Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
functie windhonden...fotoos Magyar Agar!
Moderator: moderatorteam
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
functie windhonden...fotoos Magyar Agar!
rare vraag misschien, maar ik heb dus een Agyar Magar (Hongaarse windhond). Dat windhonden zichtjagers zijn is mij welbekend, maar wat is hun functie nu eigenlijk tijdens de jacht? Alleen vangen? Doden? apporteren?
Onze lizzy gebruikt haar neus trouwens meer dan haar zicht, hoewel al haar zintuigen fenomenaal zijn. Echt doden doet ze wel, maar meer 'per ongeluk'. Ze brengt haar schat keurig naar ons toe (kan ook een gewei zijn bv). En rauw vlees lust ze niet graag. als ze een muis of konijn vangt eet ze hem niet op.
Ben benieuwd hoe deze honden nu oorspronkelijk werden ingezet.
Onze lizzy gebruikt haar neus trouwens meer dan haar zicht, hoewel al haar zintuigen fenomenaal zijn. Echt doden doet ze wel, maar meer 'per ongeluk'. Ze brengt haar schat keurig naar ons toe (kan ook een gewei zijn bv). En rauw vlees lust ze niet graag. als ze een muis of konijn vangt eet ze hem niet op.
Laatst gewijzigd door lucie op 20 feb 2015 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
Re: functie windhonden
Niet voor het schot, niet na het schot, maar zonder schot.lucie schreef:rare vraag misschien, maar ik heb dus een Agyar Magar (Hongaarse windhond). Dat windhonden zichtjagers zijn is mij welbekend, maar wat is hun functie nu eigenlijk tijdens de jacht? Alleen vangen? Doden? apporteren?

- lucie
- Zeer actief
ok, dus ze moeten zelf doden. toch lijkt het mij dat ze daar met die lange smalle snuiten en relatief geringe kracht niet op uitgerust zijn. Een konijn lukt nog wel natuurlijk maar groter wild? en als apporteren niet in hun specificatie staat, hoe krijg je dan de buit te pakken? ze kunnen nogal een eind weg zijn 

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hoe kom je erbij dat er geen kracht in die lange snuit zit? Een windhond kan juist prima doden. Hij kan een prooi die klein is heel ver inbijten en doodknijpen. Ook kan hij bij bv een ree heel makkelijk flink bijten. Onderschat die dunne lange bekken maar niet hoor.
Daar zit een fikse set tanden in en een korte bek omdat die op een bulldog zit hoeft helemaal niet effectiever te zijn. Mechelse herders hebben ook een lange dunne bek. Prima pakwerkhonden en prima politie of bewakingshonden. Een hond heeft geen dikke snoet nodig om kracht te zetten
Daar zit een fikse set tanden in en een korte bek omdat die op een bulldog zit hoeft helemaal niet effectiever te zijn. Mechelse herders hebben ook een lange dunne bek. Prima pakwerkhonden en prima politie of bewakingshonden. Een hond heeft geen dikke snoet nodig om kracht te zetten

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hoe kom je erbij dat er geen kracht in die lange snuit zit? Een windhond kan juist prima doden. Hij kan een prooi die klein is heel ver inbijten en doodknijpen. Ook kan hij bij bv een ree heel makkelijk flink bijten. Onderschat die dunne lange bekken maar niet hoor.

-
- Zeer actief
De Hongaarse Windhond van TS brengt zo te lezen alles wel terug bij de baas en gebruikt ook de neus nog eens.
Een lopende lange Retriever eigenlijk. Dan heb je geen jachthondje denk.

-
- Zeer actief
Het is met een windhond toch vlakjacht, dus je weet waar het ligt.Nanna schreef:Mijn Whippet kwam ook altijd braaf aanzetten met de gevangen buit. Maar er op gefokt zijn ze nooit.korthaar schreef:De Hongaarse Windhond van TS brengt zo te lezen alles wel terug bij de baas en gebruikt ook de neus nog eens.
Daar ben je net zo snel naar toe gelopen, als dat je een Retriever moet gaan dirigeren met een paar stoppunten.
- lucie
- Zeer actief
haha, dat ze kleine prooien goed kunnen doden geef ik direct toe. maar het lijkt mij dat, ik noem maar wat, een Ridgeback toch wel een grotere kracht in de kaken heeft. Ik veronderstelde dat de lange smalle snuiten gefokt zijn ten behoeve van hun renvermogen (langere snuit =betere zuurstofvoorziening, of zeg ik nu weer iets heel domslaeken schreef:Hoe kom je erbij dat er geen kracht in die lange snuit zit? Een windhond kan juist prima doden. Hij kan een prooi die klein is heel ver inbijten en doodknijpen. Ook kan hij bij bv een ree heel makkelijk flink bijten. Onderschat die dunne lange bekken maar niet hoor.

Harde botten krijgt Lizzy prima weg hoor, daar ligt het niet aan

En dat mechelse herders flink kunnen bijten, zal ik niet ontkennen; echter hebben die toch wel een bredere, kortere snuit dan een windhond.
- lucie
- Zeer actief
Tara schreef:Kleine correctie, sorry: het is Magyar Agar.lucie schreef:rare vraag misschien, maar ik heb dus een Agyar Magar (Hongaarse windhond).
Magyar betekent Hongaars, net zoals dat de Vizsla ook Magyar Vizsla heet.![]()
Nanna heeft het allemaal al goed uitgelegd, dus daar heb ik niet zoveel meer aan toe te voegen.
Wel een apart ras hoor, hoe ben je er aan gekomen?

Lizzy is (toen ze ongeveer 2 was) zwervend gevonden in Drenthe, maar heeft een Hongaarse chip. Van wat ik heb begrepen uit alle informatie over dit ras, worden ze vaak los bij boerderijen gehouden in Hongarije en zijn daar multi-functioneel voor zowel waak als jacht. Ik denk dus dat ze op een of andere manier door Nederlanders is meegenomen maar weer aan de zwerf is geraakt. Ze stond niet geregistreerd en belandde in het asiel. Wij zochten destijds een passend maatje voor onze herder en gek genoeg bleek dit een goeie match.
Toen Lizzy bij ons kwam had ze duidelijk nog nooit een huis van binnen gezien. Kende geen trappen, riemen, was niet zindelijk en snapte er allemaal niets van. Maar dit is helemaal goed gekomen

Het leuke is dat ze inderdaad waaks is, behoorlijk goed luistert mits je haar maar heeeel zacht benadert, èn goed jaagt. Ook byzonder voor dit ras is dat ze een wintervacht aan kan maken. Maar vooral is het een heerlijk, lief hondje

- lucie
- Zeer actief
interessantNanna schreef:De kracht komt niet zozeer vanuit hun snuit maar vanuit hun springveerruglucie schreef:ok, dus ze moeten zelf doden. toch lijkt het mij dat ze daar met die lange smalle snuiten en relatief geringe kracht niet op uitgerust zijn. Een konijn lukt nog wel natuurlijk maar groter wild? en als apporteren niet in hun specificatie staat, hoe krijg je dan de buit te pakken? ze kunnen nogal een eind weg zijn
En konijnen en gazelles zijn geen weerbare prooien.
Op de wolven werden ze meestal met meerdere honden tegelijk losgelaten, in het geval van de Barzoi was dat dan een 'sworra' (drie honden).
Er werd dan door de ruiters een wolf de vlakte opgejaagd waarna de Barzois hem grepen.
Hier is nog een oud Pathé filmpje daarvan (uit 1910)
KLIK
En denk er om dat je de meeste windhonden niet aan het vechten wilt hebben met jouw hond. Ze kunnen enorm terugslaan.
Wat ophalen van de buit betreft, heel vaak wordt met windhonden gejaagd terwijl de ruiter te paard/kameel zit. Dus dan is het een piece of cake om de prooi op te halen.

Lizzy kan inderdaad flink uit de hoek komen, maar met haar dunne huidje is ze toch wel erg kwetsbaar.
Buit ophalen te paard, klinkt wel logisch natuurlijk

- lucie
- Zeer actief
nee hoor, een über-jachthondkorthaar schreef:De Hongaarse Windhond van TS brengt zo te lezen alles wel terug bij de baas en gebruikt ook de neus nog eens.

- lucie
- Zeer actief
ik ga er een paar zoeken, waar ze niet slapend opstaatTara schreef:Nu nog foto's, en dan ben ik tevreden.lucie schreef:Tara schreef:Kleine correctie, sorry: het is Magyar Agar.lucie schreef:rare vraag misschien, maar ik heb dus een Agyar Magar (Hongaarse windhond).
Magyar betekent Hongaars, net zoals dat de Vizsla ook Magyar Vizsla heet.![]()
Nanna heeft het allemaal al goed uitgelegd, dus daar heb ik niet zoveel meer aan toe te voegen.
Wel een apart ras hoor, hoe ben je er aan gekomen?![]()
oeps, je hebt natuurlijk helemaal gelijk...
Lizzy is (toen ze ongeveer 2 was) zwervend gevonden in Drenthe, maar heeft een Hongaarse chip. Van wat ik heb begrepen uit alle informatie over dit ras, worden ze vaak los bij boerderijen gehouden in Hongarije en zijn daar multi-functioneel voor zowel waak als jacht. Ik denk dus dat ze op een of andere manier door Nederlanders is meegenomen maar weer aan de zwerf is geraakt. Ze stond niet geregistreerd en belandde in het asiel. Wij zochten destijds een passend maatje voor onze herder en gek genoeg bleek dit een goeie match.
Toen Lizzy bij ons kwam had ze duidelijk nog nooit een huis van binnen gezien. Kende geen trappen, riemen, was niet zindelijk en snapte er allemaal niets van. Maar dit is helemaal goed gekomen![]()
Het leuke is dat ze inderdaad waaks is, behoorlijk goed luistert mits je haar maar heeeel zacht benadert, èn goed jaagt. Ook byzonder voor dit ras is dat ze een wintervacht aan kan maken. Maar vooral is het een heerlijk, lief hondje

- lucie
- Zeer actief
is ook wel weer zokorthaar schreef:Het is met een windhond toch vlakjacht, dus je weet waar het ligt.Nanna schreef:Mijn Whippet kwam ook altijd braaf aanzetten met de gevangen buit. Maar er op gefokt zijn ze nooit.korthaar schreef:De Hongaarse Windhond van TS brengt zo te lezen alles wel terug bij de baas en gebruikt ook de neus nog eens.
Daar ben je net zo snel naar toe gelopen, als dat je een Retriever moet gaan dirigeren met een paar stoppunten.
Lizzy vindt het trouwens vooral leuk om te paraderen met haar buit. Hier in Frankrijk wordt veel gejaagd en het jachtafval wordt dan weer in het bos gedumpt. Ze komt dus regelmatig met een reeenpootje oid aanzetten en loopt daar dan trots mee rond te stappen. Als ik twijfel vraag ik of ik het even mag bekijken en dan laat ze het los. Soms is het van zwijnen afkomstig en dat heb ik liever niet. Maar anders mag ze het houden en dan vindt ze het heerlijk als de herdertjes haar jaloers nakijken

- lucie
- Zeer actief
Kleine correctie, sorry: het is Magyar Agar.
Magyar betekent Hongaars, net zoals dat de Vizsla ook Magyar Vizsla heet.
Wel een apart ras hoor, hoe ben je er aan gekomen?[/quote]
oeps, je hebt natuurlijk helemaal gelijk...
Toen Lizzy bij ons kwam had ze duidelijk nog nooit een huis van binnen gezien. Kende geen trappen, riemen, was niet zindelijk en snapte er allemaal niets van. Maar dit is helemaal goed gekomen
[/quote]
Nu nog foto's, en dan ben ik tevreden.
[/quote]
ik ga er een paar zoeken, waar ze niet slapend opstaat
[/quote]
vanochtend gemaakt tijdens de wandeling:

alleen aan haar grijze snuitje kun je zien/ merken dat ze al ruim 11 1/2 is, verder is ze nog net zo fit en gezond als altijd
Magyar betekent Hongaars, net zoals dat de Vizsla ook Magyar Vizsla heet.

Wel een apart ras hoor, hoe ben je er aan gekomen?[/quote]

Nu nog foto's, en dan ben ik tevreden.

ik ga er een paar zoeken, waar ze niet slapend opstaat

vanochtend gemaakt tijdens de wandeling:

alleen aan haar grijze snuitje kun je zien/ merken dat ze al ruim 11 1/2 is, verder is ze nog net zo fit en gezond als altijd

- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Re: functie windhonden...fotoos Magyar Agar!
Oef, dat vind ik een mooi type hond zeg!
Qua karakter en type niet passend in mijn situatie, maar wel mooi om te zien!
Qua karakter en type niet passend in mijn situatie, maar wel mooi om te zien!

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Dat wilde ik net zeggenNanna schreef:Leuke windhonden hebben de Hongaren. Tenminste niet zo overgestyleerd zoals je helaas bij andere rassen wel ziet. Mooi hondje!

Zeker een mooie hond

- lucie
- Zeer actief
thanks, ze is ook prachtig. Ze is behoorlijk stevig gebouwd voor een windhond, zonder overigens aan snelheid in te boeten. Op haar leeftijd rent ze iedere hond er nog uit
en een geweldig karakter bovendien

en een geweldig karakter bovendien

-
- Zeer actief
Waarschijnlijk wat robuuster gefokt om ook wat groter wild te kunnen strekken.Nanna schreef:Leuke windhonden hebben de Hongaren. Tenminste niet zo overgestyleerd zoals je helaas bij andere rassen wel ziet. Mooi hondje!