Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bezitterig buiten tijdens apporteren

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Domani
geregistreerd lid

Bezitterig buiten tijdens apporteren

Ongelezen bericht door Domani »

Om Aaf wat meer uitdaging te geven, "moet" ze nu van mij een speeltje mee sjouwen tijdens het lopen van en naar mijn werk, wat ze blijkbaar met veel plezier doet. En af en toe gooi ik hem dan weg etc. Ze is dan nog steeds erg lief en sociaal naar andere honden terwijl ze dat ding in haar bek heeft.
Vandaag wilde ik een zoekspel met haar proberen te spelen, wat we ook altijd doen in het magazijn bij mij werk en ze erg leuk vindt, om haar wat meer focus te geven tijdens de wandeling. Ik heb dit misschien alleen niet zo goed aan gepakt, een vriend hield haar even aan de riem terwijl ik het speeltje ging verstoppen. Daarna lieten we haar los zodat ze het speeltje kon gaan pakken. Het is veel lastiger dan binnen, maar dat was het probleem niet. Als er een andere hond aan kwam deed ze enorm lelijk. Zo erg dat ik er geschrokken van ben en ik kan wel wat hebben.

Dit is denk ik veroorzaakt door een buurman, die goed bedoelend haar stok afpakte en het aan zijn hond gaf een aantal keer. Ze werd daar een beetje geobsedeerd op stokken door en mag nu dus helemaal geen stok meer. Het gebeurd dus alleen wanneer zij het op dat moment niet meer zelf vast heeft maar of ik het vast heb of wanneer het verstopt ligt.

Kan ik dit gedrag op een leuke manier wijzigen?
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Bezitterig buiten tijdens apporteren

Ongelezen bericht door gyanty »

Stoppen met denken dat het door die situatie komt. Het zit gewoon in de hond. Ja daar kan je wel mee. Rekening houden in dit geval en de hond helpen. Dus zorgen dat een andere hond er niet bij komt of zelf meteen het speeltje aanbieden. Ze is gewoon erg gestresst omdat ze zelf het speeltje niet heeft en dan kan ze er geen andere hond bij hebben. Heeft mijn teef ook, al heb ik die wel naar beter gedrag kunnen begeleiden om die situatie toch te controleren, waardoor ze vertrouwen in mij krijgt. Ze krijgt het wel. En lelijk gedrag wordt afgekapt (en het spel daarna ook)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

gyanty schreef:Stoppen met denken dat het door die situatie komt. Het zit gewoon in de hond. Ja daar kan je wel mee. Rekening houden in dit geval en de hond helpen. Dus zorgen dat een andere hond er niet bij komt of zelf meteen het speeltje aanbieden. Ze is gewoon erg gestresst omdat ze zelf het speeltje niet heeft en dan kan ze er geen andere hond bij hebben. Heeft mijn teef ook, al heb ik die wel naar beter gedrag kunnen begeleiden om die situatie toch te controleren, waardoor ze vertrouwen in mij krijgt. Ze krijgt het wel. En lelijk gedrag wordt afgekapt (en het spel daarna ook)
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ja, heel normaal gedrag. Hier gaat het vaak wel goed maar toch gooi ik geen speeltjes als er andere honden bij zijn. Daar kan gewoon gedonder van komen.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Veenmug »

Wat heeft dit met apporteren te maken? Voor mij het halen
afgeven in opdracht van voorwerp/geschoten dier.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Veenmug schreef:Wat heeft dit met apporteren te maken? Voor mij het halen
afgeven in opdracht van voorwerp/geschoten dier.
Ja, dit is toch ook het in opdracht halen afgeven van een voorwerp?
Niet zo flauw hoor, je weet toch heus wel wat er bedoeld wordt lijkt me?
Domani
geregistreerd lid

Ik had het nogal verkeerd ingeschat, en had het anders aan moeten pakken. Heb het spel daarna gestopt.

@Gyanti, hoe heb je het precies weten te begeleiden? Op zich vinden we het allebei erg leuk maar we hebben helaas niet vaak de mogelijkheid om het ergens te doen waar echt geen andere honden zijn. Dus ik zou het erg graag voor elkaar krijgen dit in goede banen te kunnen leiden.

@Veenmug. Ik ben met haar aan het oefenen buiten, wat ze binnen al heel goed kan: apporteren. En het tijdelijk niet in het bezit zijn van het voorwerp hoort er ook bij, daarom deze vraag.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Domani schreef:Ik had het nogal verkeerd ingeschat, en had het anders aan moeten pakken. Heb het spel daarna gestopt.

@Gyanti, hoe heb je het precies weten te begeleiden? Op zich vinden we het allebei erg leuk maar we hebben helaas niet vaak de mogelijkheid om het ergens te doen waar echt geen andere honden zijn. Dus ik zou het erg graag voor elkaar krijgen dit in goede banen te kunnen leiden.

@Veenmug. Ik ben met haar aan het oefenen buiten, wat ze binnen al heel goed kan: apporteren. En het tijdelijk niet in het bezit zijn van het voorwerp hoort er ook bij, daarom deze vraag.
Door 1 de oefening minder moeilijk aan te bieden in de nieuwe situatie. Dus stappen terug doen in de nieuwe situatie. En het niet te doen met andere honden in de buurt die niet te controleren zijn. Door de situatie makkelijk aan te bieden kan je snel ingrijpen als er toch een hond bij in de buurt komt.

Ze moet eerst zelfvertrouwen krijgen dat ze het voorwerp altijd te pakken gaat krijgen.
En dan kan je haar leren met eventueel een andere hond die geen interesse heeft in haar apport en met heel iets anders bezig is of die onder commando blijft het makkelijk op te lossen zoeken te doen.
En mocht het dan toch misgaan dat je zo dicht er bij bent dat jij in kan grijpen en zij er voordeel uit haalt, maar dat voordeel moet ze dus eerst in gaan vertrouwen dat jij haar daar bij helpt.

En werken aan een zeer goede gehoorzaamheid. Ik kan mijn beide honden tijdens hun werk resoluut afstoppen en eventueel naar mij toe laten komen zonder het werk te hebben voltooid. Ze hebben geleerd dat dat ook veel oplevert dus ook dat is een leuk spel en kan de veiligheid ten goede komen al je het niet in de hand kan hebben.

Maar eerlijk is eerlijk, probeer de situaties zo te creëren dat het geen issue is....
Kan niet ligt op het kerkhof, wil niet ligt er naast zeg ik altijd maar.
Afbeelding
Domani
geregistreerd lid

Beste Gyanty,

Nog bedankt voor je antwoord! We gaan aan de slag.

Groet,

Domani
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”