Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alleen heel zoet, met andere honden branie...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Alleen heel zoet, met andere honden branie...

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zit wel eens te denken of ik er nog een hondje bij zal nemen. Gewoon wat overdenkingen en zeker geen plan voor binnenkort. Meer van wat komt er ooit op mijn pad en dan zie ik wel.

Nu valt me wel wat op aan Bas. En dat is iets om rekening mee te houden. :mep: Bas is alleen heel erg zoet. Lief tegen elke hond en elk dier buiten. Beschaafd, passeert heel braaf honden en indien nodig maakt ze ook super beleefd en lief kennis. Ik heb er werkelijk geen kind aan. Ze is lief met paarden, koeien en waakt in huis niet. Iedereen kan binnen lopen en ze vindt alles best. Keffen doet ze ook al nooit. Ze is zich ook heel erg bewust van haar zwakte en dat is haar formaat. Ze kent haar beperking dus.

MAAR. En dat valt me echt op. Bas is een meeloper eerste klas. Met honden dus...
Blaft een hond dan keft Bas lekker mee. Rent een hond naar een vreemde hond toe dan rent Bas lekker mee en gaat ze er nog bij grommen en keffen ook. Gaat een andere hond jagen dan jaagt Bas lekker mee. Stormt een andere hond op een koe af dan stormt Bas mee. Luisteren ho maar.....

Als er een hond bij ons op bezoek is die bv 1 keer blaft dan rent Bas al waaks door de tuin van hek naar hek. Waar is de boef? De kat? Of de andere hond? KEF KEF KEF!

Herkent iemand dit? Een mierzoet hondje dat in roedelverband in een branieschopper veranderd? Ze is en blijft nog wel heel zachtaardig en er zal echt nooit wat gebeuren maar ze krijgt er wel echt praatjes door en luistert soms gewoon haast niet meer.

Dus ik vraag me af of ik er wel een tweede hond bij wil.... :engel: :schrik: Want ik zie het werkelijk voor me dat mevrouwtje het ideale hondje dan in een draak gaat veranderen.... :denken: :schrik: :80:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Alleen heel zoet, met andere honden branie...

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ben je nog zelf bij toch in opvoeden en grenzen aangeven en wat je in huis haald. Zullen wel meer zoete hondjes rondlopen net als Bas. En wat is nu leuker dan een beetje stoer doen en kattekwaad uithalen samen. Brengt wat leven in de brouwerij .
Misschien mist zij dat wel heel erg .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Vlo heeft alleen praatjes als Dol erbij is.Is Vlo alleen dan blijft er niet veel meer van zijn branie over :lol1: Hij voelt zich sterker met Dol erbij en laat dan meer zien van zichzelf.
Rent ook luidkeels mee als Dol aanslaat en heeft totaal geen idee waarvoor ze aanslaat.Hondje zonder eigen mening zeg ik weleens gekscherend :goeie:
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Mijn hond is ook anders met andere honden er bij. Dan komt de regeltante nog veel erger naar boven in haar.
Hier daarom geen tweede hond, of er moet er eentje op ons pad komen die evenwichtig met de scepter zwaait en waar zij zich dan naar schikt. Maar zo'n hond ben ik in de afgelopen 3 jaar nog niet tegengekomen....
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Dat herken ik wel deels, iets groter formaat, maar Layla heeft daar ook wel een handje van.
Ze is niet heel erg vocaal, zal niet snel aanslaan op geluiden oid. Met Bo ook niet, want hij deed dat ook niet. Komt er een andere hond in huis die wel aanslaat, doet ze vrolijk mee :boos: al kijkt ze er ook bij alsof ze geen flauw idee heeft waarom er nou eigenlijk geblaft word.
Als ik buiten loop vindt ze het ook lastig om zich een houding te geven naar een andere hond. Met Bo erbij, deed ze met hem mee. Nu zie ik vooral heel veel onzekerheid bij haar wat dat betreft.
Als ik in ee groep loop, dan kan ze een hond tegenkomen waar ze prima mee kan, maar als een hond uit de groep aangeeft die hond niet leuk te vinden, staat mevrouw vooraan met opgestroopte mouwen.

Oftewel als ze alleen is doet ze niet zoveel, maar als een ander wel wat doet, dan doet ze het ook.

Vwb een tweede hond, dat kan prima denk ik, maar dan zou ik kijken naar een zelfverzekerd hondje, dat zich de pis niet lauw laat maken en doet wat ie zelf vindt.
Bo was er zo een, het maakte hem niet uit hoe een ander reageerde, hij bepaalde vooral zelf wat nodig was of niet. Als hij in een tuin was met andere tatra's, dames in dit geval, die ook veel aansloegen, dan tilde hij zijn kop op, schatte de situatie eens in en indien er eigenlijk weinig aan de hand was, ging hij weer verder met zn tukje.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Duidelijk de spijker op de kop wat onzekerheid betreft. Dat is ze inderdaad en dus kan ze uit onzekerheid dit gedrag tonen. :E: Laatst was hier een mopskruising op bezoek. Die keft om alles. Bas keffen en nog eens keffen. Als ik dan zei, BAS, hou op. Dan stopte de mops en dan stopte Bas ook. Kwamen de buurhonden dan kefte ze samen als gekken bij de hek. Haalde ik de mops weg dan was Bas meteen en ter plekke weer lief en beschaafd.

Dus inderdaad, ALS hier een tweede hondje komt, een stabiele zelfverzekerde hond die zich niet laat opjutten door "mevrouwtje onzeker maar praatjes voor 10". Want dat ze onzeker is staat vast voor mij. Blijkbaar klampt ze zich direct vast aan elke hond die erbij hoort. Om zichzelf meer zelfvertrouwen toe te kennen. :F: Hond nr 2 moet dus een golden retriever zijn. Want die komt hier ook wel eens en dan is ze helemaal zichzelf. Kalm, lief en beschaafd. Precies zoals die golden. Komt hier een terrier of die mops x griffon dan gaat ze helemaal mee in dat drukkere gedrag en maakt het ook erger door stokerig te doen.... Ze is bij andere honden net een stapje erger als de hond zelf. Rent de andere hond op een hond af dan rent Bas er blaffend op af. Rent een andere hond naar onze hekken dan gaat Bas er bij grommen. Dus ze zet net een stapje verder als de hond waar ze zich aan optrekt. Echt onzeker gedrag dus inderdaad.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik zou er ook een Golden bij zetten. Dat is Saartjestaart iig erg goed bevallen :mrgreen:
Maar serieus; Saar heeft nogal de neiging achter andere honden aan te hobbelen, en dat doet ze dus ook bij Vera. Het meest treffende vind ik het met loslopen in de wijk. Vera loopt tegenwoordig bijna altijd los, en hobbelt dan een beetje voor me mee. Ze gaat weleens wat verder vooruit, maar dan is een "veer" genoeg om haar om te laten kijken en dan blijft ze uit zichzelf wachten.
Saartje loopt aan de lijn altijd keurig 1 stap achter me aan. Dribbel, dribbel, makkelijker dan makkelijk. Je voelt niet eens dat je een lijntje vasthebt. Nu heb ik mijn teen gebroken, en heb een tijdje met twee krukken gelopen (nu nog met 1 godzijdank), dus ik dacht "ach, dan doe ik Saartje ook gewoon los in de wijk" (want met twee krukken een riem vasthouden is niet bepaald ideaal). Dus Staartewurm ook losgelaten. Die zette vervolgens vol tempo erin om Vera bij te kunnen houden, en waar Vera dus mij nog in de smiezen houdt en blijft wachten als de afstand te groot wordt, keek Saar eens achterom naar mij, constateerde grote zus wel vlak in de buurt, en dacht "toedeledokieeee, ik ga in de tuintjes staan snacken" :ugh: :roll: :boos:

Nou is Vera dus gelukkig braver dan braaf, blaft en waakt niet, is inschikkelijk naar andere honden, en als ze achter een konijn aan wil is ze met 1 "Veertje" terug te roepen. En dat is denk ik maar goed ook, want als Vera bijvoorbeeld de sprint erin zet buiten achter een konijn aan rent Saar blind mee, strakgetrokken opgefokt bekkie (geeeeen idee wat ze aan het doen is) ,en komt dus ook blind weer mee terug als Vera terugkomt. Ik wil niet graag meemaken wat er gebeurt als Saar als grote zus een hond heeft die wel door blijft sprinten achter dat konijn aan :schrik: Om maar wat te noemen :wink:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Apple is ook zo, ze is met een andere hond toch altijd heel anders dan gewoon alleen.
Als er hier dus ooit een hond bij zou komen zou dat een nog zoeter exemplaar moeten zijn met veel rust in de kont :mrgreen:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

hahaha Gol laat zich ook een beetje opstoken door Mika soms :mrgreen:
Ik vind het wel grappig, er lijkt wel wat meer pit ingekomen. Ik hou er wel van.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

laeken schreef: Dus inderdaad, ALS hier een tweede hondje komt, een stabiele zelfverzekerde hond die zich niet laat opjutten door "mevrouwtje onzeker maar praatjes voor 10". Want dat ze onzeker is staat vast voor mij. Blijkbaar klampt ze zich direct vast aan elke hond die erbij hoort. Om zichzelf meer zelfvertrouwen toe te kennen. :F: Hond nr 2 moet dus een golden retriever zijn. Want die komt hier ook wel eens en dan is ze helemaal zichzelf. Kalm, lief en beschaafd. Precies zoals die golden. Komt hier een terrier of die mops x griffon dan gaat ze helemaal mee in dat drukkere gedrag en maakt het ook erger door stokerig te doen.... Ze is bij andere honden net een stapje erger als de hond zelf. Rent de andere hond op een hond af dan rent Bas er blaffend op af. Rent een andere hond naar onze hekken dan gaat Bas er bij grommen. Dus ze zet net een stapje verder als de hond waar ze zich aan optrekt. Echt onzeker gedrag dus inderdaad.
Je zou een Mojo moeten hebben, die is een ster in het zich niet laten opfokken door anderen, en zelf is hij ook totaal niet waaks of blafferig. Als mijn meiden zich weer eens ergens over opwinden en elkaar daarin nog even wat extra aansteken, dan doet hij even 1 oog open en kijkt alsof hij vindt dat de dames niet goed snik zijn, en dan gaat het oog weer dicht en slaapt hij verder. :wink:

Maar ja, denk niet dat er nog een tweede Mojo beschikbaar is ergens, dus dan lijkt me een Golden of iets soortgelijks een goed alternatief. Ik zou er wel een volwassen hond bij plaatsen maar ik denk dat je dat al wel van plan zal zijn. :wink:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Csiva is ook zo. Die is van nature helemaal geen keffer. Maar als Dumas aanslaat, moet ze ook. Ze laat zich enorm opfokken door Dumas. En Dumas... stresskippie is dat ;) Luca boeit t allemaal niks, maar daar trekt ze zich dan weer minder van aan :P
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Mijn hondje doet het bij de hond van mijn moeder. Als die begint te blaffen bijv. Bij de deur rent mijn hond blaffend mee. Je ziet ook duidelijk dat hij geen idee heeft wat er aan de hand is. Maar hey zij blaft dus ik ook!

Thuis blaft hij nooit :p
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Als het klikt tussen de twee honden is er geen enkel probleem.
Klikt het niet, dan heb jij een gigantisch probleem.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
laeken
Zeer actief

Huh? Ik snap je reactie niet goed Wolfsblut? Bas klikt met elke hond.
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

laeken schreef:Huh? Ik snap je reactie niet goed Wolfsblut? Bas klikt met elke hond.
Bas kan dan wel klikken met andere honden. Bij aanschaf van een eventuele tweede hond moet deze natuurlijk ook een klik hebben met Bas. Als die er is dan heb je heel veel lol aan twee honden. Het wordt wel wat drukker in huis.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
laeken
Zeer actief

Elke hond klikt met Bas want ze geeft er geen aandacht aan. Ik heb nog nooit gehad dat een hond hier in huis niet klikt met Bas. En als een hond lullig tegen haar zou doen was hij niet welkom natuurlijk. Daar wordt een evt tweede hond op uitgekozen. Dat is kriterium nr 1 uiteraard.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Heavy schreef:Dat roedelgedrag heb je niet alleen in huis maar ook tijdens het wandelen.
Voor mij een reden om nooit meer 2 honden te nemen.
Ik vind 1 dan gewoon makkelijker omdat het elkaar niet opjut enz.
Het ligt er natuurlijk heel erg aan hoe de samenstelling is van je roedel, lang niet in alle gevallen zullen ze met zijn tweeën gaan lopen rellen buiten. Mijn 2 Laekense wel als ik hen de kans geef. Dus dat doe ik gewoon niet. Maar 1 van de Laekense in combinatie met Mojo gaat prima, zonder gerel.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Haha, het lijkt Bonnie wel (behalve dat zij wat ondeugende streken heeft). In een roedel collies is zij de braafheid zelve. Maar o wee als er ergens gedonder tussen honden is. Dan moet ik haar als de wiedeweerga aanlijnen want dan is ze er als de kippen bij om mee te doen. Al sluit ze zich wel altijd bij de winnaar aan (iets dat zij in een nanoseconde doorheeft). De reldel. :hmmm:

Mijn advies: neem een collie erbij. Die maak je niet gek, zijn lief voor andere honden/hondjes en (behalve als ze Abby heten :ugh: ) ook Buitengewoon Braaf.
Al blaffen ze wel. :tongue:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Hihi onze Basje vroeger had ik uiteindelijk prima onder controle en liet zijn kop niet gek maken. Kattenjagen was eruit en hij was best heel zoet op wat issues na, waar wij goed mee hadden leren leven. Zoete Winnie kwam erbij, maar als zij achter een kat aanging, toen ging Bas ineens ook weer. Het heeft wel weer even wat aanpassingen gevraagd, maar uiteindelijk had ik er een gouden koppel aan.

Kay was voordat Norah kwam al wel heel braaf. Toen Norah kwam werd hij super braaf en bijna een grijze muis,want hij sneeuwde onder. Daar moeten wij nu nog steeds voor waken. Norah is soms te veel voor hem. Hij had liever een brave, sullige schotse collieteef (zoals Tassia) erbij gehad. Het is prima te doen en ze hebben wel degelijk ook veel lol met elkaar. Maar omdat Norah veel aandacht vraagt, eist Kay die totaal niet meer op en geeft ons alle ruimte. Zo veel dat hij zichzelf soms haast wegcijfert. Dat is iets waar je met zo'n zoete hond rekening mee moet honden. Ze dollen hier overigens graag met elkaar hoor en nu na 2 jaar zie je ze nog steeds beter en hechter met elkaar worden (al is het vanaf begin wel goed tussen die 2 geweest).
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Ik heb hier ook reldellen :mrgreen: met zn allen hebben ze een zeer groot ego, maar alleen zijn ze een stuk beschaafder :engel:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”