Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aggressief gedrag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Binky13
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Maltezer x poedel
ruwharige teckel x cairn terriër
2 konijnen
Aantal honden: 2

Aggressief gedrag

Ongelezen bericht door Binky13 »

Hallo,

Ik wil even advies van de hondenliefhebbers hier.

Ik zal proberen mijn verhaal zo kort mogelijk te houden.
Kovu is mijn nieuwe hond, gisteren opgehaald uit het asiel en is 1 jaar geschat en gecastreerd in Roemenïe.

Nu probeer ik hem te laten wennen aan Binky (reu, niet gecastreerd) mijn oude hond bij mijn ouders.
Maar dit gaat tot nu toe totaal niet. Kovu wil Binky gelijk aanvliegen en gromt bijna continu als hij Binky ziet.
Als we buiten wandelen negeren ze elkaar gewoon... Maar in huis raakt Kovu gefrustreerd en is erg alert.
Ze hebben ook nog geen normale kennismaking gehad... ze negeren elkaar of Kovu gaat in de aanval..
Kovu valt ook bezoek aan!

Hoe moet ik dit in hemelsnaam goed aanpakken?
Vrouw van het asiel gaf aan dat Kovu macho gedrag heeft ... Maar het is erg vreemd gedrag... misschien uit onzekerheid? Ik weet het niet...
Maar hoe kun je dit geleidelijk aanpakken zonder dat bejaarde Binky wordt aangevallen op zijn oude dag.

Groetjes,
Denise
Laatst gewijzigd door Binky13 op 18 feb 2015 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Binky 15-09-2000
Kovu 05-05-2014
Binky13
Vaste gebruiker
2 konijnen

Re: Aggressief gedrag

Ik woon tijdelijk een week in huis bij mijn ouders ivm oververhuizing...

Het was niet de bedoeling om al een hond aan te schaffen,..
Ik was alvast naar het asiel om te kijken voor leuke honden.
Kwam ik Kovu tegen en het bedrijf ging sluiten omdat eigenaar werd bedreigd...
Dus als ik Kovu niet gelijk meenam dan was ie weet ik veel waar terecht gekomen.
Afbeelding

Binky 15-09-2000
Kovu 05-05-2014
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Binky13 schreef:Ik woon tijdelijk een week in huis bij mijn ouders ivm oververhuizing...

Het was niet de bedoeling om al een hond aan te schaffen,..
Ik was alvast naar het asiel om te kijken voor leuke honden.
Kwam ik Kovu tegen en het bedrijf ging sluiten omdat eigenaar werd bedreigd...
Dus als ik Kovu niet gelijk meenam dan was ie weet ik veel waar terecht gekomen.
In Zevenaar? Gun de hond eerst wat rust, en tijdelijk gescheiden houden.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Binky13 schreef:Hallo,

Ik wil even advies van de hondenliefhebbers hier.

Ik zal proberen mijn verhaal zo kort mogelijk te houden.
Kovu is mijn nieuwe hond, gisteren opgehaald uit het asiel en is 1 jaar geschat en gecastreerd in Roemenïe.
Kovu is een reu, alleen zijn geslachtsorgaan is bijna niet te zien/ te voelen.
Hij heeft tot nu toe ook nog maar 2 keer geplast en dit doet hij als een vrouwtje.
Het moet wel een mannetje zijn, maar het is erg vreemd.

Nu probeer ik hem te laten wennen aan Binky (reu, niet gecastreerd) mijn oude hond bij mijn ouders.
Maar dit gaat tot nu toe totaal niet. Kovu wil Binky gelijk aanvliegen en gromt bijna continu als hij Binky ziet.
Als we buiten wandelen negeren ze elkaar gewoon... Maar in huis raakt Kovu gefrustreerd en is erg alert.
Ze hebben ook nog geen normale kennismaking gehad... ze negeren elkaar of Kovu gaat in de aanval..

Hoe moet ik dit in hemelsnaam goed aanpakken?
Vrouw van het asiel gaf aan dat Kovu macho gedrag heeft ... Maar het is erg vreemd gedrag... misschien uit onzekerheid? Ik weet het niet...
Maar hoe kun je dit geleidelijk aanpakken zonder dat bejaarde Binky wordt aangevallen op zijn oude dag.

Groetjes,
Denise
Ik snap niet wat daar vreemd aan zou zijn of wat je zou moeten voelen?
Er zijn zo veel jonge reutjes die door de knieën plassen, helemaal als ze vroeg gecastreerd/niet erg zelfverzekerd zijn.
Binky13
Vaste gebruiker
2 konijnen

Hij had al een hele dag niet geplast... Ik denk van alle indrukken (stress).
Maar nu net wel weer.... Waarschijnlijk is hij erg jong gecastreerd...

Ik had even zitten kijken wat ik wilde gaan voeren... Hij is nu de goedkoopste brokken gewend.
Ik wilde hem vandaag wat smuldier geven maar hij lust het niet?!...
Toen ik hem wat vetconcept aanbood van Binky speciaal voor zijn nieren at hij het gelijk op.
Kan het zijn dat hij vers vlees niet gewend is... Ik heb het uren achter elkaar geprobeerd maar hij spuugt het uit en nu trekt hij zijn neus ervoor op.
Ik wilde hem graag om de dag vers vlees voeren ..... Misschien alternatieven die niet al te duur zijn?
Afbeelding

Binky 15-09-2000
Kovu 05-05-2014
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Je zou er nog wat gekookt water over het vlees kunnen doen, maar ik zou hem nou iets voeren wat hij wel graag eet. (Ik weet niet of de nierdieetbrokken goed zijn voor hem), maar wat zou je de andere dagen gaan voeren als je geen vlees voert?

Ik zou hem komende weken rustig laten wennen en niet te veel eisen/verwachten van hem en van daar uit een fijne band opbouwen.
Binky13
Vaste gebruiker
2 konijnen

Het zijn geen nierdieetbrokken maar is natvoer.
Ik wil hem Cavom brokken voeren...
Afbeelding

Binky 15-09-2000
Kovu 05-05-2014
Binky13
Vaste gebruiker
2 konijnen

Ik geef hem verder alle ruimte.. Heb zonet lekker met hem gespeeld en hij apporteert en ligt nu uitgeteld te slapen :)
Afbeelding

Binky 15-09-2000
Kovu 05-05-2014
Binky13
Vaste gebruiker
2 konijnen

Ik geef hem verder alle ruimte.. Heb zonet lekker met hem gespeeld en hij apporteert en ligt nu uitgeteld te slapen :)
Afbeelding

Binky 15-09-2000
Kovu 05-05-2014
Sandra212
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dobermann Pinscher, Kelpie, Siberische Husky
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sandra212 »

Hij moet echt tijd krijgen om te wennen aan alle nieuwe dingen.
Geef hem de tijd die hij nodig heeft.

Buddy is nu 6 weken bij ons en nu begint hij pas echt goed "los" te komen.
Hij at ook zijn brokken niet, maar met een beetje natvoer erdoor ging het al beter.
Inmiddels eet hij nu 2 weken vers en dat gaat nu goed.
Met andere honden heeft het ook 2 weken geduurd eer hij ze op een normale manier wilde / durfde te benaderen.
Nu loopt hij rond alsof hij de koning van het speelveld is.

Net als een mens zijn draai moet vinden als we verhuizen, moet een hond dat ook. Alleen zijn het meestal de mensen die voor de hond bepalen wanneer ze toe zijn nieuwe ontmoetingen, in plaats van andersom.
Geef hem de ruimte en de tijd, dan zal het vast goed komen :lol1:
Binky13
Vaste gebruiker
2 konijnen

Dank je Sandra :)

Leuk dat je ook een hond hebt geadopteerd ...
Kovu begint al wat meer te wennen. Alleen vers vlees vindt hij helaas vies. Ik heb nu smuldier,lotgering en kivo geprobeerd, en zelfs na 2 dagen zonder eten neemt ie hongerig een hap en dan merkt hij dat het vers vlees is en dan spuugt hij het snel uit :) ..

Ik heb daarom ook besloten om voor nu Cavom brok te geven. En in de toekomst probeer ik het opnieuw.
Brokken vindt hij overigens heerlijk.

Het uitlaten gaat nog niet goed. Is doodsbang voor echt alle honden. Dus ik zoek om het rustig op te bouwen even geen plekken op waar veel honden loslopen... bij mij achter lopen namelijk veel grote bulldogs los, en dat wil ik Kovu nog niet aandoen..
Ik ben naar de dierenarts geweest en hij is verder gezond verklaard :)
Afbeelding

Binky 15-09-2000
Kovu 05-05-2014
dagmar88
Zeer actief

Binky13 schreef: Kan het zijn dat hij vers vlees niet gewend is... Ik heb het uren achter elkaar geprobeerd maar hij spuugt het uit en nu trekt hij zijn neus ervoor op.

Wat doe je dan?
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Binky13 schreef:Dank je Sandra :)

Leuk dat je ook een hond hebt geadopteerd ...
Kovu begint al wat meer te wennen. Alleen vers vlees vindt hij helaas vies. Ik heb nu smuldier,lotgering en kivo geprobeerd, en zelfs na 2 dagen zonder eten neemt ie hongerig een hap en dan merkt hij dat het vers vlees is en dan spuugt hij het snel uit :) ..

Ik heb daarom ook besloten om voor nu Cavom brok te geven. En in de toekomst probeer ik het opnieuw.
Brokken vindt hij overigens heerlijk.

Het uitlaten gaat nog niet goed. Is doodsbang voor echt alle honden. Dus ik zoek om het rustig op te bouwen even geen plekken op waar veel honden loslopen... bij mij achter lopen namelijk veel grote bulldogs los, en dat wil ik Kovu nog niet aandoen..
Ik ben naar de dierenarts geweest en hij is verder gezond verklaard :)
Waarom sol je zo met dat beest door hem de hele tijd eten op te dringen wat hij niet lust? Dat geeft allemaal stress en hij is net bij je, alles is vreemd, hij moet nog overal aan wennen, hij heeft al stress zat. Geef hem gewoon brokken als hij dat lekker vindt, hij heeft al stress genoeg, wat mankeert je toch. Er zijn hele generaties honden op brokken gezond oud geworden. Geef gewoon wat-ie lekker vindt, zodat-ie eet, in plaats van hem eten tegen te gaan maken door hem steeds maar iets op de dringen wat hij niet lust.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Binky13 schreef:Dank je Sandra :)

Ik heb nu smuldier,lotgering en kivo geprobeerd, en zelfs na 2 dagen zonder eten neemt ie hongerig een hap en dan merkt hij dat het vers vlees is en dan spuugt hij het snel uit :) ..
Waarom zou je een hond die er net is 2 dagen geen eten geven omdat hij niet wil wat jij hem voorzet ? Dan geef je toch lekker brokken, als het hondje maar eet
Binky13
Vaste gebruiker
2 konijnen

Kovu krijgt nu ook brokjes...
Ik had het advies gekregen hem op vers vlees te zetten meteen.
En dat hij het niet eet omdat er minder smaak aan zit dan bij brok...
Maar inderdaad ik ga hem niet dwingen...
En brok is ook prima in mijn ogen ja..

Vanmiddag kwam er een vriendin op bezoek en Kovu viel haar aan... toen zijn we een stuk gaan wandelen en niks aan de hand, maar eenmaal binnen begon hij weer. Ze hoefde maar te bewegen en hij viel aan.... ik probeerde hem te belonen als ie rustig was en te corrigeren als hij vals deed...
Vriendin liet hem met rust maar hij zocht haar zelf op..
Ik ben benieuwd of hij dat bij al het bezoek gaat doen...
Afbeelding

Binky 15-09-2000
Kovu 05-05-2014
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Wat is kovu voor een hondje? Heb je een foto?

Je kan bezoek wat heel lekkers geven, wat ze aan kovu kunnen geven. Of je zou kunnen oefenen om kovu op zijn plaats/ mandje te blijven. Maar dit kan lastig zijn. Evt. Bench training kan je overwegen, om daar een leuke veilige plaats van te maken. Onzekere honden hebben dan een vaste veilige plaats waar ze heen kunnen, bij bezoek. Een bench betekent niet dat ze daar uren in moeten blijven met deur op slot. Je moet echt trainen, met wat lekkers bijvoorbeeld gevulde Kong, zodat het een leuke plek is.

Wat bedoel je precies met aanvallen? Bijten of blaffen? Wat doet hij precies?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Binky13 schreef:Kovu krijgt nu ook brokjes...
Ik had het advies gekregen hem op vers vlees te zetten meteen.
En dat hij het niet eet omdat er minder smaak aan zit dan bij brok...
Maar inderdaad ik ga hem niet dwingen...
En brok is ook prima in mijn ogen ja..

Vanmiddag kwam er een vriendin op bezoek en Kovu viel haar aan... toen zijn we een stuk gaan wandelen en niks aan de hand, maar eenmaal binnen begon hij weer. Ze hoefde maar te bewegen en hij viel aan.... ik probeerde hem te belonen als ie rustig was en te corrigeren als hij vals deed...
Vriendin liet hem met rust maar hij zocht haar zelf op..
Ik ben benieuwd of hij dat bij al het bezoek gaat doen...
Ik had er na die eerste actie voor gezorgd dat hij het niet nog een keer kon doen.

Wat doet hij als hij aanvalt?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Binky13
Vaste gebruiker
2 konijnen

Kovu is een kruising tussen een ruwharige teckel en een cairn terrier..

Toen vriendin binnenkwam blafte hij en toen ze binnen liep ging hij echt in de aanval .. ze voelde zijn tandjes in haar enkel, maar beet niet door.

Ik heb hem toen in de bench gezet... dit is zijn veilige haven.. maar het vreemde is hij bleef haar opzoeken om haar aan te vallen.. zelfs vanuit de bench gromde hij naar haar.

Ook gaf ik haar wat brokken wat ze kon geven aan hem. Dit pakte hij aan van haar maar zodra ze weer bewoog weer hetzelfde liedje.
Laatst gewijzigd door Binky13 op 08 feb 2015 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Binky 15-09-2000
Kovu 05-05-2014
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Dan het bezoek wat meer brokjes laten strooien, zodat kovu wat meer moet gaan zoeken?
En een portie geduld hebben. Met herplaatsers heb je ook in het begin tijd en geduld nodig. Net als dat een pup opvoeden ook heel wat tijd kost.

Het is even aftasten welke aanpak het beste werkt, bij je hondje. Als je er een betere band mee krijgt, zul je het gedrag vast beter kunnen sturen. Dit hondje heeft vast al het een en ander meegemaakt. En gaat nu door een onzekere periode. Hij wil misschien beschermen, wat hij als zekerheid ziet. Zoals zijn nieuwe omgeving, en nieuw mens in zijn leven.
Binky13
Vaste gebruiker
2 konijnen

Dank je Emma..

Ik zal al het bezoek hem wat broekjes laten voeren.
Niet dat er continu bezoek komt.. dit was voor het eerst dat Kovu zo deed tegen eens mens.
Gisteren deed hij wel vreemd... hij gromde en blafte naar de schoen van een vriend.... enorm obsessief naar die schoen. En zonet gromde hij naar een kastje..
Ik denk ook dat hij aardig is getraumatiseerd .. arm beestje
Afbeelding

Binky 15-09-2000
Kovu 05-05-2014
Miella
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising staff en waarschijnlijk een pincher

Ongelezen bericht door Miella »

Binky13 schreef:Het zijn geen nierdieetbrokken maar is natvoer.
Ik wil hem Cavom brokken voeren...
Je hebt wel erg veel wensen, zo te horen, ik wil hem dit ,ík wil hem dat.... relax zelf eens een beetje en laat dat beest eens ademen, ik heb pas 1 berichtje van je gelezen en ik word nu al kriegelig van je. Probeer me een voorstelling te maken van hoe de hond dat moet voelen.... :U:
Pino2012
Actief

Ongelezen bericht door Pino2012 »

Ik zou even geen bezoek ontvangen. Jezelf inlezen over hondengedrag en hoe je dit op kunt lossen. En dan pas beginnen met buiten oefenen met kijken naar mensen, samen lopen met andere mensen etc. Maar focus je vooral op het opbouwen van een band samen en verwacht niet te veel in één keer van haar.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Binky13 schreef:Dank je Emma..

Ik zal al het bezoek hem wat broekjes laten voeren.
Niet dat er continu bezoek komt.. dit was voor het eerst dat Kovu zo deed tegen eens mens.
Gisteren deed hij wel vreemd... hij gromde en blafte naar de schoen van een vriend.... enorm obsessief naar die schoen. En zonet gromde hij naar een kastje..
Ik denk ook dat hij aardig is getraumatiseerd .. arm beestje
Als ik je stukken zo lees, ben ik bang dat je dit hondje onderschat. Teckel en terrier zijn best pittige honden. Ben benieuwd naar een foto van hem. Heb zelf een pittige eerste hond gehad wat een kruising cairn terrier was. Dat je hond dit gedrag vertoond betekend niet dat hij getraumatiseerd is, maar mogelijk dat hij niet bekend is met dit allemaal. Mogelijk is hij helemaal geen huiselijk leven gewend. Aan jou de taak om hem dit rustig aan te leren, maar ik maak mij zorgen als ik je verhalen hier zo lees. Ik ben een beetje bang dat dit niet helemaal een goede match is en dat je voor jou misschien wel een iets te pittig hondje hebt. Je hebt ook wel hele hoge verwachtingen van een hond die je net hebt en dan ook nog in een situatie waarin het dus helemaal niet zo stabiel is (je zit zelf in verhuizing) Ik hoop dat je je snel vestigt, zodat dit hondje rust en stabiliteit kan krijgen, maar dan nog heb ik ernstige twijfels over de kans van slagen. Voor dit hondje is liefde en genegenheid niet genoeg. Dit hondje heeft begeleiding nodig en iemand met kennis en inzicht.

Dit hondje moet meer begeleid worden. Dit hondje wordt in situaties geplaatst waarin hij het zelf moet oplossen, maar daarvoor te onzeker is en daardoor alleen maar met noodverweer kan komen. Dit gaat een lange weg worden. In deze fase onbekende met koekjes laten strooien is waanzin. Leer hem eerst maar dat een vreemde hem niks doet, door hem veiligheid te bieden en te zorgen dat hij niet bij bezoek kan komen. Daarna de volgende stap: vertrouwen krijgen in bezoek. Maar hij moet jou eerst vertrouwen, door te weten dat jij hem beschermt, dus door te zorgen dat bezoek en hond niet met elkaar in conclaaf kunnen. In de bench, of aan de lijn.
Afbeelding
Binky13
Vaste gebruiker
2 konijnen

Ik ga me best doen...
Sinds vandaag woon ik op mezelf en kan Kovu echt gaan "wennen".

Ik ga wat met jullie tips doen! Heel erg bedankt hiervoor en hou jullie op de hoogte...

Het lijkt misschien dat ik heel veel van hem verwacht ..
Het klopt dat ik het ook allemaal spannend vindt, maar loop niet aan hem te trekken en laat hem zoveel mogelijk met rust..

In het begin als ik hem uit wou laten rende hij van me weg en nu komt hij kwispelend op me af, blij dat hij mee mag, dus daar ben ik heel blij om.

Ik hoop niet dat Kovu te pittig voor me is..
Ik ga er alles aan doen om hem een veilig en stabiel gevoel te geven en al het advies van hier is welkom :) .
Afbeelding

Binky 15-09-2000
Kovu 05-05-2014
dagmar88
Zeer actief

Binky13 schreef: Ik hoop niet dat Kovu te pittig voor me is..
Ik ga er alles aan doen om hem een veilig en stabiel gevoel te geven en al het advies van hier is welkom :) .

Aan de hand van je andere topics vrees ik ook dat Kovu niet bij je past.
Als je niet vlot bij gaat leren over hondengedrag gaat dit mis. Zou zo snel mogelijk contact opnemen met een hondenschool.
ranetje
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Binky13 schreef: Ik hoop niet dat Kovu te pittig voor me is..

Aan de hand van je andere topics vrees ik ook dat Kovu niet bij je past.
Als je niet vlot bij gaat leren over hondengedrag gaat dit mis. Zou zo snel mogelijk contact opnemen met een hondenschool.
Of Kovu bij TS past of niet zou ik niet weten.
Met het advies om naar een goede hondenschool te gaan en daar zelf goede ondersteuning te krijgen ben ik het wel eens :ok:

Ik denk ook dat gyanty het goed ziet wat de aard van dit hondje betreft.
Dat zijn hondjes met pit.
Hulp daarbij lijkt me wenselijk.
Hulp heb ik met mijn eerste teckel ook gehad, en ik had het ook echt heel erg nodig anders was dat indertijd flink verkeerd gegaan.
Een mens kan bijleren :ok: :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Binky13
Vaste gebruiker
2 konijnen

Na de carnaval kan ik gelijk beginnen met cursus met Kovu
Afbeelding

Binky 15-09-2000
Kovu 05-05-2014
Binky13
Vaste gebruiker
2 konijnen

Inderdaad.
Ik ben Binky gewend.
Een erg makkelijk en zacht hondje...
Maar ik ga ervoor! Ik denk dat het met hulp wel goed gaat komen...
Afbeelding

Binky 15-09-2000
Kovu 05-05-2014
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Bedenk wel dat het nooit een ongecompliceerd hondje gaat worden zoals het hondje dat je gewend bent. Dit zal altijd een hondje blijven die enige begeleiding nodig zal blijven hebben en altijd pittig zal blijven. Heel goed mee te leven en heel goed heel veel te leren en heel veel te verbeteren, maar het is een never ending story. Terriërs kunnen best heel slim zijn. Met mijn terrier haalde ik hoge punten op de hondenschool toendertijd. Het was leuk om hem te trainen. Niet te makkelijk, maar ook niet heel moeilijk. Hij was goed op mij te richten. Dat wordt vaak niet zo aan terriërs toegeschreven, maar is met die hond van mij dus wel mijn ervaring. Maar het blijven ook wel eigenwijze snotapen, want als het niet in hun straatje past, dan past dat het gewoon nooit. Mogelijk kunnen vrienden je hondje ook bijna nooit of nooit kunnen aaien, blijft hij altijd blafferig bij bezoek. Het happen naar enkels heeft onze terrier altijd gedaan naar vreemden, dus we hielden hem zo veel mogelijk uit die situatie. Hij ging zelf al naar de gang als er bezoek aan kwam. Het was een handleiding van hier tot tokio die wij met onze Bas hadden, maar het was ook echt wel een enorme schat (op een aparte manier soms haha).

Niet om je te ontmoedigen, maar wel om een realistisch beeld te schetsen over hoe het kan gaan. Hondenschool is een klein hulpmiddel al denk ik dat je daarnaast ook gewoon veel moet gaan lezen over hondengedrag. Van Bas heb ik enorm veel geleerd. Ik kan als een razende hondenlezen door hem, want hij veranderde zo in een seconde om. Natuurlijk heb ik ook fouten gemaakt en soms heb ik flink van hem gebaald. Hij heeft mij ook wel eens gebeten omdat ik verder ging dan hij in gedachte had. Ik lees hier op forum dan wel eens van mensen dat ze dan diep gekwetst zijn en het vertrouwen in hun hond verliezen en dat dat redenen zijn voor herplaatsing. Ik heb er van geleerd en uiteindelijk kon ik lezen en schrijven met Bas en hadden we een zeer hechte band.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Lezen over gedrag is prima, maar het zou mooi zijn als je het op die hondenschool ook leert.
Theorie en praktijk bij elkaar maakt het meeste duidelijk.

Wat ik bij TS lees over dat hondje doet mij namelijk heel erg denken aan mijn eerste teckel.
En daar heb ik (na een eerste trainingsblok dat weinig vruchtbaar was) ontzettend veel van en over geleerd op een hondenschool waar gedragsdeskundigen waren aangetrokken om speciaal les te geven aan "moeilijke honden" en hun baas.
Dat was elke week een avond theorie en op een andere avond een uur training.

Dat hele lastige exemplaar was met die hulp uiteindelijk mijn gehoorzaamste teckel.
EN ik wist en begreep dat contact met anderen voor die hond niet hoefde.
Dus ik heb hem dat ook nooit opgedrongen.

Geen koekjes gestrooi door bezoekers.
Geen gelok met koekjes door bezoekers.
Hij hoefde h.e.l.e.m.a.a.l niks met bezoekers.
En dat vertelde ik dan ook overduidelijk aan de bezoekers bij ons thuis.
Daar is hij heel relaxed door geworden.
Juist omdat hij er niks mee hoefde.

Aanvallen kan je voorkomen door je hond bij je te houden als er bezoek is.
Voorkomen is nog altijd beter dan genezen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”