Ik heb een lange lijn liggen van 10 meter, en ik zat te denken om die morgen aan Toto te hangen, zoonlief mee te nemen naar het park en Tot dan heen en weer te laten rennen tussen ons voor een koekje. Eerst binnen die 10 meter en dus nog vast, en dan verder uit elkaar en die lijn loslaten. Het risico bestaat dan natuurlijk dat hij op enig moment iets ziet wat toch interessanter is en daar op afgaat, en dan is 10 meter natuurlijk helemaal niks.
Aan de lijn heeft hij momenteel wisselend aandacht voor me. Soms is hij vooral bezig met overal snuffelen en kijken, af en toe kijkt hij wel uit zichzelf naar me, en dat wordt uiteraard beloond. Het commando TOTOKOEKJE? beheerst hij al erg goed.
Aan de ene kant denk ik van 'Ik kan ook nog wel een tijdje wachten, hij is hier nog maar zo kort, geen risico's nemen'. Aan de andere kant is hij zo toe aan echt rennen, hij maakt af en toe luchtsprongen om dan het begin van een sprint in te zetten, maar ja, hij weet inmiddels ook wel dat die flex ophoudt bij 8 meter.
Mijn twijfel zit hem eigenlijk vooral in het feit dat ik nog geen idee heb hoe ver hij gaat als hij echt gaat, en in hoeverre hij het concept van 'altijd terugkomen waar we elkaar het laatst hebben gezien' kent. En tuurlijk is er al een band tussen ons en ik denk dat hij het prima naar zijn zin heeft hier, maar het is wel een slimme zelfstandige stiknieuwsgierige hond met wellicht een forse dosis jachtinstinct. Hij is op straat gevonden toen hij een maand of 6,7 was, en dat zie ik ook wel terug. Net als Jack (ook van straat geplukt) heel erg gefocust op vreten en vreten zoeken. Lilo heeft nooit op straat geleefd en heeft dat buiten naar vreten zoeken veel minder.
Toto is ook enorm gefocust op vogels, veel meer dan Jack was of Lilo is. Misschien dat hij ooit een jonge vogel heeft kunnen vangen en opvreten, we zullen het nooit weten. Eigenlijk vind ik dat wel weer gunstig, aangezien vogels niet door de weilanden gaan rennen met die podenco erachteraan.
Maar goed, ik twijfel dus. Morgen gaan proberen en als het goed lijkt te gaan die lijn loslaten, of wachten? Als die lijn eenmaal los is gelaten, is de geest uit de fles, dan ga ik niet de dag erna niet even loslaten.
Ik moet bekennen dat ik eigenlijk vooral tegenargumenten zoek om te weerleggen.
Doen of niet?