al weet dat je lager beloond wordt dan wat jij en je hond waard zijn? Heel belangrijk als je er vooral met plezier mee bezig bent. Maar het werkt behoorlijk demotiverend als de jurering niet aansluit bij wat je kan omdat een jury toevallig liever een ander type ziet.
Wat Nanna al zegt: het is een wedstrijd en dan wil je het beste bereiken.
Natuurlijk ben ik blij als hij goede punten krijgt als hij mooi werk heeft laten zien, maar ook daar ben je weer afhankelijk van keurmeesters en de één ziet liever strak appèl en de ander ziet liever een hond die vrijer werkt, alle tips die ik dan krijg neem ik weer mee in mijn training, als ik het ermee eens ben dan :F:
Ik heb het beste bereikt als mijn hond goed gewerkt heeft, zoals ik het hem geleerd heb, heeft hij ergens moeite mee gehad die dag dan heb ik waarschijnlijk ergens steken laten vallen, het aantal punten bepaald voor mij dus niet of het een geslaagde dag was :wink:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Als dat zo is, waarom worden gecastreerde honden nog steeds geweerd? Alleen intacte honden mogen meedoen. Dat laat wel zien dat het om het fokken gaat.
Omdat het een exterieur keuring is. Vaak wordt de vacht na castratie echt minder mooi, althans bij mijn ras.
Overigens valt het mij wel op dat teefeigenaren wel snel naar de honden met titels rennen.
Mijn Soleil is overigens zo'n hondje dat "zich laat zien" op de show. Stond ook in haar keurrapporten. "Vindt zichzelf erg mooi" :LOL:

Afbeelding

Haar dochter daarentegen, die ik persoonlijk nog mooier vind, vind showen echt een must. Ze doet het wel maar ze is niet zo enthousiast als haar moeder die veranderd in een stralende ster zodra ze de ring in komt.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lunatic, het uiterlijk houdt juist geen verband. Dat is ook een verband he, dat ze nergens op letten.
En dat is ook niet goed, want een goede bouw is wel van belang in het veld.
ranetje schreef:Oh ja, je kunt nog zo hard roepen dat showen een sport op zich is.......
De honden die daar kampioen worden, of op zijn minst een ZG halen, zijn de honden die gebruikt worden voor de fok.

Dat "fokken" hangt altijd aan het showen vast hoe je het ook wendt of keert.
Maar de honden in de fokkerij zijn niet altijd kampioen.
Het is maar een klein deel hoor, wat er geshowd wordt.
En spreek voor je eigen ras met twee ZG, dat is lang niet overal zo en steeds meer rassen laten de showeis vallen.
Iets waar de leden van een RV zich over uit kunnen spreken trouwens. Dus wil je dat anders, régel dat dan!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dartel schreef: Mijn honden zijn gewend om te communiceren. Als er een hond te dicht langsloopt of tegen ze aanbotst willen ze daar best een keer wat van zeggen. En dat mag niet, dan heb je een valse hond. Natuurlijk is er met training een hoop te bereiken in dit opzicht. Ik zou alleen graag willen dat de keurmeesters niet direct iedere vorm van communiceren direct zo afstraffen. Kijk naar de situatie. Dat geldt ook voor angst.
Dit is wel grappig: ik hoor voortdurend dat uitvallen en angst moet worden afgestraft en dat het niet gebeurt; jij klaagt dat het wél gebeurt!
Ik vind het prima als het wordt afgestraft. Maar ik vind evengoed dat handlers afstand moeten houden zodat je ook niet uitlokt.
duitse herder schreef:Ik heb het beste bereikt als mijn hond goed gewerkt heeft, zoals ik het hem geleerd heb, heeft hij ergens moeite mee gehad die dag dan heb ik waarschijnlijk ergens steken laten vallen, het aantal punten bepaald voor mij dus niet of het een geslaagde dag was
Dus jij denkt dat showen voor een hond geen werken is?
Ik zeg aldoor al dat het een sport is, en dat bedoel ik ook echt zo.
Die honden worden daarvoor getraind, en dat is serieus hard werken. En omdat het een wedstrijd is, kun je daar dan punten mee behalen.
En als jij als handler steken laat vallen, dan haal je die dus niet.
De ene hond is er geschikter voor dan de andere, dat is dat temperament, maar verder is het een sport. Waar de ene handler beter in is dan de andere en de ene hond ook beter in is dan de andere dus.

Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik zie het showen niet als sport. Niet bij de Puli tenminste. Tenminste, ik heb het nooit ervaren als iets waar ik hard voor moet werken ofzo. Ja, hond leren staan en draven. Zelfs mijn niet show/ras honden kunnen staan en draven :F:
En werken voor die punten van Dumas hebben we ook niet gemoeten. Voordeel van een klein ras, dan is het gewoon een gekocht kampioenschap. Ja, je hond moet U waardig zijn. Maar daar zit, vind ik, weinig werk aan. Dat hoort bouw te zijn. Ik vind showen wel leuk hoor, maar doe het niet meer. Wat moet ik nog showen nu Dumas ned. kampioen is? Ik vind het vooral enorm duur voor 3 minuten in de ring ;) We doen dus nog elk jaar de KCM omdat ik wel vind dat een hond, helemaal bij zo'n klein ras, daar gewoon aanwezig hoort te zijn :)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:
ranetje schreef:Oh ja, je kunt nog zo hard roepen dat showen een sport op zich is.......
De honden die daar kampioen worden, of op zijn minst een ZG halen, zijn de honden die gebruikt worden voor de fok.

Dat "fokken" hangt altijd aan het showen vast hoe je het ook wendt of keert.
Maar de honden in de fokkerij zijn niet altijd kampioen.
Het is maar een klein deel hoor, wat er geshowd wordt.
En spreek voor je eigen ras met twee ZG, dat is lang niet overal zo en steeds meer rassen laten de showeis vallen.
Iets waar de leden van een RV zich over uit kunnen spreken trouwens. Dus wil je dat anders, régel dat dan!
:wat:
Oh .........................
................ en waar gaat het exterieur dan beoordeeld worden en door welke "keurmeesters"?
Is het alleen jouw idee dat showen niets met fokken te maken heeft of is dat de idee van alle keurmeesters?
Is showen tegenwoordig echt alleen een "sport" en volgens wie?
Dat was namelijk niet het oorspronkelijke doel.
Waarom is bij sommige rassen juist tijdens het showen de nadruk op extremen komen te liggen en wel zodanig dat de gezondheid van de honden even vergeten is?

Waar zeg ik dat er alleen met kampioenen gefokt wordt? :denken:

Leuk overigens dat je hier wel op reageert, maar op "mijn gedachten" over jouw vraag (zie topictitel) niet. :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Marjoleine schreef:
Dartel schreef: Mijn honden zijn gewend om te communiceren. Als er een hond te dicht langsloopt of tegen ze aanbotst willen ze daar best een keer wat van zeggen. En dat mag niet, dan heb je een valse hond. Natuurlijk is er met training een hoop te bereiken in dit opzicht. Ik zou alleen graag willen dat de keurmeesters niet direct iedere vorm van communiceren direct zo afstraffen. Kijk naar de situatie. Dat geldt ook voor angst.
Dit is wel grappig: ik hoor voortdurend dat uitvallen en angst moet worden afgestraft en dat het niet gebeurt; jij klaagt dat het wél gebeurt!
Ik vind het prima als het wordt afgestraft. Maar ik vind evengoed dat handlers afstand moeten houden zodat je ook niet uitlokt.
duitse herder schreef:Ik heb het beste bereikt als mijn hond goed gewerkt heeft, zoals ik het hem geleerd heb, heeft hij ergens moeite mee gehad die dag dan heb ik waarschijnlijk ergens steken laten vallen, het aantal punten bepaald voor mij dus niet of het een geslaagde dag was
Dus jij denkt dat showen voor een hond geen werken is?
Ik zeg aldoor al dat het een sport is, en dat bedoel ik ook echt zo.
Die honden worden daarvoor getraind, en dat is serieus hard werken. En omdat het een wedstrijd is, kun je daar dan punten mee behalen.
En als jij als handler steken laat vallen, dan haal je die dus niet.
De ene hond is er geschikter voor dan de andere, dat is dat temperament, maar verder is het een sport. Waar de ene handler beter in is dan de andere en de ene hond ook beter in is dan de andere dus.
Die onderste quote is van mij, niet van Duitse herder!
Ik heb geen idee hoe je tot die conclusie springt trouwens :scratch:
Mijn antwoord was tegen Branka en was een antwoord op een stukje over dressuur!

Maar nu je het vraagt, nee ik vind zeker niet dat showen werken is en ja ik weet dat ervoor getraind word, Doran heeft ook ringtraining gehad! Als je een paar lullige rondjes in een ring lopen, stil staan en je laten betasten al werken noemt, wat is er werken aan dan?

En nou letten werklijnfokkers weer helemaal niet op uiterlijk en daarom is de bouw ook niet goed?
Wel opvallend dat ze het allemaal prima doen en volhouden in het veld en er in verhouding heel weinig blessures zijn!
En omdat de bouw niet goed is krijg je van de keurmeester te horen dat je hem/haar eerst maar eens te eten moet geven? Vreemde lui die keurmeesters.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Marjoleine schreef:Iets waar de leden van een RV zich over uit kunnen spreken trouwens. Dus wil je dat anders, régel dat dan!
:wat:
Oh .........................
Nou, het spijt me wel maar mensen lopen echt altijd te klagen dat die showeis zo erg is.
Maar wie maken die regels? De leden van de RV toch?
................ en waar gaat het exterieur dan beoordeeld worden en door welke "keurmeesters"?
Ja, dat bedenk je dan toch?
Er zijn aankeuringen en allerlei opties voor zover ik weet, of je bedenkt iets anders. Daar ga ik niet over toch?
Bij de wetterhoun is een aankeuring mogelijk en daar hoort dan ook een gezondheidsenquete en een inentarisatie bij. En nog wat dingen.
Is het alleen jouw idee dat showen niets met fokken te maken heeft of is dat de idee van alle keurmeesters?
Ik kan toch niet voor alle keurmeesters spreken?
Het is trouwens ook niet "mijn idee". Het is mijn mening dat dat zo zou horen.
Is showen tegenwoordig echt alleen een "sport" en volgens wie?
Volgens alle handlers en keurmeesters die ik ken is showen inderdaad een aparte sport, ja.
Dat was namelijk niet het oorspronkelijke doel.
Nee, inderdaad, het was om te laten zien wat je gebakken had.
Waarom is bij sommige rassen juist tijdens het showen de nadruk op extremen komen te liggen en wel zodanig dat de gezondheid van de honden even vergeten is?
Waarom? Geen idee. Dat is iets dat fokkers en keurmeesters samen hebben gedaan maar niet bewust lijkt me zo.
Waar zeg ik dat er alleen met kampioenen gefokt wordt? :denken:
Zeg ik dat jij dat zegt dan? :scratch:

En wat jouw opmerkingen betreft (eentje maar, de rest was over fokken): showtemperament. Want het ging over showen.
Ook al blijft iedereen het hardnekkig richting fokken duwen, dát was het onderwerp en dan gaat het over showtemperament. Dat is toch logisch? :19:
En showtemperament is dan voor mij stabiel en open gedrag.

edit: typo's
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 05 feb 2015 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef: Die onderste quote is van mij, niet van Duitse herder!
O, excuus. Ik meende al dat het niet klopte maar ik zat op verschillende pc's die allebei niet erg vlot waren.
Maar nu je het vraagt, nee ik vind zeker niet dat showen werken is en ja ik weet dat ervoor getraind word, Doran heeft ook ringtraining gehad! Als je een paar lullige rondjes in een ring lopen, stil staan en je laten betasten al werken noemt, wat is er werken aan dan?
Nee, dat is geen werken. Maar dat is ook niet wat showen op niveau is.
Alleen gaan we het daar niet over eens worden, want jij wilt niet zien dat dit een echte sport is. Een sport waar die hond evenveel aandacht en concentratie voor nodig heeft als voor G&G bijvoorbeeld. Al vind je dat vast ook geen sport.
En nou letten werklijnfokkers weer helemaal niet op uiterlijk en daarom is de bouw ook niet goed?
Verdraai mijn woorden niet alsjeblieft. Het is een feit en een gegeven dat werklijnfokkers alleen op prestatie letten. Ik zeg niet dat de bouw niet deugt. Ik zeg dat de fokkers er niet op letten en overigens zeggen ze dat zelf ook.
Wel opvallend dat ze het allemaal prima doen en volhouden in het veld en er in verhouding heel weinig blessures zijn!
En omdat de bouw niet goed is krijg je van de keurmeester te horen dat je hem/haar eerst maar eens te eten moet geven? Vreemde lui die keurmeesters.
Gek, maar ik ken genoeg labjes die met een lage kwalificatie worden weggestuurd wegens overgewicht.
En dat heeft dan niets met bouw te maken trouwens.
Misschien ben je te lang niet op een show geweest en weet je niet wat er steeds sterker speelt de laatste jaren?

Afbeelding

Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Marjoleine schreef:
Lunatic schreef: Die onderste quote is van mij, niet van Duitse herder!
O, excuus. Ik meende al dat het niet klopte maar ik zat op verschillende pc's die allebei niet erg vlot waren.
Nee, dat is geen werken. Maar dat is ook niet wat showen op niveau is.
Alleen gaan we het daar niet over eens worden, want jij wilt niet zien dat dit een echte sport is. Een sport waar die hond evenveel aandacht en concentratie voor nodig heeft als voor G&G bijvoorbeeld. Al vind je dat vast ook geen sport.
Verdraai mijn woorden niet alsjeblieft. Het is een feit en een gegeven dat werklijnfokkers alleen op prestatie letten. Ik zeg niet dat de bouw niet deugt. Ik zeg dat de fokkers er niet op letten en overigens zeggen ze dat zelf ook.
Gek, maar ik ken genoeg labjes die met een lage kwalificatie worden weggestuurd wegens overgewicht.
En dat heeft dan niets met bouw te maken trouwens.
Misschien ben je te lang niet op een show geweest en weet je niet wat er steeds sterker speelt de laatste jaren?
Ik zie het wel als sport maar niet als werken, was het maar gewoon een sport zonder al die extra dingen die eraan vast hangen!

De fokkers letten niet extreem op uiterlijk en dan heb ik het over groot, klein, vorm van de kop, zeker niet over bouw, gezondheid en bouw is daar ook onderdeel van is nummer 1 waar ze op letten namelijk, een werkhond die niet kan weken heb je namelijk zo weinig aan!

Ik ben al een tijdje niet op een show geweest idd. Maar deze week is een prachtige werklab met een G en geef hem eerst maar eens meer te eten want hij is te mager naar huis gestuurd, daar veranderd weinig ben ik bang!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:Ik zie het wel als sport maar niet als werken, was het maar gewoon een sport zonder al die extra dingen die eraan vast hangen!
Dat is toch bij alle sporten?
Ik zie mensen hun honden afbeulen en kapot trainen voor wedstrijden, in de jacht, de behendigheid, de G&G, en ja, soms ook show. Hoe hoger het niveau hoe extremer.
En al die resultaten mogen op de stamboom he. En in de werkboekjes. Dat is echt overal hetzelfde :19:
De fokkers letten niet extreem op uiterlijk en dan heb ik het over groot, klein, vorm van de kop, zeker niet over bouw, gezondheid en bouw is daar ook onderdeel van is nummer 1 waar ze op letten namelijk, een werkhond die niet kan weken heb je namelijk zo weinig aan!
Ik heb echt andere dingen gehoord. Als eerste letten ze (zeggen ze) op de prestaties van de ouders. En ze telen in op die lijnen. Voor de gewilde prestaties. Zeggen ze tegen mij. Echt waar.
Ik ben al een tijdje niet op een show geweest idd. Maar deze week is een prachtige werklab met een G en geef hem eerst maar eens meer te eten want hij is te mager naar huis gestuurd, daar veranderd weinig ben ik bang!
Tja, ook hier geldt dat de keurmeester telt. De Nederlandse keurmeesters zullen dat niet zeggen, of het moet iemand geweest zijn die echt niet heeft opgelet de laatste jaren. Maar dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen.
En ook niet dat dát nou de reden voor die G was trouwens.

Afbeelding

billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Nee :mrgreen: maar het ligt ook wel aan het ras denk ik, maar die paar shows waar ik ben geweest verbaas ik me wel hoor, wat een druk gedoe, gesjor, gekam, gepraat, geren enz enz en als je dan om 6 uur je nest uit moet en om 2 uur s'middags de ring in mag en ondertussen moet opletten dat er geen honden bij Baco komen kijken omdat die steeds meer het idee heeft, wat moet ik hier en hoe lang gaat deze onzin nog duren en dan mag je om 6 uur nog even de erering in allemaal hutjemutje :mrgreen: nee, temperament genoeg maar niet op een show, een dikke zoutzak was het en hij wilde geen stap meer verzetten :LOL:

Ik zie het niet als een sport maar dat kan ook aan mijn raskeuze liggen :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:Ik zie het niet als een sport maar dat kan ook aan mijn raskeuze liggen :wink:
Ik heb een Poolse rasgenote gezien ooit die er reuze lol in had.
Mooi teefje was het trouwens, en best sociaal. Stond te vrijen en te kwispelen in de eindkeuring.
Ik weet het nog omdat ik aan jou moest denken. Of nouja, aan Baco. Dat teefje was volgens mij niet zo rastypisch in gedrag ;) Hoewel ze al te intiem niet hoefde, dan keek ze wel :hmmm:

Maar toch, ik gok dat dat vrij uitzonderlijk is. ;)

Afbeelding

billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Marjoleine schreef:
billy schreef:Ik zie het niet als een sport maar dat kan ook aan mijn raskeuze liggen :wink:
Ik heb een Poolse rasgenote gezien ooit die er reuze lol in had.
Mooi teefje was het trouwens, en best sociaal. Stond te vrijen en te kwispelen in de eindkeuring.
Ik weet het nog omdat ik aan jou moest denken. Of nouja, aan Baco. Dat teefje was volgens mij niet zo rastypisch in gedrag ;) Hoewel ze al te intiem niet hoefde, dan keek ze wel :hmmm:

Maar toch, ik gok dat dat vrij uitzonderlijk is. ;)
Dan ken je Baco niet :wink: die is echt heel erg op mensen doet niet onder voor een golden :schrik: maar showen en dat is vooral lang wachten dat was niets aan. :pffff:

Hier doen/deden alle honden altijd normaal in de omgang, van de bouviers en de zwarte rus tot de kaukaas, ze hoeven niet iedereen leuk te vinden maar iedereen kon en kan gewoon binnenkomen zonder raar gedoe, geen probleem, Baco geeft zelf aan of hij iemand leuk vind is dat niet zo dan zorg ik dat diegene hem niet lastig valt.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Marjoleine schreef:
Lunatic schreef:Ik ben al een tijdje niet op een show geweest idd. Maar deze week is een prachtige werklab met een G en geef hem eerst maar eens meer te eten want hij is te mager naar huis gestuurd, daar veranderd weinig ben ik bang!
Tja, ook hier geldt dat de keurmeester telt. De Nederlandse keurmeesters zullen dat niet zeggen, of het moet iemand geweest zijn die echt niet heeft opgelet de laatste jaren. Maar dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen.
En ook niet dat dát nou de reden voor die G was trouwens.
Nou.. ik weet ook van een NL'se keurmeester die nogal lacherig aan handler met werkhond vroeg of ie soms pas ziek was geweest.. Bekende keurmeester ook, geen vage newbie oid. Echt leuk vidn ik dat ook niet..
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Marjoleine schreef:
Lunatic schreef:Ik zie het wel als sport maar niet als werken, was het maar gewoon een sport zonder al die extra dingen die eraan vast hangen!
Dat is toch bij alle sporten?
Ik zie mensen hun honden afbeulen en kapot trainen voor wedstrijden, in de jacht, de behendigheid, de G&G, en ja, soms ook show. Hoe hoger het niveau hoe extremer.
En al die resultaten mogen op de stamboom he. En in de werkboekjes. Dat is echt overal hetzelfde :19:
Ik heb echt andere dingen gehoord. Als eerste letten ze (zeggen ze) op de prestaties van de ouders. En ze telen in op die lijnen. Voor de gewilde prestaties. Zeggen ze tegen mij. Echt waar.
En ook niet dat dát nou de reden voor die G was trouwens
.
Toch is dat 9 van de 10 keer echt zo, als je een G krijgt mag je blij zijn, vaak is het een M
Bij Doran was dat wel dé reden, de rest van zijn keuringsrapport was prima!

Ben blij dat Sbientje het ook beaamt.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef: Toch is dat 9 van de 10 keer echt zo, als je een G krijgt mag je blij zijn, vaak is het een M

Ik zie het haar niet beamen, ze zegt alleen dat een km soms lacherig doet. Dat is niet netjes, maar het is niet een hond terugzetten vanwege ondergewicht.

Ik geloof niet dat een hond echt een G krijgt om deze reden. Ik begrijp dat het jouw hond is, heb je uitleg gevraagd?
En heb je dat rapport wel goed begrepen? Vaak worden die rapporten erg aardig gesteld omdat het niet zo sympathiek is iets heel bot te zeggen.

Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Volgens mij is Sita recent nog de ring uitgegaan met een niet zo'n fijn keurrapport. Ook een werklijn. En met een werklijn border collie hoef je t ook eigenlijk niet te proberen op een show :F:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Over de showresultaten als fokeis en dat je daar iets aan kan veranderen, dat zal ook echt aan het ras liggen. Bij ons zal dat echt niet veranderen, want dat wil de ene helft niet, tenzij de sporteis ook komt te vervallen. En dat wil de andere helft niet. ;) Ik vind het opzich niet verkeerd, maar ik zou minder resultaten er aan hangen, meer een 'voldoet' of niet aan de rasstandaard voor de fok.

Ook moet je bij ons blij zijn met een ZG voor een werklijn, maar de meeste krijgen een G. En met die G honden is niks mis, ze voldoen ook gewoon nog aan de rasstandaard, alleen is het niet het type dat graag gezien wordt. Maar goed, dat zijn CM en geen normale shows, want die tellen weer niet, dacht ik.

En of het iets zegt over temperament? Niet echt, vind ik. Hoewel dat voornamelijk ligt aan de uitvoering. Tay vond het minder boeiend dan normale training, maar liep met de ringtraining heel goed. Op de CM uiteindelijk niet, nadat er een hond op hem klapte in de ring. Hij houdt alleen niet van vreemden, die ontwijkt hij normaal, maar moet zich wel laten betasten en zijn tanden laten bekijken. Dat heeft bij hem niks met zijn temperament te maken, maar wel met een flinke training. Een vreemde die over hem heen boog en zijn bek open of dicht wilde doen wilde hij wel even vertellen wat hij daarvan vond, maar door training niet meer. Deed iemand van de club het (zelfs mensen die hij eigenlijk niet goed kent) was het geen probleem. Dus dat vraag ik me bij meer dingen geen training kan zijn.
Laatst gewijzigd door TessaThomas op 06 feb 2015 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Machie schreef:Volgens mij is Sita recent nog de ring uitgegaan met een niet zo'n fijn keurrapport. Ook een werklijn. En met een werklijn border collie hoef je t ook eigenlijk niet te proberen op een show :F:
Het keurrapport was niet eens zo erg, alleen die beoordeling was wat laag :F: En dat snap ik dus weer niet, als je dan een hond met een G of een M de ring uitstuurt, heb dan ook het lef om in dat keurrapport te schrijven waarom. En niet zo'n nietszeggend stukje tekst om het positief te houden :19:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maar wat staat er dan? Ik vraag me echt af of dan wel duidelijk is wat er bedoeld wordt.

Afbeelding

Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Machie schreef:Volgens mij is Sita recent nog de ring uitgegaan met een niet zo'n fijn keurrapport. Ook een werklijn. En met een werklijn border collie hoef je t ook eigenlijk niet te proberen op een show :F:
Andersom hoef je ook niet met een exterieur gefokte hond te proberen in te schrijven bij een werkproef. Er wordt alleen al op basis van de stamboom lacherig gedaan omdat die blijkbaar nooit fatsoenlijk zal kunnen werken. Terwijl ze dat nog niet eens hebben gedaan. Sterker nog, van mensen met exterieurgefokte honden heb ik begrepen dat ze niet eens in Nederland er tussen komen. Dus moeten ze uitwijken naar het buitenland. En helaas tellen die uitslagen weer niet mee om in Nederland in te mogen schrijven in de gebruikshondenklasse.
Sita schreef:Het keurrapport was niet eens zo erg, alleen die beoordeling was wat laag :F: En dat snap ik dus weer niet, als je dan een hond met een G of een M de ring uitstuurt, heb dan ook het lef om in dat keurrapport te schrijven waarom. En niet zo'n nietszeggend stukje tekst om het positief te houden :19:
Dat is dus echt belachelijk. Als ze een lagere kwalificatie geven moet op zijn minst duidelijk zijn waarom. En bij een M is het doorgaans dat een hond totaal niet rastypisch is. Zet dat er dan ook in. Als je zo'n kwalificatie durft te geven, heb dan ook het lef om aan te geven waarom.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Marjoleine schreef:
Lunatic schreef: Toch is dat 9 van de 10 keer echt zo, als je een G krijgt mag je blij zijn, vaak is het een M

Ik zie het haar niet beamen, ze zegt alleen dat een km soms lacherig doet. Dat is niet netjes, maar het is niet een hond terugzetten vanwege ondergewicht.

Ik geloof niet dat een hond echt een G krijgt om deze reden. Ik begrijp dat het jouw hond is, heb je uitleg gevraagd?
En heb je dat rapport wel goed begrepen? Vaak worden die rapporten erg aardig gesteld omdat het niet zo sympathiek is iets heel bot te zeggen.
OMG! Nou ben ik te dom om een keurrapport te begrijpen, alles zodat het in jou straatje past!
Sbientje zegt dat er lacherig gevraagd werd of de hond net ziek ks geweest, hoe triest is dat!

Ik ben er klaar mee, het is helemaal jou ding, zowel showen als keuren en daarom kloppen dingen die andere zeggen niet en is het allemaal fantastisch, heeft niks met fokken of wat ook te maken....veel,plezier op je roze wolk!
Sita
Zeer actief

Branka schreef:
Andersom hoef je ook niet met een exterieur gefokte hond te proberen in te schrijven bij een werkproef. Er wordt alleen al op basis van de stamboom lacherig gedaan omdat die blijkbaar nooit fatsoenlijk zal kunnen werken. Terwijl ze dat nog niet eens hebben gedaan. Sterker nog, van mensen met exterieurgefokte honden heb ik begrepen dat ze niet eens in Nederland er tussen komen. Dus moeten ze uitwijken naar het buitenland. En helaas tellen die uitslagen weer niet mee om in Nederland in te mogen schrijven in de gebruikshondenklasse.
Dat is echt onzin! Je schrijft je gewoon in voor een proef en als je op tijd bent zit je er gewoon tussen met wat voor stamboom dan ook. Daar wordt bij inschrijven echt niet naar gekeken. En er zijn zat mogelijkheden om diplomadagen en workingtesten te doen voor de retrievers bij de diverse rasverenigingen.

Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Branka schreef:
Sita schreef:Het keurrapport was niet eens zo erg, alleen die beoordeling was wat laag :F: En dat snap ik dus weer niet, als je dan een hond met een G of een M de ring uitstuurt, heb dan ook het lef om in dat keurrapport te schrijven waarom. En niet zo'n nietszeggend stukje tekst om het positief te houden :19:
Dat is dus echt belachelijk. Als ze een lagere kwalificatie geven moet op zijn minst duidelijk zijn waarom. En bij een M is het doorgaans dat een hond totaal niet rastypisch is. Zet dat er dan ook in. Als je zo'n kwalificatie durft te geven, heb dan ook het lef om aan te geven waarom.
Ga eens bij proeven kijken, vooral knjv proeven, daar loopt bijna niks anders rond dan showhonden.
Sita
Zeer actief

Marjoleine schreef:Maar wat staat er dan? Ik vraag me echt af of dan wel duidelijk is wat er bedoeld wordt.
3 jaar, wordt keurig voorgebracht, goed onder appel.
Totaalbeeld moet zwaarder, ooraanzet wat hoog.
Zachte expressie, goede lengte voorsnuit.
Voldoende hoekingen, mooie vacht, uitmuntend temperament.
Ietwat kort in de rug, makkelijke gang, kan voor wat vaster.

Wat voor beoordeling zou jij hierbij verwachten?

Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik zou zeggen een G-ZG?
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Sita schreef:
Marjoleine schreef:Maar wat staat er dan? Ik vraag me echt af of dan wel duidelijk is wat er bedoeld wordt.
3 jaar, wordt keurig voorgebracht, goed onder appel.
Totaalbeeld moet zwaarder, ooraanzet wat hoog.
Zachte expressie, goede lengte voorsnuit.
Voldoende hoekingen, mooie vacht, uitmuntend temperament.
Ietwat kort in de rug, makkelijke gang, kan voor wat vaster.

Wat voor beoordeling zou jij hierbij verwachten?
Die mag van mij best een ZG krijgen!
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ik heb die van Doran ook gevonden!

Average size
Nice male, balanced head
Good earset
Nice level topline
Good angulations
Moved very well

Would prefer more substance

Goed!
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”