Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het Spaanse opvanghondjes topic

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Het Spaanse opvanghondjes topic

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Wat een lieve foto's van Niarla! :I:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik kan echt niet meer wachten :cheer:
Het lijkt wel of Manu zich realiseert dat vanavond zijn laatste kans eeuwige knuffeltijd als enigst kind is. Zwaan kleef aan :schrik:

Ik hoop zo dat ze zich niet te druk maakt. Ik denk echt dat ze Manu heel leuk zal vinden, alle teefjes zijn verliefd op Manu :mrgreen:

Valerie, ik vind het heel leuk eens die kant op te komen hoor! Kan best snel al. Ik ben deze week vrij.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Manu schreef:Ik kan echt niet meer wachten :cheer:
Het lijkt wel of Manu zich realiseert dat vanavond zijn laatste kans eeuwige knuffeltijd als enigst kind is. Zwaan kleef aan :schrik:

Ik hoop zo dat ze zich niet te druk maakt. Ik denk echt dat ze Manu heel leuk zal vinden, alle teefjes zijn verliefd op Manu :mrgreen:

Valerie, ik vind het heel leuk eens die kant op te komen hoor! Kan best snel al. Ik ben deze week vrij.
Leuk :ok: kijk maar even hoe het meisje het doet :wink: ik ben zelf woensdag- en vrijdagmiddag vrij (altijd)
Eefsel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Eefsel »

Ik voel weer een wandeling aankomen :cheer: Ik rijd gerust weer die kant op met Joep :cheer:
Evelien en Joep
Afbeelding
Cause all of me, loves all of you
Dag mijn schaduw, dag flupperpupper. Je wordt gemist.
Joep 23-09-2014 ~ 18-12-2020
Hanneke2
Zeer actief

Jion schreef:Jimi gaat hier trouwens als een zonnetje. Hij loopt fantastisch mee aan de lijn (gewoon in hetzelfde tempo en aan dezelfde kant), vreet niet van straat, sloopt niks, is een ontzettende knuffelbeer, is stikgehoorzaam en leert alles in sneltreinvaart, blijft inmiddels regelmatig gewoon liggen als ik door het huis loop, waakt niet en is sociaal naar alles en iedereen. Hij kan zelfs apporteren, helemaal uit zichzelf. :O:

Ik begin nu te beseffen hoe moeilijk Rosca en Duende eigenlijk zijn. :schrik:

Tussen Rosca en Duende aan de ene kant en Jimi aan de andere kant gaat het nog steeds wat moeizaam. Van tevoren had ik gedacht dat vooral Duende heel erg blij zou zijn met een stabiel reuenmaatje om zich aan op te trekken, gezien zijn speelse enthousiasme met de reuen die hier hebben gelogeerd of op bezoek zijn geweest. Maar Duende is het er niet mee eens. Ze mijden elkaar en tussendoor zijn er nu een paar (3) krachtmetingen geweest, waarbij Duende Jimi op een half-speelse manier uitdaagt (op zijn gebruikelijke hysterische wijze) en hem probeert te bestijgen. Jimi laat zich dan niet doen en doet dan hetzelfde terug (maar dan op de stoicijnse Jimi-manier) waarna hij helemaal over Duende heen gaat staan, en een flinke grauw geeft als Duende niet inbindt. Duende delft dan gelijk het onderspit, waarna Rosca Duende te hulp schiet en Jimi keihard aan gaat blaffen. Daardoor bindt Duende niet in omdat hij zich gesteund voelt door Rosca, en tot nu toe wordt het Jimi dan teveel en kruipt hij weg bij mij op schoot.

Ik weet niet zo goed hoe ik dit gedrag aan moet pakken, heb geen ervaring met dit soort dominantie-conflicten en ben onzeker of ik het gewoon moet laten gaan of moet begeleiden (en zo ja, hoe). Dus tips zijn welkom!
Lastig joh. Ik zou het ook niet goed weten met zo'n driehoeksverhouding. Aangezien er niet serieus gehapt wordt en het eindigt zonder ingrijpen toch maar even aanzien?

Ik zou ze in elk geval nog niet met z'n drietjes alleen laten.
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Ik weet alleen hoe ik het zou doen bij gelegenheidsroedels, zoals dat hier genoemd wordt.
Uitdagen om te spelen prima, maar er wordt niet bestegen.
Daar zal ik dus ingrijpen.
Bemoeien met is ook niet nodig, want baasje lost op wat er opgelost moet worden.

Ik kan me ook wel voorstellen dat je het even wilt aankijken, omdat ze zich zelf moeten kunnen redden met elkaar.
Maar misschien is dat nu gewoon nog te lastig (gezien de stress naderhand van Jimi)?

Edit: wat een leuk topic trouwens.
Leuk om te lezen allemaal.
En wat doen de honden het goed.
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Wat is Niarla schattig zeg!! Mooie hond!
Sterkte Manu, met nog even geduld hebben. Spannend!

En dat is wel sneu, Monique. Dat hij daar zo van slag van raakt.
Geen idee hoe je het beste kan reageren. Bij mijn eigen honden zou ik het denk ik gelijk afkappen maar dat zal wel niet altijd goed zijn.
Hanneke2
Zeer actief

Jion schreef:
Hanneke2 schreef: Lastig joh. Ik zou het ook niet goed weten met zo'n driehoeksverhouding. Aangezien er niet serieus gehapt wordt en het eindigt zonder ingrijpen toch maar even aanzien?

Ik heb het gevoel dat ingrijpen (in de zin van dit soort krachtmetingen helemaal verbieden) het uiteindelijke conflict alleen maar uit zou stellen, en dat de kans dan groter wordt dat het uiteindelijk escaleert. Ik kan het mis hebben, maar ik denk dat Duende geen partij is voor Jimi, en dat Jimi gewoon een keer even moet doorzetten en dat het dan voorgoed gesettled is met de verhoudingen. Jimi is mentaal en fysiek sterker, maar vooral ook veel stabieler en rustiger, en veel meer een natuurlijke leider dan Duende. Ik snap dan ook niet dat Duende zich niet gelijk, of op z'n minst toch inmiddels, heeft onderworpen aan Jimi. Duende mag dan een hysterische malloot eerste klas zijn, maar hij spreekt de hondentaal als geen ander, weet honden altijd perfect aan te voelen en te paaien en heeft in de 4 jaar jaar dat hij hier is nog nimmer een conflict gehad met een andere hond, laat staan er eentje opgezocht. Ik had dit dan ook niet verwacht en sta echt even zo. :80: Misschien mis ik signalen? Het zijn natuurlijk ook wel compleet andere types honden, ze hebben niet echt veel met elkaar gemeen behalve het land van herkomst, dus misschien begrijpen ze elkaar ook moeilijker.

Ik heb trouwens wel een rol gespeeld tot nu toe door Rosca te corrigeren (met dat aanblaffen) en Jimi toe te staan bij mij op schoot te kruipen als het hem teveel werd. Hij is dan ook echt even gestressed daarna. Vanavond heeft hij na het akkefietje een half uur zitten hijgen op schoot voordat hij weer kalmeerde. :ugh:
Een echt stabiele hond heeft niks van zo'n aanvaring, was toch mijn eerste gedachte.

Is het een idee om, wat Kirra ook aangaf, de boel te beschouwen als gelegenheidsroedel (wat het eigenlijk ook is)? Dus er wordt niet gereden op elkaar, klaar. Als Jimi straks naar een nieuw huis gaat is het allemaal weer zoals het was, en zo gaan we het nu dus ook houden.

Ik weet niet of dat de beste optie is, ik lul ook maar wat. Sterkte ermee!
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Hanneke2 schreef:
Jion schreef:
Hanneke2 schreef: Lastig joh. Ik zou het ook niet goed weten met zo'n driehoeksverhouding. Aangezien er niet serieus gehapt wordt en het eindigt zonder ingrijpen toch maar even aanzien?

Ik heb het gevoel dat ingrijpen (in de zin van dit soort krachtmetingen helemaal verbieden) het uiteindelijke conflict alleen maar uit zou stellen, en dat de kans dan groter wordt dat het uiteindelijk escaleert. Ik kan het mis hebben, maar ik denk dat Duende geen partij is voor Jimi, en dat Jimi gewoon een keer even moet doorzetten en dat het dan voorgoed gesettled is met de verhoudingen. Jimi is mentaal en fysiek sterker, maar vooral ook veel stabieler en rustiger, en veel meer een natuurlijke leider dan Duende. Ik snap dan ook niet dat Duende zich niet gelijk, of op z'n minst toch inmiddels, heeft onderworpen aan Jimi. Duende mag dan een hysterische malloot eerste klas zijn, maar hij spreekt de hondentaal als geen ander, weet honden altijd perfect aan te voelen en te paaien en heeft in de 4 jaar jaar dat hij hier is nog nimmer een conflict gehad met een andere hond, laat staan er eentje opgezocht. Ik had dit dan ook niet verwacht en sta echt even zo. :80: Misschien mis ik signalen? Het zijn natuurlijk ook wel compleet andere types honden, ze hebben niet echt veel met elkaar gemeen behalve het land van herkomst, dus misschien begrijpen ze elkaar ook moeilijker.

Ik heb trouwens wel een rol gespeeld tot nu toe door Rosca te corrigeren (met dat aanblaffen) en Jimi toe te staan bij mij op schoot te kruipen als het hem teveel werd. Hij is dan ook echt even gestressed daarna. Vanavond heeft hij na het akkefietje een half uur zitten hijgen op schoot voordat hij weer kalmeerde. :ugh:
Een echt stabiele hond heeft niks van zo'n aanvaring, was toch mijn eerste gedachte.

Is het een idee om, wat Kirra ook aangaf, de boel te beschouwen als gelegenheidsroedel (wat het eigenlijk ook is)? Dus er wordt niet gereden op elkaar, klaar. Als Jimi straks naar een nieuw huis gaat is het allemaal weer zoals het was, en zo gaan we het nu dus ook houden.

Ik weet niet of dat de beste optie is, ik lul ook maar wat. Sterkte ermee!
Nou ja, ik bedoelde niet dat dit een gelegenheidsroedel is, maar dat ik het zo zou doen in "mijn" gelegenheidsroedels.
Laatst gewijzigd door Kirra op 10 feb 2015 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Thomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Thomas »

Wat een leuk topic, ik lees zeker mee!

@Jion, je twee kleintjes zijn al een tijdje samen een roedeltje toch? Ook tijdens wandelingen e.d. hebben ze vast veel steun aan elkaar. Voor hun is het blijkbaar nog heel lastig om een nieuw lid te accepteren, laat staan een kereltje die de boel wil gaan sturen. Ik denk zelf dat dit met de tijd mee komt en dat het een kwestie van wennen is, maar ik ben geen expert. ;)

Slaapt Jimi al bij ze?

Overigens wat super dat Jimi het zo mooi doet zeg.

@ de andere (ver)wachtenden, eventjes volhouden nog!
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

wat een vreselijk leuk topic dit :ok:

jion, ik zou het gewoon verbieden en meteen al bij de eerste 'uitnodiging tot spel' van duende, of liever nog eerder als je hem aanstalten ziet maken, ingrijpen.
je weet inmiddels al hoe het gaat verlopen en dat is voor geen van de honden prettig.
je schiet niks op met een gestresste jimi en een gestresste rosca en duende zal het ook niet in zijn koude kleren gaan zitten, al toont die het misschien minder; want een uitnodiging tot spel is het natuurlijk niet, er zit wel degelijk een krachtmeting achter en dat kun je duende heel eerlijk gezegd ook weer niet kwalijk nemen ;)
jimi is er net geef het allemaal even de tijd.

ik heb als ik meerdere honden heb de regel dat ik geen gedonder in huis wil.
als ze willen donderjagen doen ze dat maar buiten en dat heeft met al mijn honden altijd prima gewerkt, misschien is dat ook een idee voor jou zolang jimi er is.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
sybertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermix

Ongelezen bericht door sybertje »

Jion schreef:Jimi gaat hier trouwens als een zonnetje. Hij loopt fantastisch mee aan de lijn (gewoon in hetzelfde tempo en aan dezelfde kant), vreet niet van straat, sloopt niks, is een ontzettende knuffelbeer, is stikgehoorzaam en leert alles in sneltreinvaart, blijft inmiddels regelmatig gewoon liggen als ik door het huis loop, waakt niet en is sociaal naar alles en iedereen. Hij kan zelfs apporteren, helemaal uit zichzelf. :O:
Het is dat ik manlief heb beloofd dat er voor Nieuw-Zeeland geen tweede hond komt, maar anders kwam ik je morgen nog "verlossen"van Jimmy. :mrgreen:
Hij klinkt echt tof zo.
Ik zou het spel eerst ook afkappen en het alleen buiten toe laten.
Django kon ook hysterisch uitdagen naar Lester. Dat waren zijn gekke vijf minuten binnen, vooral als hij nat van buiten kwam. Dat ging ook vaak net niet helemaal leuk en kapte ik dan af. Succes ermee. En veel updates en foto's graag. :cheer:

Manu, succes met de laatste uurtjes. Als ik haar zo lekker op de bank zie liggen kan ik me voorstellen dat het moeilijk wachten is.
Manu

Ik heb maar een paar uur geslapen want ik zat natuurlijk te bedenken: wat als?! :80:
Manu vindt het vrouwtje maar een beetje raar doen.

Anyway, ik heb het huis alweer doorgelopen of ik echt wel klaar ben. Zo even vlooienpipetje halen, een eigen voerbak want dat was ik wel vergeten en dan moet ik nog even wachten.
Het zal zo anders zijn, twee honden, ik heb er zoveel zin in. En ik vind het ontzettend fijn dat iedereen hier klaar staat voor hulp :ok:
Met Manu doe ik altijd maar wat en gelukkig is hij de ideale hond :lief: Maar wie weet wat allemaal anders moet bij Niarla.

Zo'n zin in onze eerste wandeling :cheer:
Manu

Nee ik neem hem niet mee. Ik laat Niarla op advies van Diana in haar bench tot we thuis zijn. Dan wachten tot ze er zelf uit komt en dan mag ze wat eten en drinken en dan pas mag Manu erbij en gaan we lopen.
Hij kan nog wel eens onstuimig zijn en ik verwacht dat ook wel als er ineens een vreemde hond in zijn huis staat. Cadeautje cadeautje :cheer:

Dus die sluiten we even op.
Ik hoor net van mijn buurvrouw dat ze helemaal verliefd is op Niarla (lang leve Facebook ) maar haar vriend het niet wil ivm de kat. Toen ik van Diana's verslag vertelde moest ik haar maar gauw komen laten zien. Dat zou leuk zijn, als ze naast me komt wonen :D
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat een leuk topic zo, alles mee kunnen volgen door alle verhalen en foto's!
Manu, heel veel succes en plezier vandaag! Ik ben zo benieuwd hoe Niarla en Manu het gaan vinden samen!
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Manu schreef:
Ik hoor net van mijn buurvrouw dat ze helemaal verliefd is op Niarla (lang leve Facebook ) maar haar vriend het niet wil ivm de kat. Toen ik van Diana's verslag vertelde moest ik haar maar gauw komen laten zien. Dat zou leuk zijn, als ze naast me komt wonen :D
Wil je haar niet zelf houden dan?
Manu

Frolic schreef:Ik zat voor Vriend ook zo iets te bedenken, zal het er tegen die tijd eens aan Diana vragen.

En dat zal zeker leuk zijn, als ze naast je kan komen wonen. Dat maakt het weer afstand moeten doen een stuk gemakkelijker :wink:
Haha Vriend is ook wel een echte vriend geloof ik. Ontzettend lief en goed bedoeld maar een beetje eh overweldigend? Zo zou je Manu namelijk kunnen omschrijven.
Als je dan net een lange en spannende reis hebt gemaakt zou ik dat niet op prijs stellen.

En ik wil zoals Renee zegt dat er binnen niet gespeeld wordt. Dat mag buiten.

Ik heb de koekjespot gevuld. Hij kon net aan dicht.

Bedankt voor de succes-wensen van iedereen!
Manu

LongFields schreef:
Manu schreef:
Sssst. Misschien :engel:
In eerste instantie niet. Ik wil een herder of een Husky. Geen korthaar met flaporen. Ik ben hieraan begonnen om te kijken hoe ik een tweede hond vind en omdat ik wilde helpen, niet om te houden. Maar als het echt heel leuk gaat wil ik haar misschien niet meer kwijt.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

renee-uk schreef:wat een vreselijk leuk topic dit :ok:

jion, ik zou het gewoon verbieden en meteen al bij de eerste 'uitnodiging tot spel' van duende, of liever nog eerder als je hem aanstalten ziet maken, ingrijpen.
je weet inmiddels al hoe het gaat verlopen en dat is voor geen van de honden prettig.
je schiet niks op met een gestresste jimi en een gestresste rosca en duende zal het ook niet in zijn koude kleren gaan zitten, al toont die het misschien minder; want een uitnodiging tot spel is het natuurlijk niet, er zit wel degelijk een krachtmeting achter en dat kun je duende heel eerlijk gezegd ook weer niet kwalijk nemen ;)

als ze willen donderjagen doen ze dat maar buiten en dat heeft met al mijn honden altijd prima gewerkt, misschien is dat ook een idee voor jou zolang jimi er is.
Helemaal mee eens, zo zou ik het ook aanpakken.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Manu schreef:
LongFields schreef:
Manu schreef:
Sssst. Misschien :engel:
In eerste instantie niet. Ik wil een herder of een Husky. Geen korthaar met flaporen. Ik ben hieraan begonnen om te kijken hoe ik een tweede hond vind en omdat ik wilde helpen, niet om te houden. Maar als het echt heel leuk gaat wil ik haar misschien niet meer kwijt.

Ze heeft helemaal geen flaporen en ziet er enigszins ruwharig uit qua vacht, dus dat is natuurlijk geen excuus! :pffff: :wink:
Ik begrijp je wel hoor, maar denk dat ze je wel zal gaan overtuigen dat ze haar gouden mandje in Nederland wel gevonden zal hebben. Ik hoop het in ieder geval, ze is zó leuk! Wil ook wel een keertje een wandeldate met haar, denk dat ze het heel goed zou kunnen vinden met Mojo, die erg gecharmeerd is van windhondachtige honden.
Aniway

Ongelezen bericht door Aniway »

Hoe laat komt ze aan op het vliegveld, Manu?

Komen er nog meer opvanghondjes mee?
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

LongFields schreef:
renee-uk schreef:wat een vreselijk leuk topic dit :ok:

Helemaal mee eens, zo zou ik het ook aanpakken.
Ik ook. Ik wil ook geen geduvel in huis. In het begin zag ik ook dat Lyndie een beetje aan het aftasten was tot hoever ze kon gaan. Bij Maggie heel ver, die had zo'n houding van :piew:
Maar Abby heeft een wat korter lontje en die stond dan met een lipje opgetrokken. Ik accepteer dat niet. Niet van Lyndie en niet van Abby. Ik zit er eigenlijk de eerste weken bovenop en tolereer totaal geen flauwekul. Als ze een problem hebben, komen ze maar bij mij. :pffff:
Na een paar weken kan ik dan de touwtjes wat laten vieren.

Gisteravond bijvoorbeeld kwam Sam voor het eerst weer een nachtje logeren (i.v.m. Abby's loopsheid kon het niet eerder :mrgreen: ) en nam alle honden mee. Abby had er de eerste uren moeite mee en stond ze aan te grommen.
Ik stuurde haar de ene hoek in en Sam's honden de andere hoek. Geen gedonder. Mijn huis en ik maak wel uit wie er op bezoek komt. :hmmm:

Vanmorgen stonden ze met z'n allen zij aan zij gezellig te knuffelen. Zonder problemen.
Maggie had trouwens gezellig samen met Jones in elkaar geknoedeld op de zitzak geslapen. Dat is écht een heel makkelijk hondje. :I:
Afbeelding
sonj@
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Ongelezen bericht door sonj@ »

Succes Manu en veel plezier.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Jion schreef: Alle anderen bedankt voor de adviezen. Meer inzichten zijn welkom maar ik zal voorlopig dat dominerende uitdagen van Duende even afkappen.
Ik denk dat het met Rosca te maken heeft. Zover ik kan inschatten heeft zij een beetje sturing nodig hierin omdat zij de oproerpolitie is die haar taakje omdraait. Ze gaat bij opwinding de opwinding vergroten. Ze is hartstikke lief en sociaal maar zodra ze Duende in een positie ziet waarin hij iets wil regelen met een andere hond gaat ze zich bemoeien en hem daardoor versterken. Ik kan het helemaal verkeerd zien hoor, hou me ten goede. Maar dat is wat ik ook zag met Bas. Duende was bezig met Bas en dat liep prima. Totdat Rosca dat door had en naast hem ging staan en zich ging bemoeien. Zij jut de boel dan een beetje op door Duende te steunen en door bv blaffen de chaos te vergroten. Denk dat ze Duende als haar eigendom ziet en dus vindt dat hij dat niet zelf moet regelen maar dat zij alles moet regelen. Ik denk dus dat je Jimi en Duende de kans moet geven eens even zelf zonder bemoeienis de rollen te bepalen en dat Rosca dan even geen partij moet zijn. Niet dat je ze alles samen moet laten uitzoeken ofzo maar rijden en aftasten met Rosca erbij zou ik in elk geval vermijden. Je geeft nl aan dat Duende Jimi accepteert als hij gromt. Dan komt Rosca hem vertellen dat hij dat niet moet accepteren en dat zij hem wel even bij zal staan.

Volkomen normaal bij hondenpaartjes maar nu even een beetje onwenselijk. Mijn buren hebben hetzelfde. Een kleine reu die interactie met Bas aangaat op een drukke wat pittige manier en hun terrierteef komt hem dan steunen waardoor de boel veel meer chaotisch wordt dan wanneer Bas deze hondjes apart van elkaar ontmoet. Dat gaat heel kalm en zonder grollen en grauwen. Komen ze samen dan loopt het al snel veel meer uit de hand en krijgen we inmiddels bijna bijterijen.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Veel plezier Manu :cheer:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik pik nooit patsen ik stop het gelijk, heb ik alwijs zo gedaan ben nog al dominand
Afbeelding
Manu

We zitten in de auto :D
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

:engel: Daar hoef ik geen foto van hoor