Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angst/huiverig zijn en de reactie van honden/katten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Angst/huiverig zijn en de reactie van honden/katten

Ongelezen bericht door blondie »

Dat er mensen zijn die bang zijn voor honden en katten, daar ben ik mee bekend.
Dat er vaak gezegd wordt "ze voelen het gewoon!" en daarom gaan ze bewust die mensen opzoeken hoor ik ook vaak.
Toch heb ik met dat laatste wat moeite.
Alsof een hond of kat bewust de persoon gaat treiteren die bang voor ze is :denken:

Ik heb katten en personen die bang voor ze zijn in mijn familie. Maar mijn katten hebben nooit bewust mensen opgezocht die niets van ze moesten hebben.
Mijn teefje was een grapjurk, die haalde wel streken uit bij juist die mensen die al wat reserves hadden t.o.v. haar, dat dan weer wel.
Helaas doet die jonge hond dat nu bijvoorbeeld ook.
Vandaar even dit topic.
Het wil er bij mij nog steeds niet in dat honden en katten bewust een persoon gaan treiteren.
Al was er op de verjaardag weer een typisch gebeuren wat op zich hilarisch was, ik hield het zelf niet droog in ieder geval, maar zag het ook niet aankomen :oeps:
Hanneke2
Zeer actief

Re: Angst/huiverig zijn en de reactie van honden/katten

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Een beetje beschaafde verstandige hond negeert angstige mensen, denk ik. Maar ik heb wel eens iemand op visite gehad die panisch was van katten, en daar liepen er drie omheen te draaien hoor. :roll: Heel bizar.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik heb echt angstige mensen een bestudeert. Ik ben ze tegen gekomen. Deze mensen kijken met bijna grote argusogen naar de hond, ze verliezen hem geen moment uit het oog en ze laten de schouders iets naar voren hangen. Bijna zoals ik mijn honden uitnodig om te komen. Het aankijken en het af laten hangen van de schouders is voor honden in ieder geval reden om even polshoogte te nemen. Zodra de hond dichterbij komt draaien ze weg, maar blijven de hond wel aankijken, voor de hond soms erg verwarrend en lijkt bijna uitnodiging tot spel. Vaak gaan de mensen dan ook nog zwaaien met de armen, om de hond op afstand te houden. Ook weer uitdagend.

In geval van honden kan ik bange mensen dus nog wel helpen. Kijk de hond niet direct aan, loop zelf verzekerd door (en ik hou hem prima even aan de lijn), maar zulke mensen zou je dus wel kunnen helpen. Katten vind ik een onduidelijker probleem. 1 van onze katten komt sowieso nauwelijks bij bezoek. De ander wel en die wil een vriendin van mij die allergisch is en niks met katten heeft nog wel eens uitzoeken. Hoppa dan haal ik hem gewoon even weg, zoek maar iemand anders uit.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

blondie schreef:Dat er mensen zijn die bang zijn voor honden en katten, daar ben ik mee bekend.
Dat er vaak gezegd wordt "ze voelen het gewoon!" en daarom gaan ze bewust die mensen opzoeken hoor ik ook vaak.
Toch heb ik met dat laatste wat moeite.
Alsof een hond of kat bewust de persoon gaat treiteren die bang voor ze is :denken:

Ik heb katten en personen die bang voor ze zijn in mijn familie. Maar mijn katten hebben nooit bewust mensen opgezocht die niets van ze moesten hebben.
Mijn teefje was een grapjurk, die haalde wel streken uit bij juist die mensen die al wat reserves hadden t.o.v. haar, dat dan weer wel.
Helaas doet die jonge hond dat nu bijvoorbeeld ook.
Vandaar even dit topic.
Het wil er bij mij nog steeds niet in dat honden en katten bewust een persoon gaan treiteren.
Al was er op de verjaardag weer een typisch gebeuren wat op zich hilarisch was, ik hield het zelf niet droog in ieder geval, maar zag het ook niet aankomen :oeps:

Ik denk dat honden die schuchter zijn makkelijker een persoon vertrouwen die totaal geen aandacht aan ze besteed, dan iemand die actief contact met ze maakt. Omdat mensen die niets van honden moeten, zich eigenlijk op een hondse manier heel betrouwbaar gedragen (niet aankijken, niet aanraken, niet aanspreken).

Zo is de hond van mijn moeder soms een laffe coyote en hij loopt altijd achter mijn oudere broers aan, precies de mensen in de familie die niets met die hond te maken willen hebben :LOL: En ik loop altijd met de honden als de familie bij elkaar is, loop met koekjes te strooien, te frunniken en het hele pakket, en mij moet ie niet. :blauwoog:

Mensen die lopen te gillen, hun handen verschrikt optrekken of in de hysterie belanden, trekken mijn hond aan als een magneet. NIet omdat ze wil pesten, maar omdat die mensen zich eigenaardig gedragen en onderzoekend als ze is, wil ze daar even het fijne vanaf weten :cool2:
Afbeelding
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kirra »

Ik heb wel eens gehoord dat katten mensen die niets met katten hebben opzoeken omdat ze ze met rust laten...
En niet oetsjiekoetsjiekoe gaan doen.

Vita heeft iets met onzekere, angstige honden én mensen. Regelen noem ik dat dan maar.
Bij mensen reageert ze (alleen buiten, binnen niet) op aanstaren en wegdeinzen van haar. Dan wilt ze een blaf laten horen.
Bij honden ook zoiets (een blaf, blokken, gewoon irritant zijn), maar bij onzekere/bange honden wordt ze sneller een regelteef dan bij bange mensen.
Ik zie het bij haar niet als treiteren maar als regelen "houd op met zo doen, dat is niet stabiel." zoiets.
Uiteraard kap ik het meteen af en krijgt ze eigenlijk nooit de kans.

Een vriend van mij ging eens mee naar het asiel.
Ik liet de honden uit en hij liep mee naast mij. Hij heeft weinig met honden.
Hij liep met zijn handen in zijn zakken. De hond sprong op. Hij schrok en begint met zijn armen te wapperen, waarop de hond probeert te happen. Ik trok de hond meteen terug, maar het was niet handig.
Handen in de zakken was zijn manier van afwachtend zijn (houding ook), maar voor de hond is afwachtend soms spannend plus handen zakken -> koekjes? En handen wapperen is inderdaad spelen, uitdagen, etc.

Mijn moeder kwam ook eens naar het asiel en liep met mij mee langs de hokken.
Zij vond het spannend, hoorde ik later.
De honden gingen enorm te keer... Nou kan dat zijn omdat ze mijn moeder niet kenden, maar er lopen wel vaker vreemden en dan gingen ze niet zo te keer.

Honden hebben vaak prima door of iemand bang is.
Ik denk dat bang=onstabiel. Sommige honden zullen daar op reageren. En sommigen zullen misschien denken dat die wapperende armen speelgoed zijn. Afwachtend kan door sommige honden gezien worden als iets spannends, een uitnodiging.
Bange mensen zijn ook bijna nooit duidelijk naar honden en hebben dus geen overwicht (logisch..)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb vroeger altijd geleerd dat katten bij voorkeur bij iemand op schoot klimmen die ze negeert (uit angst bijvoorbeeld).
Die mensen zitten tenminste rustig als ze er bij gaan liggen.
Ik heb al zo lang geen katten meer dat ik dat niet weet of dat klopt.

Honden doen niet vervelend tegen angstige mensen uit "pesterij".
Volgens mij doet geen enkele hond dat?
Iemand die bang is gaat vaak staren naar honden (=fixeren) en volgens mij reageren veel honden juist daar op.

Mijn vader hield gewoon niet zo van honden en probeerde net te doen of ze er niet waren.
Mijn eerste hond ging altijd naast zijn stoel liggen met zijn kop op de pas gepoetste schoenen :mrgreen:
Ik vond dat komisch, mijn vader wat minder :engel:
Maar dat was toch volgens mij geen pesterij.
Meer alert op vreemd gedrag dus dan maar "bewaken" :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Mensen die iets tegen honden hebben (angst, geloof, ... ) die stralen echt wel iets uit waar een hond op zou kunnen reageren. Of ze dat ruiken (door feromonen die je als mens hebt) of omdat ze dan gaan staren o.i.d. weet ik niet zeker.

Mijn mechel pikte ze er haarfijn tussenuit. Was een schat van een hond, een echte allemansvriend en zou nooit iemand kwaad doen.
Maar ik verdenk haar er absoluut van dat zij rotgeintjes uithaalde met mensen die bang waren. Sommige mensen daar was gewoon iets mee en dan ging ze klieren.
Liepen die mensen vlak bij ons omdat ik niet wist dat ze bang waren dan klapte ze haar kaken bij voorkeur vlak naast hun knieën.. die arme mensen schrokken zich kapot en Tascha liep dan echt heel vrolijk te pronken, als ze een mens was geweest dan had ze volgens mij over de grond liggen rollen van het lachen.
Ze deed die mensen verder niets maar was dan echt aan het jennen.

Liep er iemand verder uit de buurt, dan begon ze gewoon wat te blaffen. Soms echt uit te vallen maar ik gok/vermoed dat die mensen vooral slechte bedoelingen hadden. Die waren niet gewoon bang, daar was iets mee wat Tascha trickerde om waaks aan te slaan.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Mensen die bang zijn voor katten of er niets mee hebben kijken meestal weg van de kat (draaien daarbij ook nog het hoofd weg), dat is voor de kat het teken om dit mens eens van dichtbij te gaan bekijken.

Met honden heb ik wat dat betreft nog niet zoveel ervaring.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Angstige mensen reageren anders dan niet angstige mensen. Ze schrikken, ze staren aan en verstijven.
Ik heb het idee dat honden/katten dat juist willen bekijken, ze doen vreemd en dat moet bekeken worden.
Zie het met angstige honden, die reageren ongeveer hetzelfde. Dan worden andere honden juist nieuwsgierig en zoeken dan de hond op.
Perry en Noah

Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

onze katten gaan altijd bij de mensen met allergie en angst zitten, die verstijven inderdaad en dan kunnen ze eindelijk eens lekker rustig op schoot liggen hahaha.

de honden springen ook altijd juist tegen die mensen op die hun armen omhoog houden en het liefst weg zouden rennen voor ze.rotzakjes.
Het zijn gewoon makkelijke prooien die bangepoeperts :lol1: :W:
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Mensen die bang zijn voor katten doen inderdaad juist dat gene wat een kat aangenaam vind. Wegkijken, stil zitten en niet protesteren. Eigenlijk gewoon "stil zitten en je muil houden". O ja, wij hadden nog zo'n boer (kater) die daar nog aan toevoegde "en je benen wijd". Dat was bedoeld voor de oudere dames. Hij lag liever in de schoot ahw dan op de schoot (dikke dames met de benen uiteen zodat hun rok dan ahw een kom vormde en hij dan zo tussen die dijen hing. "Heeeeerlijk".
Afbeelding
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Darko was zo een hond die mensen die een bepaalde reserve voor hem hadden, bewust opzocht
meestal negeerde hij bezoek of kwam eens ff kijken en ging dan zijn eigen ding doen
bij mensen die hem niet vertrouwde of zelfs bang waren, ging hij gewoon heel rustig naast zitten en probeerde hen (precies) gerust te stellen
de meeste mensen ontdooide dan veel sneller en begonnen hem ook te aaien (vond hij helemaal geweldig)

Jänta probeert hetgeen te doen dat Darko deed, maar faalt daar enorm in :oeps: , omdat ze hyper word, ikbenleukikbenleuk :cheer: kijkdanhoeleukikben :cheer: , als mensen dan niet reageerde (wat ik best wel snap) ging ze Darko lopen uitdagen om te spelen, die dat niet wilde omdat hij mensen aan het geruststellen was en kreeg ze op haar kop van hem en kon hij helemaal opnieuw beginnen met vertrouwen winnen, terwijl Jänta op haar manier ook verder deed :piew:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”