laeken schreef:Dit soort discussies zijn domweg altijd bereirritant omdat mensen met gecastreerde honden meteen op hun tenen getrapt zijn en dom gaan doen. Zinloze discussies totdat je die mensen in de kaart speelt want dan staan ze voorop om de eer van hun goede beslissing in ontvangst te nemen. Dat zijn gewoon geen gesprekken meer. Natuurlijk zal er best een keer een goede reden voor zijn. Maar iedereen weet prima waarom het gros van de reuen gecastreerd wordt. Iedereen weet prima hoe die er vaak uit zien en iedereen weet ook prima wat het eerste is dat je dierenarts zegt als je klaagt over reuengedrag. Net zulke kuldiscussies dus als over pitbulls en dan met mensen die zeggen dat alles wat je zegt larie is omdat hun pitbull heel sociaal is. Totaal onmogelijk om op een normale manier hierover te praten dus. Als je praat over een gemiddelde reden, een gemiddelde hond en de cijfers en statistieken gaat Trees roepen dat haar hond wel dun was. Dan zegt Pietje dat hij Cesars zoon is maar dat brutus toch hele dagen gek was en bijna dood door nieten eten dus hij moest wel castreren. Blaaablaaaaablaaaaaaa. De gemiddelde hond wordt gewoon gecastreerd omdat de hond niet een leven heeft wat hij nodig heeft en te weinig opvoeding kreeg. Of je het er mee eens bent of niet, dat is gewoon een feit. Ik ken die reuen niet die sterven van hun hormonen. Ik ken wel probleemhonden maar dat ligt wel degelijk vaak aan de baas.
Ik denk dat je daar gelijk hebt, en dat castratie door de omgeving en ook door dierenartsen vaak wordt aangedragen als oplossing voor gedragsproblemen. Maar dat betekent ook dat je de meeste gecastreerde honden ziet bij mensen die niet genoeg lopen met die honden, niet naar andere oplossingen zoeken bij problemen en die iets te vreten geven makkelijker vinden dan effe een spelletje of op een andere manier bezig gaan met die hond. Oorzaak en gevolg enzo.
Voor mij is het moeilijk (of juist makkelijk

) meepraten omdat ik al mijn honden gecastreerd heb gekregen. Bij Toto heb ik nog geprobeerd dat uit te laten stellen, maar zijn ballen zijn eraf gegaan zodra ze in Spanje wisten dat er interesse voor hem was, en nou ja, het zij zo. Ik weet niet of ik hem zelf ooit zou laten castreren als het anders was geweest, ik heb nooit voor die keuze gestaan. Voorlopig kan ik er bezopen hoeveelheden voer in douwen en komt hij langzamerhand mooi op gewicht. We zien wel hoe hij zich verder ontwikkelt.
Als ik zie hoe Lilo op jonge kleine pups reageert, denk ik dat het misschien wel goed is dat ze geen schijnzwangerschappen hoeft door te maken want ik denk dat het drama zou zijn. Daarnaast denk ik ook wel dat Lilo met al haar onzekerheid in combinatie met haar pittigheid, wel gebaat is met die castratie om stemmingswisselingen te voorkomen. Ik weet nu precies wat ik haar aan haar heb en ze is in elk geval voorspelbaar. Ze is naar Toto toe ook gewoon lekker zelfverzekerd en ik denk - maar het blijft gissen natuurlijk - dat ze stabieler is dan wanneer ze niet gecastreerd zou zijn.
Jack was weer een ander verhaal, die werd inderdaad sneller te zwaar van teveel voer (maar is nooit vadsig geworden, daar lette ik dus wel op), had in zijn hoogtijdagen een stel dikke gespierde billen, een ontplofte vacht, en nam echt wel de benen als hij een loopse teef rook, heeft zelfs een keer bijna een knappe border collie gedekt.

Jack lag ook piepend voor de voordeur als er loopse teven in de buurt waren. En bij Jack was het verder een heel simpel verhaal: als hij zijn ballen had gehouden was hij met die kapsones van hem ongetwijfeld af en toe aangevallen door andere volle reuen, en dat konden we niet hebben met die baggerpoten. Jack was gewoon veel te kwetsbaar, en zonder ballen ging het goed en was het een stiksociale stabiele zelfverzekerde hond.
Ik denk dat het allemaal heel relatief is en afhankelijk van de hond in kwestie. Je kan een hond totaal verkloten door castratie, soms maakt het geen drol uit en soms is het toch beter voor die hond. Maar castreren omdat je hond zo druk is, aan de lijn trekt en niet los kan, dat is denk ik het punt waar het vaak mis gaat.