Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Opspringen
Moderator: moderatorteam
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Opspringen
Murdock is een actieve terrierpup die het nodig vindt om tegen alles en iedereen op te springen.
We proberen hem dit al vanaf dat we hem hebben af te leren, door hem naar beneden te duwen met het commando 'laag'. Als er geen haast bij is geven we eerst het commando en wachten dan een paar seconden tot hij weer met vier poten op de grond staat en belonen hem dan.
Mensen in onze omgeving vinden het onprettig als hij tegen hen opspringt, en zeker met het oog op zijn groei willen we dit ook echt afgeleerd hebben.
Hoe pakken we dit het beste aan?
We proberen hem dit al vanaf dat we hem hebben af te leren, door hem naar beneden te duwen met het commando 'laag'. Als er geen haast bij is geven we eerst het commando en wachten dan een paar seconden tot hij weer met vier poten op de grond staat en belonen hem dan.
Mensen in onze omgeving vinden het onprettig als hij tegen hen opspringt, en zeker met het oog op zijn groei willen we dit ook echt afgeleerd hebben.
Hoe pakken we dit het beste aan?
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Re: Opspringen
Omdraaien, doodstil blijven staan tot hij uit zichzelf gaat zitten en dan een blije goed zo. Doet hij het weer, direct hetzelfde doen net zolang tot de boodschap is overgekomen. Heeft bij mijn herders in elk geval goed resultaat gehad.

-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik lees mee. Ik weet wat je moet doen, maar ik eh heb er met een van doen ook waar dat kwartje niet bij valt. En bij mijn vorige hond is het gereduceerd door die aanpak. Hier in de negeerfase heb ik er een om mijn nek hangen, en het is van de zotte ik ben niet zo groot, maar hij springt inmiddels boven mij uit. Maar goed, we houden vol met negeren en blokken. Als ik al zie dat hij de neiging heeft te gaan springen positioneer ik mijn hand zo dat hij met zijn kop tegen mijn hand springt.
"Laag!".
Ooit gaat het kwartje vallen.
Ooit gaat het kwartje vallen.
- Hylos
- Zeer actief
In het boek "superhonden" staat dat je ze ook kunt leren om te zitten om iemand te begroeten. In feite leren ze nu springen, dan krijgen ze immers ook aandacht. Misschien eens het zit commando geven en dan uitbundig belonen. Compleet negeren is vrijwel ongemogelijk als ze in je nek hangen. 1 beweging van jezelf en je reageert al.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Het commando "laag" geef je in het begin pas als de hond met 4 poten op de grond staat.
Geef je het commando eerder dan loop je het risico dat hij "laag" als commando gaat zien voor springen.
En dat is nou net wat je niet wilt
Dat is het associatieleren wat honden doorgaans doen.
Het commando leer je aan bij de houding die ze hebben.
"Zit" zeg je in het begin ook pas als de hond zit
Geef je het commando eerder dan loop je het risico dat hij "laag" als commando gaat zien voor springen.
En dat is nou net wat je niet wilt
Dat is het associatieleren wat honden doorgaans doen.
Het commando leer je aan bij de houding die ze hebben.
"Zit" zeg je in het begin ook pas als de hond zit
-
Veenmug
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
Het spijt me. Voor een kleine hond mijn vuist, voor een grotere hond mijn knie: kies maar of je "weer"wilt springen. Commando geef ik niet.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
- *Petra*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
- Aantal honden: 6
Dan hoop ik jou nooit tegen te komen, ik vind het nogal bruut. Je kan beter uit je plaat gaan tegen de eigenaarVeenmug schreef:Het spijt me. Voor een kleine hond mijn vuist, voor een grotere hond mijn knie: kies maar of je "weer"wilt springen. Commando geef ik niet.

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
-
Eefje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
wij zeggen laag, idd terwijl we de hond naar beneden helpen tot hij met alle poten op de grond staat en dan nog een keer "dat is laag heel braaf"
en nu ze het eenmaal doorhebben ook vooraf als waarschuwing al.
en nu ze het eenmaal doorhebben ook vooraf als waarschuwing al.
-
Veenmug
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
Ga er vanuit dat jij voorkomt dat je hond tegen vreemden opspringt.*Petra* schreef:Dan hoop ik jou nooit tegen te komen, ik vind het nogal bruut. Je kan beter uit je plaat gaan tegen de eigenaarVeenmug schreef:Het spijt me. Voor een kleine hond mijn vuist, voor een grotere hond mijn knie: kies maar of je "weer"wilt springen. Commando geef ik niet.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Een alternatief voor de vuist en de knie en misschien voor menselijke begrippen en tikkeltje subtieler
De teen......
Als een hond niet (meer) reageert op negeren en inderdaad de grote van een klein paardje heeft of nogal aanhoudend is kun je hem in alle vriendelijkheid en helemaal per abuis zachtjes op zijn teentje "trappen" of er tegen aan duwen. Ik heb het eens voor een vriendin gedaan die een nogal forse setter had die sprong en dan zo met zijn nagels van de voorpoten lekker of je heen kraste. En negeren was alleen maar motivatie voor meer. Ik heb hem gewoon vriendelijk begroet maar stootte tot 2 x toe beetje dom tegen zijn tenen aan zodra hij rechtop tegen me aan stond. Dus 2 x zakte hij naar de grond, keek naar zijn teen (
)en dan bood ik heel lief mijn excuses aan.
We zijn dikke vrienden gebleven en hij heeft nooit meer gesprongen. Toen er meerder lomperds niet konden uitkijken waar ze hun voeten zette heeft hij het springen maar opgegeven en leerde hij dat een ontmoeting gewoon op de grond eigenlijk veel leuker was.
Ik kies liever eerst voor de lantarenpaal methode maar de teen is een goed optie en kan subtiel worden ingezet.
De teen......
Als een hond niet (meer) reageert op negeren en inderdaad de grote van een klein paardje heeft of nogal aanhoudend is kun je hem in alle vriendelijkheid en helemaal per abuis zachtjes op zijn teentje "trappen" of er tegen aan duwen. Ik heb het eens voor een vriendin gedaan die een nogal forse setter had die sprong en dan zo met zijn nagels van de voorpoten lekker of je heen kraste. En negeren was alleen maar motivatie voor meer. Ik heb hem gewoon vriendelijk begroet maar stootte tot 2 x toe beetje dom tegen zijn tenen aan zodra hij rechtop tegen me aan stond. Dus 2 x zakte hij naar de grond, keek naar zijn teen (
We zijn dikke vrienden gebleven en hij heeft nooit meer gesprongen. Toen er meerder lomperds niet konden uitkijken waar ze hun voeten zette heeft hij het springen maar opgegeven en leerde hij dat een ontmoeting gewoon op de grond eigenlijk veel leuker was.
Ik kies liever eerst voor de lantarenpaal methode maar de teen is een goed optie en kan subtiel worden ingezet.
- *Petra*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
- Aantal honden: 6
Ja ik doe mijn best er voor en zeker als ik merk dat mijn hollander enthousiast wordt zal ik zeggen dat je niet te dichtbij moet komen. Met een knie geven kan namelijk de hond behoorlijk verwonden en de meesten die dat zeggen zullen het ook echt niet zachtzinnig doen, en ik accepteer het ook niet als dat bij mijn hond zou gebeuren er zijn meerdere oplossingenVeenmug schreef:Ga er vanuit dat jij voorkomt dat je hond tegen vreemden opspringt.*Petra* schreef:Dan hoop ik jou nooit tegen te komen, ik vind het nogal bruut. Je kan beter uit je plaat gaan tegen de eigenaarVeenmug schreef:Het spijt me. Voor een kleine hond mijn vuist, voor een grotere hond mijn knie: kies maar of je "weer"wilt springen. Commando geef ik niet.

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Nou, dit is precies wat ik ook doe. Gewoon doorheen lopen.Cleva schreef:Ik ben vrij lomp bij alle vormen van in de weg lopen. Het moet niet zo zijn dat ik op moet gaan letten dat er geen botsing komt.
Dat ik dan het goedgetrainde molenpaard waar de kleuters onderdoor kunnen rennen omdat hij nooit een stap verkeerd zou zetten ben. Nee hoor.
Ik wens dat er voor me geweken wordt vanwege het stompzinnige feit dat ik gewoon 10 keer groter én de baas ben. Laten we maar even normaal blijven doen.
Ik stap ook wel eens op een teen als het echt hardnekkig is.
Cayuga heeft zijn hele leven mogen opspringen, en dat heb ik er nu bijna uit.
Hij heeft een vrij dikke plaat voor z'n kop, zeg maar
Blij begroeten doen we met de pootjes op de grond. En dan mag je om me heen stuiteren wat je wil.
Ik val gemakkelijk om en man heeft zijn ballen lief, dus dat springen laat je maar achterwege
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Ok, wegdraaien/negeren als hij het bij ons doet en laag aanhouden als hij bij de tafel oid springt.
Dat zijn tips waar ik wat mee kan!
Knietje zou ik niet doen, dat vind ik weer een stap te lomp, maar gewoon doorgaan waar ik mee bezig ben? Dat lijkt me dat prima

Dat zijn tips waar ik wat mee kan!
Knietje zou ik niet doen, dat vind ik weer een stap te lomp, maar gewoon doorgaan waar ik mee bezig ben? Dat lijkt me dat prima
Miranda schreef: Ik val gemakkelijk om en man heeft zijn ballen lief, dus dat springen laat je maar achterwege
-
Dartel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik loop er ook doorheen. In noodgevallen gebruik ik een foldertje. Dat houd ik op normale hoogte en als ze dan zo dom zijn om daar tegenaan te springen hebben ze pech. Ik weet dat schapendoezen dat graag doen, opspringen of in je kuiten bijten als je dan niet reageert.
Ik heb er twee die als je ze negeert of je rug toedraait rustig in je kont willen happen om duidelijk te maken dat zij niet genegeerd wensen te worden. Of als een gek aan je gaan lopen krabbelen. Bij mij laten ze dat wel uit hun hoofd, maar bij mijn man of zus willen ze dat nog wel eens proberen. Geen kwaaiigheid, maar uit de hand gelopen opwinding en speelsheid. Maar dat doet net zo goed zeer!
Ik heb er twee die als je ze negeert of je rug toedraait rustig in je kont willen happen om duidelijk te maken dat zij niet genegeerd wensen te worden. Of als een gek aan je gaan lopen krabbelen. Bij mij laten ze dat wel uit hun hoofd, maar bij mijn man of zus willen ze dat nog wel eens proberen. Geen kwaaiigheid, maar uit de hand gelopen opwinding en speelsheid. Maar dat doet net zo goed zeer!
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Bij Kay heb ik het zit er ook heel duidelijk bij gebruikt. Je mag prima aandacht, maar wel vanuit zit. Werkt ook beter als vangnet voor mensen die het niet kunnen om te negeren, het zielig vinden etc. Voordeel is dat je omgeving, die je niet altijd in de hand hebt, meewerkt aan deze situatie als je die heel duidelijk stelt. Bij Norah waren we dit principe even vergeten, maar gebruiken we nu ook en het lijkt ook aan te slaan, ondanks een heel ander type hond. Zit is voor de meeste mensen makkelijk toepasbaar en duidelijk in leren dan laag. Ook hebben honden het commando zit vaak al zo snel helemaal ingeburgerd, dat het makkelijk en duidelijk toepasbaar voor de hond is (en het scheelt weer een extra commando leren)
En laag leer ik uiteindelijk ook wel. Ik negeer en wacht niet. Mijn jonge honden hebben veel hun halsband om en help ze dus naar benden, naar 4 voetjes op de grond en zeg dan laag. Zo ik modeleer ze naar de juiste positie. Maar gebruik het dus niet in de situatie met andere mensen en ook niet in de regel als ze bij mij heel enthousiast zijn (maar wel als ze rustig tegen de bank op staan bijvoorbeeld)
En laag leer ik uiteindelijk ook wel. Ik negeer en wacht niet. Mijn jonge honden hebben veel hun halsband om en help ze dus naar benden, naar 4 voetjes op de grond en zeg dan laag. Zo ik modeleer ze naar de juiste positie. Maar gebruik het dus niet in de situatie met andere mensen en ook niet in de regel als ze bij mij heel enthousiast zijn (maar wel als ze rustig tegen de bank op staan bijvoorbeeld)

-
Cindy52
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Mijn pup springt niet maar gaat heel rustig tegen me aan staan en eerlijk gezegt vind ik dat geen probleem, ze doet het alleen bij mij
- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Ik zou stil gaan staan en je rug naar de pup toe draaien. Als hij laag is wel 'goedzo' zeggen of op een andere manier stem belonen, maar ik zou niet heel enthousiast reageren, omdat dat een nieuwe trigger kan zijn om te gaan springen.
Je zou ook als de pup laag blijft naar 'de koekjespot' kunnen lopen en hem een koekje kunnen geven.
Je zou ook als de pup laag blijft naar 'de koekjespot' kunnen lopen en hem een koekje kunnen geven.
- lisa67
- Actief
- Mijn ras(sen): West Highland White en Airedale Terriër
De link van dit topic ga ik maar eens doorsturen naar mijn schoonzus. Ze heeft 3 mega grote en zware honden waarvan er 2 altijd tegelijk tegen je opspringen als je binnen komt. Ik kan nog net blijven staan, maar voor mijn oude moeder is het best gevaarlijk. Het enige wat mijn schoonzus zegt is LAAG!! Maar ja, daar luisteren ze al lang niet meer naar. Zo irritant...
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Die honden weten waarschijnlijk niet beter dan dat "laag" betekent dat ze moeten springenlisa67 schreef:De link van dit topic ga ik maar eens doorsturen naar mijn schoonzus. Ze heeft 3 mega grote en zware honden waarvan er 2 altijd tegelijk tegen je opspringen als je binnen komt. Ik kan nog net blijven staan, maar voor mijn oude moeder is het best gevaarlijk. Het enige wat mijn schoonzus zegt is LAAG!! Maar ja, daar luisteren ze al lang niet meer naar. Zo irritant...
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
geen tips, de honden mogen hier opspringen