Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Borstelen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Ingding
Zeer actief
Aantal honden: 2

Borstelen

Ongelezen bericht door Ingding »

Corso heeft de neiging om bij alle honden die we tegen komen te gaan borstelen. Dus haren overeind en staren naar de andere hond. Van een afstand gaat het nu al een stuk beter en reageert hij bijna niet, maar als we er vlak langs af moeten dan gaan weer die haren omhoog. Hij is aan de lijn ook niet heel gezellig, maar ik denk dat dat voor een deel ook komt doordat ik hem weg hou van andere honden omdat hij heeft laten zien dat hij toch best een kreng is :F: .

Maar mijn vraag is nu, is borstelen altijd een teken van agressie of kan het ook angst zijn of onzekerheid?
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Borstelen

Ongelezen bericht door Tiny »

Akira borstelt meestal van onzekerheid of bij speelse opwinding.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Bij Xavi is het onzekerheid. Hij doet het alleen bij grote honden. Maar agressie heb ik daar niet uit gezien. Wel dat een andere hond dan kan uitvallen/bijten omdat je hond zich onzeker opstelt.
Afbeelding
Afbeelding
Ingding
Zeer actief

Hylos schreef:Bij Xavi is het onzekerheid. Hij doet het alleen bij grote honden. Maar agressie heb ik daar niet uit gezien. Wel dat een andere hond dan kan uitvallen/bijten omdat je hond zich onzeker opstelt.
Ik denk dat het grotendeels onzekerheid is. Hij doet het ook vooral bij grote honden. Met kleine hondjes kan hij prima opschieten. Ik heb het idee dat als een hond te dichtbij komt, Corso alvast begint te grommen en blaffen en happen om er maar voor te zorgen dat hij het niet is die wordt aangevallen.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Borstelen is een teken van onzekerheid, of dat ze iets spannend vinden. Uit die emotie kan natuurlijk wel agressief gedrag ontstaan. Of liever : de aanval is de beste verdediging. Wat sommige honden wel vertonen.

Als je hond dus vanuit die emotie wel uit wil vallen, zou ik wel aan het gedrag werken. Dus afleiden en de aandacht op jou laten vestigen.
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Het borstellen op zich kan ook onzekerheid zijn,maar het staren er bij niet dan is hij echt wel op confrontatie uit.Een hond die onzeker is gaat niet fixeren.
Kan je hem niet afgeleid krijgen met een speeltje of iets?
Hylos
Zeer actief

De kans is heel groot dat het onzekerheid is, al komt het gedrag heel agressief over.. er zit onzekerheid achter.
sinds Xavi chemisch gecastreerd is, valt hij bij grote reuen meteen uit.. op soms grote afstand. Het zijn echt bepaalde honden.
Nu zou een goed moment zijn om er aan te werken. Als er iets naars gebeurt en je hond bedenkt dat aanval de beste verdediging is, is het lastiger trainen.
als ik een hond zie creeer ik veeel ruimte/afstand en ga met hem spelen, voertjes verstoppen etc om hem af te leiden en te belonen als hij rustig naar de andere hond kijkt.
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Emma schreef:Borstelen is een teken van onzekerheid, of dat ze iets spannend vinden. Uit die emotie kan natuurlijk wel agressief gedrag ontstaan. Of liever : de aanval is de beste verdediging. Wat sommige honden wel vertonen.

Als je hond dus vanuit die emotie wel uit wil vallen, zou ik wel aan het gedrag werken. Dus afleiden en de aandacht op jou laten vestigen.
Waarom denk je dat? Dat een onzekere hond niet fixeerd.
Als ik ergens heel bang voor ben wijken mijn ogen ook niet, anders heb je er helemaal geen controle/zicht op wat het doet. Heb wel eens een pitbull écht zien fixeren. 100% agressie. Alles moest dood, ook Xavi van 9 weken oud :oeps: dat zag er anders uit dan een hond die kijkt of staart
Afbeelding
Afbeelding
Tiny
Zeer actief

Emma schreef:Borstelen is een teken van onzekerheid, of dat ze iets spannend vinden. Uit die emotie kan natuurlijk wel agressief gedrag ontstaan. Of liever : de aanval is de beste verdediging. Wat sommige honden wel vertonen.

Precies! Ik zie echt wel of het borstelen uit spanning is of als ze de aanval wilt inzetten. Gelukkig doet ze dat nooit uit zichzelf maar omdat te voorkomen heb ik haar kunnen leren om uit zo'n situatie weg te lopen en naar mij te komen. Laat je hond in zo'n situatie naar jou toe komen, jij bent dan degene die haar/hem eruit haalt.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Tiny
Zeer actief

Hylos schreef:

Als ik ergens heel bang voor ben wijken mijn ogen ook niet, anders heb je er helemaal geen controle/zicht op wat het doet. Heb wel eens een pitbull écht zien fixeren. 100% agressie. Alles moest dood, ook Xavi van 9 weken oud :oeps: dat zag er anders uit dan een hond die kijkt of staart
Het zou best voorkomen hoor :wink: Als Kier gaat borstelen uit spanning of onzekerheid dan volgt daarna gelijk een spelbuiging. Gaat ze borstelen en fixeren dan veranderd ook gelijk haar hele houding, staart gaat strak omhoog en haar ogen worden pikzwart.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Hylos schreef:

Huh? Ik heb het nergens over de ogen, hoor. Ik schrijf alleen puur over het borstelen. Uit welke emotie dat voorkomt, en dat uit die emotie een hond al dan niet onvriendelijk reageert.

Een eventueel fixeren is alweer een ander fysieke reactie. Wat best in combinatie kan zijn met borstelen. Maar daar had ik het niet over.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn honden kunnen niet borstelen :F: Of nouja, het is niet te zien. Ik weet dus ook niet of en in welke situatie ze het doen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Hier borstelt Mojo erg veel, meestal uit opgewonden spanning maar tot nu toe nooit met agressie als gevolg, en zijn borstelen lijkt door alle honden waar hij het bij gedaan heeft compleet genegeerd te worden.
Hij doet het bij het spelen met onze andere honden ook heel vaak trouwens. Geloof dat er bij hem geen verdere of negatieve bedoelingen achter zitten.
Ingding
Zeer actief

Ik ben er ook mee bezig. We zijn pas met de basiscursus gestart en in het begin vond hij het ontzettend spannend om zoveel andere honden te zien maar op een gegeven moment legde hij zich er toch bij neer. Meestal maak ik ook ruimte en laat ik hem zitten en naar mj kijken, maar dit was een smal pad en ik kon die ruimte dus niet meer pakken. Ik weet ook niet of dit gedrag pas is ontstaan na zijn castratie of dat het al zo was. Het asiel zei dat hij prima met alle andere honden kon. Maar ik weet dus ook niet wat hij allemaal heeft meegemaakt als zwerver dus dat is een nadeel. Maar het viel mij op dat hij altijd bij het zien van een andere hond borstelt, voor de rest eigenlijk vrijwel nooit.
Hylos
Zeer actief

Emma schreef:
Hylos schreef:

Huh? Ik heb het nergens over de ogen, hoor. Ik schrijf alleen puur over het borstelen. Uit welke emotie dat voorkomt, en dat uit die emotie een hond al dan niet onvriendelijk reageert.

Een eventueel fixeren is alweer een ander fysieke reactie. Wat best in combinatie kan zijn met borstelen. Maar daar had ik het niet over.
Sorry, ik quote de verkeerde.. Wilde beatje quoten :engel:
Afbeelding
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Borstelen duidt op spanning. Het is zaak om de rest van de lichaamstaal te lezen en daar pas je conclusies uit te trekken. Staarthouding, oorstand, etc. Fixeert de hond echt of snuffelt ie tussendoor ook, wordt de blik ook onderbroken? Staat het lichaam naar voren?
Er zijn best wat filmpjes op youtube te vinden met goede en duidelijke uitleg:
https://www.youtube.com/watch?v=aZdcxC0-mOA

https://www.youtube.com/watch?v=8bg_gGguwzg
Ingding
Zeer actief

runninggirl schreef:Borstelen duidt op spanning. Het is zaak om de rest van de lichaamstaal te lezen en daar pas je conclusies uit te trekken. Staarthouding, oorstand, etc. Fixeert de hond echt of snuffelt ie tussendoor ook, wordt de blik ook onderbroken? Staat het lichaam naar voren?

In de filmpjes komt eigenlijk niet voor hoe hij zich gedraagt. Meestal heeft hij als hij een hond ziet op afstand zijn hele lijf omhoog. Als een hond te dichtbij komt dan gaat zijn kop omlaag, staan zijn oren rechtop, is zijn voorhoofd gerimpeld, maar kwispelt hij wel met zijn staart (en wel een echte kwispel, geen strakke kwispel), maar hij heeft nooit zijn tanden ontbloot, dat komt pas als de hond echt te dichtbij komt. Lopen we verder en is de hond grotendeels uit het zicht, dan zijn zijn haren weer glad en is alles weer ok.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

LongFields schreef:Hier borstelt Mojo erg veel, meestal uit opgewonden spanning maar tot nu toe nooit met agressie als gevolg, en zijn borstelen lijkt door alle honden waar hij het bij gedaan heeft compleet genegeerd te worden.
Hij doet het bij het spelen met onze andere honden ook heel vaak trouwens. Geloof dat er bij hem geen verdere of negatieve bedoelingen achter zitten.
Tay doet dat ook. Ook opgewonden spanning en ook met honden die hij heel goed kent. Maar dat ziet er anders uit dan wanneer hij uit onzekerheid borstelt, als er een hond lelijk tegen hem doet borstelt hij erger.
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Yazoo en Siuwkje borstelen beide heel snel en dan meestal uit opwinding/spanning, dus vaak tijdens het spelen, maar ook als ze iets indrukwekkends zien (zoals een groot paard waar ze langs moeten lopen aan de lijn) of als ze onzeker zijn bij een vreemde hond. Dus bij hen in leuke en minder leuke situaties.
Bij Noa is het niet te zien of ze borstelt met haar schapenvachtje
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

TessaThomas schreef:Maar dat ziet er anders uit dan wanneer hij uit onzekerheid borstelt, als er een hond lelijk tegen hem doet borstelt hij erger.

Hier bij Mojo net zo inderdaad.
runninggirl
Zeer actief

Ingding schreef:
runninggirl schreef:Borstelen duidt op spanning. Het is zaak om de rest van de lichaamstaal te lezen en daar pas je conclusies uit te trekken. Staarthouding, oorstand, etc. Fixeert de hond echt of snuffelt ie tussendoor ook, wordt de blik ook onderbroken? Staat het lichaam naar voren?

In de filmpjes komt eigenlijk niet voor hoe hij zich gedraagt. Meestal heeft hij als hij een hond ziet op afstand zijn hele lijf omhoog. Als een hond te dichtbij komt dan gaat zijn kop omlaag, staan zijn oren rechtop, is zijn voorhoofd gerimpeld, maar kwispelt hij wel met zijn staart (en wel een echte kwispel, geen strakke kwispel), maar hij heeft nooit zijn tanden ontbloot, dat komt pas als de hond echt te dichtbij komt. Lopen we verder en is de hond grotendeels uit het zicht, dan zijn zijn haren weer glad en is alles weer ok.

Even ter illustratie, dat borstelen niet persé samen hoeft met een hoge of aggressieve houding. Het is meer een soort kippenvel, ze hebben er niet echt invloed op en de ene hond doet het veel sneller dan de andere.
Hier heeft mijn teef (middelste hond) een beetje een borstel, maar voor haar doen is haar staart laag / neutraal. En haar oren staan naar achteren, haar kop afgewend. Ze vindt dit gewoon wat spannend, dat gesnuffel van twee honden tegelijk:
Afbeelding

En hier borstelt de linker (reu) ook, met een hoge staart. En mijn teef borstelt hier flink. Maar alle oren staan naar achteren en de blikken zacht. Het borstelen hier heeft er mee te maken dat het gesnuffel haar te lang duurt, en als de reu nog langer doorgaat dan krijgt ie een snauw. Wat hier overigens niet gebeurde.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ingding schreef:

Heb je wel eens geprobeerd om hem wat meer ruimte te geven, dus een wat langere lijn en dan een grotere boog te lopen? Dat kan schelen als jouw hond snel spanning voelt aan de lijn.
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Hylos schreef:

Omdat de quote blijkbaar voor mij bedoeld was :D .
Een hond is geen mens en er is een verschil tussen kijken en fixeren. Een hond die onzeker of bang is zal zoveel mogelijk ontwijken en niet fixeren.
Niet iedere fixerende hond zal gelijk aanvallen maar bang of onzeker is hij niet.Er word ook altijd niet voor niks gezegd dat je een vreemde hond niet moet aan kijken en al helemaal niet gaan staren.
Ingding
Zeer actief

Ik heb zojuist een filmpje gemaakt. De situatie is als volgt, we liepen langs een aantal huizen waar honden rondliepen als bewaking. Die honden konden niet dichtbij het hek komen. Corso heeft meteen geborsteld. Aan het einde van de video zie je hem naar een hek toe lopen. Ik ben gestopt met filmen, maar daar kwam een andere hond wel dichtbij het hek en Corso bleef in dezelfde houding terwijl hij en de andere hond langs het renden. Hij kwispelde er wel wat royaler bij maar er werd ook wat gegromd:

" onclick="window.open(this.href);return false;
runninggirl
Zeer actief

Hij is wel gespannen ja, dat vind ik ook niet gek met honden die over hun eigen terrein waken. Mijn hond krijgt ook wel een borstel als ze langs zoiets moet lopen. Je ziet hem op den duur ook uitschudden, dit doen ze om even de spanning te laten afvloeien.
Ingding
Zeer actief

runninggirl schreef:Hij is wel gespannen ja, dat vind ik ook niet gek met honden die over hun eigen terrein waken. Mijn hond krijgt ook wel een borstel als ze langs zoiets moet lopen. Je ziet hem op den duur ook uitschudden, dit doen ze om even de spanning te laten afvloeien.
Hij borstelt ook bij honden die niet op eigen terrein waken, maar die kwamen we natuurlijk net weer niet tegen :mrgreen: .

Ik roep hem nu bij me iedere keer als er een hond vrij dicht langsloopt, laat hem dan zitten en duw rustig een worstje in zijn mond en tot nu toe helpt dat wel. Blijkbaar is eten toch iets interessanter.
runninggirl
Zeer actief

Ingding schreef:
runninggirl schreef:Hij is wel gespannen ja, dat vind ik ook niet gek met honden die over hun eigen terrein waken. Mijn hond krijgt ook wel een borstel als ze langs zoiets moet lopen. Je ziet hem op den duur ook uitschudden, dit doen ze om even de spanning te laten afvloeien.
Hij borstelt ook bij honden die niet op eigen terrein waken, maar die kwamen we natuurlijk net weer niet tegen :mrgreen: .

Ik roep hem nu bij me iedere keer als er een hond vrij dicht langsloopt, laat hem dan zitten en duw rustig een worstje in zijn mond en tot nu toe helpt dat wel. Blijkbaar is eten toch iets interessanter.
Ik ben geen expert hoor maar hij heeft inderdaad een hoge houding met staart hoog en oren naar voren/hoog.
Van zo'n hond zou ik zelf verwachten dat hij lang niet altijd goed met andere reuen kan.
Mijn teefje zou hem wel leuk vinden om de les te lezen. :wink:
Maar ik zou hem inderdaad oefenen in het negeren van andere honden.
Ingding
Zeer actief

runninggirl schreef:
Ingding schreef:

Ik ben geen expert hoor maar hij heeft inderdaad een hoge houding met staart hoog en oren naar voren/hoog.
Van zo'n hond zou ik zelf verwachten dat hij lang niet altijd goed met andere reuen kan.
Mijn teefje zou hem wel leuk vinden om de les te lezen. :wink:
Maar ik zou hem inderdaad oefenen in het negeren van andere honden.
Oh dat hij reuen niets vindt dat had ik al lang gemerkt. Teefjes vindt hij toch ook best spannend, al kan hij prima met de Chihuahua's van mijn stiefzus. Kleine reutjes zijn ook niet echt een probleem. Alleen durf ik hem ook nog niet echt met teefjes kennis te laten maken, want ik ben een watje wat dat betreft. Eerst moet ie maar eens goed leren luisteren :pffff: .
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”