Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden-etiquette

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Dromer
Vaste gebruiker

Honden-etiquette

Ongelezen bericht door Dromer »

Honden-etiquette, wat is dat? Hoe kan ik van een afstand inschatten of hond en baasje wel of niet zitten te wachten op een kennismaking met de grote, 8 jaar oude labrador die ik vaak uit laat?
Voorheen hield ik hem altijd kort, maar sinds ik heb gemerkt dat hij tijdens het loslopen veel relaxter omgaat met andere honden, gebruik ik een flexi lijn. Als hij ontspannen kwispelt mag hij van mij kennis maken met een andere hond. Als hij fixeert niet, dan moet hij van mij gaan zitten en leid ik hem af tot de andere hond voorbij is.
Maar ik hoor graag van jullie wat nou eigenlijk de ongeschreven regels zijn op dit gebied...want ik krijg soms wel het gevoel dat hondenbaasjes niet zitten te wachten op een nieuwsgierige labrador.... :schrik:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Honden-etiquette

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

In principe kun je het beste jouw hond niet naar andere aangelijnde honden laten gaan. Verschillende redenen: een aangelijnde hond heeft gewoonlijk niet de vrijheid om natuurlijk gedrag te vertonen en zal daardoor sneller geneigd zijn actief in de verdediging te gaan; de invloed van de baas is groter, vooral spanning en onzekerheid van de baas kunnen de hond triggeren om van zich af te gaan bijten; meeste honden zijn om een specifieke reden aangelijnd en dat kan dus ook zijn vanwege (angst)agressie.
In jouw geval zou ik met die lab werken aan aandacht voor jou in plaats van voor andere honden, zodat je zelf geen spanning op de lijn zet en ook de lab niet naar de andere honden laat gaan. Pas als beide bazen het geen probleem vinden, kunnen ze met elkaar kennismaken
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Helaas doen veel mensen het niet, maar wat mij betreft is de regel: Andere honden aangelijnd? Dan je eigen hond ook aangelijnd/kort houden (niet de flexi lekker uit laten rollen in ieder geval) en elkaar passeren zonder de honden contact te laten maken.

Ook 1 van mijn honden is meestal niet vriendelijk naar anderen wanneer hij aan de lijn zit en voor mij is er dus niks zo vervelend als andere honden die toch op hem afstormen, los of aan een flexi. In een losloopgebied is het anders, al vind ik ook dan dat mensen hun hond (en de interactie tussen de honden) in de gaten moeten houden bij contact met anderen. Dan weet je of je ze even kunt laten spelen of dat je gewoon even door moet lopen om het gezellig te houden. ;)

Er zijn genoeg redenen waarom mensen hun honden aangelijnd kunnen houden (vaak is het in een woonwijk ook gewoon verplicht), dus riskeer niks en houd je hond gewoon bij je. Overigens zie ik ook niet de noodzaak van honden met alle anderen kennis te laten maken, ze kiezen zelf wel wie ze wel en niet leuk vinden om even mee te snuffelen/spelen. Wij gaan toch ook niet met iedereen die we op straat tegenkomen staan kletsen en vinden toch ook niet iedereen aardig?
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Dromer schreef:Honden-etiquette, wat is dat? Hoe kan ik van een afstand inschatten of hond en baasje wel of niet zitten te wachten op een kennismaking met de grote, 8 jaar oude labrador die ik vaak uit laat?
Voorheen hield ik hem altijd kort, maar sinds ik heb gemerkt dat hij tijdens het loslopen veel relaxter omgaat met andere honden, gebruik ik een flexi lijn. Als hij ontspannen kwispelt mag hij van mij kennis maken met een andere hond. Als hij fixeert niet, dan moet hij van mij gaan zitten en leid ik hem af tot de andere hond voorbij is.
Maar ik hoor graag van jullie wat nou eigenlijk de ongeschreven regels zijn op dit gebied...want ik krijg soms wel het gevoel dat hondenbaasjes niet zitten te wachten op een nieuwsgierige labrador.... :schrik:
Allereerst: Mijn complimenten! Fijn dat jij je hierin verdiept :ok:

Kort samengevat is het heel simpel. Je laat je hond niet naar een aan de lijn lopende hond gaan. Als de andere hond losloopt maar wordt aangelijnd zodra jouw hond in zicht komt, doe jij dat ook. Aan de riem kan veel dingen betekenen. Misschien is het een loopse teef. Misschien is het een oude en krakkemikkige of geblesseerde hond. Misschien wil de hond kleine reepjes labrador maken van jouw hond. Je wéét het niet. Daarom houd jij je hond bij je als de ander dat ook doet. Altijd. Ook niet de flex even laten schieten. Er zit een rem op dat ding ;)

Daarnaast is het een kwestie van gezond verstand en inschatten. Labradors worden ook wel LEO's genoemd (Lomp en Onbenullig). Ze kunnen nogal een plaat voor de kop hebben. Misschien is het geen goed idee om een lompe stuiterbal naar een heel klein hondje te laten gaan, hoe goed jouw hond het ook bedoelt. Een ongeluk zit in een klein hoekje en die hele kleintjes zijn zo stuk.

Verder moet je beseffen dat sommige honden geïrriteerd kunnen reageren op labradors. Vanwege die plaat voor de kop. In de interactie tussen honden wordt er véél 'gepraat'. En als een hond subtiel blijft zeggen 'ga alsjeblieft weg' en je lab negeert dat, dan kán het zijn dat een hond overgaat tot wat krachtiger maatregelen en je hond wegsnauwt. Ook dat is normale hondentaal.

Oh, en verdiep je in hondentaal: Hier staan mooie voorbeelden
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Volledig eens met Miranda, met nog 1 toevoeging.

Ook als de andere hond niét wordt aangelijnd, maar wel bijvoorbeeld een
volgcommando krijgt,
of de baas laat die hond aan de voet zitten,
of de hond "lijkt" uit zichzelf te gaan volgen,
je hond er niet naar toe laten gaan.
Of in ieder geval niet ongevraagd.

Even oogcontact met de andere baas kan heel veelzeggend en duidelijk zijn soms.
En als je twijfelt: gewoon vragen vóórdat je je hond al dan niet laat gaan.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Oh ja, dat vind ik ook aanlijnen, maar je hebt gelijk. Wat voor mij vanzelfsprekend is, hoeft dat niet voor een ander te zijn.
And few will ever climb
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ik ken het probleem niet want ik kan aan mijn hond precies zien of het een leuke of minder leuke hond is en bij onbekende honden is ze áltijd enigszins terughoudend. Maar ik denk dat het sowieso geen goed idee is om je hond op andere honden af te laten denderen. Vrijwel geen enkele hond (en baas) is daarvan gediend. Bo en ik in ieder geval niet. Uitzondering op die regel is wat mij betreft als het om vriendjes (mits het verschil in maat niet al te groot is) gaat. Staat de hond goed onder appèl dan hoeft hij niet per se aangelijnd te zijn (ik hoef Bo maar zelden aan te lijnen). Staat hij dat niet dan is een lijntje toch wel handig.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Goed van je TS om daar over na te denken en het ook te vragen :E:

Miranda heeft het fantastisch opgeschreven :ok:

Nog een opmerking over wat je zelf schrijft:
Dromer schreef:Als hij ontspannen kwispelt mag hij van mij kennis maken met een andere hond. Als hij fixeert niet, dan moet hij van mij gaan zitten en leid ik hem af tot de andere hond voorbij is.
Jouw hond mag van jou, maar is de baas van de andere hond het daarmee eens?
Maak altijd even (oog)contact met de baas van die hond voor je op welke manier dan ook kennis laat maken.

Ik leid mijn hond ook af als er iets aan komt waarvan ik niet wil dat ze er mee kennismaakt.
Lukt dat bij jou altijd?
Of zijn er dan ook wel eens mensen die hun hond niet bij zich houden en totaal niet zien wat jij aan het doen bent :wink:
Of, als ze langs komen nog net even de flex laten vieren.............
Het begint hier iets te veranderen, maar lang niet iedereen ziet wat je doet en reageert daar op de gewenste manier op jammer genoeg.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland

Ongelezen bericht door Sientje »

Mijn hond wil ik niet zonder meer zelfstandig op andere mensen of honden af laten gaan. Ook niet in losloopgebied. Doet ze ook niet snel gelukkig en ik kan haar 9 van de 10 keer bij me houden. Kom ik een aangelijnde hond tegen in losloopgebied, dan lijn ik ook aan als dat nodig is.
Ik probeer altijd contact te maken met de andere eigenaren. Gelukkig zijn de meeste hondeneigenaren in de buurt heel keurig. En natuurlijk kan het eens gebeuren dat een (normaliter goed luisterende) hond trossen bananen in zijn oren heeft.

Afgelopen zondag liep ik in het bos in losloopgebied en er kwam een joekel van een hond op Amy af. Hij was gelukkig niet onvriendelijk, maar het baasje liep een eind uit de buurt alleen maar met haar smartphone te spelen en heeft in ruim een kwartier geen enkel oogcontact gezocht of zich met haar hond bezig gehouden. Dat irriteert me dan wel een beetje.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Eens met bovenstaande reacties.

Daarnaast weet ik ook met welk soort honden mijn hond wel een leuk of neutraal contact kan maken, en met welke niet. Ze houdt niet van pups en lompe, opdringerige of erg uitbundige honden. Daar houd ik haar dus bij weg (dan roep ik haar bij me en laat haar volgen).
Rustige, beleefde of bange/onzekere honden vindt ze prima en daar mag ze wel contact mee maken.
Dus ik zou ook kijken naar met wat voor soort honden jouw hond wel of geen leuke interactie heeft. Als het met bepaalde typen honden niet zo soepel loopt, zou ik ervoor kiezen dat soort contacten uit de weg te gaan.
Dromer
Vaste gebruiker

Enorm bedankt voor jullie antwoorden!
Het "probleem" is dat ik in de stad woon, "officieel" moeten alle honden aangelijnd en dat doe ik dus netjes. Het dichtstbijzijnde losloopgebied is te ver weg om daar dagelijks te lopen (wel in het weekend, maar niet doordeweeks). De meeste honden lopen hier dus aangelijnd. Niet omdat er "iets" is, maar omdat het moet en er streng wordt gecontroleerd. In een losloopgebied vind ik het makkelijker, als ik daar een aangelijne hond zie lijn ik de lab ook aan en verder laat ik hem lekker los lopen. Hij dendert dan echt niet op andere honden af, hij loopt er nieuwsgierig op af, gaat even snuffelen en loopt weer verder. Om hem dat relaxte gevoel ook zoveel mogelijk in het "aangelijnd gebied" (de hele stad..... :boos: ) te geven, gebruik ik dus de flexi. Maar zodra hij aangelijnd is reageert hij heel anders op andere honden, hij gaat dan grommen en het lijkt alsof hij eropaf wil stormen (trekt dan enorm aan de lijn).
Voor de duidelijkheid: dit is niet mijn hond. De hond is van de vader van mijn achterbuurvrouw. De achterbuurvrouw vangt hem sinds een paar maanden op omdat haar vader langdurig opgenomen is. Maar zij durft hem niet uit te laten, vandaar dat ik dat doe. Met liefde en plezier overigens...in het weekend komt hij meestal logeren. Misschien is het binnenkort afgelopen, want ik kreeg vandaag bericht dat de vader van mijn achterbuurvrouw weer naar huis mag en zijn hond terug wil. Benieuwd hoe hij dat gaat doen met zijn rollator.... :denken:
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik zou hem uberhaupt niet op aangelijnde jphonden af laten gaan, ook al is het enkel rustig en wil hij enkel snuffel. Altijd in overleg met de andere eigenaar, ik zou het niet willen, ik ben juist druk bezig haar normaal te laten reageren op andere honden
Afbeelding
Dromer
Vaste gebruiker

RedPassion schreef:Helaas doen veel mensen het niet, maar wat mij betreft is de regel: Andere honden aangelijnd? Dan je eigen hond ook aangelijnd/kort houden (niet de flexi lekker uit laten rollen in ieder geval) en elkaar passeren zonder de honden contact te laten maken.
......
Overigens zie ik ook niet de noodzaak van honden met alle anderen kennis te laten maken, ze kiezen zelf wel wie ze wel en niet leuk vinden om even mee te snuffelen/spelen.
Voila, zie daar mijn dilemma: aangezien alle honden hier aangelijnd lopen zou ik hem dus alle honden moeten laten passeren zonder contact te laten maken. En kan hij dus niet zelf kiezen wie hij leuk vind om mee te snuffelen....

Dus overleg met de eigenaar lijkt me inderdaad een strak plan. Wat vraag ik dan? "Mag hij even ruiken?" :blont:
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Dromer schreef:Maar zodra hij aangelijnd is reageert hij heel anders op andere honden, hij gaat dan grommen en het lijkt alsof hij eropaf wil stormen (trekt dan enorm aan de lijn).
Ja, dat is een bekend fenomeen. Aan de lijn weten ze zich gesteund door de baas en hebben ze wat meer praatjes ;)
Benieuwd hoe hij dat gaat doen met zijn rollator.... :denken:
Voor jouw beeldvorming, ik ben rolstoelgebonden en heb twee herders ;)
En omdat ik achteruit ga laat ik ze sinds een paar weken niet zelf meer uit, maar dat deed ik hiervoor wel. En dat ging prima.
Misschien heeft de baas er wel een uit-ste-kend appèl op. Dat is hier ook zo. Ik heb een perfect appèl op mijn honden, naar alle anderen luisteren ze minder goed.
And few will ever climb
Dromer
Vaste gebruiker

Ik hoop het echt (dat appèl). Want het zou naar zijn als hij straks achter zijn rollator uit getrokken wordt.... :schrik:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

DeDiana schreef:Eens met bovenstaande reacties.

Daarnaast weet ik ook met welk soort honden mijn hond wel een leuk of neutraal contact kan maken, en met welke niet. Ze houdt niet van pups en lompe, opdringerige of erg uitbundige honden. Daar houd ik haar dus bij weg (dan roep ik haar bij me en laat haar volgen).
Rustige, beleefde of bange/onzekere honden vindt ze prima en daar mag ze wel contact mee maken.
Dus ik zou ook kijken naar met wat voor soort honden jouw hond wel of geen leuke interactie heeft. Als het met bepaalde typen honden niet zo soepel loopt, zou ik ervoor kiezen dat soort contacten uit de weg te gaan.
Ik vind het inderdaad vooral kijken naar je eigen hond. Lilo mag van mij best los op aangelijnde pupjes aflopen, die is stikvoorzichtig en lief met pupjes, en ik communiceer dat ook wel even met die baas. Toto gaat in zo'n geval effe aan de lijn, lompedoeza mag dan aan de lijn kennis maken. Ze mogen van mij allebei van flinke afstand op hun eigen vriendjes afstormen, en met vreemde honden hangt het van allerlei dingen af. Lilo loopt los met een grote boog om 'enge' honden heen, Toto lijn ik wat vaker aan omdat hij graag met iedereen kennis wil maken. Lilo gaat soms juist even aan de lijn als er een stuiterende lab ofzo aankomt. Voor Toto zijn dat leuke speelkameraadjes, maar Lilo gaat zich er vaak mee bemoeien en het commando NEE HET IS GEEN RUZIE snapt ze nog steeds niet en dan wil ze Toto gaan redden. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dromer schreef:
RedPassion schreef:Helaas doen veel mensen het niet, maar wat mij betreft is de regel: Andere honden aangelijnd? Dan je eigen hond ook aangelijnd/kort houden (niet de flexi lekker uit laten rollen in ieder geval) en elkaar passeren zonder de honden contact te laten maken.
......
Overigens zie ik ook niet de noodzaak van honden met alle anderen kennis te laten maken, ze kiezen zelf wel wie ze wel en niet leuk vinden om even mee te snuffelen/spelen.
Voila, zie daar mijn dilemma: aangezien alle honden hier aangelijnd lopen zou ik hem dus alle honden moeten laten passeren zonder contact te laten maken. En kan hij dus niet zelf kiezen wie hij leuk vind om mee te snuffelen....
Dus overleg met de eigenaar lijkt me inderdaad een strak plan. Wat vraag ik dan? "Mag hij even ruiken?" :blont:
Die keuze maak jij maar voor hem
Als je ziet dat hij een hond leuk vindt vraag je aan de baas of ze even contact mogen maken.
Als die baas dat ok vindt geef je je hond toestemming om te gaan kijken ("toe maar" o.i.d.)
Vindt de andere baas dat geen strak plan, dan vraag je aandacht van je hond of je geeft een opdracht ("doorlopen") en je loopt door.
Het hoeft niet zo moeilijk te zijn :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Dromer schreef:
......

Misschien had ik het duidelijker moeten omschrijven, het zelf kiezen wanneer ze willen spelen/snuffelen gaat over wanneer mijn honden los lopen. Dan weten ze zelf precies wanneer ze wel willen spelen of gewoon met een boog om een ander heenlopen.

Contact maken aan de lijn is voor mij een no-go, zowel van mijn honden uit als vanuit de andere partij. Zoals je namelijk zelf ook ervaart zijn aangelijnde ontmoetingen vaak heel anders dan wanneer honden los lopen. Dan ben je in de stad inderdaad beperkt tot de losloopgebieden (in een dorp overigens ook, bebouwde kom is meestal aanlijnen verplicht).
Je kan inderdaad aan andere hondeneigenaren vragen of de honden even aan elkaar mogen snuffelen. Zelf zie ik daar dus niet de toegevoegde waarde van (want los hebben ze een heel ander gedrag en contact), maar als jij het leuk vindt en dit soort ontmoetingen wel wil is vragen aan de andere partij het minste wat je kunt doen. Ongevraagd je hond op aangelijnde honden af laten gaan wordt meestal, om redenen die hier al genoemd zijn, niet gewaardeerd.
Hanneke2
Zeer actief

Dromer schreef:Enorm bedankt voor jullie antwoorden!
Het "probleem" is dat ik in de stad woon, "officieel" moeten alle honden aangelijnd en dat doe ik dus netjes. Het dichtstbijzijnde losloopgebied is te ver weg om daar dagelijks te lopen (wel in het weekend, maar niet doordeweeks). De meeste honden lopen hier dus aangelijnd. Niet omdat er "iets" is, maar omdat het moet en er streng wordt gecontroleerd. In een losloopgebied vind ik het makkelijker, als ik daar een aangelijne hond zie lijn ik de lab ook aan en verder laat ik hem lekker los lopen. Hij dendert dan echt niet op andere honden af, hij loopt er nieuwsgierig op af, gaat even snuffelen en loopt weer verder. Om hem dat relaxte gevoel ook zoveel mogelijk in het "aangelijnd gebied" (de hele stad..... :boos: ) te geven, gebruik ik dus de flexi. Maar zodra hij aangelijnd is reageert hij heel anders op andere honden, hij gaat dan grommen en het lijkt alsof hij eropaf wil stormen (trekt dan enorm aan de lijn).
Voor de duidelijkheid: dit is niet mijn hond. De hond is van de vader van mijn achterbuurvrouw. De achterbuurvrouw vangt hem sinds een paar maanden op omdat haar vader langdurig opgenomen is. Maar zij durft hem niet uit te laten, vandaar dat ik dat doe. Met liefde en plezier overigens...in het weekend komt hij meestal logeren. Misschien is het binnenkort afgelopen, want ik kreeg vandaag bericht dat de vader van mijn achterbuurvrouw weer naar huis mag en zijn hond terug wil. Benieuwd hoe hij dat gaat doen met zijn rollator.... :denken:
Ik vraag het me toch af, dus ik vraag het maar: moet je in jouw situatie dan niet op zoek naar een kleine hond die aan die aanlijnwandelingetjes genoeg heeft? Ik heb met Jack na zijn operatie destijds noodgedwongen vijf maanden met hem aan de lijn gelopen, en ik kon niet naar losloopgebieden (hij had een zooi ijzeren pennen door zijn poot en mocht dus echt niet spelen met andere honden). Aan de lijn mocht hij best contact maken met andere honden, Jack was stiksociaal en we zijn in die periode echt beste vrienden geworden met alle oudere dames met kleine bange hondjes in de buurt :mrgreen:

Maar ik liep toen noodgedwongen wel 2,5 tot 3 uur per dag met hem :roll: , en thuis deden we ook nog eens van alles aan spelletjes en trainen. Dat moest wel, want anders kon hij zijn energie niet kwijt en ging hij mijn huis verbouwen.

Ik moet er werkelijk niet aan denken om de honden alleen in het weekend los te kunnen laten. Het zou ook gewoon niet kunnen. Om dat los rennen te compenseren zou ik nu met Toto halve dagen moeten wandelen en anders zou hij mijn boeltje compleet slopen denk ik. En Lilo is op leeftijd en wat makkelijker, maar die mot ook dagelijks kunnen rennen.

En tuurlijk zijn er zat andere honden die niet dagelijks of zelfs nooit een flinke losloopwandeling maken. Maar ik vind het wel een soort basisbehoefte voor een blije tevreden hond.

Waarom kan je niet elke dag naar dat losloopgebied?
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Hanneke2 schreef:
Ik vraag het me toch af, dus ik vraag het maar: moet je in jouw situatie dan niet op zoek naar een kleine hond die aan die aanlijnwandelingetjes genoeg heeft? Ik heb met Jack na zijn operatie destijds noodgedwongen vijf maanden met hem aan de lijn gelopen, en ik kon niet naar losloopgebieden (hij had een zooi ijzeren pennen door zijn poot en mocht dus echt niet spelen met andere honden). Aan de lijn mocht hij best contact maken met andere honden, Jack was stiksociaal en we zijn in die periode echt beste vrienden geworden met alle oudere dames met kleine bange hondjes in de buurt :mrgreen:

Maar ik liep toen noodgedwongen wel 2,5 tot 3 uur per dag met hem :roll: , en thuis deden we ook nog eens van alles aan spelletjes en trainen. Dat moest wel, want anders kon hij zijn energie niet kwijt en ging hij mijn huis verbouwen.

Ik moet er werkelijk niet aan denken om de honden alleen in het weekend los te kunnen laten. Het zou ook gewoon niet kunnen. Om dat los rennen te compenseren zou ik nu met Toto halve dagen moeten wandelen en anders zou hij mijn boeltje compleet slopen denk ik. En Lilo is op leeftijd en wat makkelijker, maar die mot ook dagelijks kunnen rennen.

En tuurlijk zijn er zat andere honden die niet dagelijks of zelfs nooit een flinke losloopwandeling maken. Maar ik vind het wel een soort basisbehoefte voor een blije tevreden hond.

het is niet haar hond schrijft ze, en een tijdelijke situatie :wink:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

lucie schreef:
Hanneke2 schreef:

het is niet haar hond schrijft ze, en een tijdelijke situatie :wink:
Maar ze is op zoek naar een eigen hond en dan woont ze toch nog steeds in de stad?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”