Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tips in bepaalde situaties
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Boerenfox
- Aantal honden: 1
Tips in bepaalde situaties
Hallo iedereen, ik zou graag wat tips willen over bepaalde situaties.
Mijn hond is een boerenfox van bijna twee jaar, zeer onderdanig van aard maar ook wat onzeker. Als pup erg goed van vertrouwen en ging op elke hond of ander dier en mens af met een speelse enthousiasme. Dit veranderde een heel klein beetje toen hij in Frankrijk. Daar liep een lokale hond altijd los en probeerde hem aan te vallen. Dit hebben we de eerste week weten te voorkomen door de hond weg te jagen. tot hij ineens uit de bosjes sprong waar we langs liepen en onze hond aanviel. Ze waren zo snel dat ik er niet tussen kon komen en besloot de lijn los te laten zodat mijn hond Niet de getrek van de riem zou voelen zodat ie niet nog opgefokter zou worden. De andere hond droop ineens af. Geen bloed gezien het leek erger dan het was.
Terug in Nederland begon hij steeds feller op vreemde honden te reageren. als hij niet aangelijnd is en de andere hond ook niet op een veldje niets aan de hand. Maar als ie aangelijnd is kan hij erg uitzijn plaat gaan. Na paar rondjes lopen om de ander hond heen verdwijnt het weer en wilt ie zelfs spelen met de hond. Helaas willen de meeste mensen niet blijven staan en lopen het liefst met een grote boog om hem heen of pakken hun hond op. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Het komt vast door mij aangezien het alleen is als hij aangelijnd is.
Ook kinderen is een probleem, als ze hem negeren is het prima op het moment dat hij aandacht vraagt aan het kind mag het kind met hem spelen, ons hondje ziet er zo vriendelijk uit dat kinderen helaas direct op hem af stormen met handjes naarvoren om te gaan knuffelen. Mijn hond wordt dan zo bang dat hij snept, tot nu toe altijd mis maar ik ben bang dat hij een keer wel gericht hapt. Ik loop meestal dan rustig weg van de situatie maar dat is niet altijd mogelijk. Hoe kan ik hem aan kinderen laten wennen?
Mijn hond is een boerenfox van bijna twee jaar, zeer onderdanig van aard maar ook wat onzeker. Als pup erg goed van vertrouwen en ging op elke hond of ander dier en mens af met een speelse enthousiasme. Dit veranderde een heel klein beetje toen hij in Frankrijk. Daar liep een lokale hond altijd los en probeerde hem aan te vallen. Dit hebben we de eerste week weten te voorkomen door de hond weg te jagen. tot hij ineens uit de bosjes sprong waar we langs liepen en onze hond aanviel. Ze waren zo snel dat ik er niet tussen kon komen en besloot de lijn los te laten zodat mijn hond Niet de getrek van de riem zou voelen zodat ie niet nog opgefokter zou worden. De andere hond droop ineens af. Geen bloed gezien het leek erger dan het was.
Terug in Nederland begon hij steeds feller op vreemde honden te reageren. als hij niet aangelijnd is en de andere hond ook niet op een veldje niets aan de hand. Maar als ie aangelijnd is kan hij erg uitzijn plaat gaan. Na paar rondjes lopen om de ander hond heen verdwijnt het weer en wilt ie zelfs spelen met de hond. Helaas willen de meeste mensen niet blijven staan en lopen het liefst met een grote boog om hem heen of pakken hun hond op. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Het komt vast door mij aangezien het alleen is als hij aangelijnd is.
Ook kinderen is een probleem, als ze hem negeren is het prima op het moment dat hij aandacht vraagt aan het kind mag het kind met hem spelen, ons hondje ziet er zo vriendelijk uit dat kinderen helaas direct op hem af stormen met handjes naarvoren om te gaan knuffelen. Mijn hond wordt dan zo bang dat hij snept, tot nu toe altijd mis maar ik ben bang dat hij een keer wel gericht hapt. Ik loop meestal dan rustig weg van de situatie maar dat is niet altijd mogelijk. Hoe kan ik hem aan kinderen laten wennen?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Re: Tips in bepaalde situaties
Door duidelijk te zijn en alten weten dat je dat achterlijke gedoe niet pikt van hem. Dat geeft al meer zekerheid dat hij weet waar zijn grenzen liggen. En met kinderen begeleiden en niet weglopen , weglopen is voor hem bevestiging.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Voor het uit zijn plaat gaan als hij aangelijnd is zou je dit topic eens goed kunnen doorlezen KLIK
Duidelijk maken dat je bepaald gedrag niet pikt is belangrijk, maar als je dat doet door hem (zwaar) te corrigeren kan je de problemen ook groter maken.
In principe hoeft hij niet zo veel met kinderen.
Maar contact begeleiden zoals hierboven staat is waarschijnlijk handiger dan kinderen ontwijken.
Daarbij moet je goed opletten hoe kinderen met hem omgaan.
Dat moet rustig, zonder opdringen gebeuren.
Geen geaai over de kop, maar onder de kin of liever in het begin alleen over de flanken.
Duidelijk maken dat je bepaald gedrag niet pikt is belangrijk, maar als je dat doet door hem (zwaar) te corrigeren kan je de problemen ook groter maken.
In principe hoeft hij niet zo veel met kinderen.
Maar contact begeleiden zoals hierboven staat is waarschijnlijk handiger dan kinderen ontwijken.
Daarbij moet je goed opletten hoe kinderen met hem omgaan.
Dat moet rustig, zonder opdringen gebeuren.
Geen geaai over de kop, maar onder de kin of liever in het begin alleen over de flanken.
-
- geregistreerd lid
Dank jullie.
- Sientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland
Oppassen met corrigeren. In dit geval zou ik dat niet doen. Bij mij is het probleem daardoor alleen maar erger geworden. Mijn hond doet het uit bescherming/angst en ik zorg er nu voor dat ik haar op een afstand van de prikkel breng zodat er weer rust in komt. Komt iemand mij tegemoet op een smal pad, dan keer ik om. heb ik de ruimte, dan loop ik in een boog eromheen. Ik corrigeer niet, maar beloon als ze kalm blijft en dan krijgt ze een koekje. Ik doe sinds kort ook mee met sociale wandelingen via 'Kangani' in Soest. Je gaat dan met een klein groepje honden aan de lange lijn met voldoende afstand een rustig stuk bos in onder leiding van een gedragsdeskundige.
De andere aanpak begint nu duidelijk zijn vruchten af te werpen. Ik kan nu steeds dichter bij andere honden komen zonder dat ze uit haar dak gaat.
Sinds 3 weken geef ik ook chinese kruiden: 'Feelings Control' van Sensipharm en ik merk dat dat ook aanslaat. Amy's lontje is veel langer nu.
De andere aanpak begint nu duidelijk zijn vruchten af te werpen. Ik kan nu steeds dichter bij andere honden komen zonder dat ze uit haar dak gaat.
Sinds 3 weken geef ik ook chinese kruiden: 'Feelings Control' van Sensipharm en ik merk dat dat ook aanslaat. Amy's lontje is veel langer nu.

-
- geregistreerd lid
Ik draai liever niet om. Ik zal dit alleen doen in een brandgang of zo en als een kind mijn hond niet met rust wilt laten. Natuurlijk is het aan de ouder het kind terug te roepen als ik waarschuw. Als het om het tegen komen van andere honden gaat, ga ik zeker niet uit de weg. Corrigeren werkt niet hij wordt dan alleen meer opgefokt.
Ik blijf staan met een speeltje of ik loop wel richting hond maar blijf op veilige afstand en blijf op en neer lopen langs de andere hond tot mijn hond zo iets heeft nou das eigenlijk ook niet echt Interresant. Volgende keer als ie dezelfde hond tegen komt is er niets aan de hand. Maar komen we weer een andere vreemde hond tegen moet dit ritueeltje weer op nieuw.
Ik blijf staan met een speeltje of ik loop wel richting hond maar blijf op veilige afstand en blijf op en neer lopen langs de andere hond tot mijn hond zo iets heeft nou das eigenlijk ook niet echt Interresant. Volgende keer als ie dezelfde hond tegen komt is er niets aan de hand. Maar komen we weer een andere vreemde hond tegen moet dit ritueeltje weer op nieuw.
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Pas op met je uitspraken over dat de ouders hun kind dan bij zich moeten houden, dat is wel zo, maar als hij raak hapt is het nog steeds vooral jouw probleem en dat van je hond, jij moet zorgen dat hij niet kan bijten.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Prima, als je maar voldoende afstand houdt zodat je hond bereikbaar blijft voor jeFem met Spock schreef:Ik draai liever niet om. Ik zal dit alleen doen in een brandgang of zo en als een kind mijn hond niet met rust wilt laten. Natuurlijk is het aan de ouder het kind terug te roepen als ik waarschuw. Als het om het tegen komen van andere honden gaat, ga ik zeker niet uit de weg. Corrigeren werkt niet hij wordt dan alleen meer opgefokt.

En wat jeannettebo zegt is zeker van belang.

Veel ouders roepen hun kind niet terug en dan heb jij alsnog de verantwoordelijkheid.
Hoe onrechtvaardig dat ook zal voelen.
Mensen die geen hond hebben snappen vaak helemaal niet waar je het over hebt.
- iones
- Zeer actief
Daarom kind maar zachtjes wegschoppen als ze niet naar je luisteren. Want anders is je hond de klos.
Je kunt een hond niet afleren om bang te zijn. Ik had ook een hond die naar kinderen hapte als ze zich aan haar opdrongen. Ze deed wel alles om ze uit de weg te gaan. Ouders zijn niet eerlijk en niet redelijk. Zij leggen de verantwoordelijkheid geheel bij jou en niet bij zichzelf. Ze zitten op hun luie kont te ouwehoeren en hun taak, het kind opvoeden, daar hebben ze dan even geen zin in. En dan is alles de fout van de ander.
Want ook al is je hond aangelijnd, dan nóg kun je niet voorkomen dat een koter hem nadert, ook al heb je aangegeven dat niet te willen.
Je kunt een hond niet afleren om bang te zijn. Ik had ook een hond die naar kinderen hapte als ze zich aan haar opdrongen. Ze deed wel alles om ze uit de weg te gaan. Ouders zijn niet eerlijk en niet redelijk. Zij leggen de verantwoordelijkheid geheel bij jou en niet bij zichzelf. Ze zitten op hun luie kont te ouwehoeren en hun taak, het kind opvoeden, daar hebben ze dan even geen zin in. En dan is alles de fout van de ander.
Want ook al is je hond aangelijnd, dan nóg kun je niet voorkomen dat een koter hem nadert, ook al heb je aangegeven dat niet te willen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
- geregistreerd lid
Ja klopt helemaal. Dat soort situaties kies ik voor omdraaien en rustig weg lopen. Ik zou het nooit op een confrontatie aan laten komen. Maar gelukkig is dat nog niet voor gekomen.Jeannettebo schreef:Pas op met je uitspraken over dat de ouders hun kind dan bij zich moeten houden, dat is wel zo, maar als hij raak hapt is het nog steeds vooral jouw probleem en dat van je hond, jij moet zorgen dat hij niet kan bijten.
En hij kan heel goed met kinderen als het kind de eerste 20 min hem compleet negeert. Hij gaat dan vanzelf naar ze toe om te spelen met een piep of flos. Kent hij het kind al is het helemaal geen probleem meer, maar wel eerst even ruiken.