Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
laeken schreef:Volgens mij is zwart ook gewoon heel goed mogelijk omdat het ras ook black and tan kan zijn. Dat is gewoon zwart met het tan gen. Dus kruis je een black and tan met een hond die geen tan draagt kan je zover ik kan inschatten op termijn gewoon effen zwart krijgen. Want zonder zwart ook geen black and tan.
Als je een rottweiler met een hond zonder tan kruist krijg je ook gewoon zwarte pups.
Is dat zo? Waarom is een dobermann / rhodesiankruising dan gewoon (iets donkerder) rhodesian bruin ipv zwart?
Dat kan marjoleine je wel vertellen als je even een nieuw topic opent of pbtje stuurt.
In ieder geval worden bij mijn weten alle eerste generatie bordeaux dog x rottweiler kruisingen sable.
laeken schreef:Volgens mij is zwart ook gewoon heel goed mogelijk omdat het ras ook black and tan kan zijn. Dat is gewoon zwart met het tan gen. Dus kruis je een black and tan met een hond die geen tan draagt kan je zover ik kan inschatten op termijn gewoon effen zwart krijgen. Want zonder zwart ook geen black and tan.
Als je een rottweiler met een hond zonder tan kruist krijg je ook gewoon zwarte pups.
Is dat zo? Waarom is een dobermann / rhodesiankruising dan gewoon (iets donkerder) rhodesian bruin ipv zwart?
rr x rottweiler word ook gewoon sable heb ik er 2 van, uit verschillende nesten, beide nesten volledig sable, 17 en 14 pups
Bij mijn weten is sable dominant over black&tan en aangezien de bordeaux dog en de rhodesian ridgeback zo goed als homozygoot sable zijn krijg je dus bij een kruising met een black en tan hond allemaal sable nakomelingen. Bij de ridgeback heb je heel heel soms een b&t uit sable ouders, die ouders waren dan drager van b&t en als je zo'n drager met een b&t zou kruisen kan je dus wel tan krijgen.
Ik ben geen genetica expert maar zo heb ik het in ieder geval geleerd/begrepen.
EDIT: en als je dus tan x (homozygoot) sable kruist dan hebben ze van beide het allel en zo krijg je volgens mij dus die donkerdere kleur sable.
Because boy you were amazing just the way you were Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014