Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gehoorzaamheidscursus (voorafgaand aan jachttraining)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Famvaz
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Portugese Pointer
Aantal honden: 1

Gehoorzaamheidscursus (voorafgaand aan jachttraining)

Ongelezen bericht door Famvaz »

Ik ben mij aan het oriënteren voor een cursus (gehoorzaamheid, basis) en twijfel een beetje waar ik op moet letten.
Er zijn best veel hondenscholen en ze zijn toch allemaal wel net anders (zowel inhoudelijk als qua prijs).

Nu hebben we een herplaatser van ruim 3 jaar oud waar duidelijk een jacht verleden in zit. Hij komt uit Spanje overigens en kent dus (op zijn naam na) nog geen Nederlandse commando’s.
Hij is dol enthousiast en we willen ook graag een of meerdere cursussen met hem volgen. Het liefst zouden we na een basis cursus gehoorzaamheid graag verder gaan richting jachttraining.

Moet ik ergens rekening mee houden m.b.t. de gehoorzaamheidscursus met het oog de (eventuele) latere jachttraining die we willen gaan volgen?
Zijn er bepaalde methodes die bijvoorbeeld goed aansluiten of maakt het verder niet zoveel uit?

We zoeken overigens in de omgeving Assen. Dus mocht iemand tips hebben: graag!
Famvaz
geregistreerd lid

Re: Gehoorzaamheidscursus (voorafgaand aan jachttraining)

Tara schreef:Gewoon, de basisgehoorzaamheid: volgen, zitten, af, blijf, hierkomen.
Niks zo vervelend in een trainingsgroep als een hond die niet onder appel staat en die de boel op stelten zet.

Oh de vraag was overigens niet OF er een gehoorzaamheidstraining voorafgaand aan de eventuele jachttraining gevolgd moet worden (dat leek me niet meer dan logisch), maar meer welke vorm/methode. Ik kom hondenscholen tegen die gebruik maken van een Clicker, targetstick of juist weer niet.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Wat je zelf het fijnste vindt werken.
Ik vind een clicker niks op cursus, ik kan niet tig dingen in mijn hand houden. Dus ik zit bij een cursus waar je je stem gebruikt en een brokje geeft. Niks geen clickers/codewoorden etc.. :wink:
Famvaz
geregistreerd lid

Bedankt voor de info! Voorheen de honden altijd onder appèl gekregen zonder attributen (dus enkel met stem) en daar gaat mijn voorkeur nu ook naar uit. Dan vallen er al een hoop hondenscholen af want veel maken gebruik van een clicker merk ik.

Edo is een Portugese Pointer en hij speurt echt enorm tijdens wandelingen. Apporteren heb ik nog niet met hem geprobeerd.
Wel viel het ons tijdens het wandelen op dat hij reageert op een knal. Spitst zijn oren, kijkt de lucht in en focust helemaal. Erg leuk. Hij is tijdens het wandelen eigenlijk continu opzoek naar sporen en zodra ie iets in zijn neus heeft wordt ie beresterk. Hij blaft niet, maar wil dan echt het spoor volgen.
Ook is hij heel erg gefocust op greppels en sloten. Eenden vindt ie erg interessant blijkbaar :D
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Tara schreef: Niks zo vervelend in een trainingsgroep als een hond die niet onder appel staat en die de boel op stelten zet.
Dat ligt ook een beetje aan de trainingsgroep. Hier in de buurt zijn er twee. 1 van de jachtvereniging. Die zijn serieus, hebben een stevige aanpak en ambitie. En dan is er jachttraining op de kynologenclub, en dat is hoofdzakelijk voor mensen zonder de ambitie tot wedstrijden of jacht, maar die een jachthond hebben en een training willen doen die bij hun hond past. Daar is ook een 'gevorderden' groep maar ook daarin misstaat het niet als je hond een keer streken uithaalt.

Ik train bij de kynologenclub en daar is zeker ruimte voor de basisgehoorzaamheid binnen de training. Ik heb destijds ook aangeraden gekregen om met mijn pup van een half jaar direct te beginnen met jachttraining bij de beginners, ook al was er weinig appel. Dat ging hartstikke leuk en zeker niet altijd goed. Regelmatig was mijn hond vertrokken, zagen we in het veld uit het hoge gras ineens een dummie opgeslingerd worden en draaide het er op uit dat iedereen ging helpen om mijn hond weer te 'vangen' :LOL: En ik was zeker niet de enige die nog moest werken aan basisgehoorzaamheid.
Ik heb een hond die een beetje lol moet hebben tijdens de training en zo zit ik ook in elkaar. Ik heb de gehoorzaamheidscursussen op de kynologenclub ook gevolgd en sta er toch met lichtelijk chagrijn de kunstjes op het kale trainingsveld te doen. Dan vind ik de training in het natuurgebied, met al die andere jachthonden en wat meer praktische invulling een stuk leuker en leerzamer.
Ik had de tijd om allebei te doen, maar als ik dat niet had gehad had ik de gehoorzaamheidstraining achterwege gelaten en alleen de jachttraining gedaan.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Famvaz schreef:Bedankt voor de info! Voorheen de honden altijd onder appèl gekregen zonder attributen (dus enkel met stem) en daar gaat mijn voorkeur nu ook naar uit. Dan vallen er al een hoop hondenscholen af want veel maken gebruik van een clicker merk ik.
Ik die scholen niet direct afschrijven, maar juist mee in overleg gaan. Een goede instructeur is niet rigide en vasthoudend aan één specifieke methode, nee een goede kijkt naar baas en hond en past daar de training op aan. Dus als jij graag met je stem werkt dan geef je dat aan en vraag je of ze daarvoor openstaan. Zoja, dan neem je lekker een proefles.

Wie weet vind je uiteindelijk koekjes en/of clicker ook fijn werken en neem je dat over en zoniet dan heb je de vrijheid om enkel met stem te blijven werken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:Als ik ergens mijn kostbare tijd voor veel geld besteed om serieus training te volgen met mijn hond, dan zit ik echt niet te wachten op honden en bazen die recreatief een beetje bezig zijn en heleboel tijd en aandacht op te eisen door de boel op stelten te zetten, dummies lek te bijten of kwijt te maken. Daar kom ik namelijk niet voor.
Bij de KC's liggen de trainingskosten doorgaans niet zo hoog :wink:

Uit wat Paisley beschrijft maak ik op dat jij bij die andere trainingsgroep (van de serieuze mensen) zou trainen Tara :lol1:

De meeste van mijn honden zijn begonnen op een G&G training en de jachttraining is er later bij gekomen.
Ita is vanaf pup alleen op jachttraining geweest.
Over haar gehoorzaamheid heb ik eigenlijk weinig te klagen gehad.
Ze hoefde nooit gevangen te worden en kwam altijd met haar apport mij me.

Ik trainde wel op een andere manier dan de groep waar ik bij trainde de eerste jaren
Ik wilde gewoon mijn eigen manier van trainen aanhouden.
Dat is ook min of meer gelukt tot een bepaald niveau.
Daarna liepen de meningen te veel uiteen en heb ik een andere groep gezocht en gevonden.
Achteraf gezien had ik daar veel eerder naar toe moeten gaan.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Bij een goede jachttraining word ook veel aandacht aan gehoorzaamheid besteed, appèl en steadyness zijn de beginselen tenslotte!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

De hondjes moeten natuurlijk wel luisteren.
Jachttraining is een serieuze bezigheid.
Famvaz
geregistreerd lid

Een iets latere reactie, maar bedankt voor jullie antwoorden/tips.
Inmiddels hebben we de eerste (privé)les gehad en sluiten we deze week aan in een groep (gehoorzaamheid).
Edo lijkt het erg leuk te vinden en wil graag leren.
Clicker is voor mij nog even wennen, maar Edo reageert er erg goed op. Leuk!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”