Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaf probleem

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

tinus1978
nieuw lid
Mijn ras(sen): Cocker Spaniel
Aantal honden: 1

Blaf probleem

Ongelezen bericht door tinus1978 »

Hoi,

Ik zit met een dilemma. Onze Cocker spaniel teef van 5 maanden heeft (denk ik) verlatingsangst.

De situatie:
's avonds als wij gaan slapen loopt ze na het uitlaten naar haar bench en gaat liggen en zonder gepiep of gejank slapen. 's ochtends vroeg (tussen 4 en 6) gaat ze piepen en janken. Als ze dan geluid in huis hoort, of ze hoort mij "foei" roepen is ze even stil.
Als we overdag/ 's avonds de deur uitgaan is ze stil echter na een tijdje slaat ze (schijnbaar) aan en blijft ze ca. 1,5 tot 2 uur blaffen! Echter als we terugkomen is ze vaak (weer) stil. (hebben een aantal keer stil voor de deur gestaan en dan hoorden we niks). We dachten dus echt dat ze zich netjes gedroeg als we niet thuis zijn.

Mijn buren hebben vandaag voor het eerst geklaagd en ze geven aan dat ze dus na een tijdje aanslaat en pas na 1,5 uur stopt met blaffen. :(

Wat te doen? :help:
tinus1978
nieuw lid

Re: Blaf probleem

We laten haar maximaal ongeveer 3 uur alleen.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik zou ook beginnen met dat piepen 's nachts te voorkomen door haar op de slaapkamer te zetten of zelf een tijdje beneden te gaan slapen, en haar 's avonds helemaal niet meer alleen te laten. Als het donker is moet een hond zich juist heel veilig voelen.

En overdag zou ik weer even een paar stappen terug doen. Geen drie uur alleen laten, maar een kwartier of half uurtje, en als dat goed gaat weer uit gaan bouwen. Goed opbouwen van alleen zijn, en al helemaal bij de eerste tekenen van verlatingsangst, daar heb je effe wat werk aan, maar dan ook een hondenleven lang profijt van.

Dat ze niet blaft als je voor de deur staat is logisch, want ze weet dat je voor die deur staat. Ze weet ook als je eraan komt als je de auto aan het parkeren bent of met je fiets de straat in komt rijden. :wink:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

De ene hond kan met 5 maanden uitstekend 3 uur alleen zijn en de andere niet.
Jullie hebben denk ik pech TS. (Tinus 1978)

Dan zou je inderdaad opnieuw moeten opbouwen.
Lastig als je ook weg moet.
Is een tijdelijke oppas een optie?

Als je dat kunt regelen, neem het geluid dan wel een keer op als jullie weg zijn zodat je kunt meten of en hoe lang ze blaft.
Want de buren kunnen gelijk hebben, maar ze kunnen ook het "gevoel" hebben dat ze zo lang blaft, terwijl dat niet het geval is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik zou het eens filmen, kijken wanneer ze aanslaat en na hoeveel tijd dat is, en misschien kun je ook zien hoe haar gedrag is.
Misschien is ze wel continue onrustig maar gaat ze pas later echt over in blaffen.
Maar misschien is ze wel eerst een half uur rustig en gaat ze dan pas blaffen, dan kun je bijvoorbeeld eerst een tijdje max half uur alleen laten (zodat ze ook leert dat jullie altijd terug komen als ze nog rustig is) en van daaruit langzaam opbouwen.
tinus1978
nieuw lid

Bedankt voor de reacties.

Ik ga inderdaad filmen om te onderzoeken wanneer en hoe lang Luna onrustig is. Vanaf dit tijdstip moet ik dan de periode van alleen zijn gaan uitbreiden. Vraag: met welke stappen doe je dit en hoe gaat dit precies in zijn werk? Is het voldoende om "even thuis te komen" en weer te gaan, of moet ik Luna dan uit de bench halen, bijvoorbeeld uitlaten en dan weer in de bench zetten en weggaan?

Luna is van nature wat angstig, nu zegt mijn gevoel dat dit niet bijdraagt aan het welzijn van de hond op het moment dat ze alleen is. Vraag: Helpt het in dit proces om zo'n kalmerigsmiddel verstuiver aan te schaffen?

Nu heb ik op internet wat gelezen over een belonigstrommel. Deze zet je (zichtbaar voor de hond) bij de deur op het moment dat je weggaat. Als je dan weer binnenkomt geef je de hond een traktatie uit deze trommel en zet je de trommel uit het zicht weg. Als je dan weer gaat zet je de trommel weer bij de deur en op deze manier krijgt de hond vertrouwen dat zolang de trommel bij deur staat het baasje altijd terugkomt. Vraag: Kan dit werken en hoe train je zoiets precies?

Bedankt weer voor de reacties!
tinus1978
nieuw lid

Hoi,
Is er iemand die op 1 van mijn vragen het antwoord weet.

Bedankt voor de hulp.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Opbouwen doe je langzaam. Elke keer dat je weg bent, mag geen negatieve ervaring zijn. En hoe snel je kunt opbouwen, hangt van je hond af. Je begint met een tijdsduur die ze met gemak aan kan, dus zonder onrustig te worden. Dan verleng je die tijdsduur met kleine stapjes en je gaat pas verder als ze rustig blijft. Dat geldt zowel met als zonder beloningstrommel. Overigens zijn er genoeg sites die beide methodes tot in detail beschrijven.
Ik neem aan dat je zo'n feromonen-verstuiver bedoelt. Dat kan ook helpen.
Maar het allerbelangrijkste is dat je het heel rustig opbouwt.

Wij hadden geen noodzaak om Elco snel te leren uren alleen te blijven. Hij is nu elf maanden en kan minstens 10 minuten alleen blijven, waarschijnlijk wel langer, maar dat testen we nog niet uit. We vinden het belangrijker dat hij rustig blijft en vertrouwen houdt dat wij weer terugkomen. Maar juist omdat wij zo lang de tijd genomen hebben (en intussen echt al wel oefeningen gedaan hadden met alleen blijven, maar gewoon niet heel erg lang, want daar had hij duidelijk moeite mee), kunnen we nu vrij snel opbouwen. Doen we alleen niet, omdat ik echt geen terugval wil. Liever er een paar maanden langer over doen om hem een uur alleen te kunnen laten dan te snel gaan, waardoor hij weer moeite krijgt met een vertrekkende baas.
Vanochtend was Elco na 8 minuten alleen zijn (in de bench) rustiger dan hij gewoonlijk is als ik terugkom van boodschappen doen terwijl hij bij m'n man gezeten heeft ;)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”