Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het Spaanse opvanghondjes topic

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Het Spaanse opvanghondjes topic

Ongelezen bericht door laeken »

Zelfs Bas is laatst achter de hazen aan gegaan. We stonden allebei te kijken met open mond wat er zou gebeuren. Ze zag de hazen, die kwamen in eerste instantie met 4 stuks op haar af rennen. Staart omlaag en wegwezen. Bleken helemaal blind omdat ze achter een wijfje aan zaten. Dus toen Bas door had dat de hazen niet op haar af kwamen wilde ze zelf wel een kijkje nemen. Dus rennen. 4 hazen blind van hormonen met een hondje er achteraan dat precies even groot was. Omdat het Bas is lieten we het gaan. Eerste weiland door, tweede weiland door....huh? Bas!?!?!

Toen ze bijna bij een weg uit kwam en echt verschrikkelijk ver doorgerend was hebben we geroepen....BAASSSS!!!! en daar kwam ze hoor. ZOEF! In een rechte lijn terug. Gelukkig.

Dus zelfs hondjes die je zo bij een kat, kip of konijn kan zetten kunnen de kolder in hun kop krijgen en gaan jagen. Een podenco die achter de hazen aan zit is andere koek. En roepen is dan vrij kansloos waarschijnlijk.

Met Cleo die ik in elk geval verdacht van een hele scheut podenco heb ik ook wel eens een prachtige jacht mogen meemaken. Ze zag de haas en liep los dus weg was ze. De jacht bestond uit een enorme achtervolging die door de halve polder ging. Honden kunnen langer rennen dan hazen dus Cleo heeft hem letterlijk op de hielen gezeten tot hij er bij neer viel. Duurde al met al enkele minuten. Waanzinnig om te zien en uiteraard niet wenselijk maar wel mooi. :engel: :ok: Ik vond het in elk geval prachtig en meer dan kijken kon ik toch niet. Ze zou nooit stoppen en ik kon niet meer ingrijpen. Dan kun je dus maar beter kijken waar ze blijven en of het goed gaat met de prikkeldraad en de sloten.

Ik vond het net een natuurfilm en ik was erg onder de indruk dat mijn oude snotterbesje met 10 jaar nog gewoon een haas ving op haar sloffen. Ze was een waanzinnige jager. Ze kon letterlijk alles vangen omdat ze zo snel was dat niets aan haar kon ontsnappen.

Nu hoorde ik later dat ze in Spanje bewust husky in podenco's fokten om het uithoudingsvermogen. Denk dat Cleo daar een prima voorbeeld van was. Zij was de jachthond pur sang. Als je had gewild had je elk weekend wild gegeten want ze gaf het af, ving het waar je bij stond en overal waar je heen reed met de auto. Als je een haas aanwees dan ging ze. :schrik:
Laatst gewijzigd door laeken op 17 feb 2015 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Hanneke2 schreef: Hij lijkt echt enorm naast dat tengere teefje, ik kan me ook wel voorstellen dat ze hem als veilige haven ziet!
Ja hè, maar het valt qua hoogte best mee.
Afbeelding
Hanneke2 schreef: En ik denk niet dat je te snel gaat, want je blijft alsmaar naar die hond kijken, en dat is wat telt. Als je op je gevoel afgaat, is het meestal gewoon goed. Ik heb Toetje rationeel gezien bizar vroeg los gelaten, en mensen staan nog steeds van :O: een podenco na twee weken los? maar het voelde goed en het gaat goed.
Wat braaf! Ik kan dat nog wel even uit mijn hoofd laten. Neemt Toto ook gemakkelijk snacks aan? Uma helemaal niet namelijk. Heel soms kaas maar ze vindt het buiten nog wat spannend, helemaal als we stilstaan.
Als iemand mij had verteld wat ze allemaal binnen een week al met een onzeker opvangertje hadden gedaan had ik me wel even achter de oren gekrabt. Maar overal waar Manu bij is vindt ze het uiteindelijk oké :D
Hanneke2 schreef: Oh en dat wildenthousiast worden van treinen.... :I: ik vond Manu al leuk maar nu helemaal. Jack had dat met de metro, wilde daar ook iedereen altijd begroeten want zo hoorde dat.
:I: Leuk zo'n gezellige jongen. Ze hadden elkaar vast heel leuk gevonden.
Hanneke2 schreef: Wees maar stikblij met je heerlijk sociale stoere vent. Da's een hele goeie hond die je daar hebt, en ik hoop dat je ook als Uma blijft nog wat meer opvangers op de rails gaat zetten want ik denk dat Manu daar zijn poot niet voor omdraait.
Ik mag niet huilen, ik mag niet huilen.
:lief: Wat ontzettend lief. Ik ga er helemaal van stralen.
Hij doet het ook wel bijzonder goed hè? Mijn eerste hond en mijn allergrootste liefde. Ik ben zo ontzettend trots op hem.
Hij had altijd al dat hij goed op kon schieten met onzekere of bange honden. Vooral de kleintjes, die racen met hem en spelen terwijl ze dat met een andere hond, en al helemaal geen grote, niet zouden durven. Ik dacht dat het toeval was. Maar ik denk nu wel dat hij gewoon een rots in de branding is voor hen. Open, vrolijk, vriendelijk en beleefd.
En knap :mrgreen: De ideale man :love:
Manu

Ik was Manu vorige week nog kwijt. Die zwom 2 sloten over en rende gillend achter alle hazen aan in de bollenvelden.
Ik ben achter een boom gaan staan, kon zo zijn stipje volgen. Ik geloof dat ik en Uma een half uurtje hebben staan tutten tot meneer zwart van de bagger en met zijn tong op de grond weer naar de sloot kwam. Toen ben ik weggelopen zonder naar hem te kijken en kwam hij achter me aan geslopen. Hij heeft zo'n 6 uur achter elkaar geslapen waarin hij af en toe nog zo'n gilletje gaf :LOL:

Ideaal die hazen. Hoefde ik niet meer op de fiets te klimmen.
Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sientje »

Manu schreef:Ik was Manu vorige week nog kwijt. Die zwom 2 sloten over en rende gillend achter alle hazen aan in de bollenvelden.
Ik ben achter een boom gaan staan, kon zo zijn stipje volgen. Ik geloof dat ik en Uma een half uurtje hebben staan tutten tot meneer zwart van de bagger en met zijn tong op de grond weer naar de sloot kwam. Toen ben ik weggelopen zonder naar hem te kijken en kwam hij achter me aan geslopen. Hij heeft zo'n 6 uur achter elkaar geslapen waarin hij af en toe nog zo'n gilletje gaf :LOL:

Ideaal die hazen. Hoefde ik niet meer op de fiets te klimmen.

Hahaha :mrgreen: Zie het zo voor me....
Afbeelding
Manu

Ik vind jouw hond zó leuk Sientje! Volgens mij een kruising tussen "mijn" twee draken :I:
Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland

Ongelezen bericht door Sientje »

Dank je! Ben ook superblij met haar!
Ja, zo'n kruising zou zomaar kunnen... Het maakt geen reet uit hoor, maar toch lijkt het me erg leuk te weten wat er zoal in zit. Podenco kan bijna niet missen....
Afbeelding
Manu

Zo aan die vacht te zien heb je ook best kans dat ze een Husky kruising is. Podenco is wel heel duidelijk te zien ja :D Echt een knapperd!

Zusje is wandelen en kijk eens wie er hazen ziet:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind haar ook prima op gewicht voor een podenco. Die horen schraal.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Manu schreef:
Hanneke2 schreef: Hij lijkt echt enorm naast dat tengere teefje, ik kan me ook wel voorstellen dat ze hem als veilige haven ziet!
Ja hè, maar het valt qua hoogte best mee.
Afbeelding
Haha, dat ziet er inderdaad heel anders uit!

Neemt Toto ook gemakkelijk snacks aan? Uma helemaal niet namelijk. Heel soms kaas maar ze vindt het buiten nog wat spannend, helemaal als we stilstaan.
Oh wat jammer dat ze niet zo van de koekies is. Toto is dol op vreten en juist daarom kon hij zo makkelijk los. Hij krijgt ook nog elke keer als hij terug komt en elke keer als hij me uit zichzelf aankijkt iets lekkers. Hij weet inmiddels ook prima bij welke bekende bazen er wel een koekie te halen valt, en dat vind ik best. Hij springt niet op, wacht netjes op zijn beurt, en hij leert dat er heel veel leuke mensen zijn die hij kan vertrouwen.

Ik zou als ik jou was gewoon regelmatig wat lekkers aan Manu aanbieden en dan steeds kijken of Uma ook wil. Ik vind het leven zoveel makkelijker als een hond interesse heeft in lekkere hapjes.
Als iemand mij had verteld wat ze allemaal binnen een week al met een onzeker opvangertje hadden gedaan had ik me wel even achter de oren gekrabt. Maar overal waar Manu bij is vindt ze het uiteindelijk oké :D
Daarom moeten wat onzekere herplaatsers in mijn ogen ook altijd bij een stabiele vriendelijke hond worden geplaatst. Daar krijg je uiteindelijk blije honden van. Ik zou me trouwens ook geen zorgen maken dat ze teveel op Manu gaat steunen, en het stel zo min mogelijk scheiden. Mijn ervaring met Lilo (die in eerste instantie de hele wereld eng vond, behalve Jack) is dat dat vanzelf goed komt.
Hanneke2 schreef: Oh en dat wildenthousiast worden van treinen.... :I: ik vond Manu al leuk maar nu helemaal. Jack had dat met de metro, wilde daar ook iedereen altijd begroeten want zo hoorde dat.
:I: Leuk zo'n gezellige jongen. Ze hadden elkaar vast heel leuk gevonden.
Hanneke2 schreef: Wees maar stikblij met je heerlijk sociale stoere vent. Da's een hele goeie hond die je daar hebt, en ik hoop dat je ook als Uma blijft nog wat meer opvangers op de rails gaat zetten want ik denk dat Manu daar zijn poot niet voor omdraait.
Ik mag niet huilen, ik mag niet huilen.
:lief: Wat ontzettend lief. Ik ga er helemaal van stralen.
Hij doet het ook wel bijzonder goed hè? Mijn eerste hond en mijn allergrootste liefde. Ik ben zo ontzettend trots op hem.
Hij had altijd al dat hij goed op kon schieten met onzekere of bange honden. Vooral de kleintjes, die racen met hem en spelen terwijl ze dat met een andere hond, en al helemaal geen grote, niet zouden durven. Ik dacht dat het toeval was. Maar ik denk nu wel dat hij gewoon een rots in de branding is voor hen. Open, vrolijk, vriendelijk en beleefd.
En knap :mrgreen: De ideale man :love:
Haha nee niet huilen mens, wees gewoon lekker blij en trots dat je zo'n geweldige hond hebt! Jack was ook mijn eerste hond, en exact wat jij beschrijft van Manu, de kleinste en angstigste hondjes kon hij uiteindelijk zover krijgen dat ze hem als hun grote veilige vriend zagen en omdat hij heel voorzichtig was wilden ze dan ook wel met hem spelen. Mens, ik ging zelfs vreemde mensen met bange hondjes lastig vallen omdat ik gewoon zeker wist dat dat bange hondje uiteindelijk wel met Jack zou kunnen en elk bang hondje verdient een goeie zelfverzekerde grote vriend. Sommige mensen zullen me wel strontirritant hebben gevonden, maar het werkte wel. :mrgreen:

En dan is het ook gewoon heerlijk dat je er zo'n onzeker hondje bij kan zetten dat zich alsmaar kan optrekken aan dat goeie voorbeeld. Lilo was zonder Jack ook nooit gekomen waar ze nu is, en ik denk dat deze situatie voor Uma ook optimaal is om zich geleidelijk te kunnen ontwikkelen tot een vrij en blij hondje. Dat wat ze af en toe laat zien, dat zorgeloos vrolijke, dat is het hondje dat onder die onzekerheid zit, en de truuk is om dat naar boven te halen. En dat doe je een beetje zelf, en Manu doet de rest. :D
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Jion schreef:
Hanneke2 schreef: Oh ik maak me echt geen illusies, ik ga ervan uit dat Toetje op enig moment achter een haas of konijn of kat aangaat en dan niet meteen braaf terug komt als ik roep. Daar ontkom je denk ik niet aan bij een podenco. Maar Toto is volgens mij niet van het doodbijten en opvreten, en ergens achteraan rennen is altijd eerst heel spannend, en dan zijn er misschien weer andere interessantere dingen, dat is weer een voordeel van die podi's, ze hebben een belabberde aandachtsboog, alles wat nieuw is, is interessanter.
Iets vangen of bijten (op muisjes na dan) hebben die van mij ook nog nooit gedaan, en Rosca houdt het hetzen ook nooit zo lang vol, maar Duende houdt het rustig 2 of 3 uur vol om op dat ene heuveltje in het park waar 5 konijnen wonen als een bezetene rond te hetzen. En dat ik hem dan na 2 of 3 uur weer te pakken kreeg was alleen maar bij gratie van het feit dat hij dan aan niets anders dan konijnen denkt en het een kwestie van tijd is voordat hij een keer toevallig dicht genoeg langs me rent om bij de lurven te grijpen. Hij weet dan echt van geen ophouden. Ik moet er echt niet aan denken dat hij dat ooit achter een haas aan zou doen! :schrik:
Ik ken ze ook wel, die podenco's (en andere honden) die echt blind worden voor de rest van de wereld en alleen nog maar met dat jagen bezig zijn. Het lijkt me best heel moeilijk en misschien ook wel ondoenlijk om dat op de een of andere manier te kunnen doorbreken. :ugh:
Manu

Dankje Hanneke :lief: Ik krijg er helemaal een warme gloed van :F:

Nieuw Uma en Manu topic: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=296844" onclick="window.open(this.href);return false;
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik heb het hele topic gevolgd, maar ik wil nu graag van iedereen weten wat de minpunten van hun opvangers zijn :hmmm: . Het is namelijk jullie schuld, met al jullie enthousiaste verhalen, dat Aura binnenkort bij ons komt wonen. :engel:
kipo
Zeer actief

Jion schreef:
kipo schreef:Ik heb het hele topic gevolgd, maar ik wil nu graag van iedereen weten wat de minpunten van hun opvangers zijn :hmmm: . Het is namelijk jullie schuld, met al jullie enthousiaste verhalen, dat Aura binnenkort bij ons komt wonen. :engel:
Definitief? Wat ontzettend leuk! :cheer: :cheer: :cheer:
Als het goed gaat met de kinderen, blijft ze idd definitief. Naomi en (De)Diana verwachten daar geen problemen mee, dus we gaan ervoor. Backup is geregeld, maar hopelijk voor niks.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Het enige nadeel is dat het in het begin onwennig is en je er bovenop moet zitten.

Maarja.. Als dat het enige is ;)
Afbeelding
Manu

kipo schreef:Ik heb het hele topic gevolgd, maar ik wil nu graag van iedereen weten wat de minpunten van hun opvangers zijn :hmmm: . Het is namelijk jullie schuld, met al jullie enthousiaste verhalen, dat Aura binnenkort bij ons komt wonen. :engel:
:cheer: :cheer: :cheer:

Nadeel?
Eh.. Ze is bang van vreemde mensen. En klimt op bed en de bank zonder uitnodiging. Inmiddels kent ze "nee" dus is het al beter te hanteren.
De eerste dagen was het lastig contact te krijgen en moest ik haar uit de mand tillen omdat ze gewoon niet mee te krijgen was. Maarja dat is nu ook al anders.
Grootste nadeel is dat ze me heel erg ingepakt heeft :hmmm:
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Feather__ schreef:en je er bovenop moet zitten.
Wat zielig :jank:

Go Kipo :cheer:
kipo
Zeer actief

Manu schreef:
:cheer: :cheer: :cheer:

Nadeel?
Eh.. Ze is bang van vreemde mensen. En klimt op bed en de bank zonder uitnodiging. Inmiddels kent ze "nee" dus is het al beter te hanteren.
De eerste dagen was het lastig contact te krijgen en moest ik haar uit de mand tillen omdat ze gewoon niet mee te krijgen was. Maarja dat is nu ook al anders.
Grootste nadeel is dat ze me heel erg ingepakt heeft :hmmm:
Ik heb begrepen dat Uma en Aura dezelfde achtergrond hebben en dat Uma gevoeliger en verlegener is/was dan Aura. Eigenlijk ben jij dus hoofdschuldige :J: , want ik dacht, als het met Uma zo snel al zo goed gaat, moet het met Aura ook wel lukken.

Ik heb nog wat filmpjes gezien van Aura en daar is ze lekker bezig met een balletje, ik hoop dat te kunnen gebruiken om haar spelenderwijs met het leven buiten de opvang kennis te laten maken.
En ik zeg wel ik, maar meneer Kipo gaat het leeuwedeel voor zijn rekening nemen, daar heeft hij, als bijna-huisman het meeste tijd voor.
Manu

Wat leuk!
Ik ben een hondenkneus, ik doe echt maar wat en als het hier al goed gaat moet het bij jullie helemaal wel goed zitten :D
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Aura met haar balletje (Gipsy rent ook nog een paar keer door het beeld, en Dos komt langs): https://www.youtube.com/watch?v=_ZedAUh_ieo
DeDiana
Zeer actief

Manu schreef:Wat leuk!
Ik ben een hondenkneus, ik doe echt maar wat en als het hier al goed gaat moet het bij jullie helemaal wel goed zitten :D
Nou, jij hebt anders wel het beste hulpje dat je je kunt wensen, en volgens mij doe jij het op je gevoel hartstikke goed met Uma :ok:
Hanneke2
Zeer actief

kipo schreef:
Jion schreef:
Definitief? Wat ontzettend leuk! :cheer: :cheer: :cheer:
Als het goed gaat met de kinderen, blijft ze idd definitief. Naomi en (De)Diana verwachten daar geen problemen mee, dus we gaan ervoor. Backup is geregeld, maar hopelijk voor niks.
Hartstikke leuk! :cheer:
Manu

DeDiana schreef:
Nou, jij hebt anders wel het beste hulpje dat je je kunt wensen, en volgens mij doe jij het op je gevoel hartstikke goed met Uma :ok:
Ja hoe die nou zo leuk geworden is. Gewoon geluk ook hoor.
Ik denk dat Uma de rust hier fijn vindt. Thuis is rust en knuffels, buiten doen we spannende dingen. Als ze het eng vindt negeer ik het, behalve in de trein. Ik merk aan haar dat als je in beweging blijft ze alles uiteindelijk wel prima vindt. Ze heeft tot nu toe alles meegedaan. Dus ik loop en loop en loop :p
Ik ben vandaag met Uma alleen gaan wandelen en dan merk ik wel dat ze wat onzekerder is.
DeDiana
Zeer actief

Manu schreef:
DeDiana schreef:
Ja hoe die nou zo leuk geworden is. Gewoon geluk ook hoor.
Ik denk dat Uma de rust hier fijn vindt. Thuis is rust en knuffels, buiten doen we spannende dingen. Als ze het eng vindt negeer ik het, behalve in de trein. Ik merk aan haar dat als je in beweging blijft ze alles uiteindelijk wel prima vindt. Ze heeft tot nu toe alles meegedaan. Dus ik loop en loop en loop :p
Ik ben vandaag met Uma alleen gaan wandelen en dan merk ik wel dat ze wat onzekerder is.
Ja, dat laatste is normaal, ze heeft duidelijk veel steun aan Manu en is natuurlijk ook een roedel gewend. Maar wel goed dat je dat ook af en toe doet, zodat ze ook leert wat meer op eigen benen te staan.
Die rust is inderdaad voor een onzekere en gevoelige hond erg prettig, en ik denk dat jij ook het juiste karakter hebt om daarmee om te gaan.
Manu

DeDiana schreef: Ja, dat laatste is normaal, ze heeft duidelijk veel steun aan Manu en is natuurlijk ook een roedel gewend. Maar wel goed dat je dat ook af en toe doet, zodat ze ook leert wat meer op eigen benen te staan.
Die rust is inderdaad voor een onzekere en gevoelige hond erg prettig, en ik denk dat jij ook het juiste karakter hebt om daarmee om te gaan.
Het is zeker een match :mrgreen:

Gisteravond honden laten plassen voor ik naar bed zou gaan. Uma krijgt het al steeds minder koud en plantte gelijk haar gat in het gras. Dat is fijn want eerder kon ik wel 20 minuten lopen tot ze eindelijk besloot die laatste plas eruit te gooien :hmmm:
Hop naar bed, ik nam Manu even bij me, die plaatst zichzelf wat op de achtergrond sinds zij er is, dus ik neem hem nog wel even apart om te knuffelen en te spelen. Lekker buikje kriebelen en over die dikke wangen wrijven. Daar komt het.
Natte neus op mijn arm :hmmm:
Toen een rattenkop die zich onder mijn arm duwt en die lange stelten schuift ze vooruit. Daarna draait madame zich op haar rug. Haar neus is inmiddels onder mijn neus geplaatst.
Woest draaien, gekke geluiden en plots staan er vier poten op Manu zijn rug.
Ze duwt hem gewoon van het bed af :O:
Manu klimt brommend van het bed af en kijkt mij kwaad aan. En madame ligt tevreden tegen mijn borst aan met haar ogen dicht :LOL:

Uiteraard heb ik Manu weer bij me genomen en haar even aan de kant geduwd. We gaan niet Manu pesten :neenee:

Foto van enig moment tijdens dit proces:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

:LOL: gefeliciteerd je hebt een teef :mrgreen:
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

hahaha!!
Afbeelding
Manu

Valerie schreef::LOL: gefeliciteerd je hebt een teef :mrgreen:
:LOL: Ik moest zo lachen. Echt een feestje, die twee honden.
Ze lag op een gegeven moment op haar rug met die poten wijd en dan haar kop tussen 2 kussens in met die gekke oren dubbelgevouwen en omhooggestoken. Het is echt een clown :LOL:
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

Valerie schreef::LOL: gefeliciteerd je hebt een teef :mrgreen:

:LOL: :LOL: Dat is helemaal waar.

Wat een hartverwarmende verhalen allemaal :I:
En Nikki, niet twijfelen maar gewoon doen, ze zit duidelijk al in jouw en Manu's hart. Natuurlijk denk je aan al die andere honden die een opvang zoeken maar dat komt wel goed, heus.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

DeDiana schreef:Aura met haar balletje (Gipsy rent ook nog een paar keer door het beeld, en Dos komt langs): https://www.youtube.com/watch?v=_ZedAUh_ieo
Wat een leukerd is Aura, maar écht een zwak heb ik toch voor Dos, dat lijkt me nou echt een geweldige hond.
Manu

:LOL: Ik zou er ook bang van worden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”