Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

broer en zus maken ruzie om speelgoed.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

welhsjes
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Welsh corgi cardigan
Aantal honden: 2

broer en zus maken ruzie om speelgoed.

Ongelezen bericht door welhsjes »

Wij hadden al een corgi reu van van ruim een jaar. Een hele lieve rustige hond. Sinds een paar dagen hebben we ook zijn volle zus, uit hetzelfde nest in huis. De kennismaking ging prima en rustig. Ze spelen en rennen graag samen. Behalve als zus een speeltje van broer wil pakken. Broer bestraft dit maar zus geeft zich niet over en vecht terug. In huis heb ik nu even alle speeltjes weggehaald en dan gaat het prima. Maar buiten (we hebben een groot erf) word er dus ruzie gemaakt om ieder takje, blaadje en steentje wat ze maar vinden. De eerste keren haalde ik de twee uit elkaar . Dat gaat wel maar lost niks op. Nu heb ik ze een paar keer hun gang laten gaan. Het vechten duurt een minuut of zo en gaat er flink aan toe (geen bloed en wonden gelukkig) en dan komt broer wel als winnaar uit de bus. Ze vechten niet zoals zo erg dat ik denk dat het fout gaat maar ik vind het wel een heel vervelend gezicht.
wat is slim om te doen????
cindymaes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso
Aantal honden: 1

Re: broer en zus maken ruzie om speelgoed.

Ongelezen bericht door cindymaes »

Als ze elkaar niet verwonden, zou ik me er niet mee bemoeien. Grote kans dat ze het dan zelf duidelijk maken aan elkaar wat de regels zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe vaak dit gebeurt. Ik kan me voorstellen al het tig keer op een dag gebeurt, dat het dan niets oplost.
Alleen als het incidenteel voor komt dus :wink:
Laatst gewijzigd door cindymaes op 07 feb 2015 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Wat slim is om te doen durf ik je niet te zeggen. Ik durf wel te zeggen wat ík zou doen: ik zou de honden de eerste tijd niet zonder toezicht laten op plekken waar ze dingen zoeken/vinden om over te vechten.
In huis gaat nu dus prima zonder rondslingerend speelgoed, dus dat zou ik lekker zo houden. Buiten zou ik ze dan niet zonder toezicht laten lopen op het erf en misschien wel even helemaal niet met z'n tweeën op het erf als dat steeds zoveel spanning geeft. Dan maar om en om.
Verder natuurlijk wel lekker met beide honden op stap, wandelen buiten het eigen terrein. Hoe gaat het dan trouwens met takjes e.d.?
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Voor mij hangt alles af van of je reu gecastreerd is. Zo ja dan zou ik flink aan de slag gaan met dit gedrag voordat het erger wordt. Is je reu intact dan denk ik dat er weinig kans is dat dit niet snel goed komt.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

laeken schreef:Voor mij hangt alles af van of je reu gecastreerd is. Zo ja dan zou ik flink aan de slag gaan met dit gedrag voordat het erger wordt. Is je reu intact dan denk ik dat er weinig kans is dat dit niet snel goed komt.
Waarom? Vreemde hond die paar dagen in huis pakt speeltje af. Broer (en de eerste in huis)corrigeert volledig terecht dan naar mijn inziens? Dan gaat het ook nog eens om een reu/teef combi. Teef accepteert correctie niet.

Bij mij kwam teef later (jonger dan mijn reu). Pakte ook speelgoed af. Mijn reu deed aanvankelijk ook nog pogingen om hier wat van te zeggen. Aanvankelijk hebben wij wel ingegrepen, omdat de teef overmatig obsessief naar speelgoed is en de reu uiteindelijk bijna niet eens meer mocht bewegen in huis. Speelgoed in huis ook opgeruimd. Toen ze elkaar beter leerde kennen hebben we ze het ook langzaamaan zelf uit laten zoeken. Maar vooral het speelgoed in huis weer langzaam geïntroduceerd. Eerst korte momenten met speelgoed wat niet meteen favoriet was en dat beide in tijdsduur en hoeveelheid werd opgebouwd.
Bij ons staat de kist met speelgoed inmiddels zo ongeveer in volledig hoeveelheid. Ballen zitten er zelden in(maar kan dus wel). Ook botjes kunnen inmiddels in huis liggen (was ook niet mogelijk). De teef pakt nog steeds van de reu af, maar die laat het meestal over zich heen gaan en zoekt wel iets anders. Maar meestal helpen wij de reu en zorgen we dat Norah iets anders zoekt. Er is genoeg speelgoed en dat moest ze even leren. En ieder krijgt aandacht die hem toekomt. Ook dat moest ze leren. En doet ze moeilijk dan wordt het opgeruimd. Heel soms zijn er kleine akkefietjes (dat is buiten met een takje in de tuin). Maar in principe laat mijn volle reu het er uiteindelijk altijd wel bij, dus ik snap je beredenering niet......
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Waarom? Omdat veel teven doormatten met castraten en andersom. Ik vind het helemaal niet normaal dat een intacte reu gaat matten om speelgoed met een teefje. Kan best een keer gebeuren maar de hele tijd om blaadjes takjes en wat dan ook is imo verre van normaal bij 2 hondjes die intact en jong zijn.
Dus indien gecastreerd snap ik het veel beter. Dan heb je soort van 2 teven. Mijn teven hadden ook niks met castraten en Cleo is een keer aangevallen door een gecastreerd reutje.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

gyanty schreef:
laeken schreef:Voor mij hangt alles af van of je reu gecastreerd is. Zo ja dan zou ik flink aan de slag gaan met dit gedrag voordat het erger wordt. Is je reu intact dan denk ik dat er weinig kans is dat dit niet snel goed komt.
Waarom? Vreemde hond die paar dagen in huis pakt speeltje af. Broer (en de eerste in huis)corrigeert volledig terecht dan naar mijn inziens? Dan gaat het ook nog eens om een reu/teef combi. Teef accepteert correctie niet.
Weinig kans dat het niet snel goed komt. ;)
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Heeft ook een beetje met het ras te maken , zijn meest vreselijke regelkutten die als je ze geen taken geeft wat bij hun past dit soort gezeik gaan vertonen.
Om niets mot zoeken uit frustratie..
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
welhsjes
geregistreerd lid

De reu is niet gecastreerd. We laten ze nog niet zonder toezicht buiten. Ze hebben een speelwei waar ook bomen in staan dus er zijn takjes en blaadjes genoeg om ruzie over te maken. Als de broer iets oppakt van de grond gebeurd er niets. Maar als zus iets pakt gaat broer er direct op af. Hij begint niet te vechten maar moppert eerst bestraffend. Zus maakt er dan een scene van door niet toe te geven. Eigenlijk heb ik ook zoiets van, broer heeft gelijk, het is ook allemaal van hem. Maar zou zus dan als nieuwe hond die regels niet moeten aannemen? Er zijn meerdere ruzies per dag. We zijn nog niet met de hondjes wezen wandelen. We laten ze nooit uit omdat ze hier een hele boerderij ter beschikking hebben. Ik ga een keer of twee per week naar een losloop gebied, eigenlijk alleen om andere honden tegen te komen. Daar kan broer overigens met iedere willekeurige hond goed opschieten.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

welhsjes schreef:De reu is niet gecastreerd. We laten ze nog niet zonder toezicht buiten. Ze hebben een speelwei waar ook bomen in staan dus er zijn takjes en blaadjes genoeg om ruzie over te maken. Als de broer iets oppakt van de grond gebeurd er niets. Maar als zus iets pakt gaat broer er direct op af. Hij begint niet te vechten maar moppert eerst bestraffend. Zus maakt er dan een scene van door niet toe te geven. Eigenlijk heb ik ook zoiets van, broer heeft gelijk, het is ook allemaal van hem. Maar zou zus dan als nieuwe hond die regels niet moeten aannemen? Er zijn meerdere ruzies per dag. We zijn nog niet met de hondjes wezen wandelen. We laten ze nooit uit omdat ze hier een hele boerderij ter beschikking hebben. Ik ga een keer of twee per week naar een losloop gebied, eigenlijk alleen om andere honden tegen te komen. Daar kan broer overigens met iedere willekeurige hond goed opschieten.
Nou, dat zou bij mij toch héél snel afgelopen zijn: ben je nou hélémáál betoeterd :devil: !!! Gewoon klaar, niks geen gebemoei, geen 'eropaf geloop'. Wegwezen :zweep: .

En dat ie gelijk zou hebben? Wat mij betreft zeker niet: het is van jóu, niet van hem. Ík zou hem in dit gedrag dus heel kort houden. Verder zou ik ze toch een paar keer lekker meenemen op wandeling, ander terrein en toch samen op pad.
welhsjes
geregistreerd lid

Bedankt..ik ga je tip proberen. :neenee:
want wat ik nu doe helpt ook niet. :denken:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nou, als ie niet gecastreerd is liet ik ze het uitzoeken. Wel op neutraal terrein trouwens. En aangezien er dus geen gaten vallen is het helemaal geen vechten. Het is gewoon kiften, kibbelen, ruzie maken, puberaal gezeur. Ze doen maar.
Zolang ik er mijn nek niet over brak zat het mij gebakken.
Maar nogmaals: wel op neutraal terrein. Goeie kans dat als ze daar het hebben geregeld, het ook klaar is.

In huis zou ik geen mot willen, dat doe je maar elders. Dan stuur je ze gewoon uit elkaar.
En het lijkt me ook handig met allebei te trainen trouwens. Dat ze wat te doen hebben in die koppen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Klinkt wel vrij typisch, beetje bezitterigheid naar andere honden toe is ze niet vreemd.
Ik zou binnen even niet teveel laten rondslingeren, en buiten zou ik het persoonlijk ook proberen voor te zijn, gewoon om even te laten weten dat jij er ook nog bent. Zodra je Corgis volledig vrij laat kunnen het echt kleine monstertjes worden.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik zou ze ook niet als broer en zus gaan zien, maar twee individuen die met hun karaktertjes bij elkaar worden gezet en bij elkaar komen te wonen.
Toen er bij mijn reu een teef in huis kwam bleek dat zij ook behoorlijk bezitterig was over speelgoed, botjes e.d. Het ging allemaal prima, maar de verzamelwoede was erg vermoeiend. Ze viel ook behoorlijk uit, ook als de reu nul komma nul interesse had in alles wat ze verzamelde.
Dus net als jij heb ik al het speelgoed weggehaald.
Het andere teefje dat ik nu heb kan ook zo zijn, ook al vind ze het kluifje of speeltje helemaal niets, het word ineens belangrijk en ze gaat het liggen bewaken om vervolgens flink uit te (kunnen) vallen.
Als ik dat zie gebeuren, het bewaken om het bewaken, dan is dat ook einde verhaal, dat object haal ik dan ook resoluut weg.
Iets hebben en ermee bezig zijn en de ander komt om het af te pakken, dan vind ik het wat anders en mag er best een reactie komen. Puur om duidelijk te hebben wat de grenzen zijn voor en bij elkaar.

Teef en reu maakt dan in mijn ogen helemaal niets uit. Nu heb ik weer een jonge reu in huis bij een teef. Maar net als vroeger met het andere koppel kon de reu ook van leer trekken naar de teef toe en andersom als ze iets niet goed vonden.
De jonge reu komt hier nu ook af en toe voor zichzelf op als het teefje te bitcherig aan het doen is :mann:

Kleine toevoeging: op het moment dat ze elkaar wat beter kenden en elkaars signalen en grenzen doorhadden kon hier gewoon weer her en der wat door het huis slingeren en werd er gewoon gespeeld of aan botjes worden gekloven zonder dat deze of gene weer verviel in bezitterig zijn
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Heel handig is het niet, twee van die regelCorgi's van dezelfde leeftijd. Ze menen van alles te moeten regelen maar wat ik het fijne aan dit ras vind is dat ze wel heel gezeglijk zijn. Nu heb je met de teef natuurlijk nog geen band maar maak ze gelijk duidelijk dat dit niet is toegestaan. Ik zou met de teef op les gaan, om samen te werken aan de band tussen baas en hond. Ze legt haar focus nu op haar broer natuurlijk. Neem ze allebei juist ook apart mee. Corgi's zijn over het algemeen vreetzakken dus zorg ook dat eten en botjes etc. niet zorgt voor escalatie. Zou graag een foto zien trouwens! Ik heb ook een Corgi, een Cardigan van bijna 13. Hoe kom je aan de zus?
En inderdaad even niet zonder toezicht samen op t erf laten lopen.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

gyanty schreef:

Bij mij kwam teef later (jonger dan mijn reu). Pakte ook speelgoed af. Mijn reu deed aanvankelijk ook nog pogingen om hier wat van te zeggen. Aanvankelijk hebben wij wel ingegrepen, omdat de teef overmatig obsessief naar speelgoed is en de reu uiteindelijk bijna niet eens meer mocht bewegen in huis. Speelgoed in huis ook opgeruimd. Toen ze elkaar beter leerde kennen hebben we ze het ook langzaamaan zelf uit laten zoeken. Maar vooral het speelgoed in huis weer langzaam geïntroduceerd. Eerst korte momenten met speelgoed wat niet meteen favoriet was en dat beide in tijdsduur en hoeveelheid werd opgebouwd.
Bij ons staat de kist met speelgoed inmiddels zo ongeveer in volledig hoeveelheid. Ballen zitten er zelden in(maar kan dus wel). Ook botjes kunnen inmiddels in huis liggen (was ook niet mogelijk). De teef pakt nog steeds van de reu af, maar die laat het meestal over zich heen gaan en zoekt wel iets anders. Maar meestal helpen wij de reu en zorgen we dat Norah iets anders zoekt. Er is genoeg speelgoed en dat moest ze even leren. En ieder krijgt aandacht die hem toekomt. Ook dat moest ze leren. En doet ze moeilijk dan wordt het opgeruimd. Heel soms zijn er kleine akkefietjes (dat is buiten met een takje in de tuin). Maar in principe laat mijn volle reu het er uiteindelijk altijd wel bij, dus ik snap je beredenering niet......
Zo heb ik het ook precies gedaan toen Mika erbij kwam. Maar dat betrof twee gecastreerde teven van dezelfde leeftijd.
welhsjes
geregistreerd lid

Over eten word geen ruzie gemaakt gelukkig. Hoewel ik er wel bij blijf staan. Het zijn inderdaad twee heel verschillende karakters. Broer is heel rustig en relaxt (normaal gesproken dan) en zus is veel drukker en alerter. Ik zie ze ook wel als twee individuen maar het broer/zus verhaal was puur om de situatie uit te leggen. ;) .
we hebben zus gekregen via de fokker. De vorige eigenaar kon er door omstandigheden niet meer voor zorgen.
Vandaag heb ik me er iets meer mee bemoeit en het ging zowaar wat beter. Met broer zit ik al op cursus en dat ga ik ook met zus doen.
laeken
Zeer actief

Komt wel goed. Het is een intacte reu dus die zal zelden gaatjes maken en zijn belang ligt straks bij de teef. Hij zal die teef bevriend willen houden dus de kans is groot dat hij zich op termijn zal schikken naar haar grillen. Maw, de teef wordt de baas en de reu zal haar galant en liefdevol respecteren op termijn. Dat is meestal wat er gaat gebeuren.
Nu is er spanning en dat reageren ze af. Maar dat is geen vechten hoor, dat is kibbelen en gedoe. Niks meer dan dat omdat er geen gaatjes zijn. Je honden zouden elkaar zomaar uit elkaar kunnen trekken maar dat doen ze heel bewust niet. Ze zoeken nu elkaars grenzen op en straks is de rust wedergekeerd en is het dikke mik. Let maar op.
Afbeelding
*Esther
Zeer actief

Ik zou graag een foto zien van je tweetal :cheer:
Gaat dat je lukken hier?
welhsjes
geregistreerd lid

Nou esther.....ik heb inderdaad geen idee hoe ik een foto moet plaatsen helaas. Kan iemand uitleg geven in jip en janneke raal? :)
*Esther
Zeer actief

Haha daar was ik al bang voor, ik ben ook niet zo'n held.
Je moet eerst zorgen dat je je foto's op Photobucket hebt staan, heb je dat?
Vanuit daar kun je ze zo kopiëren en plakken in een nieuw bericht hier.
welhsjes
geregistreerd lid

Ze staan in photobucket maar ik heb geen idee hoe ik ze daar moet kopiëren.
welhsjes
geregistreerd lid

Afbeelding
*Esther
Zeer actief

Het is je gelukt! Wat een prachtige honden! Ook gelijk duidelijk wie het meisje is en wie de vent!
Als je mijn Cardi wil zien moet je even op het linkje hieronder klikken, daar staat ze ook op.
Ze wordt volgende maand al 13!
Jouw honden liggen hier toch al best kalm bij elkaar. Moet goedkomen!
welhsjes
geregistreerd lid

Wat leuke corgi heb je esther. Echt al zo lekkere grijze snoet.
Als er geen speeltjes in de buurt zijn gaat het super goed. Ze spelen en dollen samen en ze slapen gezellig samen voor de kachel. Dus ik denk ook wel dat het goed gaat komen, maar ik zat er toch even mee hoe ik het moest aanpakken.
*Esther
Zeer actief

Ja, en ze is de laatste tijd nog grijzer geworden.
Toen ik mijn eerste Corgi kreeg, een herplaatsteefje van 4 had ik al een Boxerteef in huis.
Alhoewel de Corgi nieuw in huis kwam was ze toch heel regelneverig naar de Boxer toe.
Heeft ook niet lang geduurd voordat t ok was hoor.
Ik kan er altijd flink om lachen, dat Corgikarakter. Ze denken dat ze de hele wereld kunnen regelen op die korte pootjes. Maar ze hebben inderdaad wel duidelijkheid nodig. Fijn dat t nu zonder speeltjes al goed gaat!
Brindlecardi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Wat een leuk stel :ok:
welhsjes
geregistreerd lid

pskgyrnn1a.png.html]Afbeelding[/url]

het is inderdaad een heel leuk stel (als ze niet bekvechten). Ik moet wel zeggen dat we erg moesten wennen aan dat corgi karakter. We zochten een grote hond in een kleine verpakking. Nou..dat hebben we geweten. We hebben allerlei honden gehad, Ierse Wolf, Deense Dog, Bobtail, Boerenfox en schipperke maar zo'n eigenzinnig monstertje als de Corgi hadden we nog niet meegemaakt. :80: Maar we zijn nu een jaar verder en wat is het toch een super leuke hond.
Een stoere maar oh zo lieve en grappige vriend. Dus ik hoop en vertrouw er op dat het met onze nieuwe aanwinst ook helemaal goed gaat komen.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

welhsjes schreef:pskgyrnn1a.png.html]Afbeelding[/url]

het is inderdaad een heel leuk stel (als ze niet bekvechten). Ik moet wel zeggen dat we erg moesten wennen aan dat corgi karakter. We zochten een grote hond in een kleine verpakking. Nou..dat hebben we geweten. We hebben allerlei honden gehad, Ierse Wolf, Deense Dog, Bobtail, Boerenfox en schipperke maar zo'n eigenzinnig monstertje als de Corgi hadden we nog niet meegemaakt. :80: Maar we zijn nu een jaar verder en wat is het toch een super leuke hond.
Een stoere maar oh zo lieve en grappige vriend. Dus ik hoop en vertrouw er op dat het met onze nieuwe aanwinst ook helemaal goed gaat komen.
Op deze foto lijkt de reu toch wel erg op mijn allereerste Corgi!

Waar komen je honden vandaan?
welhsjes
geregistreerd lid

Hun vader heet Dragon Defender.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”