Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom het verschil in castratie reu/teef?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marion.

Re: Waarom het verschil in castratie reu/teef?

Ongelezen bericht door Marion. »

Saar is inclusief baarmoeder begraven, hoewel die wel last van schijnzwangerschap had. Maar niet erg gegoeg om daarvoor de baarmoeder eruit te halen, ze was ook maar 1x in het jaar loops. Miep is daags voor haar negende verjaardag geopereerd vanwege een beginnende baarmoederontsteking, anders had zij haar baarmoeder ook nog gehad. En ja, haar vacht was al erg maar is nu drama. En ze lekt ook.

Ik vind "kans op bmo en melkkliertumoren" ook onzinnige redenen. Ik ken even zoveel teven die bv gecastreerd zijn voor hun 2e loopsheid, en op hun 8e ingeslapen werden vanwege melkkliertumoren.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik heb straks ook een intacte teef en reu.
Ik denk erover om de reu chemisch te laten castreren voor de eerste loopsheid van de teef. Dan kan ik zien hoe hij hierop reageert en ook hoe de loopsheid is.
Los van hoe mijn hondjes reageren, zou ik eerder geneigd zijn een teef te laten helpen, omdat dat naar mijn idee meer (medische) voordelen heeft. Maar ik zou met beiden veel moeite hebben en ik ben ook erg bang voor een ontplofte vacht.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

van die vacht heb ik dan weer weinig problemen met mijn ras, maar ik heb straks ook een intacte reu en teef samen. Even zien hoe dat gaat. In principe zou ik ze graag allebei heel houden. Een reu castreren vind ik ook wel echt 'meer zonde' dan een teef. Al laat ik mijn teef ook graag zoals ze is, met hormonen en al :) Ik ben een beetje bang dat ze na castratie helemaal een lui varken wordt. Maar goed, ik heb voor de reu al geregeld dat ie een paar dagen uit logeren kan als Pom op haar hoogtijdagen zit, en als dat ook teveel blijkt te zijn voor hem (als ie echt een maand van slag is met een loopse teef in huis bijv.) dan misschien dat ik er toch eentje laat doen. En ik denk dan toch dat dat Pom zou zijn. Dat is gewoon het makkelijkste, dat is de enige reden.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Nanna schreef:
Leonie. schreef:ik ben ook erg bang voor een ontplofte vacht.
Dat heb ik ook. Daarom heb ik dit keer een Teckelreu genomen ipv een teef. Want een teef wil ik niet intact hebben.
Ja, slim gedaan.
Het zou veel makkelijker zijn voor mij om er een reu bij te nemen. Maar ik wil het echt niet.
sbientje schreef:van die vacht heb ik dan weer weinig problemen met mijn ras, maar ik heb straks ook een intacte reu en teef samen. Even zien hoe dat gaat. In principe zou ik ze graag allebei heel houden. Een reu castreren vind ik ook wel echt 'meer zonde' dan een teef. Al laat ik mijn teef ook graag zoals ze is, met hormonen en al :) Ik ben een beetje bang dat ze na castratie helemaal een lui varken wordt. Maar goed, ik heb voor de reu al geregeld dat ie een paar dagen uit logeren kan als Pom op haar hoogtijdagen zit, en als dat ook teveel blijkt te zijn voor hem (als ie echt een maand van slag is met een loopse teef in huis bijv.) dan misschien dat ik er toch eentje laat doen. En ik denk dan toch dat dat Pom zou zijn. Dat is gewoon het makkelijkste, dat is de enige reden.
Mooi, dan kan ik eerst bij jou afkijken hoe het verloopt ;)

Wat ik ook nog een reden vind om de teef ipv de reu te laten helpen is dat ik het best moeilijk zou vinden de teef tijdelijk alleen aangelijnd uit te laten, of om 6u 's ochtends ofzo :eek:
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Leonie. schreef:
Nanna schreef:
Leonie. schreef:ik ben ook erg bang voor een ontplofte vacht.
Dat heb ik ook. Daarom heb ik dit keer een Teckelreu genomen ipv een teef. Want een teef wil ik niet intact hebben.
Ja, slim gedaan.
Het zou veel makkelijker zijn voor mij om er een reu bij te nemen. Maar ik wil het echt niet.
sbientje schreef:van die vacht heb ik dan weer weinig problemen met mijn ras, maar ik heb straks ook een intacte reu en teef samen. Even zien hoe dat gaat. In principe zou ik ze graag allebei heel houden. Een reu castreren vind ik ook wel echt 'meer zonde' dan een teef. Al laat ik mijn teef ook graag zoals ze is, met hormonen en al :) Ik ben een beetje bang dat ze na castratie helemaal een lui varken wordt. Maar goed, ik heb voor de reu al geregeld dat ie een paar dagen uit logeren kan als Pom op haar hoogtijdagen zit, en als dat ook teveel blijkt te zijn voor hem (als ie echt een maand van slag is met een loopse teef in huis bijv.) dan misschien dat ik er toch eentje laat doen. En ik denk dan toch dat dat Pom zou zijn. Dat is gewoon het makkelijkste, dat is de enige reden.
Mooi, dan kan ik eerst bij jou afkijken hoe het verloopt ;)

Wat ik ook nog een reden vind om de teef ipv de reu te laten helpen is dat ik het best moeilijk zou vinden de teef tijdelijk alleen aangelijnd uit te laten, of om 6u 's ochtends ofzo :eek:
nou dat doe ik echt nooit hoor, genoeg plekken waar je gewoon kan lopen met een loopse teef hier. Ja, je moet een beetje opletten, maar verder valt het mij althans erg mee. En om 6 uur wandelen doe ik al helemaal niet :D
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb nooit problemen gehad met mijn reuen.
Maar als ik ooit weer een reu in huis zou krijgen en hij zou wel veel problemen hebben met zijn hormoontjes klop ik eerst aan bij flamme voor er ook maar iets van een chip of mes in gaat. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

ranetje schreef:Ik heb nooit problemen gehad met mijn reuen.
Maar als ik ooit weer een reu in huis zou krijgen en hij zou wel veel problemen hebben met zijn hormoontjes klop ik eerst aan bij flamme voor er ook maar iets van een chip of mes in gaat. :ok:
Dat zou ik ook zeker doen. Ik heb al jaren gemodderd met natuurgeneeskunde, met van alles en nog wat maar het stopte niet, niet genoeg in ieder geval.
Taran is er mooi van opgeknapt en dat is heel fijn, je moet ook geen ballen eraf halen omdat het voor jezelf zo goed uitkomt/ Dat doe je alleen als andere oplossingen er niet meer zijn of lijken te zijn.
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Selene
Zeer actief

Cleva schreef:[img]Bespiering%20kun%20je%20op%20peil%20houden[/img]

Nee. Je kunt niet tegen een gebrek aan testosteron optrainen. Net zoals je dat niet tegen leeftijd kunt.
De fysiologische randvoorwaarden voor topconditie kun je niet ontkennen.

Verder heb ik ook helemaal geen discussie in goed of slecht. Je vroeg waarom er verschil in gemaakt werd en daar gaf ik antwoord op. Het is gewoon een ander fenomeen. Dat is bij mensen toch ook zo?

Dat riedeltje dat hormonen niet uitmaken doe je maar even in je eentje. Daar kan ik echt niets mee.
Ik geloof gelijk dat dit jouw ervaring is maar dierenartsen (en niet de minste, dat is nl mijn neef) vertellen wat anders. De horrorverhalen van dik worden en bespiering op peil houden liggen vaak aan de eigenaren, vanaf dag 1 minderen op voer en kijken wat het doet en ze in beweging houden doet veel, heel veel.
Niet iedere castraat wordt een vadsige l*l

Ik geef toe dat dit precies was wat mij tegenhield, ik heb een mooie reu, mooi in de bespiering en mooi in de vacht. Een hele mooie reu al zeg ik het zelf en ik hoop dat ik hem op peil kan houden en anders hoop ik dat de rust in zijn kop het waard is.

Disclaimer: castreren omdat het zo "hoort" nooit wat mij betreft. De buurhond, een combie van grote rassen ging met 7 maanden onder het mes omdat het zo hoort, het is en blijft een slungelpup met weinig bespiering en een pup uiterlijk

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Selene
Zeer actief

Cleva schreef:Je kunt het geslacht van een dier niet "genezen". Zelfs niet met natuurgeneeskunde.
Nope genezen niet maar je kunt de hormonen wel verzachten, wat afvlakken, en dan heb je hopelijk een redelijke reu over die met ballen is wie hij is zonder te veel problemen

Afbeelding

sbientje
Zeer actief
Contacteer:

dik worden ben je zelf bij, dat is waar, maar als je hond echt nog maar amper 100 gram op een dag kan eten omdat ie anders gewoon vet wordt, dan is dat echt niet prettig. Niet voor de hond (die altijd met een lege maag rondloopt en met grote kans op snaaien dan ook), en ik vind het zelf ook best wel sneu.

en natuurlijk heeft testosteron invloed op spieren. Hoe hard je als vrouw ook sport, zoals een man wordt het gewoon niet. Dat is echt een hormonending. Tuurlijk kan je een hond qua bespiering wel op peil houden, maar echte topconditie zie je toch maar zelden vind ik.

En bij de labradors haal je de gecastreerde reuen er zo tussenuit hoor :)
Marion.

sbientje schreef:dik worden ben je zelf bij, dat is waar, maar als je hond echt nog maar amper 100 gram op een dag kan eten omdat ie anders gewoon vet wordt, dan is dat echt niet prettig. Niet voor de hond (die altijd met een lege maag rondloopt en met grote kans op snaaien dan ook), en ik vind het zelf ook best wel sneu.

en natuurlijk heeft testosteron invloed op spieren. Hoe hard je als vrouw ook sport, zoals een man wordt het gewoon niet. Dat is echt een hormonending. Tuurlijk kan je een hond qua bespiering wel op peil houden, maar echte topconditie zie je toch maar zelden vind ik.

Bij de Goldens ook. Qua vacht.
Geeft niks, want huppelkut is 12.5, dan mogen anderen zeggen wat ze vinden. Ik vind er iets anders van, en veeg er mijn reet mee af.
Selene
Zeer actief

sbientje schreef:dik worden ben je zelf bij, dat is waar, maar als je hond echt nog maar amper 100 gram op een dag kan eten omdat ie anders gewoon vet wordt, dan is dat echt niet prettig. Niet voor de hond (die altijd met een lege maag rondloopt en met grote kans op snaaien dan ook), en ik vind het zelf ook best wel sneu.

We gaan het zien, ik zal een foto posten van rayos over, wat zullen we zeggen een half jaar? en dan post ik er de voor foto bij voor alle eerlijkheid

Afbeelding

sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ik ben overigens helemaal niet tegen castreren hoor, als het gedrag van de hond zo hormoongedreven is dat je er eigenlijk totaal niet meer tot doordringt, moet je toch wat. Maar accepteer dan ook de veranderingen die erbij komen. Ik heb ook een gecastreerde teef gehad en die was ook niet dik, maar die kans is er gewoon wel. Zeker bij mijn ras is het sowieso al een uitdaging om ze op gewicht te houden
Selene
Zeer actief

Heavy schreef:
Selene schreef:
Cleva schreef:Je kunt het geslacht van een dier niet "genezen". Zelfs niet met natuurgeneeskunde.
Nope genezen niet maar je kunt de hormonen wel verzachten, wat afvlakken, en dan heb je hopelijk een redelijke reu over die met ballen is wie hij is zonder te veel problemen
Ik wilde zijn geslacht helemaal niet veranderen want dan had ik wel een teef genomen.
Ik wilde zijn probleem gedrag veranderen , het joelen en janken en hijgen en kwijlen als hij alleen thuis was.

De grote onrust dus . Die er ook was als ik thuis was hoor want als ik terugkwam van fietsen met hem dan was hij erg moe en lag te hijgen maar zodra ik opstond dan stoof hij weer naar de voordeur want hij wilde gewoon maar 1 ding : weg .

Hij is nog steeds reu zonder zijn ballen met macho gedrag naar reuen :wink:
:ok:

Afbeelding

Selene
Zeer actief

sbientje schreef:ik ben overigens helemaal niet tegen castreren hoor, als het gedrag van de hond zo hormoongedreven is dat je er eigenlijk totaal niet meer tot doordringt, moet je toch wat. Maar accepteer dan ook de veranderingen die erbij komen. Ik heb ook een gecastreerde teef gehad en die was ook niet dik, maar die kans is er gewoon wel. Zeker bij mijn ras is het sowieso al een uitdaging om ze op gewicht te houden
Die accepteer ik, en is precies de reden waarom ik er echt zo lang mee bezig geweest ben. Het feit dat rayos kan veranderen van de prachtige reu die hij is naar een schim uiterlijk gezien is echt een breekpunt geweest bij mij. Alleen heb ik er nu voor gekozen om hem hopelijk rust in zijn kop te geven. De hond maalt niet om uiterlijk maar ik wil hem, als het gebeurt wel zo fatsoenlijk mogelijk ondersteunen. Dat is mijn doel nu

Afbeelding

Selene
Zeer actief

Cleva schreef:
Selene schreef: Ik geloof gelijk dat dit jouw ervaring is maar dierenartsen (en niet de minste, dat is nl mijn neef) vertellen wat anders. De horrorverhalen van dik worden en bespiering op peil houden liggen vaak aan de eigenaren, vanaf dag 1 minderen op voer en kijken wat het doet en ze in beweging houden doet veel, heel veel.
Niet iedere castraat wordt een vadsige l*l
En een intacte reu wordt het zo goed als nooit.

Ik vind het gewoon dom om iets met mooie praatjes te verkopen als er gewoon werkelijke voordelen zijn.

En het is ook niet "mijn ervaring". We kunnen het allebei de hele dag overal op straat zien.
Waarom moet die castraat vanaf dag 1 minderen met voer? Omdat castratie vet maakt, dank u. Ga het dan niet zo achterlijk zitten ontkennen.
Ik ontken niets Cleva en echt ook helemaal niets. Alles wat je noemt en in het verleden benoemt hebt (en niet allen jij) heb ik meegenomen in mijn overweging, het is/was mijn angst

Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Selene schreef:
Dat zou ik ook zeker doen. Ik heb al jaren gemodderd met natuurgeneeskunde, met van alles en nog wat maar het stopte niet, niet genoeg in ieder geval.
Taran is er mooi van opgeknapt en dat is heel fijn, je moet ook geen ballen eraf halen omdat het voor jezelf zo goed uitkomt/ Dat doe je alleen als andere oplossingen er niet meer zijn of lijken te zijn.
Precies :ok:
Soms is er geen andere mogelijkheid.
Klopt, het wordt geen teef :F:

En bij Taran ging die verbetering ook niet met alleen maar de natuurgeneeskunde.
Daar zat ook nog het een en ander aan training bij.
Mogelijk geworden omdat hij zijn aandacht wat beter bij de baas kon houden.
Je bent er nooit met alleen maar een pilletje.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Cleva schreef:Je ontkent het wel. Je zegt dat overgewicht na castratie heel simpel in de hand te houden is en dat is heel vaak niet waar. Je zegt dat de bespiering niet af hoeft te nemen en dat is altijd wel waar.

Dat maakt me voor jou geen bal uit want jij weet wat je doet maar wat me wel heel pissig maakt is dat dit forum hoog in google staat en ik wil gewoon niet hebben dat er hier verkondigd wordt dat castreren je hond niet verandert.
Mensen komen dat tegen en dan kan hun golden best gecastreerd worden want "ze hebben gelezen dat..."

Castratie kan een hond totaal verzieken. Zeker als het een gewone huishond is die beweging tekort komt en goedkoop voer krijgt. Ergo, bijna alle honden in nederland.
Dat ben ik met je eens :ok:
Afbeelding
Selene
Zeer actief

Cleva schreef:Je ontkent het wel. Je zegt dat overgewicht na castratie heel simpel in de hand te houden is en dat is heel vaak niet waar. Je zegt dat de bespiering niet af hoeft te nemen en dat is altijd wel waar.

Dat maakt me voor jou geen bal uit want jij weet wat je doet maar wat me wel heel pissig maakt is dat dit forum hoog in google staat en ik wil gewoon niet hebben dat er hier verkondigd wordt dat castreren je hond niet verandert.
Mensen komen dat tegen en dan kan hun golden best gecastreerd worden want "ze hebben gelezen dat..."

Castratie kan een hond totaal verzieken. Zeker als het een gewone huishond is die beweging tekort komt en goedkoop voer krijgt. Ergo, bijna alle honden in nederland.

Hein is een jack russell van drie die dagelijks een uur door het bos vliegt en een half uur achter balletjes aan rent en weinig te eten krijgt en vergeleken met een niet gecastreerd broertje is het een mollige sulletje.
Dat geeft helemaal niet! Ik zeg nota bene dat ik hem niet eens gehouden had als hij niet zo'n heerlijke gematigd karakter had en dat heeft alles te maken met het feit dat hij een castraat is. Ik ben er BLIJ mee.
Maar laten we de dingen wel gewoon blijven noemen voor wat ze zijn.

Als je wil dat je hond in dezelfde fysieke vorm blijft moeten mensen niet tegen je gaan zeggen dat castreren daarbij niet uitmaakt want dat heet liegen.
Ik weet dat je hier fel op bent en weet ook dat mensen hier mee kunnen lezen maar ik vind wel dat je hier voorbij gaat aan mijn overwegingen. Het is geen gemaksoplossing, klopt! Je doet het niet zomaar, klopt! Je moet er wat voor doen erna, klopt!
Zoals je dat ook moet doen als je hond andere beperkingen heeft, je gaat op onderzoek, je past aan, je doet niets klakkeloos.
En als dat niet genoeg is zoals bij Hein dan is het aan mij om ook daar weer mee om te gaan.

Als ik had gedacht dat de ballen eraf de meest snelle oplossing voor alles was geweest was hij bijna 3 jaar geleden al gegaan en nee, zo werkt het niet

Afbeelding

Selene
Zeer actief

ranetje schreef:
Selene schreef:

En bij Taran ging die verbetering ook niet met alleen maar de natuurgeneeskunde.
Die training was er hier ook, misschien was ik als baas niet voldoende voor de hond in andere ogen. Maar ik ben nooit uitgegaan van alleen een pil, of snelle oplossing

Afbeelding

Selene
Zeer actief

Cleva schreef:
Selene schreef: Ik weet dat je hier fel op bent en weet ook dat mensen hier mee kunnen lezen maar ik vind wel dat je hier voorbij gaat aan mijn overwegingen. Het is geen gemaksoplossing, klopt! Je doet het niet zomaar, klopt! Je moet er wat voor doen erna, klopt!
Zoals je dat ook moet doen als je hond andere beperkingen heeft, je gaat op onderzoek, je past aan, je doet niets klakkeloos.
En als dat niet genoeg is zoals bij Hein dan is het aan mij om ook daar weer mee om te gaan.

Als ik had gedacht dat de ballen eraf de meest snelle oplossing voor alles was geweest was hij bijna 3 jaar geleden al gegaan en nee, zo werkt het niet
Ik denk helemaal niet dat je het als gemakkelijke oplossing zag of ziet.
Ik vind ook helemaal niets mis met je keuze. Waar ik iets van vind is hoe je het nu aan het versimpelen bent.

Hoe het bij Hein zat weet ik trouwens niet. Hij was toen ongeveer 6 maanden, volgens mij weet niemand hoe een hond van 6 maanden gaat uitgroeien en deze oenen wisten het welzeker niet.
Hij heeft er een heel fijn karakter aan overgehouden maar ook een lijfje waar hij er met drie jaar wat mollig mee uitziet.
Dat geeft niet...maar jack russelltjes worden ook 10 en dan 15 en hoe hij er dan uitziet?
Hij MOET dus echt een leven lang op dieet én een leven lang trainen. Als ik een keer een week crisis heb en wordt niet aan cardio gedaan zit er een verdomme een halve centimeter vet op. :LOL:

Ik ben niet tegen castreren en zeker niet bij mensen als jij die weten wat ze doen. Ik ben wél tegen het verkopen van castratie door de bezwaren te ontkennen en ik vind dat je dat aan het doen bent.

Maar ik snap wel dat het soms niet meer uitmaakt wat de bezwaren zijn omdat er nú een nog groter probleem is wat opgelost moet worden.
Thx, misschien relativeer ik nu ook wel uit gevoel, omdat ik het niet leuk vind, omdat ik vind dat een reu in tact moet zijn. Ik probeer wel een nuance aan te geven en nee niet voor de mensen die maar gaan hakken omdat het zo hoort maar wel voor een aantal die misschien ook worstelt met dit idee
Consensus: castreren is niet standaard en als je een reu wilt neem hem dan als de reu die hij is, voordat je toe overgaat weet zeker dat je alles gedaan hebt om het zelf in de hand te houden

Afbeelding

sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ik vind voor een teef overigens hetzelfde, eigenlijk. Tuurlijk zijn er teven die er echt wel last van hebben, zoals er vrouwen zijn die heel veel last hebben van hun hormonen. Anderen eten een dagje een extra chocolaatje en hebben een dagje buikpijn en het zit er weer op voor een maand. Zo is het bij teven ook. Maar! er zijn ook mensen waarbij je op voorhand al weet dat hun teef er och zoveeeel last van gaat krijgen. Ze zijn nog maar goed en wel loops of ze weten het al, ze voelt zich echt heeeeeeel rot. Nee we wilden haar eigenlijk intact laten maar ja... het is zo zielig! en dat zo bij iedere teef. Tsja, dat keur ik ook niet goed. Teven schommelen qua humeur en gedrag, en ja, dat is soms wel een beetje lastig maar ik kan me neit voorstellen dat ze er nou allemaal zoveel last van hebben. Zeg dan geweoon dat je het handiger vindt. Mij ook best hoor :D
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

sbientje schreef:ik vind voor een teef overigens hetzelfde, eigenlijk. Tuurlijk zijn er teven die er echt wel last van hebben, zoals er vrouwen zijn die heel veel last hebben van hun hormonen. Anderen eten een dagje een extra chocolaatje en hebben een dagje buikpijn en het zit er weer op voor een maand. Zo is het bij teven ook. Maar! er zijn ook mensen waarbij je op voorhand al weet dat hun teef er och zoveeeel last van gaat krijgen. Ze zijn nog maar goed en wel loops of ze weten het al, ze voelt zich echt heeeeeeel rot. Nee we wilden haar eigenlijk intact laten maar ja... het is zo zielig! en dat zo bij iedere teef. Tsja, dat keur ik ook niet goed. Teven schommelen qua humeur en gedrag, en ja, dat is soms wel een beetje lastig maar ik kan me neit voorstellen dat ze er nou allemaal zoveel last van hebben. Zeg dan geweoon dat je het handiger vindt. Mij ook best hoor :D
2x :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Selene schreef:[Die training was er hier ook, misschien was ik als baas niet voldoende voor de hond in andere ogen. Maar ik ben nooit uitgegaan van alleen een pil, of snelle oplossing
Dat had ik al begrepen :J:
Afbeelding
Bulley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Bonairse kruising

Ongelezen bericht door Bulley »

Tara schreef:
Bulley schreef:Bij mij wordt een reu niet standaard gecastreerd en een teef zou dat wel worden. Puur voor mijn gemak en zie op werk iets te regelmatig bmo/melkkliertumoren voorbij komen.
Dat vind ik altijd zoiets bijzonders: dierenartsen en assistenten die dan zeggen dat ze dat zo vaak voorbij zien komen.
Ja, dat lijkt me logisch als je dierenarts bent, maar hoe groot is dat percentage eigenlijk als je dat wegzet tegen alle intacte teven die je dus nooit in de praktijk ziet?

Ik ben niet van het castreren, al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik dat drachtlijf dat mijn teef bij haar laatste schijndracht toch niet heel fijn vond. En nu mijn intacte reu echt senior wordt en niet meer zo makkelijk uit zijn routine gehaald kan worden, vind ik het samenleven met een hoogloopse teef voor hem toch wel een belasting worden eigenlijk.
Hij gaat sowieso niet gecastreerd worden, maar het zou voor mij onderhand wel een reden kunnen zijn om mijn teven te laten castreren.
Die loopsheid hebben we hier namelijk driemaal twee keer per jaar, en dat vind ik voor Oop dan toch wel veel. Maar goed, voorlopig wordt er even helemaal niks gecastreerd. :wink:
Dan zal het vast meevallen misschien maar IK zie er op mn werk genoeg voorbij komen (afgelopen week nog weer 2poezen) en dat zijn dan mijn ervaringen kan ze niet van het hele land zien.
Nu heb ik geen eens een teef dus sta niet voor die keuze op dit moment. Het teefje van mn ouders is gecastreerd na de eerste loopsheid ze werd enorm schijnzwanger tot met enorme harde schijven onder dr tepels wat haar echt zeer deed, dus die is "gewoon" gecastreerd de andere 2 teven waren dat al (zijn herplaatsers) verder hebben we alleen reuen gehad waarvan er 1 ooit gecastreerd werd had prostaat klachten. Heb bij mn franse bull vaak gedacht nu gaan die ballen eraf het is een best pittige voor zijn soort, maar dat was alleen buiten. Dus die hangen er nog met zn 10 jaar.
Bulley 11.02.2005-24.02.2015
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Bulley schreef: Dan zal het vast meevallen misschien maar IK zie er op mn werk genoeg voorbij komen (afgelopen week nog weer 2poezen) en dat zijn dan mijn ervaringen kan ze niet van het hele land zien.
Nu heb ik geen eens een teef dus sta niet voor die keuze op dit moment. Het teefje van mn ouders is gecastreerd na de eerste loopsheid ze werd enorm schijnzwanger tot met enorme harde schijven onder dr tepels wat haar echt zeer deed, dus die is "gewoon" gecastreerd de andere 2 teven waren dat al (zijn herplaatsers) verder hebben we alleen reuen gehad waarvan er 1 ooit gecastreerd werd had prostaat klachten. Heb bij mn franse bull vaak gedacht nu gaan die ballen eraf het is een best pittige voor zijn soort, maar dat was alleen buiten. Dus die hangen er nog met zn 10 jaar.

Dat is niet enorm, valt gewoon binnen het normale.
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Selene schreef:
ranetje schreef:
Selene schreef:

Die training was er hier ook, misschien was ik als baas niet voldoende voor de hond in andere ogen. Maar ik ben nooit uitgegaan van alleen een pil, of snelle oplossing

Met de moeite die je hebt gedaan en met het inzicht wat jij in je honden hebt, heb je naar mijn mening de keuze gemaakt die het eerlijkst was naar Rayos toe.
Je hebt van alles geprobeerd en helaas was dat niet wat Rayos goed genoeg kon helpen.
Ik wist bij Taran ook van te voren niet hoe het uit ging pakken. Had het niet het gewenste effect gehad dan had ik ook voor "de makkelijke" oplossing gekozen en had ik me ws daar net zo onder gevoeld als jij :wink:

Ik ben niet persee tegen castratie (bij anderen). Ik ben wel tegen castratie voor de makkelijke oplossing.
Ooit komt hier vast wel een 3e hondje bij. Een klein geholpen ruwharig teefje als het aan mij ligt. Waarom geholpen? Omdat ik echt geen zin heb in 2 intacte reuen en een intacte teef uit elkaar houden maar ik ben niet bereid om zelf een teefje te laten helpen. Er zijn genoeg herplaatsertjes die al geholpen zijn en die is tegen die tijd van harte welkom.

Waarom ik Taran niet heb laten helpen terwijl de situatie echt niet leuk was voor ons allen, weken aan een stuk, is omdat ik dit, de fytotherapie, nog als laatste wilde proberen. Ik wilde het gevoel hebben dat ik er echt alles aan gedaan had. Omdat ik in principe voor mijn eigen honden tegen het snijden in gezonde honden ben.
We hebben geluk gehad. Met de training en de druppels/pilletjes heb ik een hond terug die prima enkele uurtjes alleen kan blijven zonder te slopen en te huilen in periodes dat er loopse teven in de buurt zijn. Een hond die zeker een echte reu is met bijpassend patsend gedrag maar buiten wel bereikbaar is. En het allerbelangrijkste, een hond die lekker in zijn vel zit, die niet urenlang, dagenlang piepend uit het raam kijkt, joelt op zijn tijd en duidelijk depressief in zijn mand ligt.

Was dit niet het effect geweest dan had ik gecastreerd. Alle nadelen ten spijt.
Dan maar een plofvacht en een dieet, als ik daar een gelukkige hond voor terug gekregen had dan was dat een kleine prijs die ik had moeten betalen.
Selene
Zeer actief

:J: je verwoord precies wat mijn twijfels waren en zijn flamme

Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn Luca is gecastreerd op 2.5 jarige leeftijd. Hij is niet dik geworden. Maar zijn dikke mooie reuenkop is wel een stuk minder. Overall is zijn bespiering iets minder geworden.
Marion.

Cleva schreef:
flamme schreef: Waarom ik Taran niet heb laten helpen terwijl de situatie echt niet leuk was voor ons allen, weken aan een stuk, is omdat ik dit, de fytotherapie, nog als laatste wilde proberen. Ik wilde het gevoel hebben dat ik er echt alles aan gedaan had. Omdat ik in principe voor mijn eigen honden tegen het snijden in gezonde honden ben.
We hebben geluk gehad. Met de training en de druppels/pilletjes heb ik een hond terug die prima enkele uurtjes alleen kan blijven zonder te slopen en te huilen in periodes dat er loopse teven in de buurt zijn. Een hond die zeker een echte reu is met bijpassend patsend gedrag maar buiten wel bereikbaar is. En het allerbelangrijkste, een hond die lekker in zijn vel zit, die niet urenlang, dagenlang piepend uit het raam kijkt, joelt op zijn tijd en duidelijk depressief in zijn mand ligt.

Was dit niet het effect geweest dan had ik gecastreerd. Alle nadelen ten spijt.
Dan maar een plofvacht en een dieet, als ik daar een gelukkige hond voor terug gekregen had dan was dat een kleine prijs die ik had moeten betalen.
Maar dat wás dus niet nodig. :wink:

Ik blijf het een duivels dilemma vinden.
Hein is van zichzelf al een pittig ding en die is dus al vroeg gecastreerd.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik door hem nogal teruggekomen ben op mijn idee over castraten. Ik vind hem heel erg leuk, alert en meer dan sportief genoeg.
Wel een speknekkie maar dat maakt inderdaad niet echt uit al had ik het liever anders gezien.
Ik ben er maar wat blij mee.
En toch denk ik niet dat ik er zelf voor had kunnen kiezen.
Voor jou is het toch volgens mij meer een mannending. "Ballen eraf???? Dat doe je toch niet?". Terwijl ik als vrouw er totaal geen moeite mee heb dan eileiders worden weggenomen, of een hele baarmoeder. Die zijn bij mij gewoon niet functioneel, alleen maar lastig. En ik zou best willen dat castreren van vrouwen zonder kinderwens makkelijker werd (want die pil 40 jaar van je leven slikken is ook niet heilig, verre van). Ik zou me er niet minder vrouwelijk door voelen, in elk geval :19:

Maar goed, ik vind bij kortharige honden dat klinkende klokkenspel ook niet leuk om naar te kijken. Reden voor mij om geen kortharige reu te nemen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”